معرفی کتاب اعتراف اثر لئو تولستوی

آغاز کتاب اعتراف اثر لئو تولستوی

من در دامان مسیحیت ارتدوکس تعمید و پرورش یافتم. از کودکی و تمام دوران جوانی و نوجوانی این مذهب را به من اموختند. ولی هنگامی که در 18 سالگی در سال دوم دانشگاه را ترک گفتم، ایمانم را به هرانچه به من اموخته بودند از دست داده بودم. تا جایی که به یاد می اورم من هیچگاه به طور جدی ایمان نداشته ام، بلکه فقط به انچه به من می اموختند و به انچه بزرگترها جلوی من از ان پیروی میکردند، اعتماد میکردم، ولی حتی این اعتماد هم بسیار سست بود.

هزینه چاپ کتاب

معرفی کتاب اعتراف

کتاب اعتراف اثر تولستوی بر خلاف سایر کتاب های او یک رمان با روایت داستانی نیست. این کتاب در واقع یک روایت در رابطه با بزرگ ترین سوال بشریت یعنی چیستی زندگی است. تولستوی وقتی تصمیم به نوشتن این کتاب گرفت دچار یاس و نا امیدی شده بود. او در این کتاب به بیان عقاید و اعتقادات خود در مورد دین، جامعه، زندگی و جهان، از نو جوانی تا میان سالی پرداخته است. نویسنده داخل این کتاب با سوالی درگیر است که هر انسانی ممکن است با ان مواجه شود. و راه های رفته اش را برای پیدا کردن پاسخ این سوال برای ما تعریف میکند. در این کتاب شما همراه  تولستوی به سفری میروید که هر لحظه ی ان جست و جوی حقیقت است. این کتاب پر از تجربه های بزرگ و کوچک است که هر مخاطبی با هر سنی میتواند با ان یا حتی بخشی از ان همزاد پنداری کند. در ابتدا احساس میکنیم که این کتاب فلسفسه ای سنگین و پیچیده است اما با کمی جلوتر رفتن میبینیم که  نکات فلسفسه ای را با زبان ساده بیان میکند.

معرفی کتاب اعتراف اثر لئو تولستوی

 

درباره لئو تولستوی نویسنده کتاب اعتراف

لئو تولستوی نویسنده ی روسی در سال 1828 در یاسنایا پالیانا از توابع هر تولا در جنوب مسکو در خانواده ای اصیل متولد شد. در کودکی پدر و مادر خود را از دست داد و عمه ی او، لئو را به سرپرستی گرفت. او در 18 سالگی به تحصیل در رشته ی زبان های شرقی در دانشگاه قازان پرداخت و دوسال بعد این رشته را رها کرد. در رشته ی حقوق شروع به تحصیل کرد که ان را هم نیز نیمه کاره رها کرد و به شهر خود برگشت. لئو در سال 1851 وارد ارتش شد و از همان دوران شروع به نوشتن کرد. او 5 سال بعد از ارتش جدا شد و به کشور های اروپایی سفر کرد. سفر باعث شد که لئو با مردما و فرهنگ کشور های دیگر اشنا شود و جهان بینی او وسعت پیدا کند. موقعیت خانوادگی تولستوی و زندگی او در کنار اشراف و همچنین تجربه ی او در ارتش و جنگ باعث خلق اثر و شاهکار های او شد.

بیشتر بخوانید : معرفی رمان کشتن مرغ مینا اثر هارپر لی

آثار لئو تولستوی

– به یکدیگر محبت کنید

– حرص باعث هلاکت است

– رستاخیز

– جنگ و صلح

– اناکارنینا

– ارباب و نوکر

– شیطان

– فیلیپ کوچولو

بخشی از کتاب اعتراف نوشته لئو تولستوی

وقتی در مورد خاطرات مختلف خود قضاوت می‌کردم به این نتیجه می‌رسیدم که هرگز به آن‌چه آموخته بودم جداً اعتقاد نداشتم بلکه به آن‌چه بزرگ‌ترهایم گفته بودند اعتماد کرده بودم، اما این اعتماد هم خیلی سست و بی‌ثبات بود..

به یاد دارم هنگامی‌که یازده ساله بودم یکی از پسران دبیرستان به نام والودیا (۱) که مدت‌هاست از این جهان رخت بربسته، روز یک‌شنبه به دیدار ما آمد و در مورد آخرین کشف خود در مدرسه صحبت کرد. او کشف کرده بود که خدایی وجود ندارد و آن‌چه به ما می‌آموزند ساخته ذهن بشر است.

