طراحی جلد کتاب

خدمات طراحی جلد کتاب

طراحی جلد کتاب یکی از مهم ترین اقدامات قبل از چاپ کتاب است. چرا که جلد کتاب هویت کتاب شما است و شوق و سلیقه‌ی طراح را به رخ می‌کشد.  یک طراحی خوب  می‌تواند تاثیر زیادی روی ترغیب کردن  مخاطب برای خرید کتاب داشته باشد و نظر بیننده را به خود جلب کند. طراحی جلد کتاب باید به گونه‌ای باشد که بتواند اطلاعاتی درست از محتویات و شخصیت‌های کتاب بدهد. امروزه تنوع در این حوزه بسیار بیشتر از گذشته است و جنس جلد کتاب یکی از این تغیرات متنوع را شامل می‌شود.

در این مقاله می خوانید : 

طراحی جلد کتاب چیست؟

طراح جلد کتاب کیست؟

چه مواردی بر روی جلد کتاب می آید؟

چه کتاب هایی نیاز به طراحی جلد دارند؟

جلد کتاب شامل چه قسمت هایی است؟

در طراحی جلد کتاب به چه نکاتی توجه کنیم؟

سفارش طراحی جلد کتاب

طراحی جلد کتاب چیست؟

طراحی جلد کتاب باعث قضاوت و پیش‌بینی راجع به کتاب و محتوای درون آن می‌شود. اگر می‌خواهید فروش بهتری برای آثاری که خلق کردید و کتابی که نوشته اید داشته باشید، این مقاله را ازدست ندهید.

اولین قدم برای طراحی خلاقانه‌ی جلد کتاب جمع آوری اطلاعات، بررسی و تحلیل آنها است. کتاب برای چه کسی است؟ فرهنگ و مخاطب کتاب خود را بشناسید. برای چه جنسیتی مناسب است؟ کدام رده‌ی سنی آن را می‌خوانند؟ از چه تصاویری در کتاب استفاده کرده اید؟ رنگ فونت و سایز آن بهترین ایده را برای طراحی جلد به شما می‌دهند. از کتاب‌های پر فروش ایده بگیرید و جلد آنها را تحلیل کنید. چرا که معمولا کتاب‌های محبوب و جذاب از طراحی جلد کتاب فوق العاده‌ای برخوردار هستند. این را بدانید که عنوان و رنگی که روی جلد می‌آید بیشترین اثر گذاری را روی ذهن مخاطب دارد. پس اگر کتاب شما نکته و ویژگی جذابی دارد حتما آن را قید کنید.

طراحی جلد کتاب

 

طراح جلد کتاب کیست؟

جلد کتاب معرف کتاب شماست و کسی که این کار را انجام می‌دهد، باید در نظر داشته باشد که کتاب شما، پشت ویترین کتاب فروشی‌ها و در کنار سایر کتاب‌ها دیده شود. طراح باید خلاق باشد و بتواند با هنر خود مخاطب را جذب کند. باید توجه داشته باشد که جلد کتاب و طراحی آن رکن اصلی یک کتاب است که به فروش آن کمک می‌کند. بنابراین طراح آن باید اطلاعات کافی داشته باشد. خواندن کتاب بسیار مهم است و یک طراح ماهر می‌داند که تمام کتاب باید خوانده شود و سپس جلد آن طراحی شود.

چه مواردی بر روی جلد کتاب می آید؟

مهم ترین اطلاعاتی که بر روی جلد کتاب می‌آید، عبارت است از: نام نویسنده، عنوان کتاب، تصاویر، عطف و دسته بندی.

چه کتاب هایی نیاز به طراحی جلد دارند؟

یکی از ابتدایی‌ترین سوالاتی که ممکن است به ذهن شما بیاید این است که چه کتاب‌هایی احتیاج به طراحی جلد دارند؟ ما در این مقاله سعی کردیم یک دسته بندی مختصر از این کتاب‌ها در اختیار شما قرار دهیم:

