رمان برادران کارامازوف اثر داستایفسکی

معرفی رمان برادران کارامازوف

رمان برادران کارامازوف آخرین شاهکار متفاوت نویسنده معروف روس فئودور داستایفسکی می­باشد که نوشتن آن در سال 1880 به پایان رسید. این رمان با توجه به بررسی مسائل پیچیده زندگی و گستردگی آن در دسته پیچیده ترین رمان­های دنیا قرار می­گیرد.

در این رمان داستایفسکی با توجه به خلق شخصیت­های بی نظیری که در رمان وجود دارد با استفاده از عناصر و احساساتی چون پیچیدگی، رازآلودی، تراژدی و حزن انگیزی، شک و تردید، جایگاه فرزندان و روابط آن­ها با پدر، روانشناسی و …  داستانی در کش مکش میان خوبی­ها و بدی­ها، داستانی سرشار از طغیان، اشتراک افراد در فضیلت­ها و گناهان، عذاب و رستگاری، جدال میان شک و ایمان و … را با استفاده از مفاهیم بسیار زیبا و با معنی در قالب جملاتی مناسب و خواندنی بیان کرده است.

محاسبه آنلاین هزینه چاپ دیجیتال کتاب

شخصیت­های رمان برادران کارامازوف

  • دیمیتری: پسر ارشد کارامازوف است که به دلیل تنفر از پدر به قتل او محکوم می­شود.
  • ایوان: پسر دوم، فردی روشن فکر که بسیاری از ارزش­های زندگی را زیر سوال می­برد.
  • آلیوشا: پسر کوچک، شخصیت اصلی رمان،که فردی مذهبی است.
  • سامردیاکوف: پسر نامشروع کارامازوف که به عنوان خدمتکار در خانواده بزرگ می­شود.
  • آدلیدا: همسر اول کارامازوف و مادر پسر ارشد وی است.
  • سوفیا: همسر دوم کارامازوف و مادر ایوان و آلیوشا است.
  • دیگر شخصیت­ها شامل: صاحب مسافرخانه (شاهد عیاشی دیمیتری)، خدمتکار فنیا گروشنکا (دروغ به دیمیتری در مورد محل اقامت گروشنکا)، فتیوکوییچ (وکیل مدافع دیمیتری)، گورستکین (تاجر)، گریگوری واسیلوییچ (خدمتکار پیر)، خانم گروشنکا، خانم هلاکوف، دختر کوچک لیسه مادام هلاکوف، ایلوشا، کاترینا، کولیا، پدر زوسیما و … .

رمان برادران کارامازوف اثر داستایفسکی

 

ماجرای رمان برادران کارامازوف

ماجرای داستان در مورد مردی به نام فئودور پائوولویچ کارامازوف است که هدف اصلی وی در زندگی پول درآوردن و اغوای زنان می­باشد که شخصیتی مبتذل داشته و وظایف خود را در مورد خانواده و  فرزندانش به خوبی انجام نمی داد.

کارامازوف دو بار ازدواج کرد و حاصل ازدواجش سه فرزند پسر به نام­های دیمیتری، ایوان و آلیوشا بود. دیمتری حاصل از ازدواج اول داستایوفسکی بود که پس از مرگ مادرش مدتی توسط خدمتکار از او نگهداری می­شد و پس از گذشت مدت زمانی کارامازوف وی را برای تربیت و نگهداری به دست دوستان و بستگانش می­سپارد. دیمیتری دوره نوجوانی و جوانی آشفته­ای را گذراند و موفق به اتمام دوره تحصیل در دبیرستان نشد و به خدمت نظام در آمد. وی فکر می­کرد به خاطر اشرافی بودن مادرش و فوت او می­تواند ارث قابل توجهی را دریافت کند. این موضوع و بازگشت دیمیتری به محل تولدش منجر به ایجاد کش مکش و اختلاف نظر او با پدرش شد.

