صفحه آرایی کتاب

خدمات صفحه آرایی کتاب

این مطلب می خواهیم درباره ی صفحه آرایی کتاب و نحوه انجام آن صحبت کنیم. داشتن اطلاعاتی در این زمینه برای هر فردی لازم است چراکه اکثریت افراد در مواردی می خواهند کتاب، مقاله، پایان نامه یا هر چیز دیگری را به صورت رسمی بنویسند نیاز است اطلاعاتی در این زمینه داشته باشند. سایت ۷۲۴ چاپ یک سایت معتبر برای انجام خدمات صفحه آرایی کتاب با کیفیت بالا و قیمت مناسب است. این مطلب توسط سایت ۷۲۴ در اختیار شما قرار می گیرد تا بیشتر با این موضوع آشنا شوید.

در این مقاله میخوانید : 

صفحه آرایی کتاب چیست؟

خلاقیت در طراحی و صفحه بندی کتاب

تاریخچه صفحه آرایی کتاب

چگونه یک صفحه آرایی خوب داشته باشیم؟

نکاتی برای صفحه بندی کتاب

اصولی مهم در صفحه آرایی کتاب

صفحه آرایی کتاب چیست؟

ممکن است برای شما این سوال پیش بیاید که صفحه آرایی کتاب چیست؟ باید بگوییم صفحه آرایی شامل موارد زیادی می شود که باعث می شود متن کتاب به شکلی دقیق و انسجام یافته در کنار یکدیگر قرار بگیرد. صفحه آرایی شامل تهیه فهرست برای کتاب، شماره گذاری برای صفحات کتاب، ترسیم جداول، قرار دادن تصویر یا اشکال، طراحی صفحه شناسنامه کتاب، فصل بندی کتاب و بسیاری موارد دیگر است.با انجام صفحه آرایی کتاب برای خواندن آماده می شود و متن نهایی که قرار است خواننده  آن مطالعه کند از لحاظ بصری دارای کیفیت بالایی باشد، آماده می گردد. انجام صفحه آرایی کتاب امری بسیار مهم و دقیق است چرا که در صورت کوچکترین اشتباهی در این زمینه کتابی بافرمت نادرست یا نمودار و جداول نامرتب چاپ خواهد شد که برای خواننده جذابیتی ندارد و مطالعه آن را با مشکل روبرو می کند.

 در انجام صفحه آرایی  نظم و توازنی بین قسمت های نوشتاری و تصویری و همین طور فضای خالی کتاب برقرار می‌شود که خواندن آن را برای خواننده آسان می کند و بیانگر خلاقیت و حساسیت فردی است که صفحه آرایی را انجام می دهد. هدف اصلی صفحه آرایی کتاب آسان کردن مطالعه و ترغیب هرچه بیشتر خواننده ببه مطالعه ادامه مطلب تا پایان کتاب است. زیرا ذائقه بصری مخاطب تاثیر بسیاری در مطالعه وی دارد. بنابراین با یک صفحه آرایی درست و اصولی می ‌توان سرانه مطالعه را افزایش داد و باعث توسعه فرهنگ شد.تمام بخش های کتاب و صفحات بایستی به تناسب قتل محتوا و مخاطب کتاب دارای یک اصول کلی و استاندارد باشند. این اصول کلی اگر در تمام کتاب به کار گرفته شود، هر صفحه شبکه بندی خاص خود را دارد که باعث چشم ‌نوازی آن می‌شود و خواندن مطالب طولانی را برای مخاطب گواراتر می‌کند.

صفحه آرایی کتاب

خلاقیت در طراحی و صفحه بندی کتاب

طراحی و صفحه آرایی کتاب را می توان مجموعه ای از اصولی در نظر گرفت که مطلب نوشته شده در کتاب را برای چاپ و رسیدن به دست مخاطب آماده می کند. امروزه با توجه به پیشرفت بسیاری که در زمینه رسانه های نوین انجام شده است و با توجه به پیشرفت تکنولوژی مسئله ای حیاتی در طراحی و صفحه آرایی کتاب خلاقیت است. خلاقیت در انتخاب فونت، سایز، فاصله خطوط، فاصله از حاشیه، کاغذ طراحی، عکس، نمودار و جایگذاری آن ها خلاقیت و ایده پردازی در رنگ ها جهت چاپ در قالب استانداردی که وجود دارد.

