معرفی کتاب قلعه حیوانات

اگر در دنیای کتاب سیروسفر کرده باشید، بی گمان نام اثر قلعه حیوانات را شنیده اید. این کتاب یکی از آثار معروف است که نویسنده آن، جرج اورول می باشد.در ادامه مطالب قصد داریم نقد و بررسی کتاب قلعه حیوانات را داشته باشیم. پس با ما همراه باشید.

گذری بر کتاب قلعه حیوانات

موضوع این کتاب بسیار جذاب و جالب است. بطوری که هر شخصی شروع به مطالعه کتاب می کند، دیگر نمی تواند آن را رها کند. قلم نویسنده بسیار خوانا و گرم است و خواننده را با خود همراه می کند و به اعماق ماجرا می برد. موضوع اصلی کتاب قلعه حیوانات، درباره یک مزرعه است که حیوانات مختلفی مثل: خوک، گوسفند و سگ در آن زندگی می کنند.در واقع نویسنده سعی دارد با استفاده از محتوای کتاب، اعتراضش را نسبت به حکومت کمونیستی استالین بیان کند.

محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب

در ادامه موضوع داستان را بطور کامل بیان می کنیم:

آقای جونز صاحب مزرعه اس است که با حیوانات بسیار خشونت بار و به گونه ای اربابی رفتار می کند. این رفتار نامناسب رییس مزرعه با حیوانات سبب شد تا حیوانات برای تغییر حالشان، انقلابی کنند. یک شب بصورت مخفیانه تمام حیوانات به رهبری میجرپیر که گرازی سفید یال بود، در طویله جلسه ای تشکیل دادند.میجر گفت: معنی زندگی ما چیست؟ ما باید با خودمان روراست باشیم. زندگی ما کوتاه و مشقت بار است، در زندگی به اندازه کافی رنج می کشیم، غذایی کم و ناچیز به ما می دهند و در پایان باید کشته شویم. آیا شما هم متوجه شده اید که همه زجر و بدبختی ما بخاطر آدمیزاد است؟ ما برای بهبود وضعیتمان باید انسان را از خودمان دور کنیم.برای رسیدن به آزادی، حیوانات رنج و سختی بسیار زیادی را متحمل شدند و در نهایت توانستند که رییس مزرعه یا همان آقای جونز را بیرون کنند. بعد از خروج آقای جونز، تمام حیوانات از بنداسارت گریختند و آزاد شدند. میجر پیر پس از مدتی از آزادی مزرعه، مرد و اتفاقات جدیدی برای حیوانات مزرعه رقم خورد. پس از مرگ میجر، 7 قانون بر روی دیوار طویله نوشته می شود که همه حیوانات موظفند به آن عمل کنند. همه حیوانات منتظر دنیای کامل و بی نقص بعد از آزادی شان بودند که حکومت دیکتاتوری خوک ها شکل گرفت و آرزوی حیوانات را برباد داد.

قلعه حیوانات

 

نقد ادبی کتاب قلعه حیوانات

زبان نویسنده در این کتاب بسیار ساده، گرم، شگفت انگیز و مهیج است و همچنین برپایه نمادین است. طرز بیان جورج اورول در کتاب به گونه ای است که براحتی احساس و نظرش را بیان می کند که خواننده این موضوع را به صراحت درک می کند.نویسنده توانایی این موضوع را داشت که کتاب را بصورت گسترده تر بیان کند و ماجراهای مهیج بیشتری به آن بیفزاید.جملات استفاده شده در این کتاب تا حد زیادی بامزه و طنزآمیز است. بطور مثال الاغ در یک قسمت می گوید: خداوند به دمی عطا کرد تا مگس ها را دور کنم ولی ای کاش نه دمی داشتم و نه مگسی خلق می شد.بطور کلی کتاب قلعه حیوانات قصد دارد با زبانی ساده فقر و استبداد موجود بر جامعه را بیان کند. جامعه ای که به دلایل مختلفی مثل: نبود آگاهی یا عدم آزادی بیان هیچ گونه اعتراضی برای ظلم حاکم بر جامعه ندارند. همچنین موضوع دیگری که در این کتاب مطرح شده است، فاصله طبقاتی است، بطوری که خوک ها جز طبقه مرفه و بالا جامعه هستند و بقیه حیوانات جز طبقه پایین.

پس از خواندن کتاب براحتی می توانید شرایط جامعه را درک کنید و دریابید که چگونه قدرت به دست افرادی مثل ناپلئون سپرده می شود.

بررسی شخصیت های کتاب قلعه حیوانات

در این قسمت قصد داریم شخصیت کارکترهای قلعه حیوانات را توضیح دهیم:

میجر پیر: این شخصیت نماد نظریه پردازهای جنبش کمونیسمی مانند لنین و مارکس است.

ناپلئون: این شخصیت نشان دهنده رهبران خودخواه و فاسد در انقلاب های کمونیستی و واضح استالین است.

اسنوبال: این شخصیت کسی بود که قانون های هفت گانه را نوشت. او نماینده رهبرهای انقلابی است که خود فدای همین انقلاب شد. مانند سرنوشت لئون تروتسکی که از حزب روسیه اخراج شد و از اتحاد شوروی تبعید شد.