بیشتر بخوانید : معرفی رمان آنا کارنینا اثر لئو تولستوی

اختلاف میان کارامازوفِ پدر و پسرش دیمیتری موجب وساطت پسر جوانتر ایوان که دارای شخصیتی روشن فکر و در عین حال شکاک است می­شود با این حال اختلافات تا جایی ادامه می­یابد که پسر کوچک آلیوشا با داشتن شخصیتی مهربان، دلسوز و وفادار اقدام به ترتیب جلسه­ای با پیر صومعه زو سیما می­کند، چرا که پدر و برادرش توافق می­کنند که برای حل مشکل بین خود از زوسیما کمک بگیرند. رعایت نکردن برخی از اخلاقیات توسط پدر و درگیری میان او و دیمیتری نیز هم­چنان در صومعه ادامه داشت چراکه مشخص شد هر دو عاشق یک نفر هستند، گرونیکا.  که در مورد چگونگی عاشق شدن دیمیتری و بهم خوردن نامزدی­اش و یا پیشنهاد پدرش به گرونیکا پیشنهاد می­کنیم که رمان برادران کارامازوف را تهیه و مطالعه کنید.

اما فرزند دیگر فئودور کارامازوف با توجه به شخصیت عیاشی که داشت حاصل از رابطه­ی او با دختر روستایی لال و کودنی بود که در خانه کارامازوف خدمتکاری می­کرد. این خدمتکار پس از تولد پسرش سامردیاکوف از دنیا رفت با این کارمازوفِ پدر هیچ­گاه با او همانند یک پدر رفتار نکرد و سامردیاکوف نزد خدمتکار پیرشان به عنوان یک خدمتکار بزرگ شد. با این وجود پسر چهارم با وجود بیماری صرع فردی کودن و احمق نبود.  او علاقه زیادی به حرف­های ایوان در فلسفه نشان می­داد و گاهی نیز آن­ها را به­کار می­برد.

عشق ایوان و کارترینا، مهربانی­ها و تلاش­های آلیوشا در سراسر داستان برای حل تمامی مشکلات و عدم تعادل در رفتار دیمیتری موضاعات عمده­ای است که توجه مخاطبان را تا اینجای داستان به خود جلب می­کند. با این حال قتل مشکوک فئودور کارامازوف منجر به دستگیری دیمیتری و زندانی شدن او می­شود و در این قضیه دیمیتری نمی­تواند بی­گناهی خود را ثابت کند.پس از مدتی پسر چهارم در نزد ایوان اعتراف می­کند که او پدرشان را به قتل رسانده است و ایوان را نیز بخاطر آموزه­های فلسفی­اش در انگیزه قتل پدر شریک می­داند. سامردیاکوف پس اعتراف خود را حلق آویز و به زندگی خود پایان می­دهد. اعترافات در درگاه و وجود شهود، مدارک و جریاناتی که به وقوع می­پیوندد در نهایت منجر به زندانی شدن دیمیتری و بیماری ایوان می­شود و … .با این حال آلیوشا تنها کسی است که می­تواند در تمام طول داستان با مهربانی و اقدامات خیرخواهانه­ای که انجام می­دهد، قهرمان داستان باقی بماند.

شرح و خلاصه داستان هیچگاه به زیبایی و جذابیت خود رمان نیست با این حال این شرح انگیزه­ای برای مطالعه رمان را فراهم می­آورد. با تهیه این کتاب از سایت 724چاپ با قیمت مناسب می­توان از مطالعه داستان کامل رمان لذت برد.

نقد و بررسی رمان برادران کارامازوف

در ادامه به نقد کوتاهی در مورد رمان برادران کارامازوف بسنده می­کنیم.

  • محوریت اصلی رمان همانند بیشتر آثار داستایوفسکی جنایی است.
  • با اینکه شخصیت­های اصلی داستان پنج نفر (کارامازوف و پسرانش) هستند، با این حال نویسنده در تلاش است تا آلیوشا را به عنوان قهرمان داستان معرفی کند.
  • از نظر نقد ادبی، داستایوفسکی کمتر به فضای طبیعی می­پردازد و بیشتر اتفاقات در فضای خانه­ها و اتاق­ها روی می­دهد. با این حال شخصیت پردازی و روانشناسی ماهرانه­ای در خلق شخصیت­ها و درجریان داستان به­چشم می­خورد.
  • از نظر فلسفی نویسنده به مباحثی هم­چون سرمنشا شر، طبیعت آزادی و گرایش ذاتی انسان­ها به ایمان می­پردازد.
  • از نظر روانشناسی، شیوه رفتار فئودور کارامازوف و انگیزه قتل توسط پسرانش ناشی از رفتار خود او بود. که شاید نگارش و شیوه بیان آن از روابط و اندیشه داستایفسکی و پدرش منشا می­گیرد.
  • از نظر جامعه شناسی داستایفسکی تلاش بسیاری در شناخت بیماری­های روانی و ناهنجاری­های فکری افراد جامعه داشت و دوگانگی رفتار و جدال خیر و شر در آن­ها را به خوبی به نمایش گذاشته است.

