معرفی کتاب مردی در تبعید ابدی اثر نادر ابراهیمی

در این مقاله، مردی در تبعید ابدی اثر نادر ابراهیمی را نقد و بررسی می کنیم.

معرفی رمان مردی در تبعید ابدی اثر نادر ابراهیمی

مردی در تبعید ابدی ، کتاب رمانی از نویسنده سرشناس و توانا ایرانی، نادر ابراهیمی هست که بر اساس زندگی ملاصدرای شیرازی، صدرالمتالهین نوشته شده است. در این رمان بی همتا نادر ابراهیمی هم سیر تکوینی اندیشه های عرفانی و فلسفی و هم زندگی ملاصدرا را پی می گیرد.

محاسبه هزینه چاپ کتاب

خلاصه کتاب مردی در تبعید ابدی

محمد صدرای شیرازی، پدر او، ابراهیم صدر شیرازی یکی از مقربان دربار بود و یکی از با نفوذترین مردان شیراز بود. ابراهیم برای تک فرزند دیر از راه رسیده ی خود تمام امکانات را فراهم می کرد اما وظایف پدرانه و ترش مشفقانه اش او را همیشه بر آن می داشت تا به حکم عقل در چنان زمانه ی با شکوهی که دین که چاچراغ کاخ شاهان صفوی دین به حساب می آمد از بروز اندیشه های خوفناک او جلوگیری کند.

بیشتر بخوانید : معرفی کتاب قلعه حیوانات

ابراهیم با محمد نوجوان به گفتگو می پرداخت، از خطر ابراز چنین اندیشه هایی او را  برحذر می دارد، اما  محمد از عاقبت کار بیمی به دل راه نمی داد و خود را مرد راه حقیقت می دانست.اندکی پس از بر تخت نشستن شاه عباس که محمد صدرای شیرازی کم بیش هم سن او بود، قزوین و بعد اصفهان پایتخت شد و جمع کثیری از اعاظم و بزرگان بر گرد شاه جمع گشتند، محمد صدرا در چنین شرایطی توانست در محضر اساتید بزرگی چون میرفندرسکی، میرداماد و شیخ بهایی تلمذ کرد. با به جان خریدن تمامم سختی ها این سه بزرگوار از وجود پر ارزش ملاصدرای شیرازی پاسداری کردند.

مردی در تبعید

 

اندیشه های نوی محمد صدرا در تقدم وجود بر ماهیت و باب حرکت جوهری، دانش عالم تشیع را دگرگون کرده است. ولی به دلیل عدم درک این اندیشه ها توسط مردم و شاه و شایعاتی همچنین دشمنانش به راه انداخته اند، که به اتهام صوفی گری ملاصدرا را به دادگاه احضار می کنند.با ارائه ی اندیشه های نو محمد صدرا در باب تقدیم وجود بر ماهیت، حرکت جوهری، و بسیار اندیشه های ناب بی تکرار که خارج از درک مردم و بزرگان زمانه ی خود بود، که دانش عالم تشیع را یک پله جا به جا کرد. اما حال مردان دانشمند زمان چنین است که با کوته نظری مردمان زمانشان یا به واسطه ی جو سیاسی موجود، درک نمی شوند و بر دردهای بیشمارشان رنج تبعید و فهمیده نشدن افزوده می شود.

درباره نادر ابراهیمی

نادر ابراهیمی در تهران در ۱۴ فروردین سال ۱۳۱۵ به دنیا آمد. نادر ابراهیم در تهران تحصیلات ابتدایی اش را گذراند و پس از اینکه از دبیرستان دارالفنون دیپلم ادبی اش را گرفت به دانشکده حقوق وارد شد، اما با روحیاتش این رشته چندان سازگار نبود. و آن را چس از دو سال رها کرد، سپس تحصیلاتش را تا مقطع کارشناسی در رشته ادبیات انگلیسی و زبان ادامه داد.علاوه بر نوشتن داستان کوتاه و رمان نادر ابراهیمی در زمینه های ترانه سرایی، فیلم سازی، روزنامه نگاری و ترجمه نیز فعالیت کرده است. نادر ابراهیمی به همراه ابراهیم گلستان و بهرام بیضایی، از دسته هنرمندانی به حساب می آید که هم در ادبیات کار کرده و هم درسینما و شناخته شده اند.

علاوه بر ورزش نادر ابراهیمی در حوزه ورزش نیز فعال بود. او گروه کوهنوردی بهنام ابر مرد بنیان کرد که یکی از قدیمی ترین گروه های کوهنوردی است. نادر ابراهیمی بسیار در توسعه اخلاق کوهنوردی و کوهنوردی تاثیر گذار بود.نادر ابراهیمی در ۱۵ سالگی نوشتن را شروع کرد و اولین کتابش را در ۲۷ سالگی به انتشار رساند. نادر ابراهیمی بیش از صد کتاب و صد ها مقاله تحقیقی و نقد  را منتشر و به چاپ رساند. نادر ابراهیمی سر انجام پس از چندین سال بیماری در ۱۶ خرداد سال ۱۳۸۷ در سن ۷۲ سالگی در گذشت.

