معرفی کتاب کوری اثر ژوزه ساراماگو

در این مقاله به کتاب کوری اثر ژوزه ساراماگو می پردازیم. و این کتاب را مورد بررسی و نقد قرار می دهیم.

درباره ژوزه ساراماگو

ژوزه ساراماگو در یک خانواده فقیر از کارگران کشاورز در سال ۱۹۲۲ در ریباتژو در مرکز پرتقال به دنیا آمد او اولین رمان خود را در ۲۴ سالگی نوشت و رمان کوری را در سال ۱۹۸۸ نوشت و او موفق به دریافت جایزه نوبل در همان سال شد.منحصر به فرد ترین ویژگی داستان هایش استفاده از جملات بسیار طولانی و فقدان نشانگان سجاوندی است که گاهی زمان نیز در درون آن تغییر می کند. و در نهایت ژوزه ساراماگو در سال ۲۰۱۰ از این دنیا می رود.

چاپ کتاب

خلاصه رمان کوری اثر ژوزه ساراماگو

رمان از ترافیک یک چهارراه شروع می شود. ناگهانی راننده اتومبیلی دچار کوری می شود. افراد دیگری به فاصله اندکی که همگی از بیماران یک چشم پزشک هستند، دچار کوری می شوند. با معاینه چشم آن ها پزشک در می یابد این افراد کاملا چشم سالمی دارند، اما هیچ چیزی آن ها نمی بینند. تمامی این افراد دچار دید سفید هستند برخلاف بیماری کوری که همه چیز سیاه دیده می شود.پزشک در می یابد که این نوع بیماری کوری ربطی به چشم ندارد. با افزایش این بیماری دولت در یک آسایشگاه تمامی افراد نابینا را جمع آوری می کند و اسکان می دهد. پزشک هم این بیماری را می گیرد. برای جلوگیری از شیوع بیماری پلیس پزشک را هم روانه آسایشگاه می کند.

کتاب کوری اثر ژوزه ساراماگو

 

همسر پزشک به دروغ خود را به کوری می زند تا که به شوهرش کمک کند در آسایشگاه همه نابینا هستند و نیروهای امنیتی غذا برای افراد تهیه می کنند. اما برای جلوگیری از بیماری نیروها غذا را فقط تا در آسایشگاه می برند برای تقسیم غذا نابینایان با هم درگیر می شوند.در این وضعیت فلاکت بار خوی حیوانی افراد کم کم بروز می کند. تحویل غذا را عده ای از کورها به دست می گیرند و به افراد دیگر غذا را می فروشند. برای زنده ماندن کور ها از تمامی چیزهای با ارزش خود می گذرند.همسر پزشک که می بیند همه این اتفاقات را می بیند و او عاشقانه در بهبود وضعیت هر یک از افراد سعی می کند اما اجازه نمی دهد کسی بفهمد که او بینا است. آسایشگاه آتش می گیرد  و نابینایان به بیرون می ریزند و می فهمند که همه مردم کور شده اند.

بیشتر بخوانید : نقد و بررسی کتاب جنگ و صلح اثر تولستوی

نقد کتاب کوری اثر ژوزه سارماگو

کتاب کوری رمانی جدی هست و نویسنده ای جدی آن را نوشته است که کارهایش را همیشه جدی گرفته است. داستان به مضامین از زوایای مختلفی نگاه کرده است و فضای داستانی غنی را دارد.

کتاب کوری به هنجارهای اجتماعی جهان مدرن انتقاد کرده است، این رمان به مشکلاتی پایه ای در زندگی انسان مثل بیماری و گرسنگی می پردازد. ژوزه سارماگو تمدنی را توصیف می کند که در طول قرن ها توسعه تکامل یافته و دارای بافت هایی پیشرفته بوده و با این حال به هنگام بروز بحران در تامین نیازهای اولیه انسان درمانده است.در واقع آسایشگاه ای که افراد کور مجبورند در آنجا بمانند همان زندان های امروزی خودمان هستند. وحشت و ترس اوج می گیرد، و این حقیقت نهایتا نمایان می شود کوری سمبلی از نادانی و جهل است که همه گیر شده و دیگر به جای می رسد که بین افراد معمولی بیرون آسایشگاه، زندگی نابینایان و دنیایی تاریک زندانیان تفاوتی باقی نمی ماند.می توان از داستان همچنین تفسیری سیاسی داشت که به اهداف خودخواهانه و پوچ احزاب مختلف دولتی و بی اهمیتی آن ها نسبت به سرنوشت مردم در طول دوره های مختلف می پردازد و بیان می کند، احزابی که مدعی هستند که برایشان آسایش و زندگی مردم در اولویت هست.در قرنطینه کردن نابینایان شکی نیست که یادآور اردوگاه های مرگی است که ساراماگو با آن ها به خوبی آشنایی دارد. خاطرات او از وحشیگری و خشونت های نژاد پرستانه جامعه دوران زندگی اش به روشنی جدال زندانیان نابینا در آسایشگاه احساس می شود.

