معرفی کتاب دنیای سوفی اثر یوستین گردر

معرفی کتاب دنیای سوفی اثر یوستین گردر

در این مقاله می خواهیم معرفی و نقد و بررسی کتاب دنیای سوفی اثر یوستین گردر بپردازیم. آشنایی اولیه با محتوای هرکتابی به ما کمک می کند تا کتابی هماهنگ با روحیه خود تهیه کنیم. همچنین اگر می خواهید کتاب را به عنوان هدیه تقدیم کنید، بیشتر با مضمون آن آشنا شوید.

 این کتاب از معروفیت بالایی برخوردار است و احتمالاً شما تاکنون یا آن را خوانده اید یا حتما اسمش را شنیده اید.معروفیت بالای کتاب دنیای سوفی به علت مطالب ارزشمند و شگفت آن است. دنیای سوفی در سال ۱۹۹۴ توسط لوسین بر در اسلو نوشته شده است. می‌توان آن را رمانی درباره تاریخچه فلسفه دانست.داستان کتاب از دیدگاه دختری نوجوان نوشته شده و نویسنده کتاب به واسطه نوشتن این کتاب شهرت بسیاری یافت. یوستین گردر متولد ۸ آگوست ۱۹۵۲ در اسلو است خانواده وی افرادی اهل فرهنگ و مطالعه بودند و همین این مورد باعث علاقه بسیار وی به خواندن و نوشتن و تدریس بوده است. پدر گردر مدیر و مادرش معلم و نویسنده بودند. تمام این عوامل باعث شده تا ذهن این نویسنده آماده نوشتن چنین کتاب ارزشمندی شود.

محاسبه آنلاین قیمت چاپ کتاب

خلاصه کتاب دنیای سوفی

مفهوم کلی کتاب درباره فلسفه است که در قالب داستان نوشته می شود. در واقع می‌توان آن را نوعی رمان فلسفی به شمار آورد. نوع نگارش کتاب باعث شده که افراد زیادی علاقه مند به خواندن آن شوند، چرا که آن را از سایر کتاب های فلسفی که دارای مطالب سنگین هستند تمایز می دهد.

 خلاصه داستان همانطور که گفته شد درباره ی دختری نوجوان و حدوداً ۱۵ سال است که در خانه‌ای که خارج از شهر زندگی می کند. نام دختر سوفی است. نوجوانی با هوش با ذهن جستجوگر است و علاقمند به تفکر و بحث درباره موضوعات مهم می باشد. داستان اصلی از جایی آغاز می شود که سوفی از مدرسه به خانه باز می گردد و در صندوق پستی نامه ای برای خودش می یابد که او را غافلگیر می کند. نامه ای عجیب بدون تمبر و نشانی فرستنده که در آن نوشته شده بود… تو کیستی؟  همین جمله کوتاه کافی بود تا ذهن دختر نوجوان را به خود درگیر کند و او را وارد دنیایی عجیب و ارزشمند کند.

کتاب دنیای سوفی

 

آشنایی با مباحث فلسفی

هدف اصلی نویسنده کتاب دنیای سوفی آشنایی با دنیای فلسفه است. البته در این کتاب فلسفه با شیوه ای جذاب بیان شده است و همین موضوع افراد زیادی را کنجکاو و به خواندن این رمان می کند. آلبرتو فیلسوف گمنامی که در کتاب از آن نام برده شده به طرز جالبی مردم بی تفاوت را توصیف می کند. این که مانند حشرات میکروسکوپی در اعماق موهای یک خرگوش وجود دارند. این مردم تلاشی برای کشف آنچه خارج از موهای خرگوش وجود دارد نمی کنند. یعنی به دنبال فلسفه و عمیق فهمیدن آنچه در دنیا وجود دارد نیستند. با خواندن این کتاب اکثر افراد تلنگری می خورند و وادار به کشف بیشتر آنچه در دنیا وجود دارد می شوند. جستجو و کشف چیزهای جدید انسان را از رکود خارج می کند و زندگی معمولی و یک رنگ را تبدیل به دنیای پرماجرا و زندگی آگاهانه می کند. در کتاب دنیای سوفی، سوفی را می‌توان یک متفکر انتقادی معرفی کرد.

بیشتر بخوانید : معرفی کتاب مرگ قسطی اثر سلین

سوفی و دوران نوجوانی

این که شخصیت اصلی کتاب یک نوجوان معرفی شده است موضوعی مهم می باشد. نویسنده به این طریق می ‌خواهد نشان دهد که دوران نوجوانی دورانی بسیار مهم است و این سوال که من کیستم و در کجای جهان قرار دارم به ذهن هر نوجوانی خطور می کند. اکثراً بدون توجه و یافتن پاسخ برای این سوال از کنار آن رد می شوند. اما برخی به دنبال یافتن پاسخ هستند مانند سوفی و این یعنی وارد شدن به دنیایی جالب و عمیق.

پیشنهاد ما این است که این کتاب با محتوا را به عنوان هدیه به نوجوانان تقدیم کنید. تا به این واسطه آن را مطالعه کنند و هرچه بیشتر با تفکر و عمقی نگری به مسایل ترغیب شوند.