بررسی کتاب مردی در تبعید ابدی اثر نادر ابراهیمی

نادر ابراهیمی رمان مردی در تبعید ابدی را بر اساس زندگی ملاصدرای شیرازی، فیلسوف مشهور دوران صفوی در سال ۱۳۷۵ نوشت.نادر ابراهیمی با رمان های همچون ابن مشغله، آتش بدون دود، یک عاشقانه ی آرام،  بار دیگر شهری که دوست می داشتم و … نزد همه رمان دوستان ایرانی محبوب و شناخته شده است.

در این رمان نادر ابراهیمی بسیار هنرمندانه عمل کرده است. او دو رویکرد جداگانه و موضوع را با هم همزمان به پیش می برد. چگونگی ظهور اولین تفکرات فلسفی و خاص ملاصدرا و دیگری زندگی شخصی او.در این رمان زمان سیال هست و ابراهیمی تلاش کرده در متن کتاب تمام ابعاد شخصیتی ملاصدرا را بگنجاند. از زمان تبعید ملاصدرا توسط شاه عباس رمان شروع می شود و او را ما میانه راه می بینیم که با همسرش در حال مکالمه است که از بیماری دختر تازه متولد شده اش و خستگی شکایت دارد.

کل رمان تشکیل شده از ۱۶ فصل جداگانه اما به هم پیوسته است زمان حال روایت رمان تشکیل داده شده از سر فصل هایی با عنوان مشترک راه هست. هر کدام از سر فصل ها در فصلی جداگانه و عنوان های جداگانه برهه های خاص و حساس از زندگی ملاصدرای شیرازی را به صورت فلاش بک برای خواننده ترسیم می کنند.در کنار خواندن زندگی ملاصدرای شیرازی، اطلاعاتی هم در این کتاب از سه فیلسوف نامدارمعاصر ملاصدرا یعنی میرفندرسکی، شیخ بهایی و میرداماد به دست آورد.در نگاه اول شاید اینگونه به نظر برسد که مطالعه شرح حال و سر گذشت یک فیلسوف جذاب برای همگان نباشد. ولی از این سر گذشت نویسنده، یک رمان جذاب و زیبا ساخته است که موجب خستگی خواننده به هیچ وجه نمی شود. نویسنده در خلال داستان با نثری نه چندان دشوار، نظریه ها و اندیشه های ملانصرا را با خواننده نیز آشنا می کند.کتاب مردی در تبعید ابدی اثر نادر ابراهیمی مناسب برای کسانی هست که به سرگذشت شخصیت های بزرگ ایرانی و رمان هایی تاریخی علاقه دارند و پیشنهاد می شود این کتاب را بخوانند.

بیشتر بخوانید : معرفی کتاب انسان خردمند اثر یووال نوح هراری

قسمت هایی از متن کتاب مردی در تبعید ابدی اثر نادر ابراهیمی

“عشق به دیگرى”، ضرورتى ست که از حادثه بر مى خیزد نه از اراده به انتخاب، و همین، کار را مشکل مى کند. در به در که نمى توان به دنبال محبوب خاکى گشت. در هر خانه را که نمى توان کوبید و پرسید: “آیا یار من، اینجا منزل نکرده است؟” سرِ هر گذر، همچو اوباش، نمى توان اِستاد و در انتظار عبور یار، زمان را کُشت… و همین هاست که کار را مشکل مى کند.

تقلید، در صورتى تقلید است که مقلّد، انسانى بالنسبه فرهیخته و صاحب راى باشد. مُقلد باید که خود قدرت تشخیصِ نیک از بد، درست از نادرست، راه از بیراه را داشته باشد؛ اما گرفتار شک میان این و آن باشد. مقلد، براى آن تقلید نمى کند که بارِ مسئولیت ها را از گرده ى خود بردارد و بر دوش اهل فضل بگذارد. مقلدِ مغلوب، تقلید را هم بى قدر مى کند.

اعتقاد هم مثل عشق، دردسرها دارد. شاید که جنس عشق و اعتقاد یکى باشد.

 

مردی در تبعید

مشخصات کتاب مردی در تبعید ابدی اثر نادر ابراهیمی

  • کتاب مردى در تبعید ابدى
  • نویسنده: نادر ابراهیمى
  • انتشارات: روزبهان
  • تعداد صفحات: ۲۸۰
  • قیمت: ۱۹۵۰۰ تومان

چاپ کتاب با بهترین قیمت در ۷۲۴ چاپ

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
0 دیدگاهبستن دیدگاه‌ ها

ارسال دیدگاه

عضویت در خبرنامه

آخرین پست ها و مقالات را در ایمیل خود دریافت کنید

ما قول می دهیم که اسپم ارسال نشود :)