آموزش خلاصه نویسی کتاب

خلاصه نویسی کتاب چگونه است؟ در این مقاله می‌آموزیم چرا باید نوشتن خلاصه کتاب را یاد بگیریم و چگونه یک خلاصه جامع و مفید بنویسیم. با ما همراه باشید.

خلاصه به چه معناست؟

خلاصه، نسخه کوتاه‌شده‌ی یک متن اصلی است که نکات مهم را در یک چهارچوب خاص بیان می‌کند. طول متن خلاصه شما معمولا به بلندی متن اصلی بستگی دارد.

مقالات یا کتاب‌های طولانی‌تر احتمالا به خلاصه‌های بلندتری نیاز دارند تا در آن به تمام ایده‌های اصلی اشاره شود. در حالی‌که متون کوتاه را می‌توان حتی در یک بند خلاصه کرد.

چرا باید خلاصه نویسی را یاد بگیریم؟

سال ۲۰۱۵، یک خلاصه برای کتاب «نبرد هنر» نوشته استیون پرسفیلد نوشتم. استنباط بخش‌های کلیدی کتاب به من کمک کرد آنچه خوانده بودم را به یاد بیاورم. به علاوه، خوانندگان نکات زیادی را از آن کسب کردند.

بنابراین، با نوشتن خلاصه کتاب‌های بعدی که می‌خواندم، به این کار ادامه دادم. از آن پس، بیش از ۱۰۰ خلاصه برای کتب غیرداستانی نوشتم. و با این تجارب، به چند نکته درباره خلاصه نویسی کتاب پی برده‌ام. در این مقاله به شما یاد می‌دهم چگونه خلاصه بنویسید به طوری که بعد از چند ماه یا حتی چند سال از مطالعه کتاب، بتوانید محتوای آن را به یاد بیاورید.

خلاصه نویسی کتاب
خلاصه نویسی کتاب

خلاصه نویسی کتاب چند فایده دیگر نیز دارد، از جمله:

  • خلاصه نویسی به شما کمک می‌کند آنچه خوانده‌اید را به ذهن بسپارید. بسیاری از ما به محض اتمام یک کتاب، ایده‌های اصلی آن را فراموش می‌کنیم. اما خلاصه‌ نویسی کتاب با استفاده از کلمات خود نویسنده، سبب می‌شود بینش‌های اصلی آن را درونی کنیم.
  • همچنین به شما کمک می‌کند بین مفاهیم کلیدی کتاب‌های مختلف ارتباط برقرار کنید. هنگام نوشتن خلاصه‌ای از کتاب برای «کتاب کوچک بله»، متوجه شدم نویسنده درباره اهمیت پایان‌‌ها صحبت کرده. ایده‌ای کلیدی که در کتاب «نیروی لحظات» نیز پوشش داده شده بود. با نگاه کردن به یک ایده از دو دریچه متفاوت، توانستم آن را در لایه‌ای عمیق و کاربردی‌تر درک کنم.
  • در نهایت، خلاصه نویسی کتاب به بهبود مهارت نوشتن شما یاری می‌رساند. مثلا من به‌عنوان سرپرست محتوای Sleeknote، محتوای زیادی تولید می‌کنم و لازم است در سریع‌ترین زمان ممکن به ایده‌هایی که قبلا خوانده‌ام، ارجاع بدهم. بنابراین هروقت مطلب مهمی مرتبط با محتوای جدید به ذهنم می‌آید که منبع آن را به خاطر نمی‌آورم، یک سرچ ساده در خلاصه نویسی‌هایم مرا به هدف می‌رساند.

نحوه نوشتن خلاصه کتاب (گام به گام)

اکنون بیایید در مورد چگونگی نوشتن یک خلاصه خوب، به شکل گام به گام بحث کنیم:

مرحله 1. هنگام مطالعه یادداشت بردارید

اگر در حال خواندن یک کتاب چاپی هستید، نقل قول‌ها، ایده‌ها یا سوالات مهم را هایلایت کنید و شماره این صفحات برجسته را در اولین صفحه خالی بنویسید. چنانچه یک کتاب الکترونیک در دست خواندن دارید، از بخش «افزودن یادداشت‌» و «گزینه هایلایت» برای ثبت و ذخیره مطالب مهم استفاده کنید.

همچنین توصیه می‌کنم هنگام مطالعه، سرفصل‌های کتاب را برجسته کنید. همیشه نیاز نیست خلاصه کتاب را فصل به فصل بنویسید، اما برای کتاب‌های خاصی که هر فصل بر اساس فصل قبلی نوشته می‌شود، دریافت یک نمای کلی از یادداشت‌ها و نکات برجسته بسیار آسان‌تر است.

مرحله 2. نکات اصلی را به زبان خودتان بنویسید

اگر در حال خواندن یک کتاب چاپی هستید، یادداشت‌ها و نکات برجسته خود را در برنامه یادداشت موبایل‌تان بنویسید.

در مورد کتب الکترونیک این کار ساده‌تر است. می‌توانید به راحتی در اپلیکیشن‌های خوانش کتاب، یادداشت اضافه کنید یا نکات مورد نظرتان را هایلایت کنید.