سکوئیلر: نماد کسی است که بطور دائم افکار ناپلئون را در میان بقیه حیوانات مزرعه پخش می کند و اخبار دروغی درباره زندگی شان به آنها می دهد.

باکسر: این اسب نماد افراد تلاشگر است که در طبقه کارگر جامعه قرار دارد که شعار همیشگیش: من بیشتر کار خواهم کرد است. این اسب با سایر حیوانات در جهت انقلاب و تغییر وضع موجود هیچ گونه همکاری ندارد.

گوسفندها: نشان دهنده افراد مطیع و پیرو حاکم ها هستند که بصورت ناآگاه در ماندگاری شرایط بد مزرعه موثر اند.

موزز: این کلاغ نشان دهنده کلیسای ارتدکس است که در زمان استالین اجازه فعالیت پیدا کرد. عملکرد این  کلیسا بصورت زیر بود:

دادن وعده های خوش و دروغین در جهانی دیگر، به منظور آسان نشان دادن شرایط سخت و عذاب آور زندگی کارگران جامعه.

بیشتر بخوانید : معرفی کتاب انسان خردمند اثر یووال نوح هراری

آثار جرج اورول

  • روز های برمه
  • دختر کشیش
  • به آسپیدایستراها رسیدی کن
  • هوای تازه
  • قلعه حیوانات
  • هزار و نهصد و هشتاد و چهار
  • آس و پاس ها در پاریس و لندن
  • جاده به سوی اسکله ویگان
  • درود بر کاتالونیا
  • یک فنجان چای دبش

جملات انتخاب شده کتاب قلعه حیوانات

کتاب قلعه حیوانات دارای جملات بامفهوم و تاثیر گذار فراوانی است. در بخش زیر تعدادی از این جملات معروف را برای شما ذکر می کنیم:

  • هرنسلی خود را باهوش تر از نسل قبلی، و عاقل تر از نسل بعدی می داند.
  • اگر می خواهی رازی را نگه داری، باید آن را از خودت هم مخفی نگه داری.
  • در عصر فریبکاری همگانی، گفتن حقیقت حرکتی انقلابی است.
  • قدرت وسیله نیست، بلکه هدف است.
  • جنگ صلح است، آزادگی بردگی است. نادانی توانایی است.
  • همه حیوانات با هم برابرند، ولی بعضی حیوانات برابرتر از بقیه هستند.

قلعه حیوانات

 

جملاتی از متن کتاب مزرعه‌ی حیوانات

تا اواخر تابستان، خبر وقایع «مزرعه‌ی حیوانات» در نیمی از ناحیه پخش شده بود. اسنوبال و ناپلئون هر روز چند دسته کبوتر را به پرواز درمی‌آوردند که ماموریت داشتند با حیوانات مزارع همسایه گرم بگیرند و ماجرای «قیام» را برایشان بازگو کنند و سرود «جانوران انگلیس» را به آن‌ها یاد بدهند. (مزرعه‌ی حیوانات – صفحه ۴۹)

مرغ‌ها بی‌درنگ اعدام شدند و تدابیر امنیتی تازه‌ای برای حفظ جان ناپلئون به عمل آمد. چهار سگ شب‌ها در اطراف تخت‌خواب او نگهبانی می‌دادند – در هر گوشه‌ی تخت، یک سگ – و خوک جوانی به نام پینکای هم وظیفه داشت غذای ناپلئون را قبل از او بچشد، مبادا سم در آن ریخته باشند. (مزرعه‌ی حیوانات – صفحه ۱۰۳)

چند روز بعد، همین‌طور که موریل داشت متن «هفت فرمان» را از روی دیوار برای خودش می‌خواند، متوجه شد باز هم فرمان دیگری هست که حیوانات کلمات آن را درست به خاطر ندارند. آن‌ها خیال می‌کردند که در «فرمان پنجم» نوشته شده «هیچ حیوانی حق ندارد مشروب بنوشد»، ولی در این فرمان سه کلمه‌ی دیگر هم بود که آن‌ها از یاد برده بودند. در این فرمان، در واقع نوشته شده بود: «هیچ حیوانی حق ندارد به حد افراط مشروب بنوشد.» (مزرعه‌ی حیوانات – صفحه ۱۱۶)

بیشتر بخوانید : معرفی و نقد و بررسی کتاب سمفونی مردگان

مشخصات کتاب قلعه حیوانات

  • عنوان: مزرعه‌ی حیوانات
  • نویسنده: جورج اورول
  • ترجمه: احمد کسایی‌پور
  • انتشارات: ماهی
  • تعداد صفحات: ۱۵۲
  • قیمت چاپ دهم – زمستان ۱۳۹۶: ۸۵۰۰

چاپ کتاب با بهترین قیمت در ۷۲۴ چاپ

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
0 دیدگاهبستن دیدگاه‌ ها

ارسال دیدگاه

عضویت در خبرنامه

آخرین پست ها و مقالات را در ایمیل خود دریافت کنید

ما قول می دهیم که اسپم ارسال نشود :)