کتاب صد سال تنهایی اثر گابریل گارسیا مارکز

نقد و بررسی کتاب صد سال تنهایی اثر گابریل گارسیا مارکز

در این نقد، کتاب صد سال تنهایی اثر مارکز مورد نقد قرار می گیرد این کتاب معروف ترین کتاب گابریل گارسیا مارکز هست، این کتاب در لیست پر فروش ترین کتاب ها قرار دارد و نسخه های زیادی از این کتاب به چاپ رسیده است.

چرا کتاب صد سال تنهایی را باید بخوانیم؟

کتاب صد سال تنهایی، در لیست صد رمان برتر و چهل رمانی که قبل از مرگ باید بخوانید آمده است. این کتاب برای افراد عادی مناسب نیست و مناسب خوانندگان حرفه ای کتاب هست در حال خواندن این کتاب اسم چندین نفر در داستان خوزه آئورلیانو است کتاب دارای فضای تخیلی است و شما در هنگام خواندن به اسم های پشت سر هم اسپانیایی بر می خورید که اگر خواننده عادی باشید کتاب را در همان ابتدا رها می کنید.

محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب

خلاصه کتاب صد سال تنهایی

داستان این کتاب درباره هفت نسل خانواده بوئندیا نقل شده است ، خوزه آرکادیو بوئندیا از محل سکونت خود به جای دیگری نقل مکان می کند و دهکده ای را برای زندگی برمیگزیند و با کمک اطرافیانش شروع به ساخت دهکده جدید می کنند.خوزه آرکادیو بوئندیا در یک درگیری پرودنکیو آگیولار را می کشد و محکوم می شود که عقیم شود به همین دلیل محل سکونت خود را ترک می کند.  یک شب خواب ماکوندو را می بیند، ماکوندو شهری تشکیل شده از آینه ها می باشد که انعکاس جهان را نشان می دهد، بعد از بیدار شدن تصمیم می گیرد که شهر ماکوندو را بسازد.

کتاب صد سال تنهایی

 

او این اعتقاد را داشت که باید دور ماکوندو آب باشد، به این علت ماکوندا تبدیل به یک جزیره می شود و دیگر با دنیایی بیرون هیچ ارتباطی ندارد به جز سالی یکبار آن هم در حضور گروه کولی ها در جزیره کسی دیگر به جزیره راه داده نمی شود.

بیشتر بخوانید : معرفی و نقد و بررسی کتاب ملت عشق

نمادهای کتاب صد سال تنهایی

رنگ ها: رنگ طلایی به معنی تلاش برای به دست آوردن ارزش اقتصادی هست و رنگ زرد به معنی تغییر و زوال، مرگ هست. گابریل گارسیا مارکز از رنگ های طلایی و زرد را به عنوان نماد های امپریالیسم و به محدوده زمانی که به دوره شکوفایی و رونق ادبیات وهنر در اسپانیا معروف است به کار برده است.

شهر ماکوندو: خوابی که خوزه آرکادیو بوئندیا می بیند فقط مربوط به مکان آن نمی شود در واقع آینه سمبل سرنوشت و تقدیر است عکس های که از شهر ماکوندو در کتاب به ما نشان می دهد این است که ماکوندو شهر سراب ها است. شهر ماکوندو در واقع همان جهان جدید و زیبایی هست که آمریکایی ها درباره آن حرف می زنند.

تکرار اتفاقات: در کتاب صد سال تنهایی وقایع به صورت تغییر ناپذیر اتفاق می افتند و از اتفاقات نمی توان جلوگیری کرد، شخصیت ها توسط گذشتگان کنترل می شوند. ارواح نشانه طبیعت و گذشته فراموش نشدنی هست و در داستان شخصیت ها ارواح را می بینند. انگار شهر ماکوندو به این سرنوشت محکوم شده است.

واقعیت های زندگی مارکز در داستان

مارکز در رمان صد سال تنهایی تلاش کرده است که تجربه های واقعی خود را در زمانی که در کلمبیا بوده است را بنویسد. در سال های جوانی مارکز کارخانه ها میوه خارجی با داشتن قصد و نیت های متفاوت به وجود آمدند، که این اتفاق را در داستان می بینید. محل زندگی مارکز تا وقتی که در قید حیات بود روز به روز بدبخت تر و فقیرتر می شود، در داستان هم برای شهر ماکوندو این اتفاق افتاد.در ادامه داستان بخشی از تاریخ کشورش را در داستانش به ثبت رسانده است. در آمریکای لاتین ابتدا مردم بومی ایکناهو آزتک ها زندگی می کردند، بعدها اروپایی ها به منابع این کشور دست یافتند و با کشتار و قتل عام مردم آنجا به منابع طبیعی را غارت کردند. گروه کولی ها و ملکیادس ها همان اروپایی ها هستند که باعث آشنایی مردم ماکوندو با پول و تکنولوژی شدند.مارکز به وضعیت سیاسی آمریکایی لاتین نیز در کتابش پرداخته بود همان طور که قدرت میان افراد شهر ماکوندو جا به جا می شود در کشورهای آمریکایی لاتین همین اتفاق می افتاد.

