سند چاپی چیست ؟

سند چاپی چیست و ابعاد استاندارد آن

تعیین ابعاد و نحوه چیدمان سند چاپی یکی اقداماتی است که هر طراحی باید در روند آماده‌سازی فایل چاپی خود، در نظر داشته باشد. به همین دلیل در زمان طراحی سند چاپی بررسی ابعاد سند و مطابقت دادن آن با ابعاد استاندارد بسیار ضروری است. به همین ترتیب برای اینکه سند چاپی (فرم چاپی) مناسبی تهیه کنید، لازم است اطلاعاتی در زمینه‌های مختلف فرآیند چاپ داشته باشید.

با رعایت معیارها و استاندارهای مشخص‌شده جهت تنظیم اسناد چاپی می‌توان از دورریزهای بی‌مورد جلوگیری نموده و میزان بهره‌وری را بالا ببریم. به خاطر داشته باشید که کنترل سند آماده چاپ، بدون آشنایی با استانداردها، ابزارها و ماشین‌های مختلفی که در فرایند تولید مورداستفاده قرار می‌گیرند میسر مخواهد؛ به دلیل اینکه طبیعتاً با تغییر تیراژ، اندازه فرم چاپی، جنس کاغذهای مصرفی، تعداد صفحات و معیارهای تهیه اسناد چاپی نیز تغییر خواهد کرد.

قصدمان در این مطلب بررسی مبحث مهم تنظیم سند چاپی در نرم‌افزارهای گرافیکی است. با 724-چاپ همراه باشید.

بیشتر بخوانید: فرم بندی در چاپ کتاب

سند چاپی

تنظیم سند چاپی در نرم‌افزارهای گرافیکی

زمانی که یک طراح گرافیک، اقدام به طراحی سندی جهت چاپ می‌کند، باید محدوده‌های مشخصی را برای این کار تعیین کند. ازجمله محدوده‌های موجود در سند چاپی که موردتوجه طراحان قرار دارد عبارت‌اند از:

  • میز کار یا پایه کار Desktop / Pasteboard

پایه کار یا میز کار سطحی است که کل محدوده کار طراحی را در برمی‌گیرد و تمامی بخش‌ها روی آن قرار دارند. در این حالت باید فرض کنید مقوایی بزرگ روی میز کار قرارگرفته شده و به آن پایه کار میگویند.

 صفحه Page / Artboard

صفحه، همان محدوده اصلی طرحمان است. در ادامه مثال قبلی فرض کنید صفحه، کاغذی است که پس از برش و در پایان روند تولید به دست ما می‌رسد.

 حاشیه برش Bleed

اگر طرح ما دقیقاً تا لبه‌های صفحه ادامه یابد با کوچک‌ترین خطایی در برش، سفیدی‌هایی در اطراف کار دیده خواهد شد. به همین علت تصاویر، طرح‌ها، رنگ زمینه و به‌طورکلی هر تصویری یا رنگی که قرار است در لبه‌های صفحه دیده شود را به‌اندازه سه میلی‌متر تا نیم سانتی‌متر (متناسب با نوع کار، ابعاد صفحه، نوع برش و…) به بیرون از محدوده صفحه گسترش می‌دهند. در این حالت حتی باوجود خطایی جزئی در برش، مشکلی برای طرح ما ایجاد نخواهد شد.

 محل برش / لبه برش Trim Edge

لبه برش همان‌طور که از نامش پیداست، قسمتی است که کاغذ ازآنجا برش خواهد خرد. در سند مربوط به قالب تیغ، محل برش را دقیقاً مشخص خواهند کرد اما در فایل چاپی لزوماً نباید محل برش مستقیماً با یک خط مشخص شود چراکه در این صورت آن خط رسم شده چاپ خواهد شد و با کوچک‌ترین عدم انطباق، این خط در محصول چاپی نهایی باقی خواهد ماند.

سند چاپی

  • محدوده اطمینان خطای برش Safe Edge

محدوده اطمینان خطای برش برخلاف حاشیه برش (Bleed) که در بیرون صفحه در نظر گرفته می‌شود مربوط به داخل صفحه است و جزئی از محصول پایانی به شمار می‌رود. در این حالت طراح، بسته به نوع کار، کیفیت کاغذ، ابعاد طرح و کیفیت چاپ، محدوده‌ای را مشخص نموده تا اگر خطایی در برش روی داد موجب از بین رفتن کار و باطله شدن آن نشود. به همین دلیل در این محدوده استفاده از لوگو، اطلاعات مهم مجاز نیست.

 محدوده مؤثر Live Area

به بخش داخلی محدوده اطمینان خطای برش، محدوده مؤثر گفته می‌شود که برای طراح بیشترین کارایی را دارد.

 مارژین Margin

اکثر طراحان در داخل صفحه محدوده‌ای به نام مارژین در نظر می‌گیرند که حاشیه صفحه نامیده می‌شود. استفاده از آن محدوده برای متن و نوشته‌های ریز مناسب نیست، اما امکان ثبت نوشته‌های درشت و عکس تا جایی که وارد محدوده اطمینان خطای برش نشود وجود دارد. Margin ازنظر زیبایی‌شناسی صفحه بسیار حائز اهمیت است.

 محل شناسنامه فایل یا Slug

امروزه این اصطلاح برای بخش خارج از محدوده چاپ استفاده می‌شود که محلی برای ثبت اطلاعات راهنما در مراحل طراحی و تولید است و به‌نوعی شناسنامه کار به شمار می‌آید.

 ستون‌ متن Columns

ستون‌های متن از سطرهایی ایجاد می‌شوند که به‌طور منظم زیر یکدیگر قرار داشته باشند. عرض ستون و اندازه فونت ارتباط مستقیمی باهم دارند به این صورت که هرچه ستون باریک‌تر باشد اندازه حروف کوچک‌تر می‌شود. در یک صفحه ممکن است تنها یک ستون و یا بعضاً تعدادی ستون وجود داشته باشد. به‌طورکلی عرض ستون‌ها متناسب با محصول، اندازه صفحات و بر اساس اصول صفحه آرایی مشخص می‌گردد.

 فاصله ستون‌های متن Gutter

بین دو ستون متن، فضایی خالی وجود دارد که عرض آن بر اساس عرض ستون، اندازه حروف و در نظر گرفتن اصول صفحه‌آرایی انتخاب می‌شود.

 طراحی سند چاپی در 724-چاپ

ازآنجایی‌که طراحی سند چاپی ازجمله مهم‌ترین اقدامات قبل از چاپ هرگونه سفارشی است، 724 چاپ تلاش نموده است تا با گرد هم آوردن متخصصین این حوزه، عملیات طراحی فایل چاپی را بر عهده بگیرد. به همین دلیل مشتریان می‌توانند تمامی فرآیند چاپ از طراحی سند چاپ تا چاپ و بسته‌بندی را زیر نظر متخصصین 724-چاپ انجام داده و از نظارت صددرصدی کارشناسان ما اطمینان حاصل کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با شماره‌های مندرج در سایت تماس حاصل نمایید.

چاپ کتاب با بهترین قیمت در ۷۲۴ چاپ

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
0 دیدگاهبستن دیدگاه‌ ها

ارسال دیدگاه

عضویت در خبرنامه

آخرین پست ها و مقالات را در ایمیل خود دریافت کنید

ما قول می دهیم که اسپم ارسال نشود :)