فلکسوگرافی چیست و چه تفاوتی با چاپ افست دارد؟

فلکسوگرافی یک نوع شیوه چاپ است که از کلیشه‌های انعطاف‌پذیر (فتوپلیمری) استفاده می‌کند. چاپ فلکسوگرافی اغلب در حجم بالا برای برچسب‌گذاری و بسته‌بندی استفاده می‌شود. با استفاده از فلکسوگرافی می‌توان روی انواع کاغذ، فویل، فیلم، صفحات راه‌راه و مقوا اقدام به چاپ با کیفیت بالا نمود. سرعت چاپ دستگاه‌های فلکسو نیز به بیش از ۱۵۰ تا ۶۰۰ متر در دقیقه می‌رسد که چاپ سریع حجم بالا را امکان‌پذیر می‌کند. این روش چاپ تفاوت‌های بسیاری با چاپ افست دارد.

در این مطلب علاوه بر معرفی چاپ فلکسوگرافی ، به تفاوت‌های آن با چاپ افست نیز اشاره می‌کنیم. با 724 چاپ تا پایان این مطلب همراه باشید.

کاربرد چاپ فلکسوگرافی چیست؟

Flexography به خاطر استفاده از کلیشه انعطاف‌پذیر به‌سادگی می‌تواند با کیفیت بالا روی سطح مواد انعطاف‌پذیر کار کند. محصولات چاپ‌شده در فلکسوگرافی شامل لیبل‌های پشت چسب‌دار، کارتن‌های تاشو، بسته‌بندی بطری‌ها، کاغذدیواری، کیسه‌های خرید، بشقاب و لیوان‌های یک‌بارمصرف می‌شوند. دراین‌بین لیبل‌های پشت چسب‌دار و بسته‌بندی‌های پلاستیکی اصلی‌ترین کاربرد چاپ فلکسوگرافی هستند.

فلکسوگرافی چگونه کار می‌کند؟

فرآیند چاپ فلکسوگرافی با ساخت کلیشه یا پلیت شروع می‌شود. پلیت فتوپلیمری فلکسوگرافی با روش‌های دستی و دیجیتالی تولید خواهد شد. بعدازآن دستگاه‌های فلکسوگرافی با استفاده از نورد آنیلوکس، مرکب را به سطح پلیت منتقل می‌کنند. در آخر با تحت‌فشار قرار گرفتن سطح چاپی مابین کلیشه فلکسو و سیلندر چاپ، عمل انتقال تصویر انجام خواهد شد. از مرکب‌های زیادی مثل مرکب‌های حلال، پایه آب، UV و EB برای فلکسوگرافی استفاده می‌شود. بعد از منتقل کردن تصویر به سطح چاپی، در مرحله بعد چاپ خشک می‌شود. روش خشک نمودن برای هریک از انواع مرکب متفاوت است. روش Cured یکی از رایج‌ترین‌های آن‌ها محسوب می‌شود که برای خشک‌کردن سریع مرکب UV با استفاده از نور فرابنفش استفاده می‌شود. نحوه کار فلکسوگرافی به‌گونه‌ای است که می‌توان از آن برای چاپ دقیق و سریع روی سطوح انعطاف‌پذیر استفاده کند اما این روش برای چاپ کتاب مناسب نیست. دلیل این موضوع را در ادامه بررسی می‌کنیم.

چاپ فلکسوگرافی

چاپ فلکسوگرافی چه مزیت‌هایی دارد؟

درمجموع موارد زیر را می‌توان به‌عنوان مهم‌ترین مزیت‌های چاپ فلکسوگرافی برشمرد:

  • امکان استفاده از جوهرهای گوناگون و امکان چاپ روی بسترهای متنوع
  • چاپ با سرعت‌بالا (متوسط ۳۰۰ متر در دقیقه)
  • کم‌هزینه بودن نگهداری از تجهیزات
  • پیوسته بودن مراحل چاپ و انجام روند چاپ به‌طور خودکار
  • صرفه‌جویی در مواد مصرفی
  • امکان چاپ رنگی با کیفیت مطلوب
  • سازگار با محیط‌زیست به علت استفاده از جوهرهای مبتنی بر آب و جوهر بازیافتی

بیشتر بخوانید : چاپ دیجیتال چیست؟

تفاوت چاپ افست و چاپ فلکسوگرافی

در چاپ افست، تصویر مستقیماً به سطح چاپی و بستر انتقال نخواهد یافت. در این روش تصویر اول به یک صفحه میانی حامل و سرانجام به بستر موردنظر منتقل می‌شود. در مقابل در چاپ فلکسوگرافی ، تصویر مستقیماً به بستر منتقل می‌شود. علاوه بر تفاوت فرآیند چاپ افست و فلکسوگرافی، در نوع صفحات و لایه‌هایی که در چاپ استفاده می‌شود نیز تفاوت وجود دارد. فلکسوگرافی به علت استفاده از پلیت انعطاف‌پذیر می‌تواند تقریباً روی هر سطح انعطاف‌پذیری استفاده شود. در مقابل از چاپ افست فقط برای سطح صاف قابل‌استفاده است.

