مجوز نشر الکترونیک چیست؟

در مورد مجوز نشر الکترونیک چه می‌دانید؟

آیا برای مجوز نشر الکترونیک کتاب باید مجوز دیگری به‌جز مجوز کتاب معمولی تهیه نمود؟ امروزه با پیشرفت تکنولوژی و استفاده از دستگاه‌های کتاب‌خوان و اپلیکیشن‌های کتاب الکترونیکی، انتشار کتاب به‌صورت PDF یا E-Book رواج یافته است.

جدا از حس نوستالژی کتاب‌های کاغذی و فیزیکی ، هزینه و وزن زیادی دارند و تولید آن‌ها به بودجه بیشتری نیاز دارد. قسمتی از قیمت کتاب، نتیجه کاغذ مصرفی و تیراژ چاپ آن است. پس هرگونه تغییر در این عوامل، می‌تواند روی قیمت تمام‌شده کتاب و درنتیجه بر فروش آن تأثیرگذار باشد.

کتاب‌ کاغذی علاوه بر هزینه، اشغال‌کننده فضا نیز هست و برخی طرفداران کتاب را با چالش کمبود جا برای نگهداری مواجه می‌کند.

در این ضمن، کتاب‌های الکترونیک چند سالی است که طرفدارهای خود را پیداکرده و روزبه‌روز به تعداد آن‌ها اضافه می‌شود. اما آیا انتشار الکترونیکی کتاب با انتشار کتاب کاغذی ازنظر قانونی تفاوت دارد؟

آیا برای کتاب خود مجوز چاپ الکترونیک بگیریم؟

برخلاف مجوز نشر فیزیکی کتاب که برای همه کتاب‌هایی که در ایران منتشر می‌شوند الزامی است، مجوز نشر الکترونیک فقط برای افرادی لازم است که می‌خواهند کتاب خود را به‌صورت E-book به بازار عرضه نمایند. اما اگر تنها قصد چاپ فیزیکی کتاب خود را دارید، نیازی به اخذ مجوز چاپ الکترونیک نیست. درعین‌حال با توجه به گسترش بازار کتاب‌های الکترونیک بهتر است در کنار چاپ کتاب فیزیکی، مجوز نشر الکترونیکی را بگیرید تا در صورت نیاز به‌راحتی و در سریع‌ترین زمان ممکن بتوانید کتاب خود را به‌صورت آنلاین برای فروش گذاشته تا مخاطبان بتوانند از هر نقطه از دنیا آن را تهیه کنند.

 مجوز نشر الکترونیک چیست؟

مجوز نشر الکترونیک همسان با مجوز برای چاپ دیجیتالی کتابی است که قبلاً به‌طور فیزیکی منتشرشده باشد. با اخذ این مجوز می‌توان کتاب را به‌صورت فایل PDF یا E-Book (کتاب الکترونیکی) در دسترس مخاطبان بالقوه قرارداد. به‌این‌ترتیب امکان فروش دیجیتالی و آنلاین کتاب در فروشگاه‌های اینترنتی و اپلیکیشن‌های کتاب‌خوانی فراهم می‌گردد. مجوز نشر الکترونیکی با عنوان‌های دیگری مانند مجوز نشر آنلاین، نشر برخط یا مجوز چاپ الکترونیکی نیز نامیده می‌شود.

همه افرادی که تمایل دارند نسخه دیجیتالی کتاب را در فروشگاه‌ها یا اپلیکیشن‌های آنلاین به فروش برسانند، نیاز به اخذ این مجوز دارند. هرچند خیلی از کتاب‌خوان‌ها همچنان ورق زدن کتاب‌های فیزیکی و چیدن کتاب‌هایشان در کتابخانه را با هیچ‌چیز عوض نمی‌کنند، اما نشر الکترونیکی کتاب نیز مزایای بسیاری دارد.

 مزایای نشر کتاب الکترونیک چیست؟

بدون شک و تردید مهم‌ترین مزیت نشر کتاب الکترونیک این است که افراد می‌توانند در کنار نسخه فیزیکی کتاب، آن را به شکل کتاب الکترونیکی با فرمت‌های مختلف نیز به انتشار دهند. به‌این‌ترتیب مخاطبانی که به کتاب‌های فیزیکی دسترسی ندارند یا به هر علتی خواندن کتاب را در کتاب‌خوان یا گوشی ترجیح می‌دهند نیز می‌توانند به‌صورت آنلاین کتاب شما را خریداری کنند.

