معرفی و کاربرد فیلم و زینک چاپ

فیلم و زینک چاپ

در دستگاه‌های چاپ افست سیستم رنگی CMYK بوده. سیستم CMYK بیش از ۱۰۰ میلیون رنگ را از ترکیب غلظت‌های مختلف چهار رنگ ارغوانی، قرمز، زرد و مشکی تولید می‌کند. هنگامی‌که طرح نهایی برای چاپ کتاب یا بروشور تبلیغاتی آماده شد، در مرحله لیتوگرافی، این طرح اصلی به چهار رنگ سازنده خود یعنی همان ارغوانی، قرمز، زرد و مشکی تبدیل می‌شوند. هریک از این رنگ‌ها بر روی یک صفحه فلزی از جنس آلومینیوم حک می‌شوند که به آن‌ها زینک می‌گویند. در پایان مراحل لیتوگرافی، زینک‌های آماده‌شده برای چاپ به چاپخانه ارسال خواهد شد. اما تولید فیلم و تبدیل آن به زینک یک روند طولانی و مستقل است که درواقع قلب صنعت چاپ است.

در ادامه با فیلم و زینک و جزییات آن‌ها آشنا خواهیم شد. با 724-چاپ همراه باشید.

کاربردهای استفاده از زینک و پلیت چاپ چیست؟

از زینک و پلیت برای چاپ انواع کتاب در تعداد صفحات مختلف، کاتالوگ و بروشور تبلیغاتی و سایر محصولات چاپی استفاده می‌شود. هزینه مقرون‌به‌صرفه و کیفیت بالا، از مزیت های اصلی استفاده از زینک و پلیت برای چاپ هستند.

مراحل تهیه زینک چاپ

بسته به نوع فنّاوری استفاده‌شده برای چاپ، تهیه پلیت و زینک به دو روش مختلف انجام می‌گردد. در روش اول با استفاده از دستگاهی به نام ایمیج ستر (Image Setter) طرح نهایی اول به فیلم تبدیل می‌شود و بعد از روی فیلم، پلیت زینک ساخته می‌شود. در روش دوم، طرح نهایی با دستگاهی به نام پلیت ستر (Plate Setter) مستقیماً روی زینک چاپ می‌شود و مرحله زمان‌بر ظهور طرح روی فیلم از این فرآیند حذف می‌گردد.

بیشتر بخوانید: نظارت بر چاپ

ساخت فیلم چاپ با دستگاه ایمیج ستر

مراحل کلی ساخت فیلم در این روش شباهت زیادی به ظهور نگاتیو عکاسی در تاریکخانه‌های قدیمی دارد. در این شیوه فایل تفکیک‌شده طرح به چهار رنگ اصلی، توسط دستگاه ایمیج ستر روی یک طلق شفاف و به‌صورت سیاه‌وسفید چاپ می‌شود. این دستگاه با دقت و رزولوشن فوق‌العاده بالا طرح را روی طلق چاپ کرده و در مرحله بعدی طلق‌های آماده‌شده با گیره‌های مخصوصی روی زینک نصب خواهند شد.

سطح بالایی زینک با استفاده از یک‌لایه نازک از جنس پلیمر مخصوصی پوشانده شده است. این پلمیر به اشعه فرابنفش یا UV به‌شدت حساس بوده و سریعاً تبخیر می‌شود. از این مرحله به بعد دیگر روش کار مشخص است. طلق شفافی که از دستگاه ایمیج ستر خارج‌شده، را روی زینک نصب می‌کنند و در یک محفظه قرار خواهند داد. این محفظه سطح روی زینک را با اشعه UV  بمباران می‌کند. قسمت‌هایی از زینک که توسط طرح چاپ‌شده روی طلق پوشانده شده‌اند، روی سطح پلیمری زینک باقی می‌مانند و بقیه قسمت‌های خالی و اضافی از سطح زینک تبخیر خواهند شد. هنگامی‌که زینک از محفظه خارج می‌شود، طرح موردنظر روی سطح پلیمری کاملاً نقش بسته است.

در ادامه با بکار بردن یک پاک‌کننده قلیایی، باقی‌مانده‌های احتمالی پلیمر روی سطح را تمیز نموده و زینک را در یک مایع تثبیت‌کننده قرار می‌دهند تا طرح روی زینک ثابت شود. به این فرآیند که شبیه به ظهور عکس از روی نگاتیو است، ظهور فیلم گفته می‌شود. اکنون فیلم ظاهرشده برای ارسال به چاپخانه آماده است.

