معرفی رمان “موش ها و آدم ها” اثر جان اشتاین بک

معرفی رمان موش ها و آدم ها

رمان موش ها و آدم ها رمانی کوتاه از جان اشتاین بک نویسنده آمریکایی است که در سال 1937 به چاپ رسید و به دلیل متن زیبا و تاثیر گذارش، نویسنده را موفق به دریافت جایزه نوبل ادبیات کرد. همچنین به اقتباس از این رمان در سال 1939 فیلمی به کارگردانی لوئیس مایلستون ساخته شد.در این رمان نویسنده در تلاش است تا حد زیادی به رویاهای انسان ها و آرزوهای آن ها و نیروهایی که مانع رسیدن آنها به آرزوهایشان می شود بپردازد. هر یک از شخصیت ها و عناصر اصلی داستان بیانگر نمادهایی با هم مرتبط در جامعه هستند.این کتاب روایتگر داستان کارگرانی است که با وجود شرایط بد اقتصادی، برای یافتن کار و همچنین رسیدن به آرزوهای کوچکی که دارند راه سفر پیش گیرند. با این وجود به دلیل اتفاقاتی که می افتد موفقیتی در رسیدن به هدف کسب نمی کنند و همچنین پس انداز و مزد یک ماه خود را نیز از دست می دهند.

چاپ کتاب

داستان رمان به گونه ای است که خواننده را با دو راهی هایی مواجه و وی را با اندیشه ای عمیق در تشخیص خوب و بد روبرو می کند، چراکه شخصیت های رمان افزون بر دوستی و تنهایی، رویاها و مشکلات زندگی شخصی با مسائلی هم چون بی عدالتی، سرکوب و تبعیض مواجه بوده اند.

شخصیت های اصلی رمان موش ها و آدم ها

  • جورج (شخصیت اول رمان): کارگری دوره گرد با شخصیتی مهربان، دلسوز و زیرک که در جامعه ای زندگی می کند که کارگران را سرکوب می کنند.
  • لنی (شخصیت اول رمان): کارگری ساده لوح و با هیکلی زخمت و احساساتی لطیف که توانایی کنترل قدرت خود را ندارد و همواره جورج مراقب اوست.
  • کرلی و همسرش: همسر کرلی کسی است که در اثر دلداری به لنی و در اثر رفتار ناخواسته و کنترل نشده لنی کشته می شود.
  • کروکس: کارگری آمریکایی-آفریقایی که به دلیل تبعیض نژادی از دیگران جدا و به تنهایی در اصطبل زندگی می کند.
  • کندی: کارگری معلول و پیر است که دست خود را در اثر کار زیاد از دست داده است و نگران آینده خود می باشد.
  • و … .

 

ماجرای رمان موش ها و آدم ها

داستان اصلی موش ها و آدم ها درباره دو کارگر به نام های جورج و لنی است که برای پیدا کردن کار راهی روستایی می شوند که از صاحب زمین های آنجا درخواستی برای کار و دستمزد داشته باشند. لنی در این داستان شخصی است که دارای جثه ای بزرگ، رفتاری ساده لوحانه و کودن می باشد که برای گذراندن امور خود نیازمند کمک دوستش جرج است. لنی علاقه بسیاری به نگهداری موش ها به عنوان حیوان مورد علاقه خود دارد اما علاقه و شیوه نگه داری او موجب می شود که موش ها جان خود را از دست دهد. لنی با توجه به خلق و خویی که دارد همواره موجبات دردسر را فراهم می کند و باعث می شود که این دو کار خود را از دست دهند و همواره از مکانی به مکان دیگر سفر کنند و به دنبال کار باشند.

بیشتر بخوانید : معرفی کتاب کلود ولگرد اثر ویکتور هوگو

برعکس جورج فردی زیرک و کاردان است که آرزو دارد با مبلغی که از کار کردن در مزرعه های مختلف به دست می آورد برای خود و لنی خانه و مزرعه کوچکی را خریداری کند. حس مسئولیت جورج در برابر لنی موجب می شد که او را با وعده نگهداری از توله سگ، خرگوش و یا حیوانات دیگرکنترل و جلوی دردسر سازی او را بگیرد تا برای کار کردن مجبور به نقل مکان نشوند.لنی و جورج با ماجراها، جریانات و افراد بسیاری در طی داستان مواجه می شوند تا آنجا که لنی بنا به گفتگو هایی که میان او و زن پسر اربابش روی می دهد و به دلیل عدم توانایی در کنترل قدرتش او را همانند دیگر موجوداتی که نوازش می کرد به قتل می رساند. پس از این اتفاق لنی از ترس پا به فرار می گذارد و جورج نیز چون دیگر قادر به دفاع و پشتیبانی از او نیست با پسر ارباب و دیگر مردان هم گروه می شود تا لنی را پیدا کند و … .