تاریخچه صفحه آرایی کتاب

با دیدن تمامی کتاب های قدیمی و نسخه های خطی موجود در موزه ها و کتابخانه های خیلی قدیمی می‌بینیم که طراحی و صفحه آرایی کتاب از دیرباز وجود داشته است. به ‌طوریکه خوشنویسان و مذهبیان وظیفه انجام صفحه بندی کتاب و اجرای اصول آن را بر عهده داشته ‌اند. چون در آن زمان کتاب توسط کاتب آن نوشته می شده و خود این فرد صفحه آرایی آن را انجام می‌داده است. همچنین تقسیم بندی سطوح به صورت متقارن استفاده از نقوش هندسی و استفاده متعادل از رنگ ها از دیگر کارهایی بوده که به صفحه بندی کتاب در قدیم مربوط می‌شد.شاید بتوان دوره قاجار را نقطه عطف صنعت چاپ دانست چراکه بسیاری از تکنیک ها و امکانات پیشرفته تر به خدمات صفحه آرایی کتاب افزوده شد. در تاریخچه صفحه آرایی کتاب چنین به نظر می رسد که متقارن بودن صفحات در آرایش آنها اولویت بسیاری داشته است و این تقارن را در سایر زمینه های هنری مانند معماری و هنرهای داخلی بناهای تاریخی می توان مشاهده کرد. اما با آغاز دوره معاصر خلاقیت در چیدمان  متون ادبی وارد این تقارن شده است. علم طراحی و صفحه بندی کتاب همچنان پیشرفت داشته تا به صورت امروزی آن رسیده است. همانطور که می‌بینید در دنیای امروز استفاده از انواع نرم افزار ها و تکنولوژی های جدید انجام صفحه آرایی کتاب را بسیار پیشرفته و راحت کرده است. این نرم افزار ها کمک می‌کنند که علاوه بر طراحی و صفحه آرایی کتاب اضافه کردن تصاویر و حتی غلط های املایی که در متن وجود دارد با دقت بسیار بالایی تصحیح و انجام شود.

چگونه یک صفحه آرایی خوب داشته باشیم؟

  • باعث شود که خواننده در مقابل کتاب شما توقف کنند.
  • به گونه ای مخاطب را ترغیب کند که مطلب را بخواند و آن را پیگیری کند.
  • متن و تصاویر را به صورتی جذاب با هم تلفیق کند.
  • نظم مستحکمی داشته باشد.
  • بر روی مخاطب خاص خود تاثیر بگذارد.
  • از تمام عناصر اصلی طراحی به نحو درستی استفاده کند.
  • پیام را به بهترین نحو ممکن به مخاطب منتقل کند.
  • باعث واضح و روشن بودن مفهوم کتاب بشود.
  • ابهام ایجاد نکند و باعث صراحت شود.

صفحه آرایی کتاب

 

نکاتی که در صفحه بندی کتاب باید حتما مورد توجه قرار گیرد:

شماره گذاری صفحات کتاب از موضوعات مهم است که در زمان صفحه آرایی باید به آن دقت شود.

تمامی صفحات کتاب از بسم الله تا صفحه پایان باید با شماره مشخص شوند.

شروع هر یک از فصل های کتاب  باید با عدد فرد باشد.

صفحه اول هر فصل باید به گونه ای طراحی شود که یک سوم بالای آن خالی بماند.

 صفحه اول هر فصل با اینکه در شماره‌گذاری لحاظ می‌شود اما باید فاقد عدد باشد. یعنی در چاپ آن عدد نمایش داده نشود.

 محل قرارگیری شماره صفحات فرد در قسمت بالای صفحه سمت چپ آن و شماره صفحات زوج در قسمت بالای صفحه سمت راست می باشد.

 در صفحات زوج سمت چپ لازم است نام کتاب و در صفحات و سمت راست نام فصل نوشته شود.

 باید فاصله ای به اندازه ۱.۲ سانتی متر از اولین سطر متن تا سر صفحه در نظر گرفته شود.

اصولی مهم در صفحه آرایی کتاب:

قطع کتاب:

یک موضوع مهم در صفحه آرایی و صفحه بندی کتاب انتخاب قطع کتاب و یا اندازه صفحات است. این موضوع از اولین اقدامات تهیه یک کتاب مناسب است و به صفحه آرا امکان صفحه آرایی به بهترین نحو را می دهد. برای مثال ممکن است در کتاب هایی که مطلب آن ها خیلی زیاد است و تعداد صفحات بالا است برای مقرون به صرفه بودن و یا هر دلیل دیگری قطع کتاب را کوچک کند. در این صورت تعداد کاغذهای کتاب بیشتر می شود و در زمان خواندن، خواننده را اذیت می کند و کتاب در صورت قرار گرفتن روی میز خود به خود بسته می شود. بنابراین، برای صفحه بندی خوب کتاب لازم است تعداد صفحات را با دقت بیشتری انتخاب کنیم و در واقع قطع کتاب را به صورت مناسب در نظر بگیریم.

