معرفی کتاب مرگ قسطی اثر سلین

لویی فردینان سلین از نویسندگان مشهور فرانسه به شمار می آید که دارای اثرهای فوق العاده ای است. اولین رمان وی بنام کتاب سفر به انتهای شب نام دارد که در سن 38 سالگی نوشته شده است. دومین رمان معروف وی، مرگ قسطی است که در سال 1936 به انتشار رسید.کتاب مرگ قسطی دارای قلم بسیار قوی است، بطوری که پس از ورود به دنیای کتاب سریعا با بزرگان ادبی چون: دانته، رابله، مارسل پروست و جیمس جویس مقایسه شد.دو رمان نوشته شده توسط سلین واقعا فوق العاده هستند و در یک سطح قرار دارند. خواننده پس از خواندن این دو رمان جذاب بسیار شگفت زده می شود.نویسنده بزرگ، آندره ژید در وصف نوشتن سلین می گوید: آنچه سلین ترسیم می کند واقعی نیست، وهم و هذیانی است که واقعیت را برملا می کند.

در ادامه مطالب قصد داریم بررسی رمان مرگ قسطی، اثر سلین را داشته باشیم. پس لطفا تا پایان مطالب با ما همراه باشید.

معرفی کتاب

درباره سلین

سلین اسم مستعار لویی فردینان دتوش است. شغل او نویسندگی و پزشکی و زاده ی پاریس در سال 1894 بود. پدر ویکارمند بیمه و مادرش به فروشندگی توری و دانتل مشغول بود. مادر سلین دارای نقص عضو بود.سلین پس از خواندن پزشکی، تا پایان عمر به کار طبابت همچنان مشغول بود.

اولی رمان او در سال 1932 به دنیای کتاب وارد شد که بسیار مورد استقبال و تحسین جامعه ادبی قرار گرفت ولی دومین رمان او یعنی مرگ قسطی، از نظر سایر نویسندگان بهترین کتاب اوست. لازم بذکراست که کتاب مرگ قسطی پس از انتشار استقبال زیادی نشد و ماجراهای گوناگونی را به دنبال داشت. مثلا آنهمه تحسین برای سلین یکباره رفت و گفتند که نوشته های او برخلاف عقاید یهودیان است و به احتمال زیاد از سمت آلمان ها آمده است. پس از گذشت زمانی کوتاه به او تهمت خائن را زدند که او مجبور به ترک خاک فرانسه شد. او اول به آلمان و بعدا به دانمارک مهاجرت کرد. پس از خروج او از فرانسه، تمامی کتاب ها و دست نوشته های او جمع آوری شد و به مدت یک سال و دوماه در زندان های دانمارک زندانی بود. وی پس از آزاد شدن از زندان، لقب ننگ ملی را گرفت و تبعید شد. چندین سال در بلاتکلیفی و پریشانی به سر برد تا در نهایت در سال 1951 به کشورش فرانسه بازگشت. او تا زمانی که از دنیا رفت در حوالی پاریس زندگی می کرد.

کتاب مرگ قسطی

 

در پشت کتاب مرگ قسطی چندین خط زیبا از متن کتاب چاپ شده است:

