معرفی رمان سفرهای گالیور اثر جاناتان سوییفت

کتاب رمان سفرهای گالیور اثر جاناتان سوییفت

دوستداران رمان و داستان های بلند از طرفداران پر و پا قرص این رمان زیبا و جذاب هم خواهند بود، رمان سفرهای گالیور اثر جاناتان سوییفت از جمله آثار ماندگار و مشهور در صنعت رمان است که قلب هر خواننده ای را تصرف خواهد کرد، سفرهای گالیور مخاطب سنی خاصی ندارد و با گیرایی بالایی که دارد قلب و ذهن مخاطب خود را شیفته خود خواهد کرد، با ما همراه باشید تا به معرفی و نقد و بررسی این داستان بلند بپردازیم:

معرفی کتاب سفرهای گالیور اثر جاناتان سوییفت

سفرهای گالیور اثر به یاد ماندنی از طنزنویس، شاعر، نویسنده بزرگ و معروف ایرلندی تبار، جاناتان سوییفت مشهور است که سرشناس ترین اثر این نویسنده بزرگ لقب گرفت و در ادبیات کلاسیک انگلیس جایگاه ویژه ای به خود اختصاص داده است. سفرهای گالیور از مجموعه داستان های علمی و تخیلی مصور است که به طور خاص مناسب رده سنی نوجوان است و همینطور انیمیشن ها و سریال و فیلم های بسیاری هم به اقتباس از این اثر زیبا ساخته شده اند، اما این کتاب به قدری زیبا نوشته شده که هر خواننده ای با هر سنی را به خود مجذوب خواهد کرد.
این رمان در چهار بخش مختلف نوشته شده است که از زبان یک پزشک جوان بنام لموئل گالیور، به شکل سفرنامه درآمده است. گالیور جوان عاشق ماجراجویی است و زمانی پزشک یک کشتی بوده که غرق میشود و این پزشک قصه ی ما سر از سرزمین های عجیب و غریبی در می آورد که با مردمانی عجیب تر مواجه میشود،
مثل سرزمین کوتوله ها، سرزمین غول پیکرها و افرادی با زبان های مختلف.

کتاب در ابتدا با معرفی شخصیت اصلی داستان یعنی گالیور آغاز و سپس با شرح سفرهای هیجان انگیز او در چهار بخش متفاوت ادامه می یابد، چهار بخش اصلی کتاب با عنوان های زیر معرفی میشوند:

سفر به سرزمین لی لی پوت:

در یکی از سفرها و ماجراجویی های گالیور، کشتی او دچار توفان زدگی شده و غرق میشود، جسم بیهوش گالیور با امواج دریا به سمت ساحل کشیده میشود، وقتی به هوش می آید خودش را در محاصره ی انسان های کوچک جثه ای می یابد که قصد جان او را کرده اند، این مردم ساکنان سرزمین لی لی پوت هستند.
او مدت زمانی ساکن این سرزمین است و متوجه میشود لی لی پوتی ها سالهاست با کشور همسایه خود در نزاع هستند و پادشاه میخواهد به کمک گالیور پیروز این جنگ باشد اما گالیور نمیپذیرد پس پادشاه دستور کورکردن چشم اورا میدهد، گالیور فرارکرده و به کشور همسایه میرود در آنجا با کمک آنها کشتی میسازد و از راه دریا فرارمیکند.

بیشتر بخوانید : معرفی کتاب رمان در انتظار گودو اثر ساموئل بکت

سفر به سرزمین براب دینگ نگ

در سفر بعدی گالیور بازهم کشتی اش میشکند و دریا او را به سمت سرزمین براب دینگ نگ میبرد، این مردمان غول پیکرند و دست به دست گالیور چرخانده و به نمایش میگذارند سپس در آخر او را به قصر پادشاه میبرند، در آنجا پادشاه دستور میدهد جعبه ی کوچکی برای محل زندگی گالیور بسازند و با خود او را به سفرهای دریایی میبرد که در یکی از سفرها عقابی این جعبه حامل گالیور را دزدیده و به دریا می اندازد.

سفر به سرزمین لاپوتا

گالیور با سرگردانی در دریا، جزیره ای پرنده بالای سر خود میبیند که همان سرزمین لاپوتا نام دارد مردم لاپوتا او را با خود میبرند و از دریا نجات میدهند، این مردم همه چیز را علمی میسنجند و تمام زمان خود را روی مسائل بی فایده ای مثل ساخت بالش از جنس مرمر، تولید نور از خیار و… میگذاشتند.
با این وجود امکاناتی برای ادامه سفر گالیور در اختیارش قرار میدهند و او هم به سفرهای خود به ممالک مختلف ادامه میدهد.

معرفی رمان سفرهای گالیور اثر جاناتان سوییفت

سفر به سرزمین هوئی هنم

در این سرزمین اسب های با هوش بالایی هستند، که بر انسان های وحشی فرمانروایی میکنند، گالیور را با فهم و شعور بالا به عنوان یک زنگ خطر تلقی میکنند، بنابراین او را از سرزمینشان بیرون میکنند.
رمان سفرهای گالیور به سحر و قلم جاناتان سوییفت آغشته شد، اثری بی نظیر و کنایی در پاسخ به قوانین و اصول اداره ی کشور و مسائل سیاسی آن روزگاران بریتانیا باید دانست، در واقع نویسنده با خلق اثری هنری و در قالب طنز و توصیف سرزمین های مختلف با عقاید و داستان های مخصوص خود به نوعی انتقاد آمیز به تشریح مسائل حاکم بر روزگار خود پرداخت.