طراحی جلد کتاب درسی

طراحی جلد کتاب کودک

طراحی جلد کتاب عاشقانه

طراحی جلد کتاب شعر

طراحی جلد کتاب رمان

طرح روی جلد کتاب داستان

طراحی جلد کتاب کودک
طراحی جلد کتاب کودک

طراحی جلد کتاب کودک

طراحی جلد کتاب کودک باید هیجان انگیز و شامل تکنیک‌های زیبا سازی باشد و بتواند مفاهیم و محتویات کتاب را در حالت عکس و همراه با رنگ‌های جذاب بیان کند. این نکته بسیار مهم است زیرا کودکان توجه خاصی به جلد کتاب و نقاشی های آن نشان می‌دهند. هرچه جلد کتاب شادتر باشد، کوکان به خصوص زیر 7 سال بهتر با آن ارتباط برقرار می‌کنند. اما در طراحی جلد کتاب برای کودکان در سنین بالاتر می‌توانید از نوشته‌های مفهومی و عناوین جذاب استفاده کنید. اگر در طراحی کتاب کودکان به نکات بالا توجه کنید، قطعا یک طرح‌ریزی کودک خلاقانه خواهید داشت.

طراحی جلد کتاب خلاقانه

طرح‌ریزی خلاقانه جلد کتاب، هنر یک طراح است. هر جلد کتاب که طراحی می‌شود شامل چند خط توضیح و نوشته است. که اغلب پیام خاصی را دربردارد و گاهی می‌تواند سوالی باشد. مثلا جلد یک کتاب عاشقانه باید شامل تصاویر و لحن عاشقانه باشد تا مخاطب بتواند با آن ارتباط برقرار کند. یا اگر کتابی برای کودکان نوشته اید رنگ و تصاویر بر روی جلد باید به گونه ای باشد که کودکان را به وجد آورد.

هزینه ای که برای طراحی جلد کتاب می‌شود بسیار مهم است  و در مقایسه با دیگر موارد مورد نیاز برای چاپ کتاب هزینه ی کمتری را شامل می‌شود. اما تاثیر زیاد و چشمگیری بر روی فروش کتاب دارد. پس برای هزینه در طراحی هوشمندانه عمل کنید. زیرا موفقیت نویسنده وابسته به آن است.

جلد کتاب شامل چه قسمت هایی است؟

1-طرح روی جلد کتاب

اولین قسمتی که توجه مخاطب را جلب می‌کند، جلد روی کتاب است. پس جلد کتاب باید به گونه ای طراحی شود که در کمترین زمان بهترین ارتباط را با ذهن خریدار برقرار کند. بنابراین هم خوانی رنگ, تصویر و متن روی جلد کتاب بسیار مهم است. بر روی جلد کتاب نام نویسنده، عنوان کتاب، پیام اصلی کتاب و موضوع آن همراه با تصویری متناسب با محتویات کتاب  قرار می‌گیرد. بهتر است اول عنوان کتاب سپس نام مولف و بعد نام مترجم را چاپ کرد و حتما قبل از نام مترجم  عبارت «ترجمه» یا «مترجم» قرار بگیرد.

سایت 724 چاپ آماده ارایه خلاقانه‌ترین طراحی جلد کتاب در کنار بهترین متخصصان و تیم گرافیک درجه یک برای شما عزیزان است. چرا که کادر ما به اهمیت یک طراحی خوب و تاثیر آن بر روی فروش و ذهن مخاطب به طور کامل آگاه است.

2-جلد پشت کتاب

جلد پشت کتاب معمولا خلاصه ای باز از محتوای داخل کتاب را شامل می‌شود و گاهی به معرفی نویسنده می‌پردازد. این نکته را فراموش نکنید که اگر میخواهید خلاصه ای از کتاب را جمع آوری کنید حتما به سوالاتی که ذهن خریدار را درگیر می‌کند پاسخ دهید و علایم نگارشی را بررسی کنید.

در مورد کتاب های علمی و آموزشی سوابق تحصیلی و مدرک نویسنده را در پشت جلد ذکر کنید تا اعتماد مخاطب را جلب کنید و همچنین بهتر است کتاب و محتویات آن را با زبان یا زبان های دیگر به خواننده معرفی کنید. نام انتشارات، آدرس انتشارات، کد لگوی انتشارات، آدرس اینترنتی انتشارات و کد شابک در جلد پشت کتاب قرار می‌گیرد.

طراحی جلد کتاب

 

3-عطف کتاب

 بر روی عطف کتاب نام مولف، آرم یا  علامت ناشر و عنوان کتاب چاپ می‌شود. که با توجه به قطر کتاب به حالت عمودی و افقی قرار می‌گیرد.

