معرفی رمان سووشون اثر سیمین دانشور

نقد و بررسی رمان سووشون اثر سیمین دانشور

رمان سووشون اثر سیمین دانشور یکی از جذاب ترین و پرطرفدارترین رمان های ایرانی به حساب می آید. در این مقاله قصد داریم به بررسی رمان سووشون خانم سیمین دانشور و معرفی این نویسنده بپردازیم لطفا با ما همراه باشید؛

زندگی نامه سیمین دانشور

سیمین دانشور در ۸ اردیبهشت سال ۱۳۰۰ خورشیدی در شهر زیبای شیراز چشم به جهان گشود. پدر اون محمد علی دانشور پزشک بود و مادرش قمرالسطنه حکمت مدیر هنرستان دخترانه و نقاش بود. سیمین از کودکی علاقه زیادی به شهر داشت و اشعار حافظ و سعدی و بیهقی را مطالعه می کرد. به در دوران ابتدایی در مدرسه  انگلیسی زبان مهر آیین تحصیل می کرد. وی به دلیل این که به زبان انگلیسی مسلط بود کم کم  با ادبیات جهان نیز آشنا شد. دانشور در ۱۶ سالگی اولین اثرش را به نام زمستان بی شباهت به زندگی ما نیست را در نشریه محلی به چاپ رساند و یک سال بعد به همراه خواهر و برادرش به تهران آمد. سیمین دانشور بیست ساله بود که پدرش را از دست داد. پس از مرگ پدرش مادرش نیز به تهران آمد. در سال ۱۳۲۷ اولین اثرش به نام آتش خاموش منتشر شد که مجموعه ای داستانی بود و ۱۶ داستان کوتاه داشت. در همان ۲۷ سالگی در اتوبوس شیراز تهران با جلال آل احمد آشنا شد و بعد از دو سال با هم ازدواج کردند. وی در ۲۸ سالگی با مدرک دکترا ادبیات فارسی از دانشگاه تهران فارغ التحصیل شد. وی در سال ۱۳۳۱ با دریافت بورس تحصیلی به دانشگاه استنفورد آمریکا رفت و به تحصیل رشته زیبایی شناسی پرداخت و در سال ۱۳۳۴ بعد از سه سال به ایران بازگشت. در زمان حیات او کتاب ها و رمان های زیادی را منتشر کرد که از جمله کتاب های وی می توان به کتاب آتش خاموش، شهری چون بهشت، به کی سلام کنم، از پرنده های مهاجر بپرس و انتخاب اشاره کرد و از جمله رمان های اون می توان به سووشون، سه گانه سیمین، جزیره سرگردانی، ساربان سرگردان و کوه سرگردان اشاره کرد. وی در ۳۰ تیر سال ۱۳۸۶ به دلیل مشکلات ریوی در بیمارستان بستری شد او در ۲۲ مرداد سال ۱۳۷۶ با تشخیص تیم پزشکی مرخص شد اما در ۱۸ اسفند سال ۱۳۹۰ در اثر آنفلانزا در منزل خودش در گذشت.

بیشتر بخوانید : معرفی کتاب در باب حکمت زندگی اثر شوپنهاور

معرفی رمان سووشون اثر سیمین دانشور

رمان سووشون اثری از سیمین دانشور

سووشون رمانی زیبا اثر سیمین دانشور است که در سال ۱۳۴۸ منتشر شد و چاپ آن تا سال ۱۳۹۳ ادامه داشت. سووشون روایت عشق و فداکاری است، داستانی است که در اواخر جنگ جهانی دوم  آن گاه که نیروهای انگلیسی وارد ایران شدند و آن را تصاحب کردند روایت می شود. علت نام گذاری این داستان شباهت زندگی شخصیت آن با سیاوش قهرمان ایران باستان است که برایش سوگ و عزاداری می کنند.  چه شخصیت هایی مانند یوسف این داستان وجود داشته اند که با فداکاری از کشورشان دفاع کرده اند. در همین ابتدای معرفی کتاب باید بگوییم که یکی از جذاب ترین رمان های ایرانی به شمار می رود که به چند زبان زنده دنیا ترجمه شده است. توصیه می کنیم حتما این کتاب را مطالعه کنید.این کتاب در لیست کتاب های پیشنهادی ۷۲۴ چاپ قرار دارد و شما می توانید این رمان را از این سایت معتبر تهیه کنید. شخصیت این داستان زوجی فداکار به نام یوسف و زری است که غم معیشت مردم و بی سامانی کشورشان را دارند و در این راه تلاش بسیار می کنند.

