معرفی کاغذ بالکی و مزایای چاپ با آن

کاغذ بالکی چیست؟ و مزایای چاپ کتاب با کاغذ بالکی

کاغذ بالکی یکی از انواع کاغذ است که اکثراً برای چاپ کتاب استفاده می‌شود. رنگ و سبک بودن آن باعث شده تا بسیاری آن را با کاغذ کاهی اشتباه گیرند. کاغذ بالکی از دل طبیعت می‌آید و بدون مواد شیمیایی به طبیعت بازمی‌گردد؛ به همین علت به بالکی، کاغذ سبز نیز گفته می‌شود. کاغذ بالکی ضخامت بیشتری نسبت به کاغذ تحریر دارد اما سبک‌تر است و برای چاپ کتاب مناسب‌تر است.

برای آشنایی بیشتر با کاغذ بالکی این مطلب را از دست ندهید. با 724-چاپ همراه باشید.

خدمات چاپ دیجیتال

کاغذ کتاب یا بالکی چیست؟ بهترین کاغذ برای چاپ کتاب

کاغذ بالکی که به دلیل سبک بودن به آن کاغذ سبک نیز گفته می‌شود، بهترین کاغذ برای چاپ کتاب است. این کاغذ در دو رنگ طبیعی کرم و طوسی عرضه می‌گردد و نسبت به کاغذهای معمولی سبک‌تر است. هرچند سبک بودن این کاغذ به معنای نازک بودن یا اصطلاحاً بی‌کیفیت بودن آن نیست و بلکه دارای ضخامت بیشتری نسبت به کاغذهای معمولی و سفید است.

به خاطر رنگ کرم کاغذ بالکی بعضی از افراد آن را با کاغذ کاهی اشتباه می‌گیرند. اما کاغذ بالکی علاوه بر کیفیت بسیار بالاتری که نسبت به کاغذ کاهی دارد ازلحاظ نحوه ساخت و جنس نیز کاملاً با کاغذ کاهی تفاوت دارد.

مزایای چاپ با کاغذ بالکی

اصلی‌ترین مزیت کاغذ بالکی برای چاپ کتاب، سبک بودن این کاغذ است. کتاب‌های قطوری که با این چاپ شوند، وزن بسیار کمی در مقایسه با کتاب‌های چاپ‌شده با کاغذ تحریر (کاغذ سفید) دارند. درنتیجه کتاب‌خوان‌ها هنگام مطالعه بیشتر احساس راحتی خواهند کرد. دیگر مزایای چاپ کتاب با کاغذ بالکی، بازماندن صفحات در زمان مطالعه است. به این صورت زمانی که کتاب را روی میز رها می‌کنید، صفحات کتاب بسته نخواهند شد و نگران گم‌شدن صفحه موردنظر نیز نخواهید بود.

کاغذ بالکی به دلیل رنگ کرمی که دارد کمتر باعث خستگی چشم شده و مطالعه را برای خوانندگان لذت‌بخش‌تر می‌کند. بنابراین اگر قصد چاپ کتاب دارید، این کاغذ بهترین انتخاب برای شما محسوب می‌شود. به‌طورکلی می‌توان مزایای استفاده از کاغذ بالکی در چاپ کتاب را به شرح زیر خلاصه کرد:

  • ضخامت بیشتر بالکی نسبت به کاغذ تحریر
  • سبک بودن کاغذهای بالکی
  • بسته نشدن صفحات کتاب هنگام مطالعه
  • رنگ کرم و سازگار برای مطالعه طولانی‌مدت
  • کیفیت بسیار مناسب
  • بازیافت ساده‌تر و غیر پیچیده

کاغذ بالکی

 تفاوت کاغذ بالکی و کاغذ تحریر

کاغذ طبیعی به رنگ کرم و رنگ چوب است. برای سفید شدن کاغذ به خمیر آن مواد شیمیایی اضافه می‌شود. بنابراین اصلی‌ترین تفاوت کاغذ بالک و کاغذ تحریر، تفاوت در نحوه تولید و استفاده از رنگ سفید و مواد شیمایی در کاغذ تحریر است. به علت سفید بودن کاغذ تحریر به آن کاغذ سفید هم می‌گویند. کاغذ بالکی به‌طور مکانیکال تولیدشده و هیچ ماده شیمیایی در تولید آن نقش نخواهد داشت، درنتیجه کاملاً با محیط‌زیست سازگاری دارد.

