چاپ افست چیست؟

آیا میدانید چاپ افست چیست؟

آیا می دانید چاپ افست چیست و در چه زمینه هایی کاربرد دارد؟ اگر بخواهیم به این مبحث بپردازیم به طور قطع نیاز به نوشتن یک مقاله طولانی دارد، 724 چاپ قصد دارد در این مقاله به صورت مختصر و مفید چاپ افست و نوع کاربرد آن را به شما معرفی کند، با ما همراه باشید:

تاریخچه چاپ افست

چاپ افست برای اولین بار در سال 1875 توسط رابرت بارکلی انگلیسی ابداع شد و بعد ها توسط شخصی به نام ایرا واشنگتن در آمریکا توسعه فراوانی یافت.اما این پایان کار نبود، در آلمان نیز برخی کمپانی ها برای گسترش این دستگاه چاپ اقداماتی انجام دادند به گونه ای که امروزه یکی از کشورهای پیشگام در ساخت این دستگاه محسوب می شود و اکنون کمپانی معروف هایدلبرگ آلمان در این صنعت فعالیت دارد.یکی از بهترین دستگاه های چاپ برای تیراژ بالا دستگاه افست می باشد که می تواند هر گونه محتوایی (متن یا تصویر) را بر روی کاغذ چاپ کند.همچنین این مدل دستگاه گزینه مناسبی برای چاپ با مقادیر بزرگ به شمار می آید که این قابلیت را دارد که به صورت دقیق و با کیفیت بالا و مرتب فرایند چاپ را به انجام برساند.

چاپ افست چیست؟

چاپ افست چیست و چه مزایایی دارد؟

چاپ افست نام دیگر آن لیتوگرافی افست است و برخی آن را به این نام می شناسند.فناوری به کار رفته در این دستگاه چاپ، شامل زینک های آلومینیومی است که برای ارسال تصویر بر روی کاغذ از سیلند بلنکت استفاده می کند و از این طریق تصویر بر روی کاغذ ثبت می شود به این فرایند چاپ افست می گویند، زیرا که در این عملیات جوهر به صورت مستقیم بر روی کاغد انتقال پیدا نمی کند.

در دستگاه های چاپ افست فایلی که برای چاپ ارسال می شود به چهاررنگ تشکیل دهنده آن به نام CMYK تقسیم می شود و این رنگ ها بر روی سطح ورقه آلومینیومی چاپ می شوند.فرایند چاپ با این نوع چاپگرها روان و ساده بوده و تنظیمات آسانی دارد از این رو می توان گفت که کار با آن نیاز به مهارت بالایی نداشته و راحت می باشد.

بیشتر بخوانید : چاپ دیجیتال چیست؟

مراحل چاپ افست در 724 چاپ

  • طراحی

در هر نوع سیستم چاپی اولین بخش از انجام عملیات چاپ طراحی است، طراحی کار بسیار حساسی بوده و نیاز به تخصص و مهارت بالایی دارد. شاید تصور کنید فردی که به برنامه های گرافیکی تسلط دارد می تواند طراح خوبی برای این بخش از عملیات چاپ افست باشد این فرد شاید بتواند به قرار دادن چند تصویر در کنار هم یک تصویر جدید ایجاد کند اما آیا می تواند یک طراحی استاندارد که هم برای چاپ کتاب و هم از نظر بصری مناسب باشد خلق کند؟ از این رو است که اعلام می کنیم که برای بخش طراحی نیاز به فردی با تخصص و مهارت بالا نیاز می باشد.

چاپ دیجیتال

همچنین لازم است که بدانید بخش طراحی در فرایند چاپ افست در چاپ کتاب بسیار مهم می باشد از این رو بهتر است طراحی سفارشات خود را به فردی که در این زمینه از تجربه و مهارت و تخصص کافی برخوردار است بسپارید.

