معرفی کتاب کلود ولگرد اثر ویکتور هوگو

در این مقاله به کتاب کلود ولگرد اثر ویکتور هوگو می پردازیم. ویکتور هوگو این کتاب را قبل از کتاب بینوایان نوشته است و از دسته داستان های کوتاه است. این کتاب دارای دو بخش است بخش اول کلود ولگرد و بخش دوم آخرین روز یک محکوم است.

درباره کتاب کلود ولگرد اثر ویکتور هوگو

کلود ولگرد رمانی کوتاه هست که در سال ۱۸۳۴ ویکتور هوگو آن را منتشر می کند. در این رمان ویکتور هوگو از بی عدالتی اجتماعی گفته است. این رمان طبق یک پرونده واقعی نوشته شده است. ویکتور هوگو بعد ها در رمان بینوایان به این موضوع می پردازد و به آن اوج می دهد.کلود شخصیت اصلی این رمان است او مردی کارگر هست که شخصیت فوق العاده و بزرگی دارد اما ساختار وحشتناک و بی عدالتی جامعه فرانسه زندگی اش را روبه نابودی می کشاند. هوگو به شکلی دوست داشتنی زندگی کلود را برای خواننده تعریف می کند، جوری که انسان فکر می کند یک قصه گویی توانمند دارد داستان را تعریف می کند.

محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب

ویکتور هوگو وقتی رمان کلود را نوشت اعتقاد داشت جنایت واقعی علیه مردم بی عدالتی جامعه هست. در واقع این رمان یک کتاب‌ آموزشی حساب می شد و ویکتور هوگو برای نمایندگان مجلس فرانسه یک نسخه از این کتاب را فرستاده بود.

خلاصه رمان کلود ولگرد

با توصیف شخصیت اول رمان کلود ولگرد شروع می شود. کلود که مردی کارگر است دست به دزدی می زند به خاطر اینکه بتواند خانواده اش را تامین کند. ولی پلیس او را دستگیر می کند و او در نهایت به زندان مرکزی کلروو فرستاده می شود تا دوران محکومیتش را بگذراند.برای او اتفاقات عجیبی در زندان  می افتد و کم کم کلود شخصیت خودش را نمایان می کند. کلود به یکی از محبوب ترین افراد زندان تبدیل می شود و همه دوست دارند با او دوست بشوند. او نمی تواند بخواند و بنویسد ولی فکرش خوب کار می کند. اما به همین خوبی داستان ادامه پیدا نمی کند.

کتاب کلود ولگرد اثر ویکتور هوگو

 

خلاصه داستان آخرین روز یک محکوم

در بخش دوم رمان کلود ولگرد، نوشته های فردی که به اعدام محکوم شده است را می خوانیم. فردی که اعدامش به تاخیر افتاده به خاطر شلوغ بودن صف انتظار و وقتی قلم و کاغذ در اختیار او قرار می دهند، تصمیم به یادداشت کردن می گیرد.فکر رفتن زیر تیغ گیوتین و مرگ، همه وجود محکوم را گرفته است و باعث می شود رنج های مختلفی در او ایجاد شود. فرد محکوم افکار خود را نمی تواند کنترل کند و به هر چیزی تقریبا فکر می کند. بارا به دیدار کشیش می رود و در اطراف خود هر آنچه که باشد را توصیف می کند.

معرفی کتاب

درباره نویسنده کتاب کلود ولگرد

ویکتور هوگو، مشهورترین و بزرگترین شاعر، نویسنده و نمایش نامه نویس فرانسوی است. او در بزانسون فرانسه در سال ۱۸۰۲ متولد شد. پدر او کاپیتان هوگو بود که یکی از ژنرال های ارتش فرانسه بود. مادر او پیرو آزادی به سبک والتر، فیلسوف عصر روشنفکری فرانسه و یکی از دوستاران شاه بود.ویکتور هوگو اول با شعر شروع کرد و در فرانسه او با شعر هایش معروف است او تاریخ فرانسه را با اندیشه های سیاسی خود بازگو می کرد. او اعتقاد داشت که شاعر باید صدای هم نسلانش باشد و با سروده هایش عواطف خود را آشکار کند و در نویسندگی اعتقاد داشت که نویسنده باید راهنمایی خواننده باشد.ویکتور هوگو کتابی به نام نوتردام دوپاری در سال ۱۸۳۱ نوشت که بعد از بینوایان این کتاب از مهم ترین آثارش به حساب می آید او با این کتاب نسبت به مکتب رمانتیسم علاقه خود را نشان داد و به عنوان مکتبی مستقل آن را معرفی کرد. هوگو معتقد بود همه چیز در طبیعت متعلق به هنر است. او با این کار در تاریخ ادبیات جهان عصر جدیدی به وجود آورد که بعد ها شنا خته شد به عنوان عصر رمانتیسم و هوگو بعد از این اتفاق طرفداران زیادی پیدا کرد و نویسندگان زیادی پیرو این مکتب شدند. و سر انجام در فرانسه در سال ۱۸۵۵ در گذشت. هوگو ن تنها به عنوان نویسنده که به عنوان یک قهرمان ملی و سیاستمدار بزرگ در پارک لوگزامبورک به خاک سپرده شد.