از زمان جنگ تا حالا جنون همین‌طور در تعقیبم بوده، یک بند به مدت بیست و دو سال. معرکه‌ است. هزار جور سروصدا و قشقرق و هیاهو را روم امتحان کرده. اما من از خودش هم سریع‌تر هذیان بافته ا‌م. رویش را کم کرده‌م. روی «خط پایان» هذیان و جنون همیشه ترتیبش را داده‌ام و برنده من بوده‌م. بله! مسخره‌بازی درمی‌آرم، خودم را به لودگی می‌زنم، مجبورش می‌کنم فراموشم کند… رقیب بزرگم موسیقی‌ست، ته گوشم گیر افتاده و رفته‌رفته خراب شده… مدام باام درمی‌افتد… شب و روز دست و پا می‌زند و به خودش می‌پیچد… برای خودم تنهایی یک دسته کامل سه هزار و پانصد و بیست و هفت پرنده کوچک کوچک دارم که یک لحظه هم آرام نمی‌گیرند… همه ارگ‌های دنیا منم. همه‌چیز از من است، گوشت و روح و نفس… فکرهای توی کله‌ام سکندری می‌رود و کله‌پا می‌شود. بااشان خوب تا نمی‌کنم. کارم ساختن اوپرای سیل و توفان است… بیست و دو سال است که هر شب می‌خواهد کلکم را بکند… درست سر ساعت دوازده… اما من هم می‌دانم چطور از خودم دفاع کنم… با دوازده سمفونی کامل طبل و سنج… دو سیلاب بلبل… برای یک آدم عَزَب بد سرگرمی‌ای نیست… انصافاً… زندگی دومم است… به کسی چه…

کتاب مرگ قسطی بسیار زیبا و جذاب است که به شما پیشنهاد می کنیم حتما آن را مطالعه کنید.

محتوای کتاب مرگ قسطی

آغاز کتاب با کلماتی مانند: تنهایی، فضایی سنگین و غم بار شروع می شود. شخصیت اصلی این رمان پزشکی است بنام فردینان که بشدت از دست بیمارانش کلافه و خسته شده است. او بقدری از دست بیمارانش کلافه و عصبی شده است که همه را دیوانه می خواند و آنها را زبان نفهم می داند.حدودا 60 صفحه ی ابتدایی کتاب با همین موضوع پیش می رود. دکتر فردینان حرف های دلش را بازگو می کند، از شغلش صحبت می کند، از پسرخاله اش بنام گوستن سابایو که او نیز پزشک است تعریف می کند، درباره منشی پیرش صحبت می کند و از مادرش و رمان گمشده گلایه هایی دارد.در اکثر صفحات این رمان اثری از عصبانیت و فحش دیده می شود که با رفتن به صفحات جلوتر کاملا در ماجرای رمان غرق می شوید و همه چیز را فراموش می کنید.در قسمت بعدی کتاب دکتر فردینان از زمان کودکی اش تعریف می کند. در اصل محتوای کتاب درباره زمان کودکی او تا رفتن به سربازی را شامل می شود. پیشنهاد می کنیم بعد از خواندن کتاب مرگ قسطی به سراغ کتاب سفر به انتهای شب بروید. شخص اول این کتاب همچنان فردینان است که تکمیل کننده کتاب مرگ قسطی است.

بیشتر بخوانید : معرفی رمان بینوایان اثر ویکتور هوگو

بررسی کتاب مرگ قسطی

در این کتاب هیچ اثری از خوشحالی، امید و زیبایی دیده نمی شود. سکان دار کشتی ماجرای ما مرگ است. سلین قصد ندارد در کتابش زیبایی های زندگی را به کلمه تبدیل کند، بلکه می خواهد زشتی و نازیبایی های زندگی فقیرانه را بیان کند و احساسات را به ما منتقل کند.نویسنده در این کتاب از مرگ می نویسد. معتقداست که همه انسان ها باید مرگ راتجربه کنند و هیچ راه فراری از آن ندارد. در واقع هر روز زندگی را به یک قسط پرداختی تشبیه می کند، روزی می رسد که دیگر قسطی برای پرداخت نداریم و آن روز مرگ است.بیشتر از 90 درصد محتوای کتاب درباره زمان کودکی سلین و اتفاقات تلخی است که برایش رخ داده. همچنین سلین در کتابش فرانسه را به گونه ای توصیف کرده که هیچ اثری از زیبایی در آن دیده نمی شود. کتاب های سلین را باید بارها و بارها خواند تا به معنای عمیقی از آنها دست پیدا کرد، اگر شروع به خواندن کتاب کردید لطفا پس از خواندن 60 صفحه اول قضاوت نکنید و کتاب را کنار نگذارید. آن را تا انتها بخوانید و سپس می بینید که چقدر نظرتان با ابتدا متفاوت شده است.

