معرفی رمان “کیمیاگر” اثر پائولو کوئیلو

معرفی رمان کیمیاگر:

رمان معروف کیمیاگر نوشته پائولو کوئیلو است که روایتی داستانی دارد. این کتاب در سال 1993 منتشر شد و با داشتن بیان ساده و زیبا و در قالب تمثیل به بررسی سرنوشت به عنوان یکی از بزرگ ترین چالش های بشریت پرداخته است. این داستان بر اساس یکی از داستان های مولانا نوشته شده است، سبکی شرقی دارد و جذابیت آن به گونه ای است که مخاطب را به سوی مطالعه ادامه داستان مایل می سازد.
این کتاب با داشتن کلمات و جملاتی پرمعنا و بیان مفاهیمی چون خرد و سادگی، ناگزیر بودن سرنوشت، روح جهان، دوراهی های اندیشه، قدرت رویا، زبان قلب و … خواننده را به مطالعه عمیق کتاب و اندیشیدن به آن از جنبه های مختلف سوق می دهد.
با تهیه این رمان پرکشش و جذاب از سایت 724چاپ می توان از مطالعه و داشتن آن در مجموعه کتاب ها و رمان های خود بهره مند شد.

بیشتر بخوانید: معرفی ۸ کتاب برتر برای جوانان

شخصیت های رمان کیمیاگر:

– سانتیاگو (شخصیت اصلی)
– زن کولی
– ملشیزدک
– تاجر کریستال
– فاطیما
– مرد انگلیسی
– و …

رمان کیمیاگر

خلاصه رمان کیمیاگر:

ماجرای اصلی رمان کیمیاگر در مورد پسری به نام سانتیاگو است که در شهر آندلس اسپانیا زندگی و به چوپانی مشغول است.
سانتیاگو پیش از آن که به چوپانی روی بیاورد در زمینه علوم دینی و الهی تحصیل می کرده است از این رو با کتب دینی و غیر دینی بسیاری آشنایی داشت و آن ها را مطالعه کرده بود. اما دلیل روی آوردن او به شغل چوپانی آن بود که بتواند به وسیله این شغل آزادانه به گردش و دیدن جهان روی بیاورد. ماجرای اصلی داستان از خواب های تکراری او در مورد گنجی در اهرام مصر آغاز می شود.
سانتیاگو برای تعبیر خوابش به نزد یک زن کولی می رود و کولی در ازای دریافت سهمی از گنج به او می گوید که باید به دنبال گنج و تعبیر خوابش برود. با این حال شخصیت اصلی داستان برای فراموش کردن سخنان کولی به خواندن کتابی روی می آورد که ناگهان با پیرمردی به ظاهر عرب آشنا می شود که او را متقاعد می کند که گله اش را بفروشد و برای تحقق رویاهایش راهی سفر شود. سانتیاگو راهی تانگیر می شود و به محض رسیدن به آنجا با از دست دادن پولش به دلیل سرقت، برای یافتن کار به نزد تاجر کریستال می رود. تاجر با مهربانی و دلسوزی و در عین حال محافظ کارانه پندها و درس هایی را به سانتیاگو می دهد و او را موفق به کسب ثروت بسیاری می کند. با این حال این جوان ترجیح می دهد که تمام ثروتش را به پول نقد تبدیل کند و به دنبال هدف خود یعنی سفری برای تحقق رویا به راه افتد. حتی آشنایی سانتیاگو با دختر جوانی که عاشقش می شود نیز او را از سفر باز نمی دارد و سانتیاگو به او قول می دهد پس از دست یافتن به هدفش به نزد دختر بازگردد و … .
ورود سانتیاگو به کاروانی برای رفتن به مصر از طریق صحرا و آشنایی وی با مردی انگلیسی که به کیمیاگری مشغول بود باعث می شود که سانتیاگو مطالب بسیاری را فرا بگیرد و با کسب دانش و تجربه به فردی با معلومات بالاتر تبدیل شود.
پس از طی ماجراهایی در رمان نهایتا سانتیاگو به محل اهرام مصر می رسد و اقدام به حفر محل گنج می کند در این حین با تعدادی راهزن مواجه می شود که به شدت او را مورد شتم و زخم قرار می دهد در این حال است که سانتیاگو از یکی از راهزنان می شنود که گنج رویاهای او در آندلس و در محلی متروکه یعنی دقیقا همان جایی که سانتیاگو گوسفندانش را نگهداری می کرد وجود دارد و … .
با شنیدن این سخنان سانتیاگو تصمیم می گیرد که به محل زندگی خود برگردد و پس از یافتن گنج به دنبال عشق خود برود.

