معرفی و نقد و بررسی کتاب سمفونی مردگان

معرفی کتاب سمفونی مردگان

در این مقاله به معرفی کتاب سمفونی مردگان می پردازیم و این کتاب را مورد نقد و بررسی قرار می دهیم. سمفونی مردگان یکی از کتاب های معروف عباس معروفی هست.

درباره کتاب سمفونی مردگان

کتاب سمفونی مردگان در سال ۱۳۶۸ به انتشار رسید. داستان سمفونی مردگان در عصر رضاه شاهی است که درباره زندگی یک خانواده اردبیلی است که در این زندگی با تنافر روحیات و تعدد شخصیتی، باورهای شخصیت ها و عقاید آن ها، باعث اختلاف و جنگ در میان خانواده می شود.

محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب

هر یک از شخصیت های این رمان به شکلی خاص فکر می کنند در واقع رمان سمفونی مردگان درباره جنگ بین سنت و مدرنیته در ایران است که همین باعث می شود همه شخصیت ها مهم باشند اما شخصیت های اورهان، سورمه و آیدین بخش بزرگی از داستان را پیش می برند.کتاب سمفونی مردگان با تنوع شخصیتی خود در مفاهیم هم به طور متنوع است و همزمان به چند بن مایه، چند فرم، چند مضون و … در خود به کار برده است و می توانیم از آن برداشت های اجتماعی سیاسی، دارام و هم برداشتی عاشقانه از آن داشته باشیم و هر دفعه یکی از شخصیت ها داستان را در دست می گیرد و داستان از زاویه دید او گفته می شود. همین باعث می شود که همه نقاط روانی و فلسفی مورد توجه قرار بگیرد.

معرفی کتاب سمفونی مردگان

 

داستانی پساپست مدرن یا پست مدرن؟

رمان سمفونی مردگان، رمانی چند صدایی است و چند صدایی بودن یکی از مولفه های پست مدرنی هست که یکی از عناصر مهم در این داستان به شمار می رود. در این سبک در بین شخصیت ها، مکان ها، زمان ها و فضا ها رفت و آمد زیادی هست و باعث می شود برای ساخت موقعیت های توهم محور بستر خوبی را ایجاد کند و برای یافتن دوگانه ی ابزورد واقعیت و حقیقت چنین بستری مناسب است.

در رمان شخصیت ها از خود بیگانه شده اند و به دنبال چیزی غریب می گردند که برای آرامش به دنبال شناخت آن چیز می گردند و اکثرشان نخواهند و ندانست که آن چیز چیست. فرم جالب کتاب چند صدایی بودن آن است که از قسمت های مختلف رمان روایت می کند.رمان سمفونی مردگان نمی توان گفت که یک رمان کاملا پست مدرن بدانیم زیرا از عناصر پست مدرنی زیاد استفاده نمی کند و اگر هم استفاده می کند برای خلاقانه شدن اثر و به صورت تمهیداتی اتفاقی از آن استفاده می کنند. اما شاید برای اینکه دید نوگرایانه در رمان وجود دارد و رمان از توصیفات ناتورالیستی استفاده کرده و بستری رئالیست دارد بتوان گفت که رمان گذر کرده از پست مدرنیسم است.

بیشتر بخوانید : معرفی رمان جنایت و مکافات

شخصیت ها و روان کاوی کتاب سمفونی مردگان

در داستان در قسمت های به گذشته فلش بک می زند شاید فکر کنید که نویسنده خواسته است فضا سازی بکند یا برای اتفاقات بعدی این کار را می کند ولی خیلی از وقت ها از فلش بک استفاده می کند و به اتفاقات قبل داستان مربوط تمی شود که اینجا هست که باید فهمید که باید به دنبال دلیلی دیگر بگردیم.

داستان سمفونی مردگان داستانی عمق دار فلسفی است و می توانیم نتیجه بگیریم نویسنده خواسته است تک گفتاری درونی خود یا همان جریان سیال ذهن استفاده کند تا خواننده به ذهنیت شخصیت ها بیشتر نزدیک شود و برای همین گذشته و دوران کودکی شخصیت ها جای خوبی برای تعارضات درونی و بررسی مشکلات آن ها است زیرا در دوران کودکی اغلب اختلالات انسان ها را تشکیل می دهد.

