معرفی و نقد و بررسی کتاب ملت عشق

در این مقاله به معرفی و نقد و بررسی کتاب ملت عشق می پردازیم. این کتاب یکی از پرفروش ترین های الیف شافاک است.

معرفی و نقد و بررسی کتاب ملت عشق و نحوه شروع این داستان

در ابتدای داستان اللا مشغول به کار در یک انتشارات می شود و به عنوان اولین کار یک کتاب به اسم ملت عشق را شروع میکند که خواندن این کتاب دقیقا نقطه شروع این داستان است. در ادامه اللا با نویسنده کتاب آشنا می شود و از طریق ایمیل با ” عزیز زاهارا” ارتباط برقرار میکند. کتابی که عزیز نوشته است، درباره یک درویش به نام شمس تبریزی و ارتباط او با مولانا، شاعر بزرگ است. این دو داستان به صورت موازی روایت می شوند.

داستان ملت عشق چیست؟

ملت عشق شامل دو داستان است که کاملا با یکدیگر متفاوت اند اما باهم نقطه اشتراک  دارند و آن هم عشق است.

داستان اول تماماً از زبان اللا که متاهل، خانه دار و غمگین است روایت می شود.

چاپ کتاب

داستان دوم کتاب، درمورد مولانا و شمس است. در ابتدای این داستان شمس به شهری که مولانا در آن زندگی می کند یعنی شهر قونیه سفر می کند. در ادامه شاهد تحول مولانا در اثر ارتباط با شمس می شویم. این داستان توسط شخصیت های شمس، مولانا، همسر و دو پسر مولانا و همچنین شخصیت های فرعی داستان روایت می شود. بنابراین خواننده از دید دیگر شخصیت های داستان از جمله یک روسپی، یک مست، یک گزمه و یک گدا داستان را دنبال می کند که باعث می شود مخاطب شدت عشق مولانا به شمس و شدت تنفر مردم از شمس را به خوبی درک کنند.

کتاب ملت عشق

 

معرفی و نقد و بررسی کتاب ملت عشق و شخصیت های این کتاب

داستان اول در زمان حال اتفاق می افتد که اللا و خانواده اش و عزیز زاهارا شخصیت های داستان هستند.

در داستان دوم اما شخصیت ها حرف های زیادی برای گفتن دارند به صورتی که هر شخصیت نقش به خصوصی در روایت داستان دارد، در ادامه به معرفی برخی از شخصیت های داستان دوم و توضیح مختصر از هریک می پردازیم:

بیشتر بخوانید : معرفی کتاب عقاید یک دلقک

شخصیت شمس تبریزی: داستان شمس از آنجایی شروع می شود که چگونگی مرگش را می بیند. بنابراین تصمیم می گیرد علم و دانشی که دارد را دراختیار یک شخص بگذارد. در ادامه پس از سفر های متوالی و صبر بسیار تصمیم می گیرد مولانا را به عنوان شخصی که باید وارث علم و دانشی که دارد باشد انتخاب کند.

شخصیت مولانا: در کتاب ملت عشق مولانا به یک ظرف که ظرفیت زیادی دارد تشبیه شده است یعنی تنها کسی که می تواند دانش نا محدود شمس را درک کند مولانا است. به علاوه مولانا به دلیل پر کردن خلاء زندگی خود به دوستی و دانش شمس نیاز دارد. در نتیجه مولانا و شمس تنها افراد مناسب یکدیگر هستند.

شخصیت گل کویر: گل کویر که یک زن روسپی است نماد کسی است که تصور می کند خدا را از دست داده است اما نکته ای که مخاطب از این شخصیت یاد میگیرد این است که برای شناخت خداوند همیشه وقت هست. و نکته دیگری که خواننده از گل کویر یاد می گیرد این است که برای شناخت خداوند باید به قلب انسانها رجوع کرد و نباید ظاهر یک شخص را معیار دین داری او قرار داد.

نقاط قوت این کتاب

کتاب ملت عشق از دید یادگیری کتاب فوق العاده ای است. چهل قاعده شمس تبریزی، قواعدی خواندنی، جذاب و شیرین است که در جذابیت داستان بسیار تاثیر گذار بوده است.

نویسنده در کتاب از یک تکنیک که درجذابیت کتاب موثر بوده استفاده کرده است و باعث شده که خواندن کتاب لذت بخش باشد و مخاطب با اشتیاق داستان را دنبال کند. این تکنیک استفاده از شخصیت های فرعی در روایت داستان است، این تکنیک یک پیوند عمیق ذهنی در بین مخاطبان ایجاد کرده است. وجود دو داستان در دو دوره زمانی متفاوت باعث شده که مخاطب معنی عشق را در دو دوره زمانی قدیم و مدرن درک کند.