کتاب دنیای سوفی و حقوق زنان

نکته جالب درباره کتاب دنیای سوفی اشاره به موضوع حقوق زنان آن است در خلال داستان به اعدام المپییس د گیوس در انقلاب فرانسه اشاره می کند. فردی که به علت دفاع از حقوق زنان در آن دوره محکوم به مرگ شد. همین موضوع باعث جذابیت بیشتر کتاب برای کسانی می شود که علاقمند به دفاع از حقوق زنان و مسائلی از این دسته هستند.

آشنایی با فلاسفه دیگر

در رمان دنیای سوفی به معرفی سقراط، افلاطون و ارسطو نیز پرداخته می شود. به این ترتیب با خواندن این کتاب شما با اسم سایر فلاسفه مشهور تاریخ آشنا خواهید شد بدون اینکه کتاب های سخت و خشک فلسفه را خوانده باشید.

در متن کتاب پس از آنکه سوفی چند نامه از آلبرتو دریافت کنیم می کند آن ها با یکدیگر ملاقات می‌کنند و به صحبت در مورد نظریات فلاسفه یونان باستان، امپراتوری روم، قرون وسطا ،رنسانس، عصر روشنفکری، انقلاب های بزرگ و مسائل بشری که دنیای امروز را به خود درگیر کرده می پردازند. این صحبت ‌ها ضمن این که داستان را جلو می برد خواننده را با مسائل فلسفی با زبان روان و جذاب آشنا می کند.

هدف کتاب دنیای سوفی

در این کتاب سعی شده تا ذهن و فکر خواننده همانند شخصیت اصلی داستان یعنی سوفی از زندگی روزمره و مسائل سطحی و زودگذر رهایی پیدا کند و به سمت ارزش های عمیق و اصیل بشری سوق پیدا کند. ماجراجویی برای رسیدن به پاسخ بسیاری از سوالات مانند سوالی که ذهن سوفی را به خود درگیر کرد، باعث می شود تا انسان به تفکر بپردازد و آگاهی پیدا کند. این آگاهی برای بشر نیاز است تا بتواند هرچه زیباتر زندگی کند و معنی عشق را درک کند.

کتاب دنیای سوفی

 

جملاتی از متن کتاب دنیای سوفی

عجیب نبود که نمی دانست کیست؟ و بی انصافی نیست که انسان در قیافه خود دستی ندارد؟ این قیافه را به او قالب کرده بودند. آدم می تواند دوستانش را خود انتخاب کند، اما انتخاب خودش درست خودش نیست. حتی بشر بودنش هم دست خودش نیست. (کتاب دنیای سوفی – صفحه ۱۴)

ارسطو، همان‌طور که قبلا گفتم، در اندیشه تغییرهای طبیعت بود. «جوهر» همواره توان آن دارد که «صورت» خاصی را تحقق بخشد. می‌شود گفت «جوهر» پیوسته در تکاپوست چیزی را از قوه به فعل درآورد. هر تغییر در طبیعت، به نظر ارسطو، دگرگونی یک جوهر است از «قوه» به «فعل». (کتاب دنیای سوفی – صفحه ۱۳۲)

اسپینوزا تاکید می‌ورزد که تنها یک وجود، کاملا و مطلقا «علت قائم به‌ذات» است و می‌تواند با آزادی تام عمل کند. تنها خدا یا طبیعت مبین فرایندی این‌چنین آزاد و این‌چنین «غیرتصادفی» است. انسان می‌تواند برای کسب آزادی و رهایی از قیود برونی بکوشد، ولی هیچگاه به اختیار و «اراده آزاد» دست نمی‌یابد. ما بر آنچه بر بدنمان می‌گذرد – که وجهی از حالت مادی است – اختیار نداریم. همچنین اندیشیدن خود را بر نمی‌گزینیم. پس انسان «روح آزاد» ندارد؛ و کمابیش در پیکری مکانیکی محبوس است. (کتاب دنیای سوفی – صفحه ۲۹۵)

فرافکنی، نسبت دادن خصایلی است به سایرین که می‌کوشیم در خود سرکوب سازیم. آدمی که، مثلا، خیلی خسیس است، همه مردم را پول‌دوست می‌خواند. و کسی که مدام در فکر مسائل جنسی است بیش از همه از شهوترانی دیگران به خشم می‌آید. (کتاب دنیای سوفی – صفحه ۵۱۱)

بیشتر بخوانید : بررسی کتاب شور زندگی اثر ایرونیگ استون

مشخصات کتاب

  • عنوان اصلی: کتاب دنیای سوفی
  • عنوان فرعی: داستانی درباره تاریخ فلسفه
  • نویسنده: یوستین گردر
  • ترجمه: حسن کامشاد
  • انتشارات: نیلوفر
  • تعداد صفحات: ۶۰۸
  • قیمت چاپ هجدهم – تابستان ۱۳۹۵: ۲۶۰۰۰ تومان

چاپ کتاب با بهترین قیمت در ۷۲۴ چاپ

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
0 دیدگاهبستن دیدگاه‌ ها

ارسال دیدگاه

عضویت در خبرنامه

آخرین پست ها و مقالات را در ایمیل خود دریافت کنید

ما قول می دهیم که اسپم ارسال نشود :)