نقد و بررسی رمان سفرهای گالیور اثر جاناتان سوییفت

رمان سفرهای گالیور درواقع به ظاهر جنبه طنز دارد اما در واقعیت بسیار انتقادی است و جاناتان سوییفت به واقع هدف اصلیش از آفرینش این اثر هنری انتقاد به اوضاع دوران سیاسی قرن 18م انگلستان است.
جامعه هدف رمان سفرهای گالیور، که در واقع نوجوانان و رده های سنی پایینتر هستند به عمد هدف گذاری شده اند تا از همان ابتدای سنین رشدی با اصول اخلاقی زندگی انسان مانند، عدالت خواهی، منصف بودن در زندگی، احترام به حقوق یکدیگر، آزادی بیان و مسائلی از این دست آشنا سازد.
جاناتان سوییفت با رمان سفرهای گالیور خود، در قالب داستانی فانتزی و نوجوان پسند، مخاطبان را راهی سفرهای چهارگانه دریایی خود کرده تا بتواند با معرفی فضاهایی استعاری به واقعیت های جامعه ی خود بپردازد، تعریف شخصیت های گوناگون، بازیچه حقارت های انسانی بودن که به تبعیت آن مشکلاتی گریبان گیر انسان میشود، طعنه زدن به افراد با جایگاه والا اما کوته فکر، بررسی ابعاد شخصیتی انسان و ضربه خوردن همیشگی او از اعتماد به ابعاد ظاهری، درگیری ها و نزاع های شدید بر سر مسائل پوچ و بی معنی که دغدغه برخی از جوامع میشود، بررسی مسائل نظام سرمایه داری و ارباب سالار که بخصوص در مورد کشورهای استعمارگر اروپای قدیم بسیار مشهودست.

 

بیشتر بخوانید : معرفی رمان “موش ها و آدم ها” اثر جان اشتاین بک

و سخن پایانی آنکه:

با خواندن رمان زیبای سفرهای گالیور، در هر سنی و شرایطی، با دنیایی ناشناخته و عجیب و جذاب آشنا خواهید شد که علاوه بر لذت بردن از محتوای آن به درک عمیقی از ارزش های شخصیتی انسان خواهید رسید و تفاوت آنچه که باید باشد اما وجود ندارد و جای خالی آن حس میشود به روشنی دریافت میشود، پس رمان سفرهای گالیور، یک رمان گیرا و دلنشین برای فرزندانتان خواهد بود که توصیه میشود با ترجمه ی جذاب و رسا از سایت 724 چاپ تهیه کنید.
سایت 724 چاپ، یک نوع سیستم چاپ دیجیتال آنلاین است که به شما امکان اطلاع از هزینه های تمامی مراحل چاپ را داده و میتوانید در این سیستم هزینه ها را براساس تیراژ و کیفیت های مختلف برای چاپ کتاب برآورد کنید، همینطور با خدمات پشتیبانی 24 ساعته آنلاین، هرگونه سوال و مشکل شما را پاسخگو خواهند بود، پس با اطمینان خاطر این سایت را برای تمامی کارهای چاپی خود میتوانید انتخاب کنید.

جملاتی از رمان سفرهای گالیور اثر جاناتان سوییفت

بی‌تردید حق با فیلسوفان است که به ما می‌گویند چیزی بزرگ یا کوچک نیست، مگر در مقام مقایسه. (کتاب سفرهای گالیور)

اشراف‌زادگان اغلب برای قدرت می‌جنگند، مردم برای آزادی و پادشاه برای حاکمیت مطلق. (کتاب سفرهای گالیور)

گفت ما را نوعی حیوان می‌بیند که برحسب اتفاقی که قادر نبود آن را حدس بزند، بهره‌ای ناچیز از عقل و منطق برده‌ایم و از آن استفاده‌ای نمی‌کنیم مگر برای کمک به بدترکردن فسادهای ذاتی‌مان و به‌دست‌آوردن فسادهای جدیدی که طبیعت به ما نداده. (کتاب سفرهای گالیور)

مشخصات کتاب

  • عنوان: سفرهای گالیور
  • نویسنده: جاناتان سوییفت
  • ترجمه: محمود گودرزی
  • انتشارات: برج
  • تعداد صفحات: ۳۲۰
  • قیمت چاپ اول – سال ۱۳۹۹: ۷۰۰۰۰ تومان
  • جلد گالینگور

چاپ کتاب با بهترین قیمت در ۷۲۴ چاپ

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
0 دیدگاهبستن دیدگاه‌ ها

ارسال دیدگاه

عضویت در خبرنامه

آخرین پست ها و مقالات را در ایمیل خود دریافت کنید

ما قول می دهیم که اسپم ارسال نشود :)