سخن پایانی

بهترین راهکار برای بهره گرفتن از جملات زیبا و معنی دار رمان برادران کارامازوف و آشنایی با تمام جوانب مختلف این رمان تهیه و مطالعه آن می­باشد. علاقه مندان به این کتاب می­توانند به سایت 724 چاپ مراجعه و آن را با قیمت مناسب تهیه کنند و از مطالعه و داشتن چنین رمان مشهور و نفیسی در مجموعه کتاب­های خود لذت ببرند.

بیشتر بخوانید : معرفی رمان “موش ها و آدم ها” اثر جان اشتاین بک

رمان برادران کارامازوف اثر داستایفسکی

 

جملاتی از متن رمان برادران کارامازوف

آن‌چه ایمان را برای شخص واقع‌بین به ارمغان می‌آورد معجزه نیست. واقع‌بین راستین، اگر مومن نباشد، همیشه در خود قدرت و توانایی ایمان نیاوردن به معجزه را نیز خواهد یافت، و اگر معجزه همچون واقعیتی بی‌چون‌وچرا در برابر او بایستد حاضر است در حواس خود تردید کند اما واقعیت را تصدیق نکند. (رمان برادران کارامازوف – صفحه ۳۴)

خدا وقت خیلی کمی به ما داده، فقط بیست‌وچهار ساعت در روز اختصاص داده، طوری که حتی وقت کافی برای خوابیدن نیست، چه رسد به توبه. (رمان برادران کارامازوف – صفحه ۱۴۸)

به تو می‌گوییم برای انسان هیچ دغدغه‌ای آزارنده‌تر از این نیست که کسی را بجوید تا هرچه زودتر بتواند آن عطیه‌ی آزادی را که این موجود مفلوک با آن به دنیا می‌آید به او بسپرد. اما تنها کسی می‌تواند آزادی انسان‌ها را بر عهده بگیرد که وجدان‌شان را راضی کند. با نان بیرقی بی‌چون و چرا به تو داده شد: به انسان نان بده و او در برابرت تعظیم خواهد کرد، چون هیچ‌چیز ناگزیرتر از نان نیست. اما اگر در عین حال کسی دیگری وجدان او را در اختیار گیرد – آه، آن‌گاه حتی نان تو را بر زمین می‌اندازد و کسی را متابعت می‌کند که وجدانش را فریفته است. (رمان برادران کارامازوف – صفحه ۲۸۲)

بسیاری آدم‌ها فقط به این دلیل شریفند که احمقند. (رمان برادران کارامازوف – صفحه ۶۴۲)

لحظاتی هست که، در انجام وظایف‌مان، خودمان در برابر انسان درون و هم به خاطر انسان درون تقریبا احساس ترس می‌کنیم! این لحظاتی است که آدم به وحشت حیوان جنایتکاری می‌اندیشد که از پیش می‌داند همه‌چیز از دست رفته است اما همچنان تقلا می‌کند، همچنان قصد دارد با شما بجنگد. این‌ها لحظاتی است که همه‌ی غرایز صیانت نفس فورا در او سربلند می‌کند و او در تلاش برای نجات خودش به شما با چشمی نافذ نگاه می‌کند، می‌پرسد و رنج می‌کشد، شما را می‌گیرد و مطالعه می‌کند، چهره‌تان را، اندیشه‌های‌تان را، در انتظار این‌که ببیند از کدام سو ضربه خواهید زد، و بی‌درنگ هزاران طرح در ذهن اشفته‌اش می‌ریزد. (رمان برادران کارامازوف – صفحه ۷۷۴)

مشخصات کتاب

  • عنوان: برادران کارامازوف
  • نویسنده: فیودور داستایفسکی
  • ترجمه: احد علیقلیان
  • انتشارات: مرکز
  • تعداد صفحات: ۸۵۴
  • قیمت چاپ پنجم: ۶۲۵۰۰ تومان
  • جلد گالینگور

چاپ کتاب با بهترین قیمت در ۷۲۴ چاپ

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
0 دیدگاهبستن دیدگاه‌ ها

ارسال دیدگاه

عضویت در خبرنامه

آخرین پست ها و مقالات را در ایمیل خود دریافت کنید

ما قول می دهیم که اسپم ارسال نشود :)