7 نکته برای شروع یک داستان جذاب

7 نکته که هنگام شروع یک داستان جذاب باید از آنها اجتناب کنید

به‌عنوان یک نویسنده، ممکن است ایده داستانی درخشان، نکات داستانی دقیق و شخصیت‌های قوی برای نوشتن و چاپ کتاب داشته باشید، اما درک کمی از چگونگی شروع داستان دارید. از شروع با یک سکانس رویایی گرفته تا تکیه بر کلیشه ها، در اینجا بهبرخی از دام های  رایجیکه هنگام نوشتن صفحات آغازین رمان خود  ممکن در آن ها بیفتید می پردازیم.

7  تله ای  که هنگام شروع یک داستان باید از آنها اجتناب کنید

در داستان، قوانین مشخص و سریعی برای ساخت خط داستانی وجود ندارد اما برخی از تکنیک‌های ساختاری پذیرفته‌شده‌ای وجود دارند که در گذر زمان آزمون خود را پس داده اند. به همین ترتیب، اگرچه هیچ راه درست و واحدی برای شروع رمان شما وجود ندارد، اما راه هایی برای شروع وجود دارد که بهتر است از آنها اجتناب کنید. از این هشت  روش شروع  که افراطی استفاده شده دوری کنید:

  1. توضیح بیش از اندازه :

 نویسندگان جدید اغلب احساس می کنند که باید داستان خود را با حجم زیادی از اطلاعات تشریحی  تفسیری شروع کنند تا خوانندگان خود را هماهنگ و همسوکنند و داستان خود را شروع کنند. واقعیت این است که  شروع با توضیح بیش از حد می تواند خوانندگان را گیج کند. یک داستان عالی به طور کلی دارای یک شروع قدرتمند است که خواننده را جذب می کند و به دنبال آن توضیح تدریجی می دهد.

بیشتر بخوانید: سبک های نگارش کتاب

  1. تغییر زاویه دید:

نویسندگانی که برای اولین بار می نویسند ممکن است اشتباه کنند که دیدگاه ها را به اشتباه تغییر دهند. اگر بیشتر داستان شما به صورت سوم شخص روایت می شود، از نوشتن  متن آغازین خود از دیدگاه اول شخص خودداری کنید. صفحات اول داستان شما فرصتی است برای مشخص کردن لحن و نحوه روایت داستان برای خوانندگان کتاب.

  1. شروع با یک سکانس خیالی:

 ممکن است برخی از نویسندگان وسوسه شوند که فصل اول یک رمان را با صحنه ای هیجان انگیز شروع کنند که با صدای زنگ ساعت و یا  فریاد “بیدار شو” قطع می شود. سکانس  خیالی یک نمونه کلاسیک از شروع کلیشه ای است که باید به هر قیمتی از آن اجتناب کرد. سکانس‌های  خیالی نقش بسیار کمی در شکل دادن به مسیر داستان شما دارند و با پیچ و تاب‌هایی که برای  بیشتر خوانندگان سود چندانی ندارند.

شروع یک داستان جذاب

  1. تکیه بر جملات آغازین کلیشه ای:

 تمام تلاش خود را بکنید تا از جملات پیش پا افتاده استفاده نکنید.خط اول یک داستان کوتاه یا رمان اساساً اولین تأثیر را بر خواننده شما می گذارد. به جای نوشتن  “یکشب تاریک و طوفانی بود” جمله آغازینی را انتخاب کنید که لحن خاصی را برای داستان شما ایجاد کند.

  1. تشریح و پرداخت بیش از حد به جهان داستان:

 کتاب‌های عالی حاوی بسیاری از جهان‌سازی‌های واضح هستند، اما بهتر است آن را برای یکی دو پاراگراف  بعدی ذخیره کنید. وقتی شروع به نوشتن کتاب خود می کنید، سعی کنید یک  آغازپر جوش و خروش  پیدا کنید که توجه خوانندگان شما را جلب کند.

بیشتر بخوانید: کیفیت چاپ

  1. استفاده از سبک نامتناسب با کلیت داستان

استفاده از سکانسی نا متعارف با زمینه ای که در آن در حال گفتن داستان هستید ممکن است خوانندگان را گیج کند. برای مثال اگر دارید یک کتاب علمی-تخیلی می نویسید و کتاب را به یک سکانس رمانتیک آغاز می کنید(اگرچه ممکن در ادامه در داستان به کار ببرد) خوانندگان را به مسیر دیگری می برید که در ادامه در کتاب فرق خواهد کرد.

  1. شروع با دیالوگ طولانی:

 بسیاری از داستان های خوب با یک خط دیالوگ شروع می شوند، اما بهتر است از افراط آن اجتناب کنید. سطرهای آغازین شما باید خوانندگان شما را جهت دهد و آنها را در داستان قرار دهد. آنها هنوز با شخصیت های شما آشنا نیستند و شروع با دیالوگ های زیاد می تواند گیج کننده باشد.

چاپ کتاب با بهترین قیمت در ۷۲۴ چاپ

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 2 میانگین: 5]
0 دیدگاهبستن دیدگاه‌ ها

ارسال دیدگاه

عضویت در خبرنامه

آخرین پست ها و مقالات را در ایمیل خود دریافت کنید

ما قول می دهیم که اسپم ارسال نشود :)