درگذشته از افست و فلکسوگرافی به‌صورت مشترک برای انجام انواع چاپ ازجمله چاپ روزنامه و لیبل بسته‌بندی استفاده می‌شد. اما به‌تدریج با اختصاصی شدن فنّاوری در هر دو روش، در فعالیت‌هایی مانند چاپ مجله، کتاب و سایر روش‌های چاپ که روی سطح صاف انجام می‌گیرند چاپ افست بکار می‌رود و در فرآیندهایی مانند چاپ لیبل بسته‌بندی از روش فلکسوگرافی استفاده می‌شود. هرکدام نیز در فعالیت‌های اشاره‌شده برتری‌های زیادی به روش دیگر دارند. ما در 724 چاپ برای چاپ کتاب از دستگاه‌های افست به‌روز استفاده می‌کنیم و قادر به انجام سفارش‌های عمده و حجم بالا در مدت‌زمان کوتاه هستیم. تمامی فعالیت‌های چاپ کتاب از طراحی تا صحافی کتاب در 724 چاپ توسط افراد حرفه‌ای و با استفاده از دستگاه‌های پیشرفته انجام می‌گیرد.

چاپ فلکسوگرافی

مزایای استفاده از فلکسوگرافی در چاپ لیبل و بسته‌بندی‌ها

اگرچه افست در چاپ انواع محصولات کاغذی با سطح صاف مانند چاپ مجله گزینه بسیار بهتری از فلکسوگرافی خواهد بود، اما در چاپ لیبل و بسته‌بندی‌ها به‌خصوص لیبل‌های پشت چسب‌دار، فلکسوگرافی حرف اول را میزند. از مزایای فلکسوگرافی در این نوع از چاپ‌ می‌توان به دامنه رنگی گسترده‌تر، قابلیت چاپ روی سطوح انعطاف‌پذیر از قبیل انواع فیلم‌های پلیمری، مقوا و کاغذ و … اشاره کرد. بااینکه از چاپ افست را نیز می‌توان در موارد زیادی به‌جای فلکسوگرافی بکار برد اما به خاطر تولید با سرعت‌بالا، مقرون‌به‌صرفه بودن برای سفارش‌های بزرگ، چاپ بدون وقفه، وجود ۸ تا ۱۲ برج رنگی برای چاپ رنگی با کیفیت بالا باعث شده تا در چاپ محصولات انعطاف‌پذیر و دارای سطوح غیر مسطح از چاپ فلکسوگرافی به‌جای افست استفاده شود.

سفارش‌های چاپی خود را به 724 چاپ بسپارید

در این مطلب سعی کردیم با چاپ فلکسو، مزایا و کاربردهای آن، تفاوت فلکسوگرافی و افست و مزیت فلکسوگرافی در چاپ لیبل‌ها را بررسی کنیم. فلکسو در سال‌های اخیر پیشرفت‌های زیادی داشته و امروزه از آن به‌صورت گسترده‌ برای چاپ روی سطوح انعطاف‌پذیر استفاده می‌شود. بااین‌حال اگر قصد چاپ انواع کتاب، بروشور و کاتالوگ و مواردی ازاین‌دست را دارید، کماکان بهترین گزینه برای شما دستگاه‌های چاپ افست خواهند بود. ما در 724 چاپ با استفاده از دستگاه‌های افست به‌روز و پیشرفته می‌توانیم سفارش‌های چاپی شما را در مدت‌زمان کمی آماده کنیم. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید همین حالا با شماره‌های موجود در وب‌سایت تماس حاصل نمایید.

چاپ کتاب با بهترین قیمت در ۷۲۴ چاپ

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
0 دیدگاهبستن دیدگاه‌ ها

ارسال دیدگاه

عضویت در خبرنامه

آخرین پست ها و مقالات را در ایمیل خود دریافت کنید

ما قول می دهیم که اسپم ارسال نشود :)