در طراحی جلد کتاب به چه نکاتی توجه کنیم؟

طراحی جذاب برای عنوان کتاب

مهم ترین و چشم  اندازترین بخش در جلد کتاب، عنوان کتاب است و عنصر اصلی محسوب می‌شود. که در طراحی آن وسواس زیادی لازم است. عنوان کتاب باید خوانا و جذاب باشد. سعی کنید فونتی را انتخاب کنید که با خط خوانا و درشت نوشته شده باشد. همچنین در انتخاب رنگ برای عنوان، از رنگ‌های هماهنگ با تصویر کتاب بپرهیزید. عنوانی با حروف پررنگ توجه مخاطب را جلب می‌کند. در طراحی جلد کتاب از اندازه و مقیاس‌های مختلف استفاده کنید.

تاثیر عبارت جذاب و کلیدی

یکی از روش ها برای جلب توجه خواننده استفاده از کلمات کلیدی است. مثل به کار بردن یک عبارت یا یک نقل قول، انتخاب این عبارت بستگی به محتوای کتاب دارد. مثلا اگر کتاب شما داستانی است یک خلاصه‌نویسی از اوج داستان عالی است. دقت کنید که کوتاه بنویسید و اصل کلی گویی را رعایت کنید.

فونت مناسب و تصاویر جذاب

تغییر در اندازه و تنوع فونت‌ها خوب است. اما دقت کنید که بیشتر از دو فونت استفاده نکنید. چرا که کار شما را غیر حرفه‌ای نشان میدهد. سعی کنید از فونت های  ویژه و خاص استفاده کنید تا این حس را به مخاطب بدهید که این کتاب متفاوت و جالب است. سایت 724 چاپ در حال حاضر آماده است تا خاص بودن را به هنر و کتاب شما اضافه کند. رنگ ها تاثیر مستقیم بر ذهن مخاطب دارد، اگر می‌خواهید که فروش بیشتری داشته باشید. ما رنگ‌های قرمز، نارنجی و سبز را که توجه زیادی به خود جلب می‌کنند، به شما پیشنهاد می‌دهیم.

تصویر روی کتاب همانند عنوان ارتباط مستقیم با محتوای کتاب را دارد و باید به گونه ای انتخاب شود که برای مخاطب جذاب و تاثیرگذار باشد، کلیات را بیان کند و همه‌ی داستان را لو ندهد، بلکه مخاطب را کنجکاو سازد. از خودتان سوال بپرسید که ژانر کتاب چیست؟ آیا تصویر پیام کتاب را به مخاطب منتقل می‌کند؟ ایا تصویر کتاب از کتاب های هم وزن متمایزتر است؟ اینگونه می‌توانید انتخاب بهتری داشته باشید.

اولویت با طراحی ساده است

با توجه به تمام گفته های بالا باید بگویم که اغراق و شلوغی بیش از حد در طراحی جلد کتاب جلوه ی خوبی ندارد و باعث دلزدگی مخاطب می‌شود. پس سادگی را فراموش نکنید. طرح های ساده نه تنها خسته کننده نیستند، بلکه بسیار پر طرفدار اند.

قیمت طراحی جلد کتاب

قیمت طراحی جلد کتاب دغدغه‌ای مهم برای نویسنده است. در این بخش تلاش می‌کنیم تا درباره ی عواملی که بر روی قیمت طراحی جلد کتاب تاثیر دارد، صحبت کنیم. برای مثال انتخاب طراحی جلد کتاب به صورت نوشتاری یا تایپو گرافی بر رو قیمت اثر می‌گذارد. در این نوع کتاب برای طراحی جلد از تصویر یا فرم خاصی استفاده نمی‌شود، بلکه طراحی به سبکی متفاوت است. نمونه ی این نوع جلد را در کتاب های مذهبی می‌توان دید. طراحی‌های به کار رفته در تایپو گرافی قوی هستند و یکی از شاخص‌های قیمتی محسوب می‌شوند.

