چاپ سیلک و معرفی انواع آن

آشنایی با چاپ سیلک

اگر در حوزه چاپ فعالیت نموده باشید یا قصد چاپ روی چینی، پارچه، سرامیک و سطوح غیر مسطح را داشته باشید، احتمالاً نام چاپ سیلک اسکرین را شنیده‌اید. چاپ به روش سیلک از روش‌های محبوب و پرکاربرد چاپ تصویر محسوب می‌شود. این روش تاریخچه طولانی داشته و به علت خصوصیات منحصربه‌فردش در بسیاری از صنایع استفاده می‌شود.

اگر نمی‌دانید چاپ سیلک چیست، با 724-چاپ، در ادامه این مطلب همراه باشید تا علاوه بر پاسخ به این سؤال، دیگر نکاتی که باید در مورد چاپ به روش سیلک بدانید را بررسی کنیم.

 چاپ سیلک چیست؟ چاپ تصاویر با استفاده از شابلون

چاپ سیلک اسکرین Screen printing))، یک روش چاپ تصاویر روی سطوح گوناگون است که در آن از قالب‌هایی به نام شابلون استفاده می‌شود. سیلک (Silk) در زبان انگلیسی به معنی پارچه است. ازآنجایی‌که در چاپ سیلک از شابلون‌هایی که جنس پارچه یا توری دارند استفاده می‌شود، به آن چاپ سیلک (پارچه) گفته می‌شود.

تاریخچه این روش چاپ به کشور ژاپن و قرن‌ها پیش بازمی‌گردد. البته آنچه اکنون به نام چاپ به روش سیلک یا سیلک اسکرین می‌شناسیم در حدود یک قرن پیش اختراع شد. با توجه به انعطاف‌پذیر بودن این سبک چاپ از آن برای چاپ روی انواع سطوح نامسطح و سطوح سرامیکی، پارچه‌ای و.. استفاده خواهد شد. همچنین این روش کاربرد زیادی در چاپ اقلام تبلیغاتی مثل تقویم، سررسید و … دارد. درگذشته در صحافی کتاب‌هایی با جلد پارچه‌ای نیز از این روش کمک گرفته می‌شد.

 چاپ سیلک چگونه انجام می‌گیرد؟

در این چاپ توری یا پارچه‌هایی که سوراخ‌های ریزی روی آن‌ها قرار دارد قاب گرفته خواهند شد. در مرحله بعد تصویر موردنظر روی پارچه نقش بسته و بخش‌هایی از تصویر که نباید رنگ با آن تماس داشته باشد، با ماده‌ای مسدودکننده پوشیده خواهند شد. این قاب پارچه‌ای همان قالب، کلیشه یا شابلون است. بعد از ایجاد شابلون، کافی است تا آن را روی سطح چاپ شونده قرارداده و رنگ یا زیر کار با فشار کاردک یا غلتک به کاغذ یا هر سطح چاپ شونده دیگری منتقل شود. به‌اینگونه تصویر شابلون روی سطح چاپ شونده نقش خواهد بست. دستگاه چاپ سیلک تفاوت‌های بسیاری با دستگاه چاپ افست دارد که استفاده از آن را برای چاپ تبلیغاتی روی اشیای مختلف همچون لیوان، تقویم، سررسید و … راحت‌تر می‌کند.

چاپ سیلک

 انواع چاپ سیلک

چاپ به روش سیلک را با توجه به نوع مواد به‌کاررفته، شابلون، برجسته یا صاف بودن چاپ و … به دسته‌ها و انواع مختلفی تقسیم می‌شود. در میان انواع مختلف چاپ به روش سیلک می‌شود به گزینه‌های زیر به‌عنوان پرکاربردترین آن‌ها اشاره کرد:

  • چاپ با لاک برجسته آبی
  • چاپ معمولی
  • چاپ دیسکو
  • چاپ ترام
  • چاپ پفکی
  • چاپ فلوک
  • چاپ پلاستی زول
  • چاپ اورینت
  • چاپ PVC
  • چاپ پلاستیزول

هر یک از روش‌های چاپ سیلک کاربردهای متفاوتی دارد. اساساً هراندازه که سوراخ‌های روی توری یا پارچه شابلون ریزتر باشد، کیفیت تصاویر نهایی بالاتر خواهد بود. به همین علت دستگاه‌های چاپگر سیلک که شابلون‌هایی با سوراخ ریز دارند، کاربردی‌تر هستند. می‌توان این موضوع را مشابه با dpi در چاپ دیجیتال دانست.

