معرفی و نقد و بررسی کتاب عقاید یک دلقک

ما در این مقاله سعی داریم به معرفی و نقد و بررسی کتاب عقاید یک دلقک اثر برجسته هاینریش بل بپردازیم. “هاینریش بل” در سال 1972 موفق به دریافت جایزه نوبل شد.

درباره “هاینریش بل” نویسنده کتاب “عقاید یک دلقک”

در معرفی و نقد و بررسی کتاب عقاید یک دلقک، نحوه روایت هاینریش بل  تا حدودی دید سیاه و سفیدی به خوبی ها و بدی های آدم های خوب و بد دارد و گویا خط سیاه و زخیمی این دو را از هم جدا می کند. به نظر میرسد حد وسطی در طبقه بندی کردن آدم ها به خوب و بد برای هاینریش بل وجود ندارد و از نظر او یک انسان یا صد درصد خوب و یا صد درصد بد است. بی شک پیش زمینه خانوادگی این نویسنده در این نگاه بی تاثیر نیست. او در خانواده ای با تربیت اخلاقی والا بزرگ شده در نتیجه در کودکی با قشر کم درآمد جامعه برخورد مستقیم زیادی نداشته و همین امر باعث شده که نتواند از دید افرادی که آنها را محکوم می کند به موضوع نگاه کند و تلاشی برای درک انگیزه شخصی آنها نکند. در این کتاب نویسنده به صورت افراطی سعی داشت که عقاید خود و دیگران را از دید خود نقد کند و ارزشی برای زاویه دید های دیگر به مسائل قائل نشده است. هرکسی اجازه دارد با عقاید خودش زندگی کند و هاینریش بل به این موضوع که هرکسی عقاید خودش را دارد بی توجه بوده است.

شروع داستان کتاب عقاید یک دلقک

داستان کتاب درباره دلقکی به نام “هانس شینر” است. داستان با جدایی شینر از همسرش “ماری” شروع می شود و خواننده به خوبی در همان صفحات اول متوجه احساس خلاء و پوچی شخصیت داستان بر اثر این اتفاق می شود. در ادامه میبینیم که هانس شینر از یک دلقک معروف و موفق به یک دلقک ساده نزول پیدا کرده و داستان با شکست کاری شخصیت اصلی ادامه داده می شود.

کتاب عقاید یک دلقک

 

درباره داستان کتاب عقاید یک دلقک

یک رمان جذاب و عمیق است و کار دست یک نویسنده خام و بی تجربه نیست. نویسنده در این رمان جامعه کاتولیک و قوانینش  را نقد کرده و به چالش میکشد به طوری که باعث جدایی او از همسرش می شود. داستان حاوی فلش بک هایی به گذشته است و شینر از خاطرات کودکی، خانواده اش و خاطراتی که با همسرش ماری داشته می گوید. البته بیشتر این فلش بک ها خاطرات عاشقانه با همسرش ماری است. درمعرفی و نقد و بررسی کتاب عقاید یک دلقک می توان به این نتیجه رسید که کسانی که مشکل انزوا و نا امید بودن دارند می توانند به خوبی با شخصیت داستان ارتباط برقرار کنند در غیر این صورت رفتار شخصیت های اصلی داستان برایتان قابل توجیه نخواهد بود. بعد از اتمام کتاب چند خاطره کوتاه اما عمیق در ذهن خواننده ماندگار میشود که ارزشش را دارد. داستانی سیاسی، مذهبی و عاشقانه دارد. برای خواندن کتاب احتیاج به اطلاعات کمی از غرب، دین مسیحیت و شاخه های آن و جنگ جهانی دارید. عدم ذهنیت از جامعه کاتولیک فهم کتاب را سخت و جذابیت کتاب را کم اثر می کند.

نظر 724 چاپ این است که اگر از آن دسته آدم هایی هستید که در خواندن رمان منتظر این هستید که “چیزی اتفاق بیفتد” این کتاب را نخوانید زیرا آن را دوست نخواهید داشت.

محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب

درباره شخصیت داستان

در معرفی و نقد و بررسی کتاب عقاید یک دلقک متوجه میشویم شینر در این داستان نماد انسانی است که به خاطر عقاید متفاوتش از جامعه، زندگی اش را از دست می دهد. به این صورت که در ابتدا همسرش اورا به دلیل افکارش و زدگی که از دین دارد ترک می کند و به همین خاطر حرفه ای بودن در کارش را از دست می دهد.

