dpi و هر آنچه باید درباره آن بدانید؟

هر آنچه درباره (dpi) باید بدانید

هنگامی‌که صحبت از طراحی گرافیک در چاپ می‌شود، دو اصطلاح رایج dpi (دی پی آی) و رزولوشن همیشه مطرح است. اغلب وقتی از dpi برای چاپ استفاده می‌شود استاندارد ۳۰۰dpi است. اما عدد ۳۰۰ نمایانگر چه چیزی است؟

اکنون بیایید به dpi بیشتر بپردازیم و چگونگی ارتباط آن با رزولوشن را در آثار چاپی بررسی کنیم؛ با وبلاگ 724-چاپ همراه باشید.

dpi چیست؟

dpi مخفف (Dot Per Inches) به معنای نقطه در هر اینچ است که میزان و اندازه وضوح یک سند چاپ‌شده یا اسکن دیجیتالی را نشان می‌دهد. هرچه تراکم نقطه در یک اینچ بالاتر باشد، وضوح چاپ یا اسکن بالاتر می‌رود. در اصل، dpi  اندازه‌گیری تعداد نقاطی است که می‌تواند در یک خط در عرض یک اینچ یا ۲.۵۴ سانتی‌متر قرار گیرد.

هرچه dpi بالاتر باشد، تصویر واضح‌تر خواهد بود. یک تصویر با رزولوشن بالا، اطلاعات بیشتری را در اختیار چاپگر و دستگاه چاپ قرار می‌دهد. dpi پایین‌، تصویری با نقاط کمتر در چاپ تولید می‌کند. اهمیتی ندارد که دستگاه چاپگرتان چقدر قدرتمند باشد، یک تصویر با رزولوشن پایین، داده‌های خام کافی برای تولید تصاویر با کیفیت بالا فراهم نخواهد کرد.

بسته به تنظیمات، چاپگرها معمولاً سطح dpi گوناگونی دارند. برای مثال، تنظیمات مطلوب برای چاپ محصولات مختلف به‌طور متوسط ۳۰۰ تا ۶۰۰ dpi دارد. انتخاب چاپگر با تنظیمات dpi ناهمسان می‌تواند در کیفیت محصول نهایی تفاوت‌ فاحشی ایجاد کند. پرینتر جوهرافشان که جوهر را از طریق نازل‌های کوچک آزاد می‌کند، به‌طورمعمول سطح dpi کمتری دارد نسبت به چاپگرهای لیزری که از طریق لیزر تصاویر را ایجاد می‌کنند.

بیشتر بخوانید: هارمونی رنگ در چاپ

اهمیت dpi در صنعت چاپ

دقیقاً مثل مانیتور کامپیوترها، چاپگرها محتوا را بر اساس رزولوشن مشخص تولید می‌کنند. اما به‌جای پیکسل، چاپگرها نقطه‌هایی از رنگ‌های مختلف ایجاد می‌کنند که هم متن و هم تصاویر را  بر روی کاغذ چاپ می‌کنند. وضوح و کیفیت اثر چاپ‌شده رابطه مستقیم با میزان تراکم dpi دارد.

اهمیت dpi وقتی معلوم می‌شود که اثر چاپی محتوای خود را به شکلی تأثیرگذار به مخاطب نشان دهد. اگر شما کاتالوگی را در دست بگیرید که تصاویر آن کیفیت پایینی داشته باشد، اغلب محصول تبلیغ‌شده را هم بی‌ارزش دانسته و کاتالوگ را به گوشه‌ای می‌اندازید! اما اگر کیفیت تصویر بالا بوده، طوری که بتوانید جزئیات طرح را مشاهده کنید، محتوا بهتر درک کرده و از دیدنش لذت خواهید برد.

لازم به ذکر است که کیفیت چاپ بالاتر می‌تواند باعث کاهش سرعت چاپ شود. بهتر است تعیین کنید که محصول چاپی‌تان شامل چه مواردی شود. اگر در درجه اول اسناد متنی را چاپ می‌نمایید، انتخاب مدلی با dpi پایین‌تر باعث کاهش در صرف زمان و منابع شما شود. اما چاپ سایر گرافیک‌ها – به‌خصوص آن‌هایی که عکس محور هستند – سرعت چاپ را کاهش می‌دهند اما با سطح مناسب dpi کیفیت واضح و خیره‌کننده‌ای را ارائه می‌دهند.

dpi

استانداردهای dpi در صنعت چاپ

در زیر به استانداردها و دستورالعمل‌های استفاده از dpi در خدمات چاپ اشاره‌کرده‌ایم:

  1. تصاویر با رزولوشن پایین

تصاویر با ۱۵۰ dpi و کمتر، تنها برای چاپ با کیفیت پایین در نظر گرفته خواهد شد. تصاویر با وضوح پایین پس، تار بوده و به‌صورت پیکسلی دیده می‌شوند. تصاویر با وضوح پایین برای اسکن اسناد متنی، ذخیره فایل‌ها به‌صورت دیجیتالی  مناسب هستند.

 

  1. تصاویر با رزولوشن متوسط

تصاویر با وضوح متوسط، ​​بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ dpi محسوب می‌شوند. استاندارد صنعت چاپ کتاب برای تصاویر با کیفیت مطلوب اغلب ۳۰۰ dpi است. برای چاپ مجله، کتاب، بروشور و کاتالوگ به ۳۰۰ dpi نیاز است. اگر کیفیت و رزولوشن اهمیت چندانی نداشته باشد، با کیفیت ۲۵۰ dpi نیز می‌توان چاپ را انجام داد.