 

بیشتر بخوانید: معرفی کتاب خشم و هیاهو ، ویلیام فاکنر

 

نقد و بررسی رمان کیمیاگر:

داستان رمان کیمیاگر به زاویه دید دانای کل نوشته شده است در این رمان نویسنده سعی کرده است با عدم محدودیت به ذهن، اندیشه و شخصیت تمامی عناصر داستان راه یابد و آن را برای خواننده آشکار سازد.
این کتاب دارای بیانی داستانی در قالب نمادین است که در نوشتن آن از شخصیت ها و دیگر عناصر نمادین استفاده شده است.
این کتاب را با توجه به سبک سورئال یا رئالیسم جادویی آن می توان از نظر عرفانی و فلسفی مورد نقد قرار داد. در این کتاب:
– شخصیت اصلی می تواند نمادی از شخصیتی عرفانی باشد که به دنبال حقیقت است و از بسیاری از امیال و آرزوهایش برای رسیده به هدف دست می کشد.
– دختر تاجر نمادی از عشقی بی هدف و مادی است و افزون بر اینکه بازدارنده شخصیت اصلی کتاب است با عشق ناب و آرمانی که سانتیاگو به دنبال آن می گردد هماهنگی ندارد.
– گوسفندان را می توان نمادی از تعلقات دنیوی دانست که سانتیاگو در راه رسیدن به هدف از آن می گذرد. البته از طرفی هم گوسفندان را می توان نماد کسانی دانست که به دنبال روزمرگی هستند و هدف والایی ندارند.
– کیمیاگر داستان نماد شخصی مذهبی و راهنما با هدف متعالی است و نشان می دهد که راه های رسیدن به هدف (خدا) می تواند متفاوت باشد.
– ملشیزدک (ملک صدق) نمادی از مرشد داناست که شخصیت اصلی داستان را با راه و رسم رسیدن به هدف آشنا می کند.
– فاطیما در این داستان نمادی از عشق واقعی و خالص است که نه تنها مانع رسیدن سانتیاگو به هدفش نشده بلکه مشوق وی در رسیدن به هدف می باشد.
– و …
با وجود این نمادها رمان کیمیاگر در تلاش است که با به کارگیری مفاهیم و استعارات مختلف به هرشخصی یاد دهد که رشد و به کمال رسیدن هر انسانی از راه دنبال کردن رویاهای شخصی نیز ممکن است و باید برای رسیدن به آن ها از برخی از خواسته های گذرا گذشت و با آموزش های مناسب به رویاها و آرزوها رسید.

رمان کیمیاگر

سخن پایانی:

رمان کیمیاگر پیام ها و نکات آموزنده بسیاری را در خود دارد از جمله؛

 – هر شخصی کیمیاگر زندگی خود می باشد.
– گاهی هدف در نزدیکی ماست با این حال ما در دریافت آن سرگردان و ناتوان هستیم.
– در راه رسیدن به مقصود نباید تسلیم شد.
– عشق و علاقه موجب افزایش اشتیاق در راه رسیدن به هدف می شود.
– با اینکه ممکن است گذشته بر آینده تاثیر بگذارد اما تعیین کننده آن نیست.
– گاهی متفاوت بودن و تمایز نشان از برتری است و نباید از آن ترسید.

دریافت این مطالب و دیگر مباحث رمان تنها با مطالعه کتاب و اندیشه در متن آن میسر می شود. برای تهیه این کتاب با قیمتی مناسب می توان به سایت 724 کتاب مراجعه و آن را با قیمت مناسبی تهیه کرد.

مشخصات کتاب

  • عنوان اصلی: کتاب کیمیاگر اثر پائولو کوئیلو
  • نویسنده: پائولو کوئیلو
  • ترجمه: حسین نعیمی
  • انتشارات: ثالث

چاپ کتاب با بهترین قیمت در ۷۲۴ چاپ

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
0 دیدگاهبستن دیدگاه‌ ها

ارسال دیدگاه

عضویت در خبرنامه

آخرین پست ها و مقالات را در ایمیل خود دریافت کنید

ما قول می دهیم که اسپم ارسال نشود :)