نقد و بررسی رمان موش ها و آدم ها

نام این کتاب برگرفته از شعر معروف رابرت برنز با عنوان “چه بسیار نقش های موش ها و آدم ها که بر آب شدند” می باشد و داستان آن روایتگر زندگی کارگران روزمزد و کوچنده­ای است که با مشقت فراوان برای گذر زندگی خود کار می کنند بدون اینکه به هدفی برسند.

در ادامه رمان موش ها و آدم ها را به شکلی اجمالی مورد بررسی قرار می دهیم:

  • در رمان موش ها و آدم ها نویسنده در تلاش است تا مفهوم انسان بودن را با بیانی تمثیلی بیان کند. جایگاه انسان ها، رویاها و آرزوهایی که دارند، شرایط موجود، بی عدالتی ها و مبهم بودن آینده، ظلم، دلسوزی و … از جمله مسائلی هستند که نویسنده به آن ها در این قالب می پردازد.

برجسته ترین نماد در این رمان موش ها هستند که نمادی از کارگران رنج کشیده می باشند که مورد بهره برداری افراد زمین­دار و ثروتمند قرار می گیرند و همانند موش هایی که در چنگال لنی اسیر می شدند به اسارت آن ها درآمده و در زندگی بدون رفاه و سرنوشت تلخ دست و پا می زدند.

  • این رمان از جمله رمان هایی است که به زبان سوم شخص روایت می شود ولی بر خلاف دیگر رمان هایی که به خواننده اجازه می دهند تا بدون محدودیت با افکار و شیوه برخورد شخصیت های داستان آشنا شوند، در این رمان نویسنده و زاویه دید سوم شخص خواننده را در این مورد محدود کرده و خواننده را مجبور می کند که از طریق گفتگو ها و عملکرد شخصیت ها به افکار آن ها پی ببرد.

با اینکه زاویه دید داستان سوم شخص است و نویسنده با شخصیت های رمان حسی از همدردی و یگانگی دارد، اما این احساسات موجب نشده است که پایان داستان به خوبی و خوشی پایان پذیرد و نویسنده پایان غم انگیزی را برای آن رقم می زند.

  • سبک رمان ناتورالیسم است و شخصیت ها به شکلی طبیعی و یا حتی وحشی به نمایش گذاشته شده اند، برای مثال لنی نمونه بارز عنصری طبیعت گرایانه است که قربانی جو نامناسب حاکم بر محیط زندگی خود می شود.
  • و … .

مطالعه رمان موش ها و آدم ها با توجه به مفهوم و داستانی که دارد به تمامی علاقه مندان به کتاب و رمان پیشنهاد می شود. یکی از برترین راهکارهای تهیه این رمان و رمان های دیگر مراجعه به سایت های معتبری همچون سایت 724چاپ و تهیه آن با قیمت مناسب و در کوتاه ترین زمان ممکن می باشد.

اشتاین

جملاتی از متن موش‌ها و آدم‌ها

جورج از جا در رفت که: «سس مُس خبری نیست! تو هرچی نداشته باشیم همونو هوس می‌کنی! پناه بر خدا! اگه تو رو بیخ ریشم نداشتم زندگیم چه راحت بود! هر جا می‌رفتم برام کار بود. نه دردسری، نه دقمصه‌ای! آخرِ ماهم که می‌شد پنجاه چوقمو می‌گرفتم و می‌رفتم شهر و هر غلطی می‌خواستم می‌کردم. غذامو هرجا دلم می‌خواست می‌خوردم، تو هتل، یا هر جای دیگه، و هرچی‌ام می‌خواستم سفارش می‌دادم و این کارِ هر ماهم بود. یه گالن نوشیدنی می‌خریدم یا می‌رفتم توی یه کافه ورق‌بازی می‌کردم یا برا خودم بیلیارد می‌زدم!» (موش‌ها و آدم‌ها – صفحه ۲۰)

لنی مدتی فکر کرد تا ببیند چه جواب بدهد. با احتیاط به زن نزدیک شد و گفت: «من چیزای قشنگو دوس دارم ناز کنم. یه روز تو یه بازار مکاره از اون خرگوشای موبلند دیدم. انقد قشنگ بود که خدا می‌دونه! بعضی‌وقتا اگه چیز قشنگ‌تری گیرم نیاد موشارم دوس دارم ناز کنم.» (موش‌ها و آدم‌ها – صفحه ۱۲۴)

بیشتر بخوانید : معرفی چند کتاب موفقیت در زندگی

مشخصات کتاب

  • عنوان: موش‌ها و آدم‌ها
  • نویسنده: جان استاین‌بک
  • ترجمه: سروش حبیبی
  • انتشارات: ماهی
  • تعداد صفحات: ۱۶۰
  • قیمت چاپ نهم – تابستان ۱۳۹۶: ۸۰۰۰ تومان

 

چاپ کتاب با بهترین قیمت در ۷۲۴ چاپ

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 3]
0 دیدگاهبستن دیدگاه‌ ها

ارسال دیدگاه

عضویت در خبرنامه

آخرین پست ها و مقالات را در ایمیل خود دریافت کنید

ما قول می دهیم که اسپم ارسال نشود :)