 

  1. تصاویر با رزولوشن بالا

اکثراً ۶۰۰ dpi و بالاتر را نشانه اثر چاپی با وضوح بسیار بالا می‌دانند. برای ذخیره‌سازی تصاویر با وضوح‌بالا به حافظه بیشتری احتیاج است و فرآیند چاپ و اسکن نیز طولانی‌تری خواهد شد. خیلی از چاپگرهای معمولی نمی‌توانند تصاویر باکیفیت و با وضوح‌بالا را ایجاد کنند. خدمات چاپ حرفه‌ای در چاپخانه‌ها اغلب بهترین راهکار برای خلق تصاویر با وضوح‌بالا هستند.

تأثیر فاصله دید در  dpi

درحالی‌که روند چاپ و نوع متریال بر کیفیت تصویر تأثیرگذار است اما فاصله دید بر تعیین رزولوشن موردنیاز اثر می‌گذارد. به خاطر میزانی که از تصویر دور شویم، پیکسل‌ها کوچک‌تر به نظر می‌رسند. چشم انسان از فاصله دورتر قادر به تشخیص پیکسل‌های کمتری است و همین موضوع، فاصله دید را عاملی مهم در یافتن dpi مناسب می‌کند.

اگر محصولی چاپی به‌گونه‌ای طراحی شود که قرار باشد در دست فرد دیده شود مانند کاتالوگ، dpi باید بالا باشد. اما اگر طرح از راه دور نمایش داده خواهد شد (پوسترها و بیلبوردهای خیابانی) بهتر است از dpi پایین‌تر استفاده گردد. هرچه ناظر دورتر باشد، وضوح کمتری احتیاج است. اما در خاطر داشته باشید، وقتی صحبت از dpi می‌شود بهتر است در هر میزانی که فاصله را در نظر می‌گیرید به dpi بالاتر متمایل شوید.

برای تعیین میزان dpi برحسب فاصله می‌توانید از جدول زیر استفاده کنید:

فاصله dpi
۰.۶ متر ۳۰۰
یک متر ۱۸۰
۱.۵ متر ۱۲۰
۲ متر ۹۰
۳ متر ۶۰
۵ متر ۳۵
۱۰ متر ۱۸
۱۵ متر ۱۲
۵۰ متر ۴
۶۰ متر ۳
۲۰۰ متر ۱

تفاوت بین dpi و رزولوشن

رزولوشن معیار اندازه‌گیری تراکم پیکسل است، نه اندازه تصویر. پیکسل‌ها میزان اطلاعاتی که یک مانیتور می‌تواند نشان دهد را اندازه‌گیری می‌کنند. اما از طرفی دیگر dpi کیفیت چاپی هر پیکسل را اندازه‌گیری می‌کند. بنابراین، مهم نیست ابعاد تصویر چقدر باشد زیرا آنچه تعیین‌کننده وضوح است، مقدار dpi هست. برای مثال، امکان دارد که یک تصویر با ابعاد ۸۰۰ در ۶۰۰ از وضوح بیشتری نسبت به یک عکس با ابعاد ۳۰۰۰ در ۲۰۰۰ باشد.

dpi معیاری برای چاپ محصولات چاپی مثل کاتالوگ یا مجله است اما از رزولوشن برای تجزیه‌وتحلیل کیفیت عکس استفاده می‌شود و برای رسانه‌های دیجیتال کاربرد دارد. dpi و رزولوشن، هر دو شاخصه‌هایی برای تعیین سطح کیفیت یک تصویر محسوب می‌شوند و غالباً در کنار هم برای ایجاد آثار چاپی مورداستفاده قرار می‌گیرند.

بیشتر بخوانید: مد رنگی چاپ

تفاوت بین dpi با  ppi

اصطلاحات نقطه در هر اینچ (dpi) و پیکسل در هر اینچ (ppi) اغلب به‌جای یکدیگر برای توصیف وضوح تصویر استفاده می‌شوند. بااین‌وجود، این دو اصطلاح به یک معنا نیستند و تفاوت‌هایی بین این دو وجود دارد:

  • dpi به تعداد نقطه‌های چاپی موجود در یک اینچ از تصویر چاپ‌شده اشاره دارد.
  • ppi به تعداد پیکسل‌های موجود در یک اینچ از تصویر نمایش داده‌شده در مانیتور اشاره دارد.

کلام آخر

۳۰۰ dpi استاندارد محسوب می‌شود و برای همۀ محصولات چاپی مناسب است. برای پوسترها می‌توانید dpi پایین‌تری استفاده کنید، زیرا عموماً بزرگ‌تر هستند و از دور مشاهده می‌شوند. بهتر است هرگز از اندازه ۱۵۰dpi پایین نروید، مهم نیست که چقدر طرح شما بزرگ باشد یا تا چه اندازه از دور نمایش داده می‌شود.

چاپ کتاب با بهترین قیمت در ۷۲۴ چاپ

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
0 دیدگاهبستن دیدگاه‌ ها

ارسال دیدگاه

عضویت در خبرنامه

آخرین پست ها و مقالات را در ایمیل خود دریافت کنید

ما قول می دهیم که اسپم ارسال نشود :)