شخصیت داستان اگرچه یک دلقک است اما بسیار غمگین و درونگرا است. یک شخصیت ساده و صادق و صد البته ضد اجتماعی. شخصیتی جالب و البته عجیبی دارد، شخصیتی که از هر طرف به موضوعات مختلف حمله می کند وخیلی بی پرده و رک صحبت می کند. شاید در اطرافتان شخصی شبیه به هانس شینر داشته باشید. این شخصیت قابل درک است و شاید بتوانید با او همذات پنداری کنید، اگرمی توانید انزوا را درک کنید پس شخصیت داستان را هم می توانید درک کنید. در غیر اینصورت برداشتی که از شخصیت داستان خواهید داشت اینگونه خواهد بود که موقعیت های مناسب برای پیشرفت شغلی و مالی را نادیده میگیرد و تلاشی برای رهایی از موقعیت فعلی اش نمی کند. هانس شینر در داستان؛ ماجراها، خاطرات و نقد هایش از جامعه را با مخاطب به اشتراک می گذارد.

معرفی و نقد و بررسی کتاب “عقاید یک دلقک” و شباهت هایش با داستان “ناتور دشت”

بسیاری بر این باورند که کتاب عقاید یک دلقک شباهت هایی با کتاب ناتور دشت دارد، در معرفی و نقد و بررسی کتاب عقاید یک دلقک می خواهیم این شباهت ها را مورد بررسی قرار دهیم. برخی معتقد اند که دلقک داستان ما شباهت زیادی با شخصیت “هولدن کالفید” در ناتور دشت دارد. به این صورت که هر دو شخصیت از دورویی و نیرنگ بیزارند و این صفات را نمی پذیرند. با این تفاوت که این اخلاق برای هولدن کالفید به خاطر نوجوانی و پاکدلی و صداقت قابل درک بوده و حتی این شخصیت را دوست داشتنی میکند. اما این اخلاق برای هانس شینر بیست و هفت ساله که یک آدم بالغ است دلچسب نیست و او شبیه به یک هولدن بزرگسال گوشت تلخ است که هیچ پیشرفتی نکرده و در درک و همدلی با آدم ها و جامعه ناتوان است. شخصیتی که نمی تواند بپذیرد خودش هم مانند یکی از دیگران است این احساس را در مخاطب ایجاد می کند که شخصیت داستان یک شخصیت خود مقدس پندار است.

پیشنهاد 724 چاپ این است که اگر این کتاب را خوانده اید و نپسندیدید کتاب ناتور دشت را هم نخوانید.

کتاب عقاید یک دلقک

 

کلام آخر در معرفی و نقد و بررسی عقاید یک دلقک

کتاب عقاید یک دلقک حرف های زیادی برای گفتن دارد اما خواندن آن برای بعضی افراد خارج از حوصله است. پیشنهاد 724 چاپ به شما این است که اگر تازه کتابخوان شده اید برای خواندن این کتاب عجله نکنید زیرا برای درک این کتاب به تجربه و سابقه کتاب خوانی احتیاج دارید.اگر عقاید یه دلقک را دوست داشتید پیشنهاد 724 چاپ به شما کتاب صد سال تنهایی است.اگرادبیات جنگ و ادبیات پس از جنگ این کتاب را ضعیف میدانید 724 چاپ کتاب های سفر به انتهای شب، سلاخ خانه شماره پنج و شب مادر را به شما پیشنهاد میکند که کتاب های بهتری از این نظر هستند.

بیشتر بخوانید : معرفی و نقد و بررسی کتاب بیشعوری

بخشی از کتاب عقاید یک دلقک 

تصور می کنم حتی چشمان شیطان هم به تیزی چشمان همسایگان نیست.

این اشتباه خود ما بود که درباره ی این لحظه با دیگران صحبت کردیم و قصد داشتیم آن را به عنوان لحظه ای به یاد ماندنی به ثبت برسانیم. می توانستیم خودمان از این واقعیتی که اتفاق افتاده بود لذت ببریم.

هرگز نباید سعی در تکرار لحظات داشت، باید آنها را همان گونه که یک بار اتفاق افتاده اند، فقط تنها به خاطر آورد.

مشخصات کتاب :

– رمان عقاید یک دلقک
– نویسنده : هاینریش بل
– ترجمه : محمد اسماعیل زاده
– انتشارات : چشمه
– تعداد صفحات : ۳۵۳
– قیمت : ۲۷۰۰۰ تومان

 

چاپ کتاب با بهترین قیمت در ۷۲۴ چاپ

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 1]
0 دیدگاهبستن دیدگاه‌ ها

ارسال دیدگاه

عضویت در خبرنامه

آخرین پست ها و مقالات را در ایمیل خود دریافت کنید

ما قول می دهیم که اسپم ارسال نشود :)