دلیل نوشتن کتاب کلود ولگرد

اختلاف طبقاتی، ناامنی، بی نظمی و بی عدالتی، همه عواملی هستند که افراد و یک جامعه تحت تاثیر آن قرار می گیرند. در چنین جامعه ای از طرفی دزدی، جنایت، اذیت و آزار زیاد می شود و برای نجات خود هر کسی تلاش می کند و دست به کاری می زند. و در همین آشوب افرادی هم هست که در آرامش روزگار می گذرانند و تاثیر بسیار اندکی شرایط جامعه روی زندگی آن ها می گذارد.این تضاد سوژه ی بسیاری از آثار شاعران و نویسندگان همواره بوده است.یکی از نویسندگان ویکتور هوگو است که در آثارش از چنین سوژه هایی استفاده کرده است و همواره اعتراض به شرایط نابرابر جامعه کرده است.

بیشتر بخوانید : معرفی کتاب کوری اثر ژوزه ساراماگو

دو سوال کلیدی کلود

پرداختن و مخالفت با موضوع اعدام در قرن ۱۹ کاری است که از آدم های بزرگ فقط انتظار می رود. ویکتور هوگو مسائلی را در این کتاب مطرح می کند که با مطالعه آن هر خواننده ای به این موضوع فکر می کند که در یک جامعه شرایط مختلف سرنوشت افراد چگونه ممکن است تغییر کند.وقتی کولد در دادگاه حاضر می شود و دو سوال کلیدی من چرا دزدی کرده ام؟ و چرا آدم کشته ام؟ را مطرح می کند. سوال هایی که جواب به آن ها خیلی مهم است اما به آن کسی علاقه ای نشان نمی دهد. همه در دادگاه خواهان محاکمه کلود هستند و کسی در واقع اهمیت نمی دهد که به دو سوال اساسی پاسخ بدهد.

کتاب کلود ولگرد اثر ویکتور هوگو

 

جملاتی از متن کتاب کلود ولگرد

انسان از روزی که به زندان می‌افتد دیگر انسان نیست بلکه به او به چشم سگ پستی می‌نگرند و از راه توهین و تحقیر همیشه به او «تو» خطاب می‌کنند. (کتاب کلود ولگرد – صفحه ۲۸)

در آن چند ساعتی که در بیمارستان گذراندم در کنار پنجره و رو به آفتان نشسته بودم زیرا در آن مدت که باز آفتاب از زیر ابر بیرون آمده بود گرچه من کاملا در آفتاب قرار نگرفته بودم ولی تا آن‌جا که نرده‌های آهنین پنجره اتاقم اجازه می‌داد آفتاب می‌خوردم. (کتاب کلود ولگرد – صفحه ۹۴)

من قبل از اینکه محاکمه و محکوم به اعدام شوم بیشتر از حال حاضر احساس ندامت و پشیمانی می‌کردم و از وجدان خود شرمنده و منفعل می‌شدم لیکن از آن به بعد ترس و تشویش اعدام دیگر جایی برای این قبیل افکار در مغزم باقی نگذاشته است. (کتاب کلود ولگرد – صفحه ۱۴۴)

کلام آخر

در این مقاله به کتاب کلود ولگرد اثر ویکتور هوگو پرداختیم و آن را مورد نقد و بررسی قرار دادیم. این کتاب دارای طراحی جلد متفاوتی در چاپ های مختلفی بوده و شامل دو داستان کوتاه کولد ولگرد، آخرین روز یک محکوم هست ولی محتوای همه چاپ ها یکسان است.

مشخصات کتاب کلود ولگرد اثر ویکتور هوگو

  • عنوان: کلود ولگرد
  • نویسنده: ویکتور هوگو
  • ترجمه: محمد قاضی
  • انتشارات: نگاه
  • تعداد صفحات: ۱۷۶
  • قیمت چاپ چهارم: ۱۲۰۰۰ تومان

چاپ کتاب با بهترین قیمت در ۷۲۴ چاپ

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
0 دیدگاهبستن دیدگاه‌ ها

ارسال دیدگاه

عضویت در خبرنامه

آخرین پست ها و مقالات را در ایمیل خود دریافت کنید

ما قول می دهیم که اسپم ارسال نشود :)