نکات جالبی درباره کتاب صد سال تنهایی اثر مارکز

چهار کتاب قبلی مارکز در مجموع ۲۵۰۰ نسخه به فروش رفت ولی این کتاب در منطقه خودش ۸۰۰۰ نسخه به فروش رفت. این کتاب تا کنون به ۴۴ زبان ترجمه شده است این کتاب بعد از کتاب دن کیشوت عنوان بیشترین ترجمه در میان کتاب های اسپانیایی داشته است.

در دهه ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰ نویسنده ها به صورت واقعی داستان می نوشتند در این سبک نوشتن شخصیت اصلی با داستان های غمگین و شرایط بد اقتصادی همراه هست. بعضی دیگر از نویسنده ها در آن زمان اعتقاد داشتند رمان احتیاج ندارد دارای داستان باشد این نویسنده ها پیرو سبک زد رمان بودند.رمان صد سال تنهایی سبک های قبلی را کنار زده وسبکی مدرن را پدید آورد این رمان با زبانی شعله ور و تفسیر های شاعرانه سبک رئالیسم اجتماعی را کنار زده و به خیال پردازی پرداخته است.

بیشتر بخوانید : معرفی و نقد و بررسی کتاب عقاید یک دلقک

رمان صد سال تنهایی و سینما

شبکه نتفلیکس بعد از ۵۰ سال توانست امتیاز ساخت فیلمی بر اساس این رمان را به دست بیاورد، گابریل گارسیا مارکز در زمان حیاتش پیشنهاد های زیادی درباره ساخت فیلمی بر اساس کتابش داده شده بود اما او این اعتقاد را داشت که همه ی داستان را نمی شود در یک یا دو فیلم خلاصه کرد و می خواست که این فیلم به زبان اسپانیایی ساخته شود که این موضوع باعث می شود بسیاری از ستاره های سینما نتوانند در این فیلم بازی کنند. ولی شبکه نتفلیکس در ساخت فیلم های غیر انگلیسی زبان به همراه زیر نویس موفق بوده و در سال های اخیر فیلم های زیادی را انتشار کرده است.

کتاب صد سال تنهایی

 

جملاتی از رمان صد سال تنهایی

اورسولو نگران نشد. گفت: ما از اینجا نمی رویم. همینجا می مانیم، چون در اینجا صاحب فرزند شده ایم. خوزه آرکادیو بوئندیا گفت: اما هنوز مرده ای در اینجا نداریم. وقتی کسی مرده ای زیرخاک ندارد به آن خاک تعلق ندارد.

وقتی که نجار برای ساختن تابوت قدش را اندازه می گرفت از میان پنجره متوجه شدند که از آسمان گل های کوچک زردرنگی فرو می بارد. باران گل تمام شب به صورت طوفانی آرام بر سر شهر بارید. بام خانه ها را پوشاند و جلوی درها را مسدود کرد. جانورانی که در هوای آزاد می خوابیدند در گل غرق شدند. آن قدر از آسمان گل فرو ریخت که وقتی صبح شد تمام خیابان ها مفروش از گل بود و مجبور شدند با پارو و شن کش گل ها را عقب بزنند تا مراسم تشییع جنازه در خیابان برگزار شود.

در واقع برای او زندگی مهم بود؛ نه مرگ. برای همین هم هنگامی که حکم اعدام را به اطلاعش رساندند به هیچ وجه نترسید؛ بلکه احساس دلتنگی کرد.

حرف آخر در نقد کتاب صد سال تنهایی اثر مارکز

اگر از خواننده های کتاب  های رمان هستید و کتاب صد سال تنهایی اثر مارکز را نخوانده اید به شما پیشنهاد می کنم این کتاب را بخوانید چون این کتاب با کتاب های رمان دیگر فرق دارد.

مشخصات کتاب صد سال تنهایی

  • رمان صد سال تنهایی
  • نویسنده: گابریل گارسیا مارکز
  • ترجمه: بهمن فرزانه
  • انتشارات: امیر کبیر
  • تعداد صفحات: ۴۰۸
  • قیمت چاپ نهم: ۱۵۰۰۰ تومان

چاپ کتاب با بهترین قیمت در ۷۲۴ چاپ

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 1]
0 دیدگاهبستن دیدگاه‌ ها

ارسال دیدگاه

عضویت در خبرنامه

آخرین پست ها و مقالات را در ایمیل خود دریافت کنید

ما قول می دهیم که اسپم ارسال نشود :)