آشنایی با چاپ تامپو

معرفی با چاپ تامپو

چاپ تامپو یکی از مهم‌ترین روش‌های چاپ در صنعت چاپ است به‌خصوص برای چاپ روی بسته‌بندی‌ها و تولید محصولات تبلیغاتی. امکانات بسیار و هزینه مقرون‌به‌صرفه از مزایای چاپ تامپو است که باعث محبوبیت فراوان آن گردیده.

اگر نمی‌دانید چاپ به روش تامپو چیست با 724-چاپ در ادامه این مطلب همراه باشید.

چاپ تامپو چیست؟

چاپ تامپو یا Pad Printing شیوه مناسب برای چاپ روی کالاهای خمیده، گود و گرد است. با استفاده از این روش چاپ  روی تمامی سطوح محدب، منحنی و صاف با کیفیت بالایی می‌توان طرح را انتقال داد. در چاپ تامپو برای انتقال طرح روی سطوح موردنظر از پدی که کلیشه لاستیکی ساخته‌شده از سیلیکون است استفاده می‌شود. به همین علت به آن پد پرینیتنگ هم گفته می‌شود. کاربردهای این روش چاپ بیشتر صنعتی است و کمتر دیده می‌شود که از آن‌ها برای چاپ روی سلفون یا انواع جلد کتاب استفاده شود.

عملکرد دستگاه چاپ تامپو

دستگاه‌های چاپ به روش تامپو اغلب از نوع نیمه‌خودکار است که بیشتر در تیراژهای پایین چاپ مورداستفاده قرار می‌گیرد. این دستگاه‌ها محدودیتی برای تیراژ ندارند و عموماً چاپ تامپو دو رنگ را انجام می‌دهند. اگرچه این چاپ دستی نیز در بسیاری از مواقع استفاده می‌شود. در این شیوه چاپ باید کلیشه را ابتدا با روش لاک مایع یا لمینیت ایجاد کرد. بعد از آن یک قالب یا فیکچر برای جلوگیری از دفورمه شدن محصولی که قرار است روی آن چاپ انجام بگیرد لازم است. در آخر با استفاده از دو دستگاه چاپ سیستم بسته (کاپ) و سیستم باز (تیغه) روند چاپ صورت می‌گیرد.

کاربردهای چاپ تامپو

چاپ به روشتامپو جزو پرکاربردترین روش‌های چاپ در صنعت و تبلیغات محسوب می‌شود که به خاطر مزایای منحصربه‌فردش محبوبیت بالایی دارد. موارد کاربرد چاپ تامپو را به می‌توان به دودسته زیر تقسیم نمود:

  • چاپ هدایای تبلیغاتی: چاپ روی تی‌شرت، چاپ روی خودکار، چاپ روی لیوان و ظروف یک‌بارمصرف، ، چاپ سر کلیدی، چاپ روی لوازم‌تحریر، چاپ لوازم ورزشی، چاپ روی بطری و … برخی از موارد چاپ تامپو در هدایای تبلیغاتی است.
  • چاپ قطعات صنعتی: کارد برده‌ای تامپو در صنعت شامل چاپ قطعات خودرو، چاپ قطعات صنعتی، چاپ لوازم الکترونیک، چاپ لوازم آشپزخانه، چاپ لوازم پزشکی، چاپ قطعات موتورسیکلت، چاپ ظروف و … می‌شود.

بیشتر بخوانید: معرفی کاغذ بالکی

چاپ تامپو

 مزایای چاپ تامپو

مقرون‌به‌صرفه بودن چاپ و استفاده راحت و آسان از این دستگاه مهم‌ترین مزایای چاپ تامپو به شمار می‌رود. در ادامه دیگر مزایای چاپ تامپو را شرح می‌دهیم:

  • قابلیت چاپ صرف‌نظر از شکل

با تامپو می‌توانید طرح خود را روی هر سطح منحنی، ناهموار، محدب، توخالی و غیره انتقال دهید. به سبب وجود پد سیلیکونی و پلاستیکی بوده که بسیار انعطاف‌پذیر است.

 

  • قابلیت چاپ روی مواد گوناگون

شما می‌توانید از تامپو برای چاپ روی شیشه، فلز، پلاستیک، سرامیک و … استفاده نموده. محدودیتی در این بخش برای این روش چاپ وجود ندارد.

 

  • کیفیت و وضوح مناسب تصویر

یکی از علل استفاده از چاپ تامپو در تولید لوازم تبلیغاتی، کیفیت بالا و رزولوشن مناسب آن است. این چاپ در مقابل سایش و تغییرات شیمیایی بسیار مقاوم بوده.

چاپ تامپو

 معایب چاپ تامپو

در کنار مزایای خوبی که این روش چاپ در اختیار صنعتگران و تولیدکنندگان کالاهای تبلیغاتی قرار می‌دهد، نمی‌توان به‌سادگی از معایب چاپ تامپو گذشت. استفاده از پد مخصوص سبب می‌شود در اندازه چاپ محدودیت‌هایی ایجاد شود. از سویی دیگر اگر برای سطوح محدب طراحی محدب نداشته باشید، امکان دارد طرح شما بزرگ‌تر از حالت عادی چاپ شود و شکل مناسبی به خود نگیرد. چاپ چندرنگی با روش تامپو برای شما بسیار پر هزینه تمام خواهد شد. به همین علت اغلب چاپ تصاویر تمام‌رنگی با تامپو انجام نمی‌شود. همچنین از این روش چاپ نمی‌توان برای چاپ کتاب، کاتالوگ و بروشور یا محصولات کاغذی مشابه دیگر استفاده نمود.

لترپرس در مقابل چاپ تامپو

فرآیند چاپ این دو شیوه چاپ، کم‌وبیش مشابه یکدیگر هستند زیرا هر دو از طریق مکانیسم فشار کار می‌کنند. اما تفاوت‌هایی دارند که به شرح زیر است:

  • در چاپ تامپو فقط می‌توان از رنگ‌های پنتون استفاده کرد، اما لترپرس هم می‌تواند از رنگ‌های CMYK(فیروزه‌ای، ارغوانی، زرد و مشکی) و هم پنتون استفاده کند.
  • چاپ لترپرس برای سایزها کوچک و چاپ‌های ویژه کاربرد دارد اما تامپو هم برای سایزهای کوچک و هم متوسط استفاده می‌شود.
  • چاپ تامپو برای چاپ روی سطوح محدب گزینه بهتری است.

 724 چاپ ارائه‌دهنده بهترین روش‌های چاپ

در این مطلب با چاپ تامپو آشنا شدیم و مزایا و معایب را بررسی کردیم. این روش به دلیل کم‌هزینه و سرعت‌بالا کاربردهای فراوانی دارد که آن را در صنعت بسیار محبوب نموده. اما هر شیوه چاپ محدودیت‌هایی نیز دارد و از محدودیت‌های چاپ تامپو باید به عدم امکان چاپ تمام‌رنگی اشاره نمود. اگر به دنبال روش‌های چاپ جایگزین هستید و می‌خواهید بهترین خدمات چاپی را با قیمتی مناسب و کیفیت عالی دریافت نمایید می‌توانید با گروه 724-چاپ تماس بگیرید تا از مشاوره رایگان ما برای چاپ کتاب خود بهره‌مند شوید.

چاپ کتاب با بهترین قیمت در ۷۲۴ چاپ

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
0 دیدگاهبستن دیدگاه‌ ها

ارسال دیدگاه

عضویت در خبرنامه

آخرین پست ها و مقالات را در ایمیل خود دریافت کنید

ما قول می دهیم که اسپم ارسال نشود :)