معرفی انواع قطع کتاب

قطع کتاب چیست؟

انتشار هرگونه کتابی نیازمند کسب اطلاعات و اگاهی لازم در خصوص اصول طراحی مناسب برای صفحات آن و قطع کتاب است، این موارد به همان اندازه که طرح روی جلد کتاب مهم است اهمیت دارند، این نکته را فراموش نکنید که انتخاب قطع مناسب و صفحه آرایی اصولی موجب جلب توجه خوانندگان خواهد شد.

یکی از مهم ترین مواردی که در صفحه آرایی باید مدنظرتان باشد رعایت استاندارد مربوط به حاشیه بندی صفحه کتاب است، لازم است که بدانید اندازه حاشیه به نوع قطعی که مناسب کتاب است ارتباط دارد. به طور قطع تاکنون نام قطع رحلی- خشتی- وزیری را شنیده اید این ها چند نمونه از انواع قطع های کتاب هستند که در ایران استفاده می شوند.

در این مقاله می خواهیم به بررسی قطع کتاب و انواع آن بپردازیم برای کسب اطلاعات در این زمینه با ما همراه باشید:

مرکز 724 چاپ قطع کتاب را چگونه تعریف می کند؟

منظور از قطع کتاب همان اندازه ابعاد (درازا و پهنا) کتاب است، به عبارتی دیگر قطع کتاب شامل اندازه طول و عرض یک صفحه از کتاب می شود، قطع یک کتاب براساس صفحات و موضوع آن انتخاب می شود براین اساس می توان گفت که براساس کاربرد و نوع کتاب قطع کتاب دارای انواع مختلفی می باشد. انتخاب نوع مناسب قطع کتاب یکی از مهم ترین مسائلی است که طراح و صفحه آرا باید به آن دقت زیادی داشته باشند.

در زمان انتخاب قطع کتاب می بایست نهایت دقت لازم به کار برده شود، ابعاد کتاب می بایست به گونه ای انتخاب گردد که در انواع مختلف کتابخانه ها و یا کیف ها جای بگیرد، و همچنین مطالب کتاب نیز با کیفیت و وضوح بالایی در دیدرس مخاطب باشد، از این رو لازم است که حتما ابعاد انتخابی کتاب با محتویات آن تناسب لازم را داشته باشد با این کار علاوه بر اینکه استفاده از نوشته برای خواننده کتاب راحت تر است موجب جذابیت آن نیز می شود.

معرفی انواع قطع کتاب

 

دلیل مهم بودن اندازه و قطع کتاب از نظر 724 چاپ چیست؟

انتخاب صحیح و مناسب قطع برای چاپ کتاب ، بسیار مهم و حائز اهمیت است و می تواند در افزایش فروش کتاب نقش اساسی داشته باشد، در حقیقت ابعاد کتاب در ظاهر کتاب تاثیر زیادی دارد، هر چقدر که اندازه ابعاد کتاب کمتر باشد قطعا تعداد صفحات آن بیشتر می شود از این رو شیرازه کتاب نیز قطر بزرگتری خواهد داشت.

قطع کتاب علاوه بر این که در ویژگی ها ظاهری کتاب تاثیرگذار است در تعیین قیمت آن نیز می تواند تاثیر فراوانی داشته باشد قطع کتاب می بایست به گونه ای انتخاب شود که موجب افزایش زیبایی ظاهری و در مقابل به حداقل رساندن هزینه آن شود، و از این طریق می توانید سود کتاب را افزایش دهید.

هزینه چاپ کتاب

انوع قطع کتاب و ویژگی های آن کدام است؟

در ادامه علاوه بر معرفی انواع قطع کتاب، به بررسی ویژگی ها و اطلاعات آن نیز می پردازیم:

  • قطع وزیری

قطع وزیری، یکی از متداول ترین انواع قطع های کتاب می باشد که در ابعاد 17*24 و 16.5*23.5 سانتی متری صحافی می شوند، ابعاد B5 را برای نوشته های این کتاب در نظر می گیرند که مناسب برای کتب درسی- علمی و دانشگاهی است، در استاندارد آمریکا قطع وزیری را با نام Medium octavo می شناسند.

  • قطع رقعی استاندارد

از این قطع برای کتبی که در مقایسه با اندازه معمولی کوچکتر هستند استفاده می شود، البته برای کتاب هایی که تعداد صفحات کمتری دارند نیز گزینه مناسبی است، ابعاد کتاب های با قطع رقعی استاندارد برابر 14.5*21.5 سانتی متر می باشد، محتویات این قطع نیز مانند قطع وزیری در ابعاد B5  است، البته ذکر این نکته نیز لازم است که عرض متن این کتاب در حدود 10 سانتی متر و ارتفاع آن برابر 17.5 سانتی متر می باشد.قطع رقعی استاندارد برای چاپ کتاب رمان- داستان- و محتوا محور که تصاویر اندکی دارند مناسب می باشد.

نکاتی که در این نوع قطع می بایست به آن توجه شود اندازه قلم- فاصله میان خطوط و حاشیه های متن در صفحات است زیرا اگر صفحه آرایی آن براساس استاندارهای لازم انجام نشود موجب خستگی چشم خواننده می شود.

معرفی انواع قطع کتاب

 

  • قطع رقعی کوچک

اندازه کتب در این قطع برابر 14.3*20 سانتی متر است و محتویات این کتاب در ابعاد A5 تعریف می شود، برای چاپ کتاب های دیجیتالی از قطع رقعی کوچک استفاده می شود زیرا موجب می شود که در مصرف کاغذ صرفه جویی شود.

  • قطع رحلی

قطع رحلی، مناسب برای کتاب های آموزشی و پایان نامه ها می باشد که اندازه استانداردی که برای آن در نظر گرفته شده 20.5*28.5 سانتی متر می باشد و محتویات نوشته های آن نیز در ابعاد A4 تعریف می گردد. صفحه بندی در این نوع قطع به نوع محتوای آن بستگی دارد که می تواند تک ستونی و یا دو ستونی باشد.

  • قطع خشتی و جیبی

این دو نوع قطع طول و عرض برابری دارند و برای آن ها اندازه استاندارد 20*20 در نظر گرفته شده است، برای محتویات قطع خشتی و جیبی ابعاد B6 در نظر گرفته شده است، صفحه بندی آن ها با قلم ریز و فاصله میان خطوط نیز بسیار کم می باشد، از این رو حجم و اندازه این کتاب ها کوچک و در عین حال زیبا و شیک می باشد. کتاب چاپ شده با قطع خشتی و جیبی دارای وزن سبکی می باشند از این رو حمل آن ها نیز آسان می باشد.

  • قطع پالتویی

کتبی که با قطع پالتویی چاپ می شوند ارتفاع بیشتری نسبت به عرض دارند و اندازه استانداردی که برای آن در نظر گرفته شده است در حدود 11*22 سانتی متری است، از انجا که این کتب اندازه کوچکی دارند لذا بهتر است در هر صفحه آن مطالب زیادی گنجانده نشود تا کیفیت کار کاهش پیدا نکند.

چاپ کتاب با بهترین قیمت در ۷۲۴ چاپ

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]
0 دیدگاهبستن دیدگاه‌ ها

ارسال دیدگاه

عضویت در خبرنامه

آخرین پست ها و مقالات را در ایمیل خود دریافت کنید

ما قول می دهیم که اسپم ارسال نشود :)