تفاوت بین پروتاگونیست و آنتاگونیست در آموزش نویسندگی

آموزش نویسندگی: تفاوت پروتاگونیست و آنتاگونیست

نبردبین یک قهرمان و ضدقهرمان (دو شخصیت اصلی) یک داستان دیرینه است (پروتاگونیست و آنتاگونیست). نویسندگان فیلم‌ها، نمایشنامه‌ها و آثار ادبی سابقه طولانی در استفاده از  تنش بین قهرمان و ضدقهرمان دارند.رقابت  این دوبا یکدیگر برای رسیدن به اهداف متضاد برای پیشبرد داستان، تکامل و توسعه ویژگی‌های هر دو نوع شخصیت بسیار مهم می باشد.

بیشتر بخوانید: انگیزه های باورپذیر برای شخصیت های منفی داستان

پروتاگونیست چیست؟

در داستان‌سرایی، پروتاگونیست داستان، شخصیت اصلی یا گروهی مهم از شخصیت‌های داستان است.

نویسندگان از پروتاگونیست برای پیش بردن داستان استفاده می کنند. اهداف پروتاگونیست منعکس کننده اهداف کلی داستان است، پیرنگ بر اساس تصمیمات قهرمان به جلو پیش می رود و فراز و نشیب شخصیتی آنها همان چیزی است که خوانندگان در طول داستان دنبال می کنند.

در حالی که در بسیاری از روایات، پروتاگونیست مترادف با “آدم خوب قصه” است، اما کلمه پروتاگونیست برگرفته از یک کلمه یونانی باستان به معنای  (کسی که نقش اول را بازی می کند، بازیگر اصلی) است. تعیین پروتاگونیست داستان هیچ ربطی به  باورهای اخلاقی درونی شخصیت ندارد: یک قهرمان می‌تواند هم شخصیت «خوب» ( یعنی پر از تمامیت اخلاقی) یا یک شخصیت «بد» (یعنی فاقد ت مامیت اخلاقی) باشد.

پروتاگونیست ها  اغلب به عنوان شخصیت داستان محور   در نظر گرفته می‌شوند، زیرا خوانندگان آن‌ها و ماجرا‌هایشان را در طول داستان دنبال می‌کنند. با این حال، نویسندگان همیشه داستان‌های خود را از زبان پروتاگونیست تعریف نمی‌کنند – آنها همچنین می‌توانند داستان‌ها را از دیدگاه سوم شخص یا از نگاه یک شخصیت فرعی روایت کنند.

 3 نوع پروتاگونیست

سه نوع اصلی از  پروتاگونیست ها وجود دارد. انواع مختلف می تواند به یک شخص یا گروهی از شخصیت ها اشاره داشته باشد که نقش  پروتاگونیست  را ایفا می کنند.

1. قهرمان(دلاور)

پروتاگونیست قهرمان، (آدم خوب)  رایج  و عرفداستان است که بارها دیدیم. آن‌ها سعی می‌کنند اخلاقیات قوی داشته باشند و تصمیم هایدرستی برای خود و سایر شخصیت‌ها بگیرند. از قهرمانان مشهور ادبیات می توان به هری پاتر و لوک اسکای واکر اشاره کرد.

2. ضدقهرمان(Antihero)

 برخی از پروتاگونیست ها داستان سنتی “قهرمان” را زیر و رو می کنند. اینها ضدقهرمان نامیده می شوند و می توانند قهرمانان  دودل یا مردد باشند و  یا در برخی موارد شرور باشند. . حتی زمانی که ضدقهرمانان شرور هستند، وقتی در داستان‌هایی هستند که نویسنده با آنها به‌عنوان شخصیت اصلی رفتار می‌کند، به جای آنتاگونیست، پروتاگونیست محسوب می شوند.

3. پروتاگونیست دروغین

گاهی اوقات، یک نویسنده داستان هایی را با یک شخصیت به عنوان قهرمان داستان تنظیم می کند تا مسیر روایت را در یک نقطه از داستان تغییر دهد و اغلب با کشتن قهرمان دروغین صورت میگیرد. معمولا این کار به منظور گمراه  کردن خواننده انجام می شود.

پروتاگونیست و آنتاگونیست

2 نکته برای نوشتن یک پروتاگونیست قرص و محکم

هنگام نوشتن فیلمنامه ، نمایشنامه یا رمان، اگر می خواهید یک قهرمان خوب  بنویسید، ( پروتاگونیست و آنتاگونیست ) باید چند نکته را در نظر داشته باشید:

  1. از مطلق  بودنپرهیز کنید . وقتی قهرمان‌ها شخصیت‌های بسیار اخلاقی یا شخصیت‌های بسیار غیراخلاقی هستند، ممکن است برای خوانندگان سخت باشد که با آنها ارتباط برقرار کنند. به قهرمان‌هایتان اجازه دهید ترکیبی از ویژگی‌ها را داشته باشند تا احساس انسان بودن  را منتقل کنند. به هر حال، مقداری از هر دو در همه ما وجود دارد.
  2. قهرمان خود را خیلی قدرتمند یا خیلی ضعیف نکنید . یک قهرمان قدرتمند غالباً می تواند این احساس را در خوانندگان ایجاد کند که خطرات داستان به اندازه کافی بالا نیست – به عبارت دیگر، قهرمان را هیچ چیز به خطر نمی اندازد. اگر  پروتاگونیست داستان هیچ قماری با زندگی اش نکند، خواندن آن چندان هیجان انگیز  نیست. از سوی دیگر، قهرمانی که بیش از حد ضعیف یا درمانده باشد ممکن است خوانندگان را ناامید کند.

