اهمیت صفحات ابتدایی کتاب

صفحات ابتدایی کتاب

در بسیاری از مواقع پیش می آید که کتابی در کتابفروشی ها یا کتابخانه ها توجه ما را جلب می کند و شروع به ورق زدن کتاب می کنیم. معمولا  تنها با مطالعه صفحات اولیه کتاب تصمیم می گیریم که کتاب را کامل مطالعه کنیم یا خیر. به همین علت صفحات ابتدایی کتاب و شیوه طراحی و نگارش آن ها بسیار حائز اهمیت است.

با 724-چاپ در این مطلب همراه باشید در این موضوع شما را بهتر راهنمایی کنیم.

توجه به صفحات ابتدایی کتاب

در روند طراحی جلد کتاب و چاپ کتاب، ناشران و نویسندگان بیشتر توجه خود را به بخش اصلی کتاب یعنی محتوای آن معطوف می‌کنند. بدین سبب در خیلی از مواقع دیده‌شده است که به صفحات اول کتاب و یا صفحه‌ آرایی کتاب توجه چندانی نشده. اما صفحات اولیه، صفحات بسیار تأثیرگذاری هستند. ازآنجایی‌که صفحات اولیه، دومین بخش اثرگذار (بعد از جلد) در اولین برخورد با کتاب است، این الزام را ایجاد می‌کند که نویسندگان و ناشران کتاب بیشتر به صفحات ابتدایی توجه کنند.

اگر نویسنده‌ای تازه‌کار باشید که خوانندگان آشنایی چندانی بانام شما نداشته باشند و کتاب شمارا در یک کتاب‌فروشی برای اولین بار مشاهده کنند، قبل از هر چیز دیگری، به‌عنوان و طراحی جلد کتاب توجه خواهند نمود. اگر جلد نظر خواننده را جلب کند او به سراغ کتاب رفته و آن را ورق می‌زند و در همان صفحات ابتدایی که ورق می‌زند ممکن است از خرید کتاب صرف‌نظر کند. بنابراین صفحات ابتدایی تأثیر زیادی روی تصمیم‌گیری او خواهند گذاشت.

صفحات ابتدایی کتاب

 عناصر موجود در طراحی صفحات ابتدایی کتاب

طراحی صفحات ابتدایی کتاب با توجه به ماهیت کتاب‌ها بعضی با یکدیگر تفاوت دارند. در این بخش اصلی‌ترین شیوه‌های طراحی صفحات اولیه را ذکر خواهیم کرد:

  1. صفحه بسم‌الله الرحمن الرحیم

معمولاً در متون فارسی ازجمله مقاله و پایان‌نامه رایج است که نخستین صفحه با رسم بسم‌الله ایجاد شود و معمولاً طراحان برای افزایش زیبایی صفحه نخست، فونت‌ها و طرح‌های خلاقانه به کار می‌برند.

  1. نیم‌صفحه عنوان

باید در این صفحه تنها عنوان کتاب آورده شود و هیچ‌چیز دیگری در این صفحه ذکر نگردد.

  1. صفحه عنوان

صفحه عنوان کتاب می‌تواند شامل عنوان کتاب، نام مؤلف، نام ویرایشگر، زیر عنوان، نام ناشر و اطلاعات مشابهی باشد که در صفحات دیگر درج نمی‌شود.

  1. صفحه کپی‌رایت

 این صفحه شامل اطلاعات فنی و قانونی درباره کتاب است که خود حاوی هشدار کپی‌رایت، اطلاعات انتشار، هشدار قانونی، اطلاعات چاپ (چندمین چاپ) و شماره ISBN می‌شود.

  1. صفحه تقدیم

 صفحه تقدیم همان‌طور که از نامش پیداست زمانی به کتاب اضافه می‌شود که شما تصمیم بگیرید کتاب را به شخصی یا گروهی از افراد تقدیم کنید. این شخص می‌تواند از اعضای خانواده باشد یا کسی که بر روی نوشتن این کتاب تأثیر گذاشته است.

  1. فهرست مطالب

فهرست مطالب در همه کتاب‌ها استفاده نمی‌شود. این بخش در کتاب‌های رمان می‌تواند به این‌گونه باشد که شماره هرکدام از فصل‌های رمان را جلوی آن بنویسد و در کتب دانشگاهی شامل شماره صفحات هریک از موضوعات و زیر عنوان‌ها است.

صفحات ابتدایی کتاب

  1. صفحه تقدیر و تشکر

صفحه تقدیر و تشکر  شامل نام افرادی است که مؤلف را در خلق این اثر یاری کرده‌اند. کمک آن‌ها می‌تواند اخلاقی، مالی، فنی و ویرایشی باشد.

  1. مقدمه

مقدمه کتاب توضیحاتی در مورد یک قسمت خاص یا کل کتاب است که افرادی که کتاب را مطالعه کردند می‌نویسند و درباره اهمیت کتاب و تأثیری که نویسنده یا کتاب بر زندگی آن‌ها داشته می‌نویسند.

  1. پیشگفتار

پیشگفتار بخش آغازین کتاب است به هدف و ساختار اثر می‌پردازد. اغلب در پیشگفتار نویسنده به دلایلی که موجب نوشتن این کتاب شده می‌پردازد. برخی نویسنده‌ها در پیشگفتار درباره شیوه‌های گردآوری مطالب برای کتابشان صحبت می‌کنند و بعضی از پیشگفتارها توصیه‌هایی در مورد نحوه خواندن کتاب دارند. البته همه کتاب‌ها نیاز به پیشگفتار ندارند و پیشگفتار بهتر مختصر باشد و صورت امکان از یک صفحه بیشتر نشود.

تفاوت‌های مقدمه و پیشگفتار

  • مقدمه، توضیحاتی است که فردی غیر از نویسنده راجع به کتاب می‌نویسد. درصورتی‌که پیشگفتار نوشته خود نویسنده است.
  • در بخش مقدمه بخشی از محتوا کتاب ذکر می‌شود اما در پیشگفتار اغلب بهتر است که به مباحث کتاب نفوذ نکند.

 با ما 724 چاپ همراه باشید

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
0 دیدگاهبستن دیدگاه‌ ها

ارسال دیدگاه

عضویت در خبرنامه

آخرین پست ها و مقالات را در ایمیل خود دریافت کنید

ما قول می دهیم که اسپم ارسال نشود :)