مراحل نوشتن کتاب تا چاپ

افراد زیادی به نویسندگی علاقه مندند و خواهان این هستند که نوشته های خود را با دیگران به اشتراک بگذارند. یک نویسنده برای نوشتن یک کتاب لازم است که مراحل مختلفی را از نوشتن تا چاپ کتاب طی نماید. در مرحله ی اول نویسنده باید دانش کافی درباره موضوع موردنظر داشته باشد و پس از مطالعه و تحقیق، هدف خود را تعیین کرده و برای رسیدن به آن برنامه ریزی نماید.

چگونه کتاب خود را نگارش کنیم؟

شما می توانید کتاب خود را در هر زمینه ای که به آن علاقه داشته و در رابطه با آن اطلاعات لازم دارید، به نگارش درآورده و چاپ کنید که دراین میان باید به هزینه چاپ کتاب نیز توجه نمایید. زمینه های مختلفی که می توان در رابطه با آن ها کتاب نوشت، موضوعاتی همانند کتاب های علمی، مذهبی، داستانی و.. است.

برای شروع به نوشتن تا چاپ کتاب، در ابتدا باید ایده کلی کتاب را در ذهن داشته و پس ازآن برنامه ریزی های لازم را انجام دهید. برنامه ریزی که برای نوشتن کتاب انجام می دهید به توانایی و زمان شما وابسته است؛ با این حال لازم هست که برنامه ای تنظیم کنید که بتوانید به آن پایبند بمانید. برای مثال برنامه ریزی کنید که در هر روز یک صفحه یا یک فصل از کتاب خود را نگارش کنید.

نکات قابل توجه در هنگام نوشتن متن کتاب

برای نوشتن یک کتاب توصیه می شود که نگارش متن را در نرم افزار ورد انجام دهید؛ برای اینکار از نوشتن کل محتوای کتاب در یک فایل خودداری کرده و برای نوشتن هر فصل یک فایل مجزا در نظر بگیرید. لازم است که یک فایل را به فهرست، مقدمه و صفحات اولیه کتاب اختصاص دهید. در زمان نگارش کتاب به جزئیات و اشتباهات نگارشی توجه نکنید، زیرا سرعت نوشتن شما را پایین می آورد؛ شما می توانید در زمان مناسب این اشتباهات را ویرایش کنید.

مراحل نوشتن کتاب تا چاپ

 

اصلاح ایرادات نگارشی و فنی کتاب

پس از اینکه نگارش کتاب را به پایان رساندید بلافاصله آن را به ناشر تحویل ندهید. در ابتدا لازم است که چندین بار آن را مطالعه کرده و مشکلات آن را اصلاح کرده و اطمینان حاصل کنید که کتاب از لحاظ املا و نگارش ایرادی نداشته باشد.

پس از پایان نوشتن کتاب یک انتشارات مناسب پیدا کنید تا چاپ کتاب شما را انجام دهد؛ البته برای انجام این کار می توانید از انتشارات معتبری چون 724 چاپ کمک بگیرید. 724 چاپ یک سایت آنلاین هست که خدمات چاپ کتاب را با هزینه ای مناسب انجام داده و سفارشات مشتری را به طور رایگان درب منزل تحویل می دهد.

بیشتر مطالعه کنید : چاپ و نشر کتب درسی

صفحه آرایی کتاب

معنی صفحه آرایی تبدیل کردن متن ساده به قالب کتاب می باشد که در این مرحله باید نسخه نهایی که قابل چاپ است را آماده نمایید. برای صفحه آرایی ابعاد کتاب را تعریف کرده و شماره عکس ها و صفحات را اضافه کنید. این کار را می توان با استفاده از نرم افزار ورد انجام داد، اما افراد حرفه ای از نرم افزارهای دیگری استفاده می کنند.

طراحی جلد کتاب چگونه انجام می گیرد؟

به طور معمول جلد کتاب با استفاده از نرم افزار فتوشاپ طراحی می شود. جلد کتاب دارای سه قسمت جلد، عطف و پشت جلد هست که منظور از عطف بخشی از جلد می باشد که موجب اتصال جلد و پشت جلد می گردد.