این اتفاق مربوط به سال ۱۸۳۸ بود. به خاطر دارم که برادران بزرگ‌ترم به این اخبار علاقه شدیدی نشان می‌دادند و حتی به من اجازه دادند که در این مباحث شرکت کنم. همه ما خیلی هیجان‌زده بودیم و این اخبار را بسیار مجذوب‌کننده و کاملاً ممکن می‌دانستیم.

همچنین به یاد دارم هنگامی‌که برادرم دیمیتری، که آن زمان دانشجو بود، ناگهان شخصیتی مذهبی یافت در تمام مراسم مذهبی شرکت کرد و روزه گرفت و زندگی پاک و اخلاقی خود را شروع کرد، مورد تمسخر من و برادران بزرگ‌ترم قرار گرفت و نمی‌دانم چرا لقب نوح را برایش انتخاب کردیم.

به خاطر دارم که آقای ماشکین پوشکین (۲) که آن زمان رئیس دانشگاه کازان بود، ما را به میهمانی رقص دعوت کرد و سعی داشت برادرم را ترغیب کند تا این دعوت را بپذیرد و به شوخی به او می‌گفت که حتی داوود پیامبر نیز در برابر صندوق مقدس (۳) از شادی به رقص درآمده است. در آن زمان از شوخی‌های بزرگ‌ترها لذت می‌بردم.

سرانجام به این نتیجه رسیدم که لازم است دستورات دینی را بیاموزم و به کلیسا بروم، اما نباید آن‌ها را زیاد جدی بگیرم. به یاد دارم که وقتی خیلی کوچک بودم نوشته‌های ولتر را مطالعه می‌کردم، نه تنها از طنز او ناراحت و شوکه نمی‌شدم بلکه برایم بسیار سرگرم‌کننده هم بود.

سقوط من در مورد ایمان و اعتقاداتم همان‌گونه عادی و مانند همه افرادی که سابقه‌ای چون من دارند اتفاق افتاد. به نظر من اکثریت جوانان گرفتار این ماجرا می‌شوند، آدم‌ها مثل یکدیگر زندگی می‌کنند. هر کسی با اصولی زندگی می‌کند. اکنون می‌توان گفت که امکان ندارد بتوانیم از زندگی یا رفتار یک فرد قضاوت کنیم که آیا فردی معتقد است یا نه.

امروزه نیز مانند گذشته، افرادی که ادعا می‌کنند پایبند کیش ارتدوکس هستند معمولاً آدم‌های کوته‌فکر، خشن و بی‌بندوباری هستند که می‌خواهند خود را مهم جلوه دهند. در حالی‌که در میان افرادی که ادعا می‌کنند پایبند اعتقادات مذهبی نیستند صداقت، هوش، درستی، خوش‌اخلاقی و پایبندی به اخلاقیات بیشتر دیده می‌شود.

اصول مذهبی در مدرسه تدریس می‌شود، دانش‌آموزان را به کلیسا می‌فرستند و کارکنان رسمی باید در مراسم مذهبی شرکت کنند. اما فردی که متعلق به جرگهٔ ما می‌باشد، یعنی کسی که نه به مدرسه می‌رود و نه دارای کار دولتی است می‌تواند سال‌ها بدون این‌که حتی به مذهب فکر کند یا به کلیسا برود به زندگی خود ادامه دهد. در گذشته نیز این چنین بوده است.

 

معرفی کتاب اعتراف اثر لئو تولستوی

بیشتر بخوانید : معرفی رمان محاکمه اثر فرانتس کافکا

مشخصات کتاب اعتراف اثر لئو تولستوی

  • عنوان: اعتراف
  • نویسنده: لف تالستوی
  • ترجمه: آبتین گلکار
  • انتشارات: گمان
  • تعداد صفحات: ۱۲۳
  • قیمت چاپ چهارم – سال ۱۳۹۳ : ۱۲۰۰۰ تومان

چاپ کتاب با بهترین قیمت در ۷۲۴ چاپ

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
0 دیدگاهبستن دیدگاه‌ ها

ارسال دیدگاه

عضویت در خبرنامه

آخرین پست ها و مقالات را در ایمیل خود دریافت کنید

ما قول می دهیم که اسپم ارسال نشود :)