حاشیه کتاب:

موضوع دیگر در صفحه آرایی کتاب حاشیه صفحات است. هر کتاب دارای سه حاشیه بیرونی، بالایی، پایینی و داخلی است که حاشیه داخلی در زمان صحافی چسبیده می شود. هر یک از حاشیه ها برای منظور خاصی ایجاد می شود. حاشیه بیرونی محل قرارگیری انگشتان خواننده است. حاشیه بالا محل درج اطلاعاتی مانند نام فصل، نام کتاب و شماره صفحه می باشد. حاشیه پایین برای نشان دادن اتمام مطلب این صفحه است و حاشیه داخلی برای زمانی است که چسباندن صفحات کتاب به همدیگر باعث محو شدن نوشته کتاب نشود و این قسمت معمولاً طول بیشتر نسبت به سایر حواشی کتاب دارد.

صفحه آرایی کتاب

 

فونت کتاب:

انتخاب فونت مناسب در کتاب اهمیت بالایی دارد. انتخاب فونت مناسب باید با توجه به محتوا و موضوع کتاب انتخاب شود و نمی توان یک فونت خاص را برای تمام انواع کتاب به کار برد. دقت کنید که در هنگام تایپ باید در جاهای مناسب حالتهای ایتالیک و بولد استفاده شود. اگر در متن کتاب کلمات انگلیسی وجود دارد دقت به کوچک و بزرگ بودن حروف بسیار اهمیت دارد. در رابطه با سایز فونت متن کتاب می‌توان گفت که سایز ۱۲ و ۱۴ در ایران بسیار مرسوم هستند. همچنین فاصله بین خطوط متن باید با دقت بالایی تنظیم شود برخی اوقات دیده می شود که در صفحه بندی کتاب برای کاهش تعداد صفحات و کم شدن هزینه فاصله بین خطوط را کم می کنند. دقت کنید که با انجام این کار آرایش خطوط بد می شود و خواندن کتاب برای نویسنده سخت می شود. معمولاً در هر صفحه بین ۳۴ تا ۳۶ سطر وجود دارد.

استفاده از اشکال و تصاویر در صفحه بندی کتاب:

استفاده از اشکال، عکس ها و نمودارها در بسیاری از کتاب ها جایگاه ویژه‌ای دارد. البته در هر نوع کتابی تصاویر و محتوا از لحاظ نوع و تعداد متفاوت هستند. برای مثال در کتاب های کودکانه از عکس ها بیشتر استفاده می شود تا جذابیت بالایی برای کودک داشته باشد. ترتیب قرارگیری عکس و متن در این کتاب ها به این صورت است که محتوا باید در قسمت بالای اشکال قرار بگیرد. دقت کنید که در هر نوع کتابی باید از عکس ها و تصاویر بسیار با کیفیت استفاده شود و اگر عکس مربوط به شخص خاصی است نام او نیز در بالا یه عکس ذکر شود. پس در طراحی و صفحه آرایی کتاب به استفاده از عکس‌های متناسب و با کیفیت توجه ویژه‌ای داشته باشید.

کلام آخر:

در این متن به طور کلی مطالبی در رابطه با صفحه آرایی کتاب در اختیار شما خوانندگان قرار دادیم. با توجه به حساسیت انجام این کار و تاثیر آن در چاپ نهایی کتاب نویسنده و تاثیر آن بر خواننده باید یک مرکز معتبر برای خدمات صفحه آرایی کتاب انتخاب شود. سایت 724 چاپ گزینه ای مناسب برای انجام خدمات صفحه آرایی کتاب و طراحی آن می باشد که آماده خدمات رسانی به نویسندگان محترم است.

چاپ کتاب با بهترین قیمت در ۷۲۴ چاپ

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 2 میانگین: 5]
0 دیدگاهبستن دیدگاه‌ ها

ارسال دیدگاه

عضویت در خبرنامه

آخرین پست ها و مقالات را در ایمیل خود دریافت کنید

ما قول می دهیم که اسپم ارسال نشود :)