نقاط ضعف این کتاب

این کتاب درباره عشق است اما در پایان به پوچی می رسد و انتظار می رفت که درباره تاثیر عشق عزیز بر اللا صحبت شود. در این کتاب داستان دوم جذاب و گیرا است و خواندن آن بسیار روان است و سریع پیش می رود اما داستان اول که داستان اللا است دارای ابهاماتی است و به اندازه داستان دوم قوی نیست. می توان گفت که داستان اللا در کتاب ضعف ایجاد کرده است. از جمله تفاوت این دو داستان می توان به این نکته اشاره کرد که داستان اللا از زبان یک شخص یعنی خود اللا تعریف می شود اما داستان شمس و مولانا چند راوی دارد که همین موضوع باعث شده که داستان از دید افراد متفاوتی تعریف شود و این موضوع به درک و فهم مخاطب کمک کرده است. بهتربود داستان اللا از دید خانواده اش یا عزیز نقل شده تا نقاط تاریک داستان روشن شود؛ شاید در این صورت درک داستان برای مخاطب راحت تر میشد. ضعف داستان اللا به اینجا ختم نمی شود نقص دیگر این داستان تکراری بودن ایده داستان است به عبارتی داستان اللا یک داستان کلیشه ای بوده و حرف تازه ای برا گفتن ندارد. ایراد دیگری که بر رمان وارد است این است که روایت داستان از زبان شخصیت مولانا کافی نبوده و این نکته را می توان از نقاط ضعف رمان دانست. به علاوه در داستان مولانا و شمس فقط چهل قانون شمس بر اساس واقعیت بوده و بقیه داستان حاصل تخیلات ذهن نویسنده است.

کتاب ملت عشق

 

بخش هایی از کتاب ملت عشق

* اگر یکی را که دوستش داری از دست بدهی، بخشی از وجودت همراه با او از دست می‌رود. مانند خانه‌ای متروکه اسیر تنهایی‌ای تلخ می‌شود؛ ناقص می‌مانی. خلا محبوبِ از دست رفته را همچون رازی در درونت حفظ می‌کنی. چنان زخمی است که با گذشت زمان، هر قدر هم طولانی، باز تسکین نمی‌یابد. چنان زخمی است که حتی زمانی که خوب شود، باز خون‌چکان است. گمان می‌کنی دیگر هیچ‌گاه نخواهی خندید، سبک نخواهی شد. زندگی‌ات به کورمال‌کورمال رفتن در تاریکی شبیه می‌شود؛ بی‌آن‌که پیش رویت را ببینی، بی‌آن‌که جهت را بدانی، فقط زمان حال را نجات می‌دهی… شمع دلت خاموش شده، در شب ظلمات مانده‌ای.

* کائنات وجودی واحد است. همه‌چیز و همه‌کس با نخی نامرئی به هم بسته‌اند. مبادا آه کسی را برآوری؛ مبادا دیگری را، به خصوص اگر از تو ضعیف‌تر باشد، بیازاری. فراموش نکن اندوه آدمی تنها در آن سوی دنیا ممکن است همه انسان‌ها را اندوهگین کند. و شادمانی یک نفر ممکن است همه را شادمان کند.

* زندگی عذابی تمام‌نشدنی است. انگار همیشه بین زندگی و مرگ گیر کرده‌ام، همیشه در برزخم.

* عمری که بی عشق بگذرد، بیهوده گذشته است. نپرس که آیا باید در عشق الهی باشم یا عشق مجازی، عشق زمینی یا عشق آسمانی، یا عشق جسمانی؟ از تفاوت‌ها تفاوت می‌زاید. حال آنکه به هیچ متمم و صفتی نیاز ندارد عشق. خود به تنهایی دنیایی است عشق. یا درست در میانش هستی، در آتشش، یا بیرونش هستی، در حسرتش.

بیشتر بخوانید : معرفی و نقد و بررسی کتاب بیشعوری

حرف آخر در معرفی و نقد و بررسی کتاب ملت عشق

واکنش ها به کتاب ملت عشق آنقدر متفاوت است که برخی این کتاب را بهترین کتاب و برخی این کتاب را بدترین کتابی که تا به حال خوانده اند می دانند. اگر تازه شروع به کتاب خواندن کرده اید این کتاب برای شما بسیار مناسب است.

مشخصات کتاب ملت عشق

کتاب ملت عشق
نویسنده : الیف شافاک
مترجم : ارسلان فصیحی
انتشارات : ققنوس
تعداد صفحات : ۵۱۱
قیمت چاپ نوزدهم : ۳۳۰۰۰ تومان

چاپ کتاب با بهترین قیمت در ۷۲۴ چاپ

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 2 میانگین: 1.5]
0 دیدگاهبستن دیدگاه‌ ها

ارسال دیدگاه

عضویت در خبرنامه

آخرین پست ها و مقالات را در ایمیل خود دریافت کنید

ما قول می دهیم که اسپم ارسال نشود :)