رمان سووشون سیمین دانشور یکی از برترین رمان های ایرانی است که قدرت شخصیت پردازی بالایی دارد و حتی می توان گفت که جز سه رمان برتر در کشور ایران به حساب می آید. با این حال افراد و نویسنده هایی هستند که به نقد، تحلیل و بررسی این رمان پرداخته اند. از جمله این افراد می توان به سناپور و پاینده اشاره کرد. حسین پاینده توضیح داد که دانشور با شخصیت پردازی قوی جوری رمان را نوشته است که در همان ابتدای داستان مخاطب را وا دار می کند که داستان را دنبال کند و این نشان دهنده او در این داستان با استفاده از شیوه براعت استهلال به معرفی شخصیت ها می پردازد و از طریق قرار دادن آن ها در موقعیتی برملا کننده داستان خود را پیش می برد. پاینده افزود که تصویری که نویسنده در این رمان از سیاست ارائه می دهد تصویری سیاه و چرکین است یوسف این داستان حتی از کسانی که  با طوایفی که با دولت در ستیزند و به این خاطر با انگلیسی ها  همکاری می کنند، حمایت نمی کند. در ادامه حسین سناپور هم این رمان را نقد می کند و می نویسد این رمان را سی سال پیش خوانده بودم اما اکنون فرصتی شد که دوباره آن را بخوانم‌. این رمان هم چنان یکی از دلچسب ترین رمان های ایرانی به حساب می آید آما ممکن است در آینده با چاپ و تولید رمان های جدید، جایگاه خود را از میان ده رمان برتر ایرانی از دست بدهد. هم چنین بسیاری از منتقدان، این کتاب را غیر واقع گرا معرفی می کنند. شیرین کریمی با تحلیل و اسنادی می گوید که این کتاب را نمی توان در دسته کتاب ها و رمان های واقع گرای ادبیات فارسی قرار داد. ببش از پنجاه سال است که از منتشر شدن این رمان می گذرد شمار زیادی از نویسندگان و منتقدان معتقدند که سووشون درباره ایلات و عشایر فارس غیر واقعی است و نویسنده احتمالا ماجراهایی را به طور ناآگاهانه و نا درست را به اشخاص واقعی نسبت می دهد و این باعث می شود که رمان سووشون تا حدی از واقعیت فاصله بگیرد و از دسته داستان های واقع گرا کمی دور شود و به قول برخی منتقدان امروزی این رمان کاملا رئالیسم نیست.

بیشتر بخوانید : معرفی کتاب هنر شفاف اندیشیدن اثر رولف دوبلی

جملاتی از متن رمان سووشون

بعضى آدم‌ها عین یک گل نایاب هستند، دیگران به جلوه‌شان حسد مى‌برند. خیال مى‌کنند این گل نایاب تمام نیروى زمین را مى‌گیرد. تمام درخشش آفتاب و ترى هوا را مى‌بلعد و جا را براى آنها تنگ کرده، براى آن‌ها آفتاب و اکسیژن باقى نگذاشته. به او حسد مى‌برند و دلشان مى‌خواهد وجود نداشته باشد. یا عین ما باش یا اصلا نباش. (رمان سووشون – صفحه ۱۴)

آن دوره‌ها که مردم به‌شراباً طهور دسترسی پیدا می‌کردند و می‌خوردند و حافظ می‌شدند گذشت. حالا باید شراباً باروت قورت بدهند. آن وفت‌ها که مردم لب جوی آب می‌نشستند و گذر عمر را می‌دیدند و دلی‌دلی می‌کردند و از تمام نعمت‌های دنیا، یک گلعذار بسشان بود گذشت. حالا باید کناره سیل‌گیر بایستند و عمر همچین از، روبه‌رو بیاید سیلی به صورتشان بزند که رب و ربشان را یاد کنند. (رمان سووشون – صفحه ۲۵۴)

آدم با کسى در زندگی‌هاى قبلى دمخور بوده، بعد از او جدا شده. هى به دنیا مى‌آید تا او را پیدا کند. فراق مى‌کشد و انتظار مى‌کشد، وقتى پیدایش کرد و شناختش مگر مى‌تواند ولش کند؟ (رمان سووشون – صفحه ۷۸)

خاندانم که بر باد رفت یوسف برایم نوشت. خواهر سعی کن روی پای خودت بایستی. اگر افتادی، بدان که در این دنیا هیچ‌کس خم نمی‌شود دست ترا بگیرد بلندت کند. سعی کن خودت پا شوی. (رمان سووشون – صفحه ۷۷)

 

معرفی رمان سووشون اثر سیمین دانشور

بیشتر بخوانید : رمان برادران کارامازوف اثر داستایفسکی

مشخصات کتاب

  • عنوان: سووشون
  • نویسنده: سیمین دانشور
  • انتشارات: خوارزمی
  • تعداد صفحات: ۳۰۷
  • قیمت: ۱۷۰۰۰ تومان

چاپ کتاب با بهترین قیمت در ۷۲۴ چاپ

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 2 میانگین: 3]
0 دیدگاهبستن دیدگاه‌ ها

ارسال دیدگاه

عضویت در خبرنامه

آخرین پست ها و مقالات را در ایمیل خود دریافت کنید

ما قول می دهیم که اسپم ارسال نشود :)