یکی دیگر از موارد تاثیر گذار بر قیمت، طراحی پشت جلد کتاب است. در طراحی پشت جلد کتاب، تبلیغات جایگاه ویژه ای دارد و طراح محدودیتی ندارد. بنابراین طراحی پشت جلد سلیقه‌ی بیشتری می‌خواهد. قطعا دیده اید که در بسیاری از کتاب‌ها طراحی جلد پشت و جلوی کتاب به صورت یکدست انجام می‌شود. عناصر و رنگ و المان‌های به کار رفته در جلوی جلد تا پشت جلد ادامه می‌یابد. در این مدل طراحی جلد کتاب ظرافت و دقت بیشتری لازم است و باید طراحی کتاب به صورت تمیز و صحیح انجام شود. همین موضوع یکی از موارد موثر بر تعرفه است.

قیمت کتاب معمولا بر پشت کتاب یا جلد درون کتاب درج می‌شوند که خرید را برای مخاطب راحت می‌کند.

طراحی جلد کتاب

اندازه سایز بندی کتاب

 قطع را اگر بخواهیم معنا کنیم، به اندازه ی طول و عرض هر برگ کتاب قطع می‌گویند. کتاب ها را  بر اساس قطع دسته بندی می‌کنند. این موضوع در طراحی جلد کتاب موثر است و باید رعایت شود. جلد کتاب باید با ساختار کلی کتاب هماهنگ باشد. این امکان وجود ندارد که کتاب کوچک و جلد طراحی شده بزرگ باشد. هماهنگ نبودن برگه های داخل کتاب با جلد منطقی نیست.

قطع وزیری یکی از مدل‌هایی است که دراندازه‌ی طراحی جلد کتاب به کار می‌رود. در این پروسه سه بار تا کردن پی در پی کاغذ وجود دارد و ابعاد آن معمولا 70 در 50 سانتی متر است. از این مدل برای کتاب‌های دانشگاهی و علمی استفاده می‌شود و طبق استاندارد کشور آمریکا نیز است.

مورد بعدی سایز رقعی است که با سه مرتبه تا کردن کاغذ در وضعیت 60 در 45 انجام می‌شود. سپس برش مناسب روی آن اجرا می‌شود. پیاده کردن این روش معمولا بر روی کتاب های رمان و داستانی جذاب تر است و همچنین بر روی کتاب های عمومی به کار می‌رود.

قطع رحلی به تا شدن کاغذ در دو مرتبه ی متوالی و در اندازه های 45 در 60 اشاره دارد که بعد از برش به شکل نهایی می‌رسد. در کتب نفیس، مجلات و همینطور کتاب های کمک آموزشی از این مورد استفاده می‌شود. این مورد مطابق با استاندارد جهانی است.

برخی از کتاب‌ها به صورت قطع جیبی طراحی شده است که با 4 بار تا کردن متوالی کاغذ 50 در 70 و همینطور 60 در 45 طراحی و برش داده می‌شود. این را بگویم که قطع های جیبی و پالتویی بعد از موارد بالا بسیار پر طرفدار هستند. سایز و ابعادی که برای کتاب به قطع‌‌های خشتی استفاده می‌شود بیشتر 45 در 60 بوده و به 6 قسمت مساوی تقسیم می‌شود به طور کلی کاغذ در این فضا در ابعاد 50 در 70 دیده می‌شود و در طراحی جلد کتاب برای کودکان و نوجوانان بهترین گزینه است. هم چنین برای طراحی کاتالوگ از این مورد استفاده می‌شود.

در طراحی جلد کتاب ابعاد و قطع های دیگری نیز استفاده می‌شود که کاربرد کمتری دارد و در اینجا ذکر نشدند.

سفارش طراحی جلد کتاب:

سفارش جلد کتاب خود را به ما بسپارید. اگر مایلید کتاب و هنر خود را که حاصل دسترنج و زحمات شماست، به چاپ برسانید و برای طراحی جلد کتاب و سایر موارد مربوط به طور حرفه ای و خاص عمل کنید، تیم ما را به خاطر داشته باشید. تیم سایت 724 چاپ بهترین ها را برای شما فراهم می‌کند. مشاوران ما در کنار شما هستند تا همراه هم مسیر به ثمر رساندن کتاب‌تان را سبز نگه داریم.

چاپ کتاب با بهترین قیمت در ۷۲۴ چاپ

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 4 میانگین: 4.5]
0 دیدگاهبستن دیدگاه‌ ها

ارسال دیدگاه

عضویت در خبرنامه

آخرین پست ها و مقالات را در ایمیل خود دریافت کنید

ما قول می دهیم که اسپم ارسال نشود :)