هارمونی رنگ در چاپ

هارمونی رنگ در چاپ

خیلی از محصولات چاپی در نگاه اول بسیار خیره‌کننده بوده و بیننده از دیدن آن به وجد می‌آید. اما اگر رنگ تعیین‌شده خود را، درست همانند رنگی که در فایل کامپیوتر مشاهده می‌شود در محصول نهایی نیز به دست آورید، امکان دارد که به نتیجه مطلوب نرسید. در این صورت تمهیدات فراوانی از مراحل قبل از چاپ از جمله انتخاب کاغذ، مرکب، ماشین چاپ و کنترل‌های حین چاپ و هارمونی رنگ لازم است.

یکی از نکات حائز اهمیت در چاپ مجله، کتاب و غیره، انتخاب درست رنگ‌ها و هارمونی رنگ در چاپ است که ما در این مطلب قصد داریم در ارتباط با آن توضیحات لازم را در اختیار شما قرار دهیم. با 724-چاپ همراه باشید.

هارمونی رنگ‌ها

استفاده از رنگ‌های فراوان در تصویر می‌تواند برای مخاطبان گیج‌کننده باشد. به‌عبارت‌دیگر در این حالت، چشم شما قادر نیست روی نقطه‌ خاصی در تصویر تمرکز کند و درنتیجه تصویر مخدوش و در هم بر هم به نظر خواهد آمد. امکان دارد که یکی از علل چاپ کتاب‌ها به‌صورت تک‌رنگ و یا دورنگ به خاطر عدم توانایی چشم در ایجاد تطبیق با رنگ‌های زیاد باشد. بااین‌وجود، به این معنا نیست که شما نمی‌توانید از گستره‌ رنگی وسیعی در تصویر داخل کتاب و یا مجله بهره ببرید.

یک طراح زبده درصورتی‌که با خواص رنگ‌ها آشنایی کامل داشته باشد و در حرفه خود ماهر باشد قادر است نه‌تنها از آشفتگی کنار هم قرار دادن رنگ‌ها جلوگیری کند، بلکه به طرز شگفت‌انگیزی با ترکیب رنگ‌ها کنار یکدیگر در یک کار چاپی، اثر خارق‌العاده‌ای ایجاد نماید.

بیشتر بخوانید: مد رنگی چاپ

طراحی موفق بسته به دانش فرد از سه شاخص «فام یا هیو» (hue)، «روشنی یا ولیو» (value) و «خلوص یا کروما» (chroma) برخوردار است. زیاد شنیده‌ایم که برخی رنگ‌ها به همدیگر نمی‌خورند یا ترکیب جالبی را ارائه نخواهند کرد که ریشه در ناآگاهی از این سه ویژگی دارد. همراه ما باشید تا در ارتباط با رنگ‌بندی‌ها اطلاعات بیشتری کسب کنید.

 رنگ‌بندی مونوکروم

در هارمونی مونوکروم (Monochromatic) از شدت‌های مختلف و درجات خلوص یک خانواده از رنگ‌ها استفاده می‌شود. این درجات شامل«شدت» (tones) ، «روشن» (tints) و «سایه» (shades) هستند. اگر رنگی با اضافه کردن رنگ سفید به وجود آید به آن روشن یا تینت میگویند. اگر به رنگی سیاه اضافه کنیم، رنگ تیره‌تری که به وجود می‌آید را سایه می‌خوانند. در آخر اگر رنگی را با خاکستری مخلوط نماییم، نتیجه شدت یا تن متفاوتی خواهد داشت.

هارمونی رنگ

رنگ‌بندی آنالوگ

رنگ‌‌بندی Analogous یا آنالوگ با ترکیب رنگ‌هایی ایجاد خواهد شد که در چرخه‌ رنگ کنار یکدیگر قرار دارند.

 رنگ‌بندی مکمل

رنگ‌های مکمل (Complementary) که به‌احتمال‌زیاد با آن آشنایی دارید، رنگ‌هایی هستند که در چرخه‌ رنگ در مقابل یکدیگر قرار دارند. رنگ‌های مکمل یکی از زیباترین رنگ‌بندی‌ها را خلق می‌کنند.

از دیگر رنگ‌بندی‌ها می‌توان به دسته‌های زیر اشاره نمود:

  • رنگ‌بندی متساوی‌الساقین

این رنگ‌بندی از ترکیب یک رنگ با دو خانواده‌ هم‌جوار شاخه‌ مکمل رنگ اصلی به وجود می‌آید.

بیشتر بخوانید: لیتوگرافی در چاپ

  • رنگ‌بندی دوتایی

 رنگ‌بندی دوتایی نیز از ترکیب دو رنگ اما با حذف رنگ میانی به ایجاد می‌شود.

  • رنگ‌بندی چهارضلعی

برای ایجاد هارمونی چهارضلعی از یک رنگ اصلی و یک رنگ مکمل همراه با دو رنگ هم‌جوار رنگ مکمل استفاده می‌شود.

  • رنگ‌بندی متساوی‌الاضلاع

در هارمونی متساوی‌الاضلاع یا سه‌تایی، رنگ‌ها از سه خانواده اصلی بافاصله‌ برابر از همدیگر انتخاب می‌شوند.

  • رنگ‌بندی مستطیل

 در رنگ‌بندی مستطیل یا (Double complement)، دو جفت از رنگ‌های مکمل در کنار یکدیگر انتخاب خواهد شد. به همین دلیل به این نوع هارمونی «دو مکمل یا مکمل برابر» نیز می‌گویند.

هارمونی رنگ

 توجه داشته باشید که اگر قصد دارید به طرح مطلوبتان برسید، باید از هارمونی رنگ‌ها بافهم دقیق از فام، روشنی و خلوص آن‌ها بهره ببرید. انتخاب رنگ یکی از اساسی‌ترین مراحل پیش از چاپ به شمار می‌آید. بعضی از طراحان در آغاز ساخت فایل چاپی، رنگ موردنظر خود را انتخاب می‌کنند، سپس هارمونی و مفهوم رنگ را تعریف و در آخرین قدم‌ دیگر عناصر موردنیاز را اضافه می‌کنند. دسته‌ای دیگر از طراحان دقیقاً برعکس این رویه را انجام می‌دهند. ابتدا تمام عناصر طراحی را کنار همدیگر قرار می‌دهند و سپس رنگ مناسب را انتخاب و استفاده می‌کنند.

علاوه بر در نظر گرفتن هارمونی رنگ‌ها باید در مورد عکس‌العمل مخاطبان طرح ازنظر جنبه‌های روانی نیز دقت نمود. فراگرفتن معنا و ارتباط رنگ‌ها در کنار یکدیگر به شما در انتخاب رنگ مطلوب کمک شایانی می‌کند.

جمع‌بندی پیرامون هارمونی رنگ

فرقی ندارد جز کدام دسته از طراحان هستید تنها کافی است به یاد داشته باشید که باید بین تمامی اجزای فایل شما ارتباط معنایی و ارتباط هارمونی رنگ وجود داشته باشد تا در هنگام چاپ کتاب دیجیتال محصول موردنظر، بیننده بتواند ارتباط قوی و خوبی با محصول موردنظر اعم از مجله، کتاب، سررسید و غیره برقرار کند.

چاپ کتاب با بهترین قیمت در ۷۲۴ چاپ

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]
0 دیدگاهبستن دیدگاه‌ ها

ارسال دیدگاه

عضویت در خبرنامه

آخرین پست ها و مقالات را در ایمیل خود دریافت کنید

ما قول می دهیم که اسپم ارسال نشود :)