کتاب مرگ قسطی

 

جملاتی از کتاب مرگ قسطی

کار ما، طبابت، کار پدر درآری‌ست. شب که می‌شود او هم رُسش کشیده‌ست. تقریبا همه سوالهایی می‌کنند که آدم را خسته می‌کند. چه فایده که تر و فرز کار کنی، چون باید بیست بار همه جزئیات نسخه را شرح بدهی. لذت می‌برند از این که آدم را به حرف بکشند، جان آدم را به لبش برسانند… هر توصیه و سفارشی که به‌اشان بکنی گوش نمی‌دهند، عین خیالشان نیست. اما می‌ترسند که مبادا به اندازه کافی براشان زحمت نکشی، برای اطمینان بیشتر پافشاری می‌کنند؛ بله بادکش، رادیولوژی، آزمایش خون… دست‌مالی و معاینه از بالا تا پائین… اندازه‌گیری همه‌چیز… فشار خون و از این مزخرف ها… گوستن سی سال است که در «ژونکسیون» کارش طبابت است. من، حالا که فکرش را می‌کنم، یک روز صبح باید همه این مریض‌هام را بفرستم کشتارگاه «ویلت» که بروند و خون گرم بخورند. (کتاب مرگ قسطی اثر سلین – صفحه ۲۱)

نفرت واقعی از اعماق می‌آید، از جوانی‌ای که کارِ مظلومانه بیدفاع تباهش کرده. این نفرتی‌ست که آدم را می‌کشد. نفرتِ چنان عمیقی که در هر حال ازش چیزی همه جا باقی می‌ماند. مثل شیره‌ای آن‌قدر روی زمین پخش می‌شود که همه چیز را زهرآگین می‌کند، آن‌قدر که دیگر چیزی نمی‌روید غیر از رذالت، میان مرده‌ها، میان آدم‌ها. (کتاب مرگ قسطی اثر سلین – صفحه ۱۸۳)

پدر من اینجوری بود، همیشه به شکنجه‌های روحی خیلی بیشتر از شکنجه‌های بدنی اهمیت داده بود… در نظرش خیلی بیشتر احترام داشتند! اساسی‌تر بودند! (کتاب مرگ قسطی اثر سلین – صفحه ۲۳۷)

باور کنید، فردینان! ترجیح می‌دهم با یک میمون واقعی زندگی کنم تا با این!… میمون را می‌توانم درک کنم!… او هم حتماً من را درک می‌کند! دستکم تکلیف خودم را می‌فهمم! در حالی‌که با این دیوانه، بزودی سی و پنج سال می‌شود، نمی‌دانم یک دقیقه دیگر، روم را که برگردانم، این چکار می‌کند! مردکه بدمست! دروغگو! خانم‌باز! دزد! هرچه بگویی هست!… نمی‌دانید هم چقدر از این پست‌فطرت متنفرم! (کتاب مرگ قسطی اثر سلین – صفحه ۴۹۵)

بیشتر بخوانید : معرفی رمان جنایت و مکافات

مشخصات کتاب

  • عنوان: مرگ قسطی
  • نویسنده: لویی فردینان سلین
  • ترجمه: مهدی سحابی
  • انتشارات: مرکز
  • تعداد صفحات: ۷۲۴
  • قیمت چاپ سیزدهم: ۴۵۸۰۰ تومان

چاپ کتاب با بهترین قیمت در ۷۲۴ چاپ

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]
0 دیدگاهبستن دیدگاه‌ ها

ارسال دیدگاه

عضویت در خبرنامه

آخرین پست ها و مقالات را در ایمیل خود دریافت کنید

ما قول می دهیم که اسپم ارسال نشود :)