اگر با dpi آشنایی ندارید، پیشنهاد می‌کنیم مقاله dpi چیست را مطالعه نمایید.

چاپ سیلک اسکرین چیست؟

چاپ روش سیلک اسکرین روند پیشرفته‌تر چاپ سیلک است. اوایل بیشتر کاربرد نمایشی و تبلیغاتی داشت. در چند دهه اخیر، هنرمندان این فن را بکار گرفتند و به آن نام سری گرافی (seri graphy) دادند.

چاپ سیلک

کاربردهای چاپ سیلک در صنعت چاپ

چاپ روش سیلک در صنعت چاپ کاربردهای فراوانی دارد. یکی از ساده‌ترین و ارزان‌ترین کاربردهای چاپ سیلک مربوط به چاپ صنعتی کالاهای مصرفی می‌شود. در این فرآیند انواع تصاویر تبلیغاتی روی محصولات گوناگونی مانند شیشه‌های شیر پاستوریزه، بطری آب‌معدنی و … چاپ می‌شوند. از این شیوه برای چاپ تصاویر بر روی موارد دیگری ازجمله ظروف چینی و فلزی، تابلوهای راهنمایی و رانندگی، حروف روی کنترل تلویزیون و پلاک منازل می‌توان استفاده کرد. علاوه بر این از چاپ به روش سیلک برای چاپ پوسترهای تبلیغاتی بزرگ نیز استفاده می‌شود.

هنرمندان، برای خلق تصاویر پیچیده و پیشرفته چاپ را بکار می‌برند. ازآنجایی‌که با این روش چاپ، می‌توان روی اجسام غیر مسطح و با شکل‌های مدور نیز تصاویر را چاپ کرد، هنرمندان ابتکار عمل خرج می‌دهند و با ترکیب روش‌های قدیمی و جدید چاپ ، آثار هنری منحصربه‌فردی را خلق خواهند نمود. اغلب اوقات از چاپ سیلک برای چاپ کتاب استفاده نمی‌شود، اما در بعضی مواقع برای صحافی کتاب‌های ارزشمندی که جلد گالینگور دارند از چاپ به روش سیلک برای چاپ تصاویر منحصربه‌فردی روی جلد استفاده خواهد شد.

724-چاپ، ارائه‌دهنده بهترین خدمات چاپی

در این مطلب سعی نمودیم به سؤال چاپ سیلک چیست پاسخ مناسبی دهیم و با کاربردها و ویژگی‌های این روش چاپ بیشتر آشنا شویم. چاپ به روش سیلک این امکان را به شما می‌دهد که روی سطوح مختلف حتی اگر مدور و غیر مسطح باشند، تصاویر خود را چاپ نموده، البته گزینه مناسبی برای چاپ مجله و کتاب و … نیست. برای چاپ محصولاتی مانند کتاب و مجله، چاپ افست بهترین گزینه خواهد بود. شما می‌توانید از طریق تماس با شماره تلفن‌های موجود در سایت یا ثبت آنلاین سفارش چاپ کتاب در سایت 724 چاپ از باکیفیت‌ترین خدمات چاپ افست با قیمت مناسب و در سریع‌ترین زمان ممکن بهره‌مند شوید.

چاپ کتاب با بهترین قیمت در ۷۲۴ چاپ

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
0 دیدگاهبستن دیدگاه‌ ها

ارسال دیدگاه

عضویت در خبرنامه

آخرین پست ها و مقالات را در ایمیل خود دریافت کنید

ما قول می دهیم که اسپم ارسال نشود :)