بیشتر بخوانید: 7 نکته برای شروع یک داستان جذاب

آنتاگونیست چیست؟

در داستان سرایی، آنتاگونیست، مخالف یا مبارزی است که علیه هدف قهرمان داستان یا شخصیت های اصلی  کار می کند و درگیری اصلی را ایجاد می کند. آنتاگونیست می تواند یک شخصیت یا گروهی از شخصیت ها باشد. معمولا در روایات سنتی،  آنتاگونیست مترادف با «آدم بد» است.اتللو اثر ویلیام شکسپیر ، دارث ویدر از سه گانه اصلی جنگ ستارگان و لرد ولدمورت از سری هری پاتر اثر جی کی رولینگ .

4 نوع آنتاگونیست

چهار نوع اصلی آنتاگونیست وجود دارد.

1. شرور (بدطینت)

 تعریف سنتی آنتاگونیست یک شرور است – یک “آدم بد” در داستان، که اغلب برای اهداف شیطانی کار می کند تا یک  پروتاگونیست  قهرمان را نابود کند.با اینکه شرور  پروتاگونیست نیز وجود  دارد، اماشرورها زمانی آنتاگونیست هستند که شخصیت اصلی داستان نباشند، بلکه منبع اصلی درگیری برای شخصیت‌های اصلی باشند.

2. یک تضاد آفرین

 لازم نیست یک آنتاگونیست “آدم بد” باشد. گاهی اوقات، آنها فقط شخصیتی هستند که اهدافش در تضاد مستقیم با قهرمان داستان است ،  مانند آقای دارسی در غرور و تعصب اثر  جین آستن.

3. نیروهای بی جان

 لازم نیست یک آنتاگونیست انسان باشد – آنتاگونیست اصلی گاهی اوقات می تواند یک نیرو باشدمانند طبیعت. یک مثال خوب از آن دریا در رابینسون کروزوئه است.

4. خود  پروتاگونیست داستان

منبع اصلی تضاد در یک داستان می تواند از درون خود قهرمان داستان باشد – کاستی ها یا  سستی های آنها مانع از رسیدن به هدفشان می شود. نمونه بارز این موضوع هولدن کالفیلد در فیلم شکارچی در چاودار اثر جی دی سالینجر است . در حالی که هولدن با بسیاری از شخصیت‌های رمان در جنگ و جدال قرار می‌گیرد، اما ستیزه  خصمانه او با خودش همیشه از  عقده های روحی  و تزلزل های  خودش ناشی می‌شود.

پروتاگونیست و آنتاگونیست

2 نکته برای نوشتن یک آنتاگونیست قوی

هنگام نوشتن فیلمنامه، نمایشنامه نویسی یا رمان نویسی، اگر می خواهید یک آنتاگونیست خوب  بنویسید، باید چند نکته را در نظر داشته باشید:

  1. به آنها مقداری خوبی بدهید . وقتی آنتاگونیست‌ها کاملاً شیطانی هستند، داستان ممکن است مورد توجه خواننده قرار نگیرد و این خطر وجود دارد که بیش از حد غیرقابل لمس گردد. حتی در داستان‌هایی که آنتاگونیست یک شرور است،  نویسنده می‌تواند با دادن ترکیبی از ویژگی‌ها به آنتاگونیست، ستیزه ها را جذاب‌تر کند – برای مثال، مانند جنگ ستارگان : دارث ویدر در ابتدا کاملاً شیطانی به نظر می‌رسد، اما هر چه بیشتر  جلو می رویم، در برخورد با لوک اسکای واکر نرم‌تر می‌شود
  2. قدرت آنها را متعادل کنید. اگر آنتاگونیست شما در پایان به راحتی شکست بخورد، مخاطبان ممکن است دلسردی شوند ، شاید احساس کنند که مخاطرات درگیری هرگز آنقدر زیاد نبوده که واقعاً هیجان انگیز باشد. از سوی دیگر، اگر آنتاگونیست بسیار قدرتمند باشد نیز باعث می شود فرد ناامید شود از اینکه آیا پروتاگونیست شانسی برای شکست او دارد یا خیر.

تفاوت بین یک پروتاگونیست و آنتاگونیست چیست؟

پروتاگونیست و آنتاگونیست‌ هر دو شخصیت‌های اساسی یک داستان هستند، اما موضوع را به روش‌های مختلف و معمولاً متضاد پیش می‌برند:

  • قهرمان داستان در جهت اهداف اصلی داستان کار می کند، در حالی که آنتاگونیست برخلاف اهداف.
  • كلمات پروتاگونیست و آنتاگونیست متضاد هستند. در اصطلاحات داستان سرایی و چاپ کتاب این بدان معناست که دو نیروی مقابل یک داستان هستند.

منبع

https://www.masterclass.com/articles/writing-101-protagonist-vs-antagonist-characters

چاپ کتاب با بهترین قیمت در ۷۲۴ چاپ

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 15 میانگین: 3.7]
0 دیدگاهبستن دیدگاه‌ ها

ارسال دیدگاه

عضویت در خبرنامه

آخرین پست ها و مقالات را در ایمیل خود دریافت کنید

ما قول می دهیم که اسپم ارسال نشود :)