چاپ دیجیتال چیست؟

724 چاپ در این مقاله قصد دارد چاپ دیجیتال و مزایا و انواع روش های آن را مورد بررسی قرار دهد برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این سیستم چاپی تا پایان مقاله با ما همراه باشید

724 چاپ نوع چاپ دیجیتال را چگونه تعریف می کند؟

چاپ دیجیتال، یکی از فناوری های نوین در دنیای چاپ کتاب است که مهم ترین ویژگی آن کیفیت بالا در برابر هزینه کم می باشد که نقش بسیار تاثیرگذاری نیز در این صنعت داشته است.آغازگر چاپ دیجیتال در ایران از زمان ورود رایانه ها و پس از آن پرینترها بود که بسیار مورد استقبال قرار گرفته و به سرعت پیشرفت کرد، در چاپ دیجیتال از طریق رایانه فایل مورد نظر را برای چاپ به دستگاه می فرستند و دستگاه چاپ دیجیتال در کمترین زمیان ممکن فایل مورد نظر را در ابعاد بزرگتر و یا هر ابعاد دلخواه شما به چاپ می رساند، لازم است که بدانید با ورود چاپ کتاب دیجیتال تبلیغات نیز رنگ و بوی تازه ای پیدا کردند.

چاپ دیجیتال چیست

امروزه استفاده از ابزارهای دیجیتالی به عنوان بخشی از تکنولوژی نوین در تمام دنیا، یکی از مهم ترین ملزومات زندگی بشر محسوب می شود، که افراد بسیاری در تلاش اند که با تکمیل و پیشرفته تر نمودن این ابزارها بتوانند در آینده جنبه های گوناگون زندگی بشر را با تحولی عظیم روبرو سازند.

بیشتر بخوانید : چاپ افست چیست؟

چاپ دیجیتال در چه زمینه هایی کاربرد دارد؟

  • در گذشته برای این که بتوان تصاویر را چاپ کرد از رابط های چاپی استفاده می شد و بعد از آغاز عملیات چاپ دیگر امکان تغییر وجود نداشت، ولیکن با پیدایش چاپ دیجیتال این مشکل از بین رفت و امکان تغییر اطلاعات در زمان فرایند چاپ به وجود آمد، در واقع با از بین رفتن این محمل ها در عملیات چاپ کتاب علاوه بر این که در هزینه آن صرفه جویی می شد در تسریع زمان آماده سازی نیز تاثیرگذار بود.
  • تهیه نمونه: در چاپ دیجیتال پلیت ها حذف شده اند و چاپگر به صورت مستقیم داده ها را از رایانه دریافت کرده و آن ها را بر روی سطح چلاپی انتقال می دهد، با استفاده از این ویژگی می توان قبل از انجام چاپ کلی یک نمونه برای مشتری تهیه کرد.
  • چاپ شخصی: یکی از ویژگی های بارز چاپ دیجیتال امکان چاپ کتاب در تیراژ محدود است، از این رو این امکان برای مشتری وجود دارد تا از سطوح چاپی مختلف با طرح های متنوع در نسخه های دیگر بهره مند شود، به عنوان مثال می توانید برای سفارش کارت ویزیت از طرح های مختلفی و یا سطوح چاپی متفاوتی استفاده کنید.

چاپ دیجیتال چیست

عملیات چاپ دیجیتال چگونه انجام می شود؟

همانگونه که در سطرهای پیش نیز گفتیم در این نوع چاپ کتاب اطلاعات از طریق رایانه به دستگاه چاپ ارسال می شود، چاپگر اطلاعات را در قالب یک رشته بیت دریافت می کند، در حقیقت پایه اصلی چاپ دیجیتال یک تصویر شطرنجی می باشد که به آن بیت مپ می گویند، که داده ها و اطلاعات را از کامپیوتر به چاپگر می فرستد.

ابعاد سطح چاپی در چاپ دیجیتال

ابعاد در چاپ دیجیتال شامل سه دسته متوسط- بزرگ و عریض می شوند.

ابعاد چاپ دیجیتال متوسط برابر 48*33 می باشد که به A3+ نیز می گویند و مناسب برای سفارشات مربوط به لیبل- کارت ویزیت- لفاف های بسته بندی- بروشور- عکس می باشد که از طریق چاپگرهای لیزری و جوهر افشان و نوری انجام می پذیرد.

چاپ دیجیتال با ابعاد بزرگ نیز برای پوسترهای تبلیغاتی با حداکثر عرض 150 سانتی متر می باشد که برای فضاهای داخلی مناسب است، سفارشات با این ابعاد در چاپ دیجیتال از طریق چاپگرهای دیجیتال نوری با جوهر افشان و یا لیزری انجام می شود.

چاپ دیجیتال عریض، معمولا از این نوع چاپ برای پوسترهایی که در محیط های بیرون مورد استفاده قرار می گیرند استفاده می شود از این رو سطح چاپی که برای این نوع ابعاد در نظر گرفته می شود در برابر عوامل محیطی مانند بارندگی- نور خورشید مقاوم می باشند، ابعاد این نوع چاپ کتاب حداقل 150 سانتی متر و حداکثر 500 سانتی متر می باشد.