زینک چاپ

ساخت فیلم با دستگاه پلیت ستر (Plate Setter)

هزینه ساخت فیلم و زینک با دستگاه ایمیج ستر بسیار بالا است و همچنین زمان زیادی را به خود اختصاص می‌دهد. راه‌حل این مشکل، استفاده از دستگاه‌های جدیدتری مانند پلیت ستر است. این دستگاه طرح نهایی را دریافت می‌کند و مستقیماً و بدون نیاز به ساخت فیلم آن را روی زینک منتقل می‌کند. درواقع می‌توان گفت دستگاه پلیت ستر، مستقیماً زینک را تهیه می‌کند و آماده استفاده در چاپخانه خواهد بود.

پلیت چاپ افست معمولی و خشک

به‌طورکلی پلیت‌های استفاده‌شده برای چاپ به دودسته پلیت معمولی و پلیت خشک تقسیم می‌شوند. در روند چاپ به‌وسیله پلیت معمولی، ابتدا زینک در آب غوطه‌ور شده و قسمت‌هایی از آنکه حامل طرح نیست، خیس می‌شود و قسمت پلیمری سطح که طرح روی آن حک‌شده، خشک می‌ماند. بعد زینک به جوهر آغشته شده و جوهر فقط به قسمت خشک که همان طرح اصلی است جذب می‌شود و به‌راحتی می‌توان طرح را روی انواع کاغذ چاپ کرد.

اما پلیت خشک بیشتر برای چاپ طرح روی موادی که آب را جذب نمی‌کنند، مانند PVC استفاده می‌شود و روش کار و تجهیزات مورداستفاده برای این نوع پلیت کاملاً تفاوت دارد.

انواع پلیت‌های استفاده‌شده در صنعت چاپ

زینک و پلیت‌هایی که در صنعت چاپ استفاده می‌شوند انواع گوناگونی دارند که به چند نمونه از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

پلیت دیازو: روش تولید این پلیت‌ها بدین‌صورت است که ابتدا آن‌ها را در معرض نور شدید قرار داده و سپس یک امولسیون خاصی روی سطح پخش می‌کنند. قسمت‌هایی که نور ندیده‌اند در این ماده حل می‌شوند و سایر قسمت‌ها به‌عنوان بخش مؤثر پلیت باقی خواهند ماند. از پلیت دیازو برای چاپ در تیراژ ۱۰۰۰۰۰ نسخه به بالا استفاده می‌گردد.

پلیت فتوپلیمر: این پلیت به روشی مشابه پلیت دیازو تهیه می‌شود و برای تیراژ بالای ۲۵۰۰۰۰ نسخه استفاده می‌گردد.

پلیت‌هالید نقره: این پلیت‌ها به شیوه شبیه به فیلم عکاسی تهیه و استفاده میشوند. این نوع پلیت‌ها عمدتاً در سه دسته پلیت پلی‌استری که معمولاً برای چاپ تک‌رنگ استفاده می‌شود و پلیت فلزی که اکثرا برای سیستم‌های CTP استفاده می‌شود.

نحوه محاسبه هزینه زینک و فیلم کتاب به چه صورت است؟

محاسبه هزینه فیلم و زینک مورداستفاده برای چاپ کتاب به عوامل مختلفی بستگی دارد. طبیعتاً هرچه تعداد صفحات کتاب بیشتر باشد، تعداد زینک بیشتری موردنیاز است و هزینه آن نیز بالاتر می‌رود. همین‌طور جنس کاغذی که برای چاپ کتاب استفاده می‌شود، اهمیت بسیاری دارد؛ به این دلیل که جنس زینک مورداستفاده برای کاغذ‌های مختلف، متفاوت است. شما می‌توانید انواع خدمات چاپ کتاب و تهیه فیلم و زینک را با بهترین کیفیت و هزینه مقرون به صرفه را در مجموعه 724-چاپ دریافت کنید.

چاپ کتاب با بهترین قیمت در ۷۲۴ چاپ

 

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]
0 دیدگاهبستن دیدگاه‌ ها

ارسال دیدگاه

عضویت در خبرنامه

آخرین پست ها و مقالات را در ایمیل خود دریافت کنید

ما قول می دهیم که اسپم ارسال نشود :)