شاید به همین خاطر نیاز باشد تا شخصیت ها داستان را مورد روان کاوی قرار دهیم  عباس معروفی در این رمان تقابل های زیادی مثل جهل و دانش، عشق و شهوت، تنفر و مهربانی را می سازد که این تقابل ها بیشتر ذاتی هستند و برای بررسی آن ها حتی نیاز است که به مراحل اولیه ی قوالب ذهنی برویم.در روان کاوی نقش سرکوب یا تشویق نسبت به هر پدیده، کنش یا … و به مثابع علمی که ناخودآگاه را بر خودآگاه ترجیح بدهند، خیلی مهم است که می تواند کارکردهای ذهن را نظام بندی کرده و اختلالات احتمالی و در آینده تمام رفتارهای فرد را می سازد به این معنا که در بخش نوستالژیای مغز افکار،خاطرات، افکار و حتی امیال قرار می گیرند و بخش سوم ذهن را ناخودآگاه می سازد.

از نظر فروید ذهن از سه سطح تشکیل شده خودآگاه سطح اول است، نیمه ناخودآگاه سطح دوم و ناخودآگاه سطح سوم است به جای که تمام غریزه های واپس شده و امیال در آن جا هست ناخودآگاه می گویند و به آن اصطلاحا عقده می گویند.

آشفتگی در رمان سمفونی مردگان

بی نظمی و آشفتگی زیاد به معنی حرکت به سمت ویرانی هست و خود مرگ ویرانی است. معروفی داستان را به سمت آشفتگی می برد که نشان می دهد گاهی مرگ بهتر از ویرانی است. برای مثال برادران به یاد مادر می افتند و اگر او می بود نظم وجود داشت و خانه ی پرنور و پررفت و آمد دیگر به ویرانه تبدیل شده است.

جامعه شناختی در کتاب سمفونی مردگان

در رمان سمفونی مردگان می توان هم ذات پنداری و بی طرفی راوی را نسبت به آیدین که قهرمان داستان است را ببینیم. باختین این اعتقاد را داشت که برای اینکه عمیق جامعه شناسی کنید نباید دانای کل به داستان سوگیری خاصی را داشته باشد و از طرفی دیگر اگر نویسنده به متن ورود پیدا نکند نمی تواند راویت گری کند.

عباس معروفی با استفاده از یک دانای کل نا معلوم که به نحوی ناشناخته قهرمان داستان را درک کرده این تیغ دولبه را رعایت کرده است. وجود دیالکتیک های متعدد باعث می شود جامعه شناسانه بودن سمفونی مردگان تایید شود، گفت گوی آیدین و پدرش یکی از مهمترین دیالکتیک های دوگانه است.

تقابل آیدین به مثابه قشر روشن فکرتحصیل کرده و سلطه گرای پدر به مثابه قشر حاکمیتی و مرتجع در رمان یک جامعه جهان سومی را به تصویر می کشد. و با توجه به دوگانه بودن گفت گوها بین شخصیت های دیگر رمان می توان گفت با نمادگراترین و جامعه شناختی ترین کتاب تاریخ ایران همین سمفونی مردگان است.

معرفی کتاب سمفونی مردگان

 

بخش هایی از متن کتاب سمفونی مردگان

آدمیزاد باید بگوید آب، و بخورد. بگوید نفس، و بکشد. وگرنه مرده است.

تنهایی و غم غربت در جانش چنگ انداخت، غربتی که در میان شهر آشنا گریبانش را گرفته بود. چقدر انسان تنهاست. مثل پر کاه در هوای طوفانی.

من خوب می دانم که زندگی یکسر صحنه بازی است، من خوب می دانم، اما بدان که همه برای بازی های حقیر آفریده نشده اند.

بیشتر بخوانید : معرفی و نقد و بررسی کتاب چشمهایش

مشخصات کتاب سمفونی مردگان

  • کتاب سمفونی مردگان
  • نویسنده: عباس معروفی
  • انتشارات: ققنوس
  • تعداد صفحات: ۳۵۰
  • چاپ بیست و پنجم – ۵۵۰۰ نسخه
  • قیمت: ۱۸۰۰۰ تومان
  • چاپ کتاب با بهترین قیمت در ۷۲۴ چاپ

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
0 دیدگاهبستن دیدگاه‌ ها

ارسال دیدگاه

عضویت در خبرنامه

آخرین پست ها و مقالات را در ایمیل خود دریافت کنید

ما قول می دهیم که اسپم ارسال نشود :)