چگونه می توانیم بیشترین بهره را از طرح کلی کتاب خود ببریم؟

برای اینکه بیشترین بهره را از طرح کلی کتاب خود ببریم چه باید انجام دهیم؟

هنگامی که برای اولین بار تصمیم گرفتید که می خواهید کتابی بنویسید، احتمالاً طرح کلی کتاب را اینگونه در ذهنتان به تصویر کشیده‌اید که ایده‌ها از همان ابتدا پرواز می‌کنند به سمتتان و الهه‌ای از طریق شما در مورد موضوع تخصصی شما صحبت می کند. فقط در یک دنیای ایده‌آل، این مورد خواهد بود. متأسفانه، و به طور واقع بینانه تر، این «رویکرد ژرف اندیشی» به ندرت جواب می دهد. نوشتن یک کتاب و چاپ کتاب دشوار است، حتی برای باتجربه ترین نویسندگان. یک طرح کلی کتاب قوی می‌تواند یکی از مفیدترین ابزارهایی باشد که می توانید از آن برای عبور از فرآیند نوشتن استفاده کنید. برخلاف رویکردی قبلی که می تواند کمی بی ثبات باشد، طرح کلی شما همیشه وجود خواهد داشت.

ذهنیت بدی راجب ایجاد طرح کلی کتاب وجود دارد. نویسندگان به جای ابزاری مثبت، آنها را به‌عنوان فهرستی از کارهای دلهره‌آور در نظر می‌گیرند. طرح کلی به شما این فرصت را می دهد که ایده های خود را سازماندهی کنید و به شما کمک می کند تصویر واضحی از آنچه می خواهید به مخاطبان خود بگویید داشته باشید. هنگامی که با نوشتن طرح کلی روبرو می شوید ، به خاطر داشته باشید:

  • طرح کلی می تواند منبع الهام باشد
  • یک طرح کلی به شما کمک می کند تا در مسیر خود قرار بگیرید
  • طرح کلی قابل تغییر و انتعطاف پذیر است

بیشتر بخوانید: انتخاب بهترین جلد کتاب

منبع الهام طرح کلی کتاب

هر نوع ابزار بصری که می توانید برای طرح کلی کتاب و ترسیم موضوعات خود و نحوه تناسب آن موضوعات با یکدیگر استفاده کنید، کار خواهد کرد. در حالی که یک طرح کلی با ایجاد فهرست و عددگذاری ممکن است مفید باشد، شما همچنین می توانید خلاق باشید و طرح کلی را به شکل یک تابلوی الهام بخش یا خوشه هایی از ایده ایجاد کنید. شکل و فرم های گوناگونی می‌تواند طرح کلی شما داشته باشد. شاید کلمات و عبارات ساده به ترتیب مرتب شده و در سطوح مختلف سلسله‌بندی شده قرار دارند. یا شاید بخواهید ایده‌ها را در دایره‌هایی بنویسید و آن‌ها را به دایره‌های دیگر متصل کنید. آنچه اهمیت دارد این است که ایده های خود را بیرون بریزید. سعی کنید شکل و شمایل ایده های خود را ایجاد کنید. وقتی شما این ساختار رو شکل دادید، مهم نیست که چه شکلی به خود خواهد، بلکه شما نقطه‌ای برای شروع و پرداختن به ایده‌ها می‌دهد و ایده های شما آزادانه تر جریان می یابد. از طرح کلی خود لذت ببرید. بگذارید منبع الهام و خلاقیت باشد.

طرح کلی کتاب

برای طرح کلی کتاب از جریان اصلی دور نشوید

یک طرح کلی کتاب به شما کمک می کند در مسیر خود بمانید و هنگام نوشتن گیر نکنید. وقتی طرح کلی خود را شروع می کنید، با مشخص کردن موضوع اصلی برای هر فصل شروع کنید. سپس می‌توانید ایده‌های اصلی مربوط به هر فصل را فهرست کنید—اینها سرفصل‌های شما خواهند بود. به پر کردن اطلاعات از آنجا ادامه دهید. هرچه طرح کلی شما دقیق تر باشد، بهتر به شما خدمت خواهد کرد. اگر  شما نقشه و برنامه داشته باشید، مسیرتان واضح‌تر خواهد بود ، می‌توانید آزادانه‌تر دست‌نوشته خود پیش ببرید. آیا در مورد موضوع فصل 3 خود ایده‌ای ندارید؟ در عوض رهاش کنید و به فصل 7 بروید. داشتن تصویری واضح از موضوعاتی که می‌خواهید در هر بخش پوشش دهید، به شما کمک می‌کند تا ایده‌های الهام بخش خود را جابه‌جا کنید و آزادانه‌تر موضوعات خود را پیمایش کنید تا هنگام تهیه پیش‌نویس در گوشه‌ای از موضوع گیر نکنید.

اگر برنامه مشخصی برای طرح کلی کتاب نداشته باشید، ممکن است زمان ارزشمندی را برای نوشتن چیزهایی که لزوماً به تصویر بزرگ‌تر مربوط نمی‌شوند تلف کنید. می‌توانید روزها را صرف یک فصل کنید و بعداً متوجه شوید که خیلی از مسیر منحرف شده‌اید، و تمام آن کار بیهوده خواهد بود. یک طرح کلی قوی به شما کمک می کند از این اتفاق‌ها هنگام نوشتن جلوگیری کنید.

برای طرح کلی کتاب ، تغییرش دهید

هنگام ارائه طرح کلی، مهم است که به یاد داشته باشید که ساختار کتاب شما می تواند تغییر کند. طرح کلی یک قرارداد امضا شده نیست. همانطور که شما می نویسید، ممکن است متوجه شوید که آنچه فکر می کردید در قسمت 2 پوشش دهید، در واقع باید در قسمت 3 به آن بپردازید. بهتر است که طرح کلی را سیال در نظر بگیرید. باید با پروژه تطبیق داده‌شود و بهبود یابد. هنگام نوشتن، حتماً به طور مکرر طرح کلی کتاب خود را بررسی کنید. در صورت نیاز مجدداً ارزیابی و ویرایش کنید.

طرح کلی ابزاری است که به کارتان نظم‌ و‌ ترتیب می‌دهد و مسیر پیشروی را واضح می‌کند. این بهتان اطمینان می دهد که یک برنامه و چشم انداز منسجم دارید. ایجاد طرح کلی کتاب نباید باعث دل‌نگرانی شود. درعوض، باید مکانی امن باشد، جایی که می‌توانید برای الهام گرفتن در زمانی که احساس می‌کنید از مسیر خارج شدید، به آن بازگردید.

 

منبع

https://greenleafbookgroup.com/learning-center/book-creation/how-can-i-get-the-most-out-of-my-outline

چاپ کتاب با بهترین قیمت در ۷۲۴ چاپ

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
0 دیدگاهبستن دیدگاه‌ ها

ارسال دیدگاه

عضویت در خبرنامه

آخرین پست ها و مقالات را در ایمیل خود دریافت کنید

ما قول می دهیم که اسپم ارسال نشود :)