نکات کتاب کوری اثر ژوزه ساراماگو

در دل کتاب کوری اثر ژوزه ساراماگو نکات ویژه ای وجود دارد که  یکی از آن ها اهمیت وافر زنان است دختری که عینک می زند اولین کسی است که متوجه دلیل کوری و مشکلات آن می شود و البته همسر پزشک منجی جامعه است که این نشان دهنده احترام ساراموگو به زنان است.با اینکه با خواندن کتاب شما می دانید که محتوای کتاب درباره بینایی حقیقت یابی است نگران بینایی فیزیکی خویش می شوید که این قدرت نویسندگی ساراموگو را نشان می دهد.

بررسی رمان کوری

در رمان کوری شخصیت ها بی نام بوده و همه شخصیت ها اسم مشخصی ندارد و با توجه به وه وجهه و نقشی که در اجتماع دارند نام گذاری می شوند. و بیانگر نقش اجتماعی آن ها به نوعی هست که دراز مدت هست و زمان زیادی طول می کشد که ذهنیت افراد جامعه نسبت به آن ها تغییر کند.می تواند کوری سفید نمادی باشد برای اینکه ما آدم ها عقل داریم اما عاقلانه رفتار نمی کنیم. کوری روانی چیزی هست که مردم دچار آن هستند که باعث می شود فرد نفهمد چه چیزی در پیرامونش هست و قدرت تشخیص کوچکترین چیزها را هم نداشته باشد.کوری روانی به اولین چیزی که تاثیر می گذارد تعاملات و ارتباطات بین مردم است که تعاملات افراد در جامعه و خانواده را در بر می گیرد. ارتباط مردم در جامعه خیلی مهم هست زیرا رفتار یک فرد بر دیگر افراد جامعه تاثیر زیادی می گذارد زیرا جامعه از مردمی متشکل است که با هم در تعاملات و ارتباطاتی نسبتا پایدار دارند.و در نتیجه این کوری فکری و روانی می تواند انتقال پیدا کند از فردی به فردی دیگر و تمام جامعه را کم کم در بر بگیرد و برای اینکه جامعه از مشکلی بیرون بیاید که درگیر آن است و به طور بهتری مردم رفتار کنند باید از سرچشمه خود مشکل حل شود.

کتاب کوری اثر ژوزه ساراماگو

 

جملاتی از متن کتاب کوری

وجدان که خیلی از آدمهای بی‌فکر آن را زیر پا می‌گذارند و خیلیهای دیگر انکارش می‌کنند، چیزی است که وجود دارد و همیشه وجود داشته. اختراع فلاسفه عهد دقیانوس نیست، یعنی اختراع زمانی که روح چیزی جز یک قضیه مبهم نبود. با گذشت زمان، همراه با رشد اجتماعی و تبادل ژنتیکی کار ما به آنجا کشیده که وجدان را در رنگ خون و شوری اشک پیچیده‌ایم و انگار که این هم بس نبوده، چشمها را به نوعی آیینه رو به درون بدل کرده‌ایم، نتیجه این است که چشمها غالبا آنچه را سعی داریم با زبان انکار کنیم بی پروا لو می‌دهند. (کتاب کوری – صفحه ۳۲)

دنیا همین است که هست، جایی است که حقیقت اغلب نقاب دروغین می زند تا به مقصد برسد. (کتاب کوری – صفحه ۱۴۵)

نمی‌توانید بدانید در جایی که همه کورند چشم داشتن یعنی چه، من که اینجا ملکه نیستم، نه، فقط کسی هستم که برای دیدن این کابوس به دنیا آمده‌ام. شما حسش می‌کنید ولی من هم حس می‌کنم و هم می‌بینم. (کتاب کوری – صفحه ۳۰۴)

بیشتر بخوانید : معرفی کتاب پیرمرد و دریا

مشخصات کتاب کوری اثر ژوزه ساراماگو

  • کتاب کوری
  • نویسنده: ژوزه ساراماگو
  • ترجمه:مهدی غبرائی
  • انتشارات: مرکز
  • تعداد صفحات: ۳۶۰
  • قیمت چاپ بیست و نهم: ۲۲۹۰۰ تومان

چاپ کتاب با بهترین قیمت در ۷۲۴ چاپ

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
0 دیدگاهبستن دیدگاه‌ ها

ارسال دیدگاه

عضویت در خبرنامه

آخرین پست ها و مقالات را در ایمیل خود دریافت کنید

ما قول می دهیم که اسپم ارسال نشود :)