  • لیتوگرافی

بعد از این که پروژه مورد نظر طراحی شد آن را به مرحله لیتوگرافی می فرستند و از طریق دستگاه Image Setter از طرح مورد نظر خروجی گرفته می شود در کارهایی که به صورت چهاررنگ می باشد چهار طرح خروجی جداگانه برای هر کدام از رنگ ها تهیه می شود.سپس خروجی های هرکدام از رنگ ها را به صورت جداگانه در دستگاه قیدکپی قرار می دهند و بعد از اعمال نوردهی نقش فیلم به زینک منتقل می شود، از این رو چهار زینک از چهار رنگ تهیه شده است.

  • چاپ

در مرحله بعد نوبت به چاپ  طرح می رسد، ماشین چاپ کتاب با توجه به نوع و مدلی که دارد دارای غلطک های مختلفی می باشد که موجب یکنواختی مرکب می شود و در نهایت آن را به زینک می رساند. در این مرحله زینک با استفاده از نوعی غلطک مرطوب می شود و سپس مرکب با استفاده از یک غلطک دیگر بر روی زینک مالیده شده و در نهایت نقش از روی زینک آلومینیومی به روی لاستیک چاپ منتقل شده و پس از آن به کاغذ مورد نظر منتقل می شود.

چاپ افست چیست؟

تفاوت های میان چاپ افست و چاپ دیجیتال

نوع کاغذ:

در چاپ افست می توانید از نوع کاغذی باهر گونه جنس و گرمایی استفاده کنید و از این نظر هیچگونه محدودیتی ندارید ولیکن در چاپ دیجیتال برای انتخاب نوع کاغذ محدود می باشید.

هزینه:

چاپ دیجیتال قابلیت چاپ کتاب در تیراژهای محدود را دارد و از لحاظ هزینه در این مورد چاپ دیجیتال در مقایسه با چاپ افست مقرون به صرفه می باشد ولیکن برای پروژه های بزرگتر چاپ افست می تواند گزینه بهتر و مناسب تری باشد.

سرعت:

در تیراژهای با تعداد محدود چاپ دیجیتال سرعت بیشتری دارد ولی با بیشتر شدن تعداد نسخه ها سرعت افست از نوع دیجتال بیشتر خواهد بود، لذا اگر چنانچه نیاز به چاپ فوری داشتید چاپ افست می تواند بهترین گزینه باشد.

کیفیت:

کیفیت چاپ تک رنگ در دیجیتال و چاپ کتاب از کیفیت افست بالاتر می باشد ولیکن این قضیه در چاپ چهار رنگ CMYK بالعکس می باشد، در صورتی که استفاده از چهاررنگ اصلی در چاپگر افست در مقایسه با چاپگر دیجیتال از کیفیت بالاتری برخوردار است.

دقت:

دقت هر دو دستگاه در یک سطح می باشد.

حساس بودن زینک:

در چاپگر افست زینک که از جنس آلومینیوم می باشد ممکن است در طی زمان به دلیل برخی واکنش های شیمیایی دچار حساسیت گردد و نیاز باشد که زینک را تعویض کنید از این رو متحمل پرداخت هزینه بالایی خواهید شد.

مقیاس کوچک:

چاپ افست در چاپ کتاب ، در مقیاس های بسیار کوچک محدودیت خود را نمایان می کند زیرا که از نظر هزینه به صرفه نخواهد بود که از این نوع چاپ استفاده کنید، البته ذکر این نکته لازم است در صورتی که از چاپ افست در مقیاس کم هم استفاده کنید باز هم کیفیت کار کاهش پیدا نمی کند ولی از نظر اقتصادی ممکن است متحمل هزینه بالایی شوید.

چاپ کتاب با بهترین قیمت در ۷۲۴ چاپ

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 4 میانگین: 5]
0 دیدگاهبستن دیدگاه‌ ها

ارسال دیدگاه

عضویت در خبرنامه

آخرین پست ها و مقالات را در ایمیل خود دریافت کنید

ما قول می دهیم که اسپم ارسال نشود :)