سخت‌افزار و نرم‌افزار تأثیرگذار در کیفیت چاپ

عوامل سخت‌افزاری و نرم‌افزاری تأثیرگذار در کیفیت چاپ

هرکسی کتاب باکیفیت و جذاب را دوست دارد. جلوه خاصی که حاصل چاپ باکیفیت است نشانه‌ اهمیت دادن به دیدگاه و تجربه خواننده بالقوه است. می‌دانیم که صرف زمان برای طراحی آثار چاپی که در بدترین حالت توسط دستگاه چاپ شده است، چقدر می‌تواند ناامیدکننده باشد.

دستگاه‌های چاپ

خیلی از چاپگرها توانایی کار با انواع گوناگون کاغذ را دارند اما کیفیت کار نهایی ممکن است از دستگاهی با دستگاه دیگر تفاوت داشته باشد. مورد قابل‌توجه دیگر این است که نوع کاغذ و مدل چاپگر رابطه مستقیمی با یکدیگر داشته؛ چاپگرهای مخصوصی وجود دارند که برای چاپ باکیفیت بالا، نیازمند نوع به خصوصی از کاغذ هستند. بنابراین، ابتدا مشخص نمایید که کدام کاغذ برای چاپگرتان مناسب است.

اما همیشه چاپگرها (پرینترها) علت اصلی مشکل نیستند! پس، پیش از اینکه اپراتور دستگاه چاپ را مقصر اصلی بدانیم، بهتر است که اطلاعاتمان را دربارۀ عوامل تأثیرگذار در کیفیت چاپ افزایش دهیم؛ با وبلاگ 724-چاپ همراه باشید.

بیشتر بخوانید: آشنایی با چاپ فلت بد

4 عامل در سیستم شما  که در کیفیت چاپ نقش دارند

معمولاً، فقط درک ساده عوامل مؤثر بر کیفیت چاپ می‌تواند عدم کیفیت در محصول چاپی را برطرف نماید، در ادامه به این عوامل می‌پردازیم:

  • عامل اول: نرم‌افزارها

اگر کسب‌وکارتان نیازمند چاپ رنگی باکیفیت بالا است، نرم‌افزاری که می‌خواهید استفاده کنید نقش زیادی در تفاوت کار خواهد داشت. نرم‌افزارهای گوناگون طراحی قابلیت‌های متفاوتی دارند که بر کیفیت چاپ تأثیر می‌گذارند.

 برای نمونه، اگر می‌خواهید چاپ باکیفیت با تیراژ بالا داشته باشید اما فقط از یک نرم‌افزار ساده استفاده می‌کنید، به‌احتمال‌زیاد نتیجه کار در حد انتظارات شما نخواهد بود. به‌طورکلی، تنظیمات و ویژگی‌های یک نرم‌افزار می‌تواند تفاوت زیادی را در کیفیت چاپ ایجاد کند.

استفاده از حالت‌های رنگی CMYK و RGB نیز حائز اهمیت است. خیلی از نرم‌افزارهای طراحی مثل فتوشاپ، تصاویر را با فرمت رنگی (RGB) ایجاد می‌کنند و با این فرمت رنگ‌ها را برای چاپگر ارسال می‌کنند.درحالی‌که، چاپگرها از قالب رنگی (CMYK) در فرآیند چاپ استفاده می‌کنند.

اگرچه از RGB هم می‌توان در چاپ استفاده کرد اما معمولاً برای تأمین نیازهای چاپگر، رفع تفاوت‌های محسوس در تونالیته رنگ هنگام تبدیل از حالتی به حالت دیگر، امری معمول است.

با به کار بردن نرم‌افزارهای گرافیکی مناسب و آگاهی از تفاوت‌  CMYK و RGB ، می‌توانید علت کیفیت چاپ پایین‌تر از حد ایدئال را بهتر تشخیص دهید. این کار موجب می‌شود که پیش از پرداخت هرگونه هزینه برای چاپ محصول، روند اصلاح با نهایت دقت صورت گیرد. نرم‌افزارهای گرافیکی مثل ادوبی فتوشاپ، ادوبی ایلوستریتور و ادوبی ایندیزاین برای رسیدن به حداکثر کیفیت چاپ و اعمال تغییرات، انتخاب‌های مناسبی هستند.