دیگر تفاوت کاغذ بالکی و کاغذ تحریر در وزن و اندازه آن‌ها است. کاغذ تحریر در قطع معمولی، وزن ۷۰ گرم و ضخامتی معادل ۹۰ تا ۹۵ میکرون دارد. درحالی‌که کاغذ بالکی دارای ۵۵ گرم وزن و ضخامت آن به ۱۰۰ تا ۱۱۰ میکرون می‌رسد. از هردوی این کاغذها در چاپ کتاب، پاکت، اوراق اداری، سربرگ و … استفاده می‌شود. اگر قصد چاپ کتاب را دارید، یکی از اولین تصمیماتی که باید بگیرید، انتخاب نوع کاغذ است.

مقایسه کاغذ بالکی با کاغذ کاهی

کاغذ کاهی یکی از ارزان‌ترین انواع کاغذ است که اغلب به خاطر نازک بودن و کیفیت پایین از آن برای چرک‌نویس، چاپ اقلام چاپی ارزان یا بسته‌بندی‌های ارزان‌قیمت استفاده می‌کنند. کاغذ کاهی همان‌طور که از نامش پیدا است از کاه گندم، برنج یا بامبو تولید می‌شود. کاغذهای کاهی ضخامت کمی دارند و شفاف بودنشان باعث می‌شود محتوای چاپ‌شده پشت کاغذ نیز به‌راحتی هنگام خواندن کتاب دیده شود. درمجموع به علت کیفیت پایین و ضخامت بسیار کم از آن‌ها برای چاپ کتاب استفاده نمی‌شود.

در مقابل کاغذ بالکی از چوب و در فرآیندی مکانیکال تهیه می‌گردد. این کاغذ نسبت به کاغذ کاهی ضخامت بیشتری داشته و کاملاً برای چاپ متن مناسب است. به‌طورکلی قیمت کاغذ بالک از کاغذ کاهی بیشتر بوده و به دلیل مزایایی که دارد از آن برای چاپ کتاب استفاده می‌شود. تنها شباهت بین این دو کاغذ، رنگ کرم آن‌ها است و در بقیه موارد تفاوت‌های اساسی بین آن‌ها وجود دارد.

کاغذ بالکی

معایب کاغذ بالکی

کاغذ بالکی ویژگی منحصربه‌فردی دارد که کپی کردن از آن را سخت می‌نماید. این موضوع را می‌توان به‌عنوان عیب کاغذ بالک بیان کرد. درواقع به علت رنگ کرم و ناپیوستگی بالای اجزای این کاغذ که باعث سبک شدن آن می‌شود، کار کپی کردن از آن را بسیار دشوار کرده است. بدین گونه از کاغذ بالکی برای اوراق اداری که نیاز به کپی شدن دارند، استفاده نمی‌کنند. البته همین مسئله، می‌تواند در مواردی جزو مزیت‌های این کاغذ محسوب شود. چراکه دشوار بودن کپی از روی کاغذ بالکی، از کپی کردن غیرقانونی کتاب‌ جلوگیری می‌کند. به‌این‌ترتیب کاغذهای بالکی کمک‌حال صنعت چاپ کتاب هستند و اجازه کپی‌های غیرقانونی و بی‌کیفیت را به افراد سودجو نمی‌دهند.

چاپ کتاب با کاغذ بالکی در 724 چاپ

در این مطلب سعی کردیم کاغذ بالکی را بررسی کنیم و با آن بیشتر آشنا شویم. شما می‌توانید با استفاده از خدمات چاپ کتاب در 724 چاپ، انواع کتاب‌ را با کاغذ بالکی با کیفیت ، در کمترین زمان و با قیمت مناسب به چاپ برسانید. با ثبت آنلاین سفارش چاپ کتاب درخواست خود را ارسال کنید.

چاپ کتاب با بهترین قیمت در ۷۲۴ چاپ

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 4]
0 دیدگاهبستن دیدگاه‌ ها

ارسال دیدگاه

عضویت در خبرنامه

آخرین پست ها و مقالات را در ایمیل خود دریافت کنید

ما قول می دهیم که اسپم ارسال نشود :)