چاپ دیجیتال چه مزایایی دارد؟

  • کیفیت و وضوح بالا

یکی از مهم ترین مزیت های چاپ کتاب دیجیتال کیفیت آن است، البته این کیفیت نیازمند هزینه بالا نیز می باشد که در مقایسه با سایر روش های چاپی، هزینه پرداخت شده در برابر کیفیت چاپ کاملا جبران شده می باشد.

  • سرعت

در چاپ دیجیتال فقط به فایل وروردی نیاز است و مراحلی مانند آماده سازی و انتقال بر روی سیلندرها و تولید فیلم و زینک که در روش چاپ افست وجود داشت حذف شده و این امر موجب تسریع در عملیات چاپ کتاب شده است.

  • چاپ اطلاعات متغیر

یکی از مزیت های چاپ دیجیتال متفاوت بودن اطلاعات چاپ در هر صفحه با صفحه دیگر است و دلیل این امر این است که اطلاعات چاپی از طریق رایانه برای دستگاه ارسال می شود که هر کدام از این اطلاعات می تواند مستقل از اطلاعات صفحه قبل خود باشد.

  • سفارشی ساختن چاپ

در چاپ دیجیتال این امکان برای مشتری و یا متقاضی وجود دارد که محصول خود را به صورت سفارشی و با تیراژ کم سفارش دهد در صورتی که در سایر روش های چاپی چنین امکانی وجود ندارد.

  • تنوع در سطوح و ابعاد چاپی

از دیگر مزیت های این روش چاپی این است که متقاضی می تواند تصویر خود را در ابعاد عریض و با کیفیت بالایی به چاپ برساند. چاپ دیجیتال از این نظر دارای تنوع فراوانی است.

انواع چاپ دیجیتال کدام است؟

چاپ دیجیتال به 7 دسته ذیل تقسیم می شود:

چاپ دیجیتال چیست

  • چاپ دیجیتال نوری

از پرکابربردترین روش های چاپی دیجیتال است که در فرایند انجام خود از تابش نور برای چاپ تصاویر استفاده می کنند کاغذهایی که در این روش چاپ دیجیتال به کار می روند به نور حساس می باشند و بعد از چاپ تصاویر بر روی آن تثبیت می شوند مانند کاغذهای عکاسی.

کیفیت تصاویر در روش چاپ دیجیتالی نوری بالا می باشد.

  • چاپ دیجیتال حرارتی

در این نوع چاپ کتاب از گرمای بسیار شدیدی که توسط ماتریسی های حرارتی ایجاد می شود فرایند چاپ صورت می پذیرد از این روش معمولا برای چاپ تصاویر تک رنگ استفاده می شود و امروزه استفاده از آن کمتر شده است.

  • تصعید رنگ

این نوع روش چاپ دیجیتالی تا حدودی به روش حرارتی شباهت دارد، در فرایند چاپ به این روش در مرحله اول رنگ ها بر روی سلفون قرار می گیرد و پس از آن پرتوهای رنگی بر روی سلفون بخار شده و سپس روی کاغذ تثبیت می شود، کیفیت چاپ کتاب در این روش نیز بالا می باشد.

  • چاپ

دستگاه سیستم های چاپ شباهت زیادی به چاپگرهای افست دارد و تنها فرق میان آن ها استفاده از محمل های چاپی یا پلیت می باشد، در این شیوه از چاپ دیجیتال داده ها از طریق رایانه برای چاپگر ارسال می شوند و تمامی فرایند چاپ کتاب به صورت کاملا اتوماتیک انجام می شود. ماشین های چاپ در این روش Direct Imaging نام دارد که نام اختصاری آن DI است.

  • چاپ جوهر افشان

در این روش از چاپ داده های دیجیتالی مستقیم از طریق جوهرهای مایع بر روی سطوح چاپ انتقال پیدا می کنند. در  این روش چاپ دیجیتالی به دلیل این که از پلیت ها در چاپ استفاده نمی شود میزان تاثیر عوامل محیطی در کیفیت چاپ به حداقل ممکن می رسد.

  • چاپ الکتروگرافی

این نوع چاپ خود شامل دو روش 1- مرکب جامد پودری که به آن تونری نیز می گویند و  2- مایع یا دیجیتال مرکبی می شود

  • چاپ مارکر لیزری

از این روش چاپ دیجیتال بیشتر در صنایع استفاده می شود، فرایند چاپ کتاب از طریق اشعه لیزر و با ایجاد حرارت، تصاویر را بر روی محصول ثبت می کنند.

چاپ کتاب با بهترین قیمت در ۷۲۴ چاپ

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 3 میانگین: 4.7]
0 دیدگاهبستن دیدگاه‌ ها

ارسال دیدگاه

عضویت در خبرنامه

آخرین پست ها و مقالات را در ایمیل خود دریافت کنید

ما قول می دهیم که اسپم ارسال نشود :)