برای مثال می‌توان امکان خرید کتاب را در وب‌سایت‌های فروش کتاب الکترونیکی مانند فیدیبو، کتابراه و طاقچه نیز فراهم نمود. مزیت دیگر این است که تمامی حقوق معنوی و مادی کتاب الکترونیک با دریافت مجوز نشر الکترونیک برای نویسنده و ناشر محفوظ خواهد بود و در صورت نیاز امکان پیگرد قانونی نیز وجود دارد.

مجوز نشر الکترونیک

مراحل دریافت مجوز نشر الکترونیک و تفاوت آن با مجوز نشر فیزیکی کتاب

برای آشنایی با تفاوت‌های مجوز نشر الکترونیک و نشر فیزیکی کتاب، بهتر است اول با مجوز چاپ کتاب آشنا شویم. تمامی کتاب‌ها در ایران برای چاپ قانونی باید مراحل مشخصی را طی کنند. ابتدا باید شابک از خانه کتاب دریافت گردد، مرحله بعدی دریافت فیپا یا فهرست‌نویسی پیش از انتشار است که باید از سازمان اسناد و کتابخانه ملی دریافت گردد، سپس مجوز ارشاد و در آخر نوبت به دریافت مجوز حق پخش یا اعلام وصول می‌رسد.

برای مجوز نشر الکترونیک مراحل مشابهی را باید طی نمود. درواقع شما برای دریافت مجوز نشر الکترونیک، ابتدا باید مجوز چاپ کتاب معمولی را دریافت کنید. تفاوت اصلی این دو نوع مجوز نشر این است که افراد با دریافت مجوز نشر الکترونیک امتیاز فروش کتاب‌ در فرمت‌های PDF یا CD در محیط آنلاین را کسب کنند. و البته دیگر لازم نیست نگران سایر مراحل چاپ فیزیکی کتاب مثل انتخاب نوع کاغذ، جلد کتاب و روش صحافی آن باشید.

همان‌گونه که گفته شد مراحل دریافت مجوز نشر کتاب شامل دریافت شابک از خانه کتاب، فیپا از کتابخانه ملی و درنهایت دریافت مجوز ارشاد و مجوز حق پخش از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خواهد بود. بعد از طی این مراحل که معمولاً بین ۶ هفته تا دو ماه طول می‌کشد، می‌توانید برای دریافت مجوز نشر الکترونیکی اقدام کنید.

آیا دریافت مجوز نشر الکترونیک کتاب به‌ اندازه مجوز چاپ کتاب زمان می‌برد؟

اگر کتاب شما قبلاً به‌طور فیزیکی منتشرشده است، پس بالطبع مجوز‌های اولیه برای کتاب صادر گردیده و نیازی به دریافت مجدد آن‌ها نیست. در این صورت صدور مجوز نشر الکترونیک چندان زمان‌بر نخواهد بود. اما اگر قبلاً کتاب را چاپ نکرده‌اید و قصد صدور مجوز‌ها را دارید، خوشبختانه خانه کتاب در سال‌های اخیر امکان صدور فوری شابک الکترونیکی را فراهم کرده است پس لازم نیست مدت‌زمان زیادی را منتظر بمانید. البته مراحل بعدی دریافت فیپا یا دریافت مجوز ارشاد ممکن است تا ۲۰ روز زمان ببرد. اگر در ابتدای راه هستید و حتی نمی‌دانید فیپا مخفف چیست بهتر است از یک مشاور کمک بگیرید.

جمع‌بندی

در این مطلب به مجوز نشر الکترونیک پرداختیم. ازآنجایی‌که دریافت مجوز نشر کتاب الکترونیک تقریباً شامل همان مراحل دریافت مجوز نشر فیزیکی کتاب است، توصیه ما این است که اگر قصد چاپ کتاب خود به‌صورت فیزیکی را دارید، هم‌زمان برای دریافت مجوز نشر الکترونیکی آن نیز اقدام نمایید. ما در چاپخانه 724 چاپ علاوه بر ارائه خدمات چاپ، در تمام مراحل اخذ مجوز  کتاب از دریافت شابک تا مجوز نشر الکترونیکی در کنار شما هستیم و مشاوره‌های لازم را ارائه می‌دهیم. برای استفاده از خدمات 724-چاپ می‌توانید با شماره  02188005573 تماس بگیرید یا فرم آنلاین ثبت سفارش چاپ را پرکنید.

چاپ کتاب با بهترین قیمت در ۷۲۴ چاپ

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 2 میانگین: 3]
0 دیدگاهبستن دیدگاه‌ ها

ارسال دیدگاه

عضویت در خبرنامه

آخرین پست ها و مقالات را در ایمیل خود دریافت کنید

ما قول می دهیم که اسپم ارسال نشود :)