معرفی چاپ فلت بد

آشنایی با چاپ فلت بد

چاپ فلت بد یکی از روش‌های کاربردی چاپ است که امکان چاپ روی سطوح مختلفی ازجمله چوب، شیشه، فلزات، کاشی‌ها، پارچه، پلاستیک و … را فراهم می‌کند. چاپگر فلت بد که به آن چاپگر صفحه تخت نیز گفته می‌شود، یک هد آزاد دارد که در ارتفاع دلخواه به سمت چپ و راست می‌تواند حرکت کند. این موضوع باعث می‌شود تا بتواند آزادانه روی هر سطحی اقدام به چاپ حروف و تصاویر نماید. ازاین‌رو در چاپ فلت بد امکان انجام چاپ روی سطوحی که در بسیاری از روش‌ها دیگر ممکن نیست، فراهم می‌شود.

 در ادامه همراه 724-چاپ باشید تا با روش‌های چاپ فلت بد بیشتر  آشنا شویم.

 چاپ فلت بد چیست؟

flatbed printing یا چاپ روی سطوح صاف جزو روش‌های پرکاربرد در امور دکوراتیو و تبلیغاتی است. در این شیوه چاپ از دستگاه‌های چاپ دیجیتال پیشرفته‌ای استفاده می‌شود که قابلیت کنترل ارتفاع را دارند. بدین سبب می‌توان برای موارد چاپی مانند چاپ روی سرامیک، چوب، فلز، شیشه، سنگ، پلاستیک و.. از فلت بد استفاده کرد. از کاشی‌کاری‌ با طرح‌های خاص گرفته تا قاب گوشی همگی از محصولات چاپ فلت بد هستند. این روش چاپ با قابلیت‌های بخصوصی باعث پیشرفت صنعت چاپ در جهان شده است. اما اگر می‌خواهید کتاب یا کاتالوگ و محصولات چاپی مشابه را چاپ نمایید، روش چاپ فلت بد گزینه مناسبی برای شما محسوب نمی‌شود.

 دستگاه چاپ فلت بد؛ چاپ روی اجسام غیر صاف

چاپگر فلت بد صفحه ثابت و مسطحی دارد که امکان قرار گرفتن اجسام مختلف را فراهم می‌کند. روی این صفحه تخت، یک هد چاپ قرار دارد که می‌تواند آزادانه در دو جهت عرضی و طولی حرکت کرده و فرآیند چاپ را روی اجسامی که بر روی صفحه تخت قرارگرفته‌اند انجام دهد. اساسی‌ترین ویژگی این دستگاه چاپ دیجیتالی، قابلیت تنظیم ارتفاع در آن است که به چاپ روی ضخامت‌های گوناگون کمک خواهد کرد. به‌این‌ترتیب تقریباً با دستگاه فلت بد می‌توانید روی هر چیزی چاپ انجام دهید. اگرچه این روش نیز محدودیت‌هایی دارد و مانند شیوه‌های دیگر چاپ، همچون افست برای اهداف مشخصی مورداستفاده قرار می‌گیرد.

اگر با چاپ افست آشنایی ندارید، مقاله چاپ افست چیست را از دست ندهید.

چاپ فلت بد

دستگاه فلت بد UV، خشک شدن سریع جوهر و چاپ سریع

در دستگاه چاپ دیجیتال فلت بد UV از جوهرهای مخصوصی استفاده می‌شود که با اشعه یو وی سازگار بود. این جوهرها برخلاف دیگر جوهرها زمان تابیده شدن نور فرابنفش تصعید نشده و از بین نخواهند رفت. بهدین گونه زمانی که از این جوهرها در دستگاه چاپ دیجیتال فلت بد استفاده می‌شود، می‌توانید با تاباندن نور فرابنفش بلافاصله جوهر را خشک نموده. این موضوع از چکه کردن جوهر روی سطوحی مثل بوم، چوب، کاشی، پلکسی حتی شیشه جلوگیری خواهد نمود. روی کاغذ گلاسه نیز به خاطر سطح روغنی و صافی که دارد، می‌شود از چاپ فلت بلد استفاده نمود. البته این روش برای چاپ کاتالوگ تبلیغاتی مناسب نبوده و باید به سراغ چاپ افست رفت.

کاربردهای دستگاه چاپ دیجیتال فلت بد

محصولاتی که با دستگاه فلت بد چاپ شده را می‌توانید هرجایی پیدا کنید. دکوراسیون داخلی تا تبلیغات تجاری و هدایای تبلیغاتی همگی فقط بخشی از کاربردهای فلت بد هستند. اساساً این دستگاه توانایی چاپ بر روی انواع مواد خشک را داراست. همین موضوع سبب شده تا در بسیاری از صنایع از آن استفاده گردد. این موارد فقط بخش کوچکی از کاربردهای فلت بد هستند:

  • چوب، MDFو انواع جعبه‌های چوبی
  • مواد پلاستیکی خشک و انواع جعبه‌های پلاستیکی
  • چرم مصنوعی و چرم طبیعی
  • انواع پارچه

 چاپ صفحه تخت چگونه انجام می‌شود؟

برای چاپ فلت بد تنها کافی است تا جسم موردنظر را روی صفحه تخت قرار داده، بعد ارتفاع هد دستگاه را تنظیم نمایید (نمونه‌های جدید این دستگاه می‌توانند ارتفاع اجسام را به‌صورت خودکار تشخیص دهند). سپس هد دستگاه به سمت چپ و راست، بالا و پایین حرکت می‌کند و در مدت‌زمان کوتاهی تصاویر مورد‌نظر را به روی سطح منتقل می‌کند. پس‌ازآن با استفاده از اشعه یو وی یا هیترهای خشک‌کن سطح چاپ خشک می‌شود. همه این فرآیند می‌تواند در کمتر از ۱ دقیقه انجام شود.

چاپ فلت بد

 مزایای  دستگاه چاپ فلت بد در صنعت چاپ

به‌طورکلی چاپ دیجیتال فلت بد مزایای بسیاری برای صنعت چاپ دارد اما اگر بخواهیم به اصلی‌ترین موارد اشاره نماییم، می‌توان مزایای زیر را نام برد:

  • امکان چاپ روی اجسامی با سطوح ناصاف، مدور دارای جنس‌های مختلف
  • سرعت بسیار بالا در خشک شدن جوهر
  • برجای گذاشت ضایعات کمتر در چاپ و صرفه‌جویی در هزینه‌ها
  • ایجاد چاپی ماندگار
  • سازگار با محیط‌زیست

جمع‌بندی

در این مطلب سعی کردیم تا با چاپ فلت بد و دستگاه چاپ دیجیتال فلت بد بیشتر آشنا شویم. اگر به دنبال چاپ روی سطوح غیر صاف مانند چوب، پلاستیک، کاشی و … هستید، چاپ فلت بد یا چاپ صفحه تخت بهترین گزینه برای شما محسوب می‌شود. این دستگاه کاربردهای بسیاری در صنایع دارد، بااین‌حال این روش گزینه مناسبی برای چاپ کتاب ، کاتالوگ، مجله و دیگر محصولات مشابه نیست.

چاپ کتاب با بهترین قیمت در ۷۲۴ چاپ

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
0 دیدگاهبستن دیدگاه‌ ها

ارسال دیدگاه

عضویت در خبرنامه

آخرین پست ها و مقالات را در ایمیل خود دریافت کنید

ما قول می دهیم که اسپم ارسال نشود :)