برخی از ناشران خودشان کارهای مربوط  به صفحه آرایی و طراحی کتاب را بر عهده می گیرند؛ آن ها معمولا معیارهایی دارند که باید در طراحی جلد اعمال شوند. 724 چاپ، در زمینه ی هزینه چاپ کتاب بسیار منصفانه عمل کرده و کتاب هایی با کیفیت مناسب را برای شما به چاپ می رساند.

عوامل موثر در هزینه چاپ کتاب

تعداد و سایز صفحات کتاب

لازم است این موضوع را بدانید که پس از ویراستاری و صفحه آرایی، ممکن است صفحات کتاب افزایش یا کاهش پیدا کند، اما این موضوع در اصل قرارداد و هزینه چاپ کتاب تغییری ایجاد نمی کند.

تیراژ کتاب

این موضوع در هزینه چاپ کتاب تاثیر گذار است که مثلا 10 جلد یا تنها یک جلد باشد. توصیه ما به شما این هست که دست کم 20 یا 30 جلد چاپ نمایید تا بتوانید در مصاحبه های مختلف آن را ارائه داده یا به عزیزان خود پیشنهاد کنید.

قطع کتاب

در صورتی که کتاب شما عکس یا جدول های زیادی دارد، لازم است که در قطع وزیری چاپ شود تا بتوان به راحتی جداول آن را تنظیم کرد.

بیشتر مطالعه کنید : فواید کتاب و کتابخوانی

مزایای نگارش کتاب

نگارش و چاپ کتاب مزیت های بسیار زیادی برای جامعه به همراه دارد. نویسندگان کتاب می توانند از طریق چاپ کتاب امتیازاتی به دست آورده و همچنین رزومه خود را تقویت نمایند. امتیازات پژوهشی که نویسنده از طریق چاپ کتاب به دست می آورد را در زیر عنوان می کنیم:

  • نویسنده از طریق نگارش کتاب و چاپ آن جایگاه علمی خود را در کشور ارتقا می دهد.
  • رتبه شغلی نویسنده در محیط کاری ارتقا پیدا می کند که این امر ممکن است موجب افزایش حقوق و مزایا گردد.
  • نویسنده می تواند در آزمون مصاحبه دکتری شرکت کرده و امتیازات زیادی را کسب نماید.

مراحل نوشتن کتاب تا چاپ

 

مراحل مختلف چاپ کتاب

آماده سازی اولیه کتاب

دراین مرحله کارهایی مانند تصحیح غلط های املایی، صفحه آرایی و ویراستاری انجام می گیرد. فایل کامل کتاب در این مرحله آماده می شود که این فایل حتی الامکان باید فاقد ایرادات نگارشی وعلمی باشد.

دریافت شابک

 شابک یک کد 10 تا 13 رقمی هست که به هر کتاب منسوب می گردد. باید به این موضوع توجه نمود که با تجدید چاپ یک کتاب، شابک آن بدون تغییر باقی می ماند.

دریافت فیپا

 فیپا اطلاعاتی هست که در پشت صفحه عنوان کتاب چاپ می شود. برای دریافت فیپا، کتاب به کتابخانه ملی ارسال می شود.

دریافت مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

 دراین مرحله پرینت و فایل کتاب، اطلاعات فیپا، شابک و طرح جلد جهت صدور مجوز به وزارت ارشاد ارسال می شود.

سخن آخر

مراحل چاپ کتاب خود را به انتشارات 724 چاپ واگذار نمایید، ما دراین مجموعه تمام تلاش خود را به کار می بندیم تا شما را سریع و آسان به هدف مورد نظرتان نزدیک نماییم.

چاپ کتاب با بهترین قیمت در ۷۲۴ چاپ

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]
0 دیدگاهبستن دیدگاه‌ ها

ارسال دیدگاه

عضویت در خبرنامه

آخرین پست ها و مقالات را در ایمیل خود دریافت کنید

ما قول می دهیم که اسپم ارسال نشود :)