معرفی رمان جنایت و مکافات

در این مقاله به معرفی رمان جنایت و مکافات می پردازیم و آن را مورد نقد و بررسی قرار می دهیم. کتاب جنایت و مکافات یکی از نوشته های معروف فئودور داستایفسکی هست.

کتاب جنایت و مکافات و مشکلات آن

فئودور داستایفسکی روزنامه نگار، رمان نویس و سردبیر بود و آثار زیادی از خود به جای گذاشت. او در کتاب هایش بیشتر توجه دارد که اندیشه قهرمان های داستانش را نشان بدهد، داستایفسکی شخصیت های داستانش را در موقعیت های مختلفی قرار می دهد تا علت های فرهنگی، اجتماعی و فلسفی را بسنجد. او اهمیت زیادی به مسائل اخلاقی می داد و سوال بنیادین، ایا جنایت با ذات انسان سازگار است؟ را در کتابش مطرح می کند.

داستایفسکی از آدم های واقعی در روزنامه الگوبرداری می کرد و در کتاب جنایت و مکافات از یکی از این شخصیت ها کمک گرفته است مثلا در کتاب شخصیتی که دست به قتل یک آدم رباخوار زد از گزارش دانشجویی در مسکو که انگیزه ای مثل شخصیت داشته است برگرفته شده است.

چاپ کتاب

خلاصه رمان جنایت و مکافات

داستان جنایت و مکافات درباره یک دانشجوی حقوق به نام رادوین راسکولنیکف هست و داستان حول زندگی او می چرخد. راسکولنیکف فشار فقر در حال نابودیش هست و اصولی دارد که طبق آن اصول دست به قتل می زند.

معرفی رمان جنایت و مکافات

 

راسکولنیکف پایش را فراتر از مرزها می گذارد و اندیشه های خود را عملی می کند و او اصول و قوانین جامعه را نمی پذیرد. راسکولنیکف آدمی آزمون گرا است و تا به جواب نرسد تسلیم نمی شود. داستایفسکی به واقع گرایی اعتقاد داشته و نوشته هایش واقع گرا بوده و منظور شخصیت های او همان مردم روسیه است و به وضعیت اجتماعی آن زمان اشاره ای داشته است.

معرفی رمان جنایت و مکافات

رمان جنایت و مکافات درباره قتل و تاثیر قتل بر قاتل است. یکی از ویژگی های داستایفسکی درون گرا بودن آن است که بر اساس تجربه های شخصی خود در زندان آن را وارد داستان کرده و او به حالت درونی قهرمانش توجه زیادی کرده است.

بیشتر بخوانید : معرفی و نقد و بررسی کتاب چشمهایش

داستایفسکی باور داشته در موقعیت های انسان روان نامتعادلی دارد می توان بهتر باطن او را فهمید. او دوست داشت بداند در ذات انسان چه رازی است و او چه بوده است و جامعه چه از او ساخته است. کتاب های او درباره چگونگی نحوه انتخاب  نحوه ی زندگی و انسان بودن است و همین باعث شده است جنایت و مکافات پس از انتشار یک و نیم قرنی تاثیر گذار باشد و خواندن کتاب های او از ذات انسان به خواننده می گوید.

برخی افراد بر این باوراند که راسکولنیکف برای نجات از بدبختی ایده های عجیب خود را انجام می دهد و همه این ها به خاطر اندیشه های نپخته اش است. برخی دیگر محل زندگی اش، جو اجتماعی و فقر را تاثیر گذار می دانند و افراد دیگر بر این باور اند که در آدم ها یک راسکولنیف خفته وجود دارد.داستایفسکی در آخر با کمک عشق قهرمان داستانش را نجات می دهد که همین باعث می شود مورد تحسین قرار بگیرد و جنایت و مکافات را به یکی از شاهکار ادبی تبدیل کند.