کیفیت چاپ

  • عامل دوم: مانیتورها

تفاوت تصویری که میان محصول چاپی و صفحه‌ مانیتور (نمایشگر) یا لپ‌تاپ‌ مشاهده می‌شود نیز عامل دیگری در کیفیت چاپ است. برخی از دلایلی که مستقیماً بر کیفیت چاپ اثر می‌گذارند عبارت‌اند از:

 رزولوشن صفحه‌های نمایش

  • طول عمر صفحه‌های نمایش
  • تأثیر روشنایی فضای کار بر روی صفحه‌های نمایش (نور طبیعی در مقابل نور مصنوعی و میزان کمی و زیادی نور)

به‌عبارت‌دیگر، مقایسه تصویری که روی صفحه  مانیتور نمایش داده‌شده و تصویری که چاپگر چاپ می‌کند به‌طور دقیق یکی نخواهد. روی‌هم‌رفته، این به معنای ناسازگاری و تفاوت بیش‌ازحد نیست اما انتظار این را داشته باشید که محصول چاپی همان چیزی نباشد که دقیقاً در مانیتور مشاهده شده است.

بیشتر بخوانید: تفاوت رنگ در مانیتور و چاپ

  • عامل سوم: زبان دستوری چاپگرها

زبان کنترل چاپگر (PCL) و زبان پست اسکریپت (PS) دو زبان دستوری رایج برای پرینترها هستند که امروزه از آن‌ها به‌وفور استفاده می‌شود. به کار بردن این دو زبان می‌تواند به‌صورت چشمگیری بر کیفیت چاپ تأثیر بگذارد.

زبان کنترل چاپگر (PCL) به دست اقسام گوناگونی از تولیدکنندگان استفاده می‌شود. این زبان برای خلق تصاویر وابسته دستگاه است و از سخت‌افزار چاپگر می‌خواهد تا بخش‌های اطلاعات را چاپ کند (مثل محتوای متنی و عکس).

مزیت استفاده از این روش پردازش سریع‌تر چاپ است اما امکان دارد نسخه اول چاپ (کاغذ اول) با آخرین نسخه (کاغذ آخر)، تفاوت در کیفیت چاپ داشته باشند. این نوع زبان توسط سیستم‌عامل‌های ویندوز پشتیبانی می‌شود و به چاپگر این اجازه را می‌دهد که بسیاری از محصولات چاپی را همان‌طور که انتظار می‌رود چاپ نماید.

اما زبان پست اسکریپت (PS) نیز وجود دارد. این زبان هم توسط تولیدکنندگان چاپگر مورداستفاده قرار می‌گیرد. اما برعکس زبان کنترل چاپگر، فقط برای استفاده در سیستم‌عامل مکینتاش، بهینه‌شده است.

همچنین، این زبان مستقل از چاپگر کار می‌کند. به این معنی است که همۀ اطلاعات چاپی را ایجاد می‌کند بدون اینکه از چاپگر بخواهد مناطق خاصی از داده‌های چاپ را کامل کند. محصول چاپ در زبان پست اسکریپت کندتر از زبان کنترل چاپگر تولید می‌شود اما با کیفیت استثنایی چاپ می‌کند که از  اولین نسخه تا آخرین نسخه همه یکسان هستند.

کیفیت چاپ

  • عامل چهارم: سیستم‌عامل‌ها

نسخه سیستم‌عامل در کیفیت چاپ نیز نقش دارد. اگر سیستم‌عامل کامپیوتر خود را مدتی است که به‌روزرسانی نکرده‌اید، پس انتظار چاپی باکیفیت را نداشته باشید به این دلیل که درایورهای سیستم و زبان‌های چاپ نمی‌توانند با یکدیگر به‌خوبی ارتباط برقرار کنند.

 مشکلات رایج در  چاپگرها

  • عدم استفاده از کاغذ باکیفیت

یکی از مسائلی که در کیفیت چاپ نادیده گرفته می‌شود، کیفیت کاغذ است. برای رفع این مشکل، همیشه از کاغذهای باکیفیت بالا (تولیدکنندگان مشهور جهانی) استفاده شود.

  • تمیز نبودن دستگاه چاپ

اگر محیط کار تمیز نبوده و کثیف و پُر از گردوغبار باشد، روند دستگاه چاپ در پایین‌ترین حد ممکن خواهد بود. بنابراین تمیز بودن محیط فرآیند چاپ حائز اهمیت است به‌خصوص قسمت‌هایی که مستقیماً با چاپ بر روی کاغذ در تماس هستند، باید کاملاً تمیز شده باشند.

  • عدم تطابق تنظیمات دستگاه چاپ با کاغذ

بیشتر چاپگرها برای ایجاد تناسب در نحوه چاپ با نوع کاغذ تنظیمات متعددی دارند. چاپگرهایی که قابلیت اجرا بر روی ضخامت‌های مختلف کاغذ را دارند باید برای هر نوع کاغذ انتخابی پیکربندی شوند. در غیر این صورت، کیفیت چاپ پایین خواهد آمد.

  • گرم شدن بیش‌ از حد دستگاه چاپ

دستگاه‌های چاپ لیزری در برابر فشارهای ناشی از گرما حساس هستند. اگر دستگاه چاپ لیزری در محیطی نصب گردد که به‌طور غیرمعمول گرم