خلاصه نویسی کتاب : هایلایت نکات مهم
خلاصه نویسی کتاب : هایلایت نکات مهم

در گام بعدی، از تمام یادداشت‌ها و نکات برجسته خود کپی بگیرید و آنها را در یک فایل ورد پیست کنید.

سپس، هر یک از نکات برجسته را به زبان خود بازنویسی کنید. اگر یک یادداشت نقل قول، نام نویسنده را در برنداشت، آن را اضافه کنید. به مثال زیر دقت کنید:

یکی از هایلایت‌های من در کتاب انگیزه اثر پینک این نکته بود:

«او نوشت: وقتی از پول به عنوان پاداش بیرونی برای برخی فعالیت‌ها استفاده می‌شود، افراد علاقه درونی خود را به آن فعالیت از دست می‌دهند».

پس از ویرایش، آن را اینگونه نوشتم: «در یک مطالعه، ادوارد دکی دریافت وقتی پول برای بعضی از فعالیت‌‌ها به عنوان انگیزه بیرونی به کار می‌رود، افراد علاقه درونی خود را به آن فعالیت از دست می‌دهند».

اگر عناوین فصل‌ها را برجسته کرده‌اید، می‌توانید آنها را به عنوان‌های فرعی تبدیل کنید.

مرحله 3. در طول زمان به خلاصه نویسی ادامه دهید

یکی از بهترین روش‌های خلاصه‌ نویسی کتاب ، خلاصه‌سازی پیشرونده نام دارد. در این ایده، ابتدا یادداشت‌های خود را خلاصه می‌کنید، سپس آن خلاصه‌ها را خلاصه می‌کنید، بعد آن خلاصه را …. . و این کار را آنقدر ادامه می‌دهید تا ایده‌ها هر بار به لایه‌های کوچک‌ و کوچک‌تر تبدیل شوند.

پنج لایه برای خلاصه نویسی پیشرونده وجود دارد، که من آن را به طور خاص برای خلاصه کتاب اقتباس کرده‌ام:

  1. مرحله اول شامل یادداشت‌ها و هایلایت‌های یک کتاب به صورت ویرایش نشده است. مشکل اینجاست که یادداشت‌های خام فاقد زمینه (کلمات پیش و پس که به درک موضوع کمک کنند) هستند و بنابراین زمانی که در آینده به آنها بازگردیم، مفید نیستند.
  2. طی لایه دوم، دور نخست خلاصه‌نویسی، با خلاصه‌ای از کتاب به زبان خودتان، این مشکل را حل می‌کنید.
  3. در لایه سوم، فورته توصیه می‌کند ایده‌های بزرگ کتاب را برجسته (بُلد) کنید. اما به دلایلی که توضیح خواهم داد، به جای آن از هایلایت استفاده می‌کنم.
  4. در مرحله بعد، برای لایه چهار، از بین موارد هایلایت شده، مطالب مهم‌تر را بُلد می‌کنیم.
  5. نهایتا در لایه پنج، برای تعداد کوچکی از خلاصه‌هایی که می‌نویسم، آنها را با ایده مرتبط دیگری «ترکیب» می‌کنم.

باید اشاره کنم که خلاصه نویسی کتاب در طول زمان به بهترین وجه انجام می‌شود. نیازی نیست هر پنج سطح را برای خلاصه‌نویسی در یک جلسه طی کنید.

می‌توانید بارها و بارها در طول زمان برگردید و خلاصه‌ای را که نوشته‌ بودید، بهبود ‌بخشید. اغلب با گذشت زمان، درک بیشتری نسبت به متن نیز پیدا می‌کنید.

خلاصه نویسی کتاب
خلاصه نویسی کتاب

نتیجه

خلاصه نویسی کتاب نیاز به زمان، انرژی و تلاش دارد. اما با انجام مداوم در طول زمان، یکی از بهترین سرمایه گذاری‌هایی است که می‌توانید روی خودتان انجام دهید.

درباره چاپ 724

شما هم می‌توانید کتاب خود را چاپ کنید. چاپ ۷۲۴ با داشتن سامانه آنلاین و خودکار محاسبه هزینه چاپ کتاب با بالاترین سرعت و قیمت‌های به‌روز، خدمات نوین چاپ را به همکاران و مشتریان عزیز ارایه می‌دهد.

از دیگر خدمات چاپ ۷۲۴، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ارسال رایگان و فوری کتاب چاپی شما درب منزل‌تان در هر نقطه‌ای از کشور که هستید
  • هدیه یک جلد رایگان از کتاب شما به پاس اعتمادتان به این مجموعه
  • انجام تمامی اقدامات مربوط به اخذ مجوزهای لازم برای انتشار کتاب شما
  • تضمین کیفیت و پیگیری متعهدانه برای جلب رضایت کامل شما

همین حالا مشخصات کتاب مورد نظر خود را در سامانه ۷۲۴ بارگذاری کنید و خودتان تفاوت قیمت ما را با سایر چاپخانه‌ها قضاوت کنید ????

منبع:

samuelthomasdavies

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
0 دیدگاهبستن دیدگاه‌ ها

ارسال دیدگاه

عضویت در خبرنامه

آخرین پست ها و مقالات را در ایمیل خود دریافت کنید

ما قول می دهیم که اسپم ارسال نشود :)