مکان اتفاقات رمان جنایت و مکافات

اگر ترجمه دقیق رمان جنایت و مکافات را بخوانید داستایفسکی از شهری به نام سن پطرزبورگ نام می برد و برای اسامی خیابان ها از جای خالی و کلمات مخفف استفاده کرده است.این کار داستایفسکی باعث می شود ما فکر کنیم که از تخیل خودش برای مکان ها استفاده کرده است اما گروهی از پژوهش گران همه مکان ها را کنار هم گذاشتن و دیدند که در مکان های واقعی اتفاقات افتاده است و همین حیرت انگیز بود داستایفسکی همه جزئیات را به طور دقیقی نوشته بود.

شخصیت های رمان جنایت و مکافات

رمان جنایت و مکافات دارای شخصیت های زیادی هست که در اینجا شخصیت های مهم را آورده ایم و در باره نقش هر کدام در داستان توضیحی مختصر داده ایم:

رادوین راسکولنیکف: رادوین راسکولنیکف قهرمان داستان است که بر اساس فرضیات خود دست به قتل می زند.

آلیونا ایوانونا: آلیونا ایوانونا پیرزن نزول خواری است و با خواهرش زندگی می کند که راسکولنیکف او را یک آدم بی ارزش می داند اما نمی تواند او را با فرضیات خود سازگار کند.

مارمالادوف: مارمالادوف یک کارمند سابق است او خانواده فقیری دارد که با همه پول خانواده اش مشروب می خرد او بعد از اینکه در یک تصادف کشته می شود که راسکولنیکف خانواده او را مورد حمایت قرار می دهد.

کاترینا ایوانونا: کاترینا ایوانونا از خانوادهای اصیل است و خود تحصیل کرده است که بعد از اینکه شوهر اولش می میرد با مارمالادوف ازدواج می کند. او برای اینکه خانواده اش را از فقر نجات بدهد سخت تلاش می کند و از بیماری سل رنج می بیند.

سونیا: سونیا دختر مارمالادوف است و او برای رفاه خانواده اش خود فروشی می کند. راسکولنیف در می یابد که او آدمی پاک و معصوم است و راسکولنیکف با عشق او نجات پیدا می کند.

پولخریا: مادر راسکولنیکف است او برای موفقیت پسرش حاضر است همه کار بکند و او زنی مذهبی است.

دونیا: دونیا خواهر راسکولنیکف هست او دختر فداکار است که به خاطر رفاه خانواده اش می خواهد با یک مرد مغرور برای پولش با او ازدواج کند.

لیزاوتا ایوانونا: لیزاوتا ایوانونا خواهر پیرزن نزول خوار است او آدمی آرام است.

معرفی رمان جنایت و مکافات

 

درباره فئودور داستایفسکی

فئودور داستایفسکی نویسنده معروف روسی در سال ۱۸۲۱ به دنیا آمد او به خاطر مسائل سیاسی به زندان رفت و همین تجربه تلخ از زندان باعث شد او از تجربه هایش برای نوشتن استفاده کند او در زمانی کک در زندان بود دچار بیماری صرع شد و در نهایت در سال ۱۸۸۱ بر اثر صرع شدید و خون ریزی معده در گذشت.فئودور داستایفسکی از نویسندگان هم عصر خود فعال تر بوده و رمان های های او قالب متفاوتی دارد و هر یک از قالب های او حالت خاصی را در مخاطب به وجود می آورد و همین باعث می شود که او را نویسنده ای تاثیر گذار بدانند.

بیشتر بخوانید : معرفی کتاب پیرمرد و دریا

مشخصات کتاب رمان جنایت و مکافات

  • عنوان: جنایت و مکافات
  • نویسنده: فئودور داستایفسکی
  • ترجمه: مهری آهی
  • انتشارات: خوارزمی
  • تعداد صفحات: ۷۷۷
  • قیمت چاپ یازدهم – اسفند ۹۵: ۳۷۰۰۰ تومان
  • چاپ کتاب با بهترین قیمت در ۷۲۴ چاپ

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
0 دیدگاهبستن دیدگاه‌ ها

ارسال دیدگاه

عضویت در خبرنامه

آخرین پست ها و مقالات را در ایمیل خود دریافت کنید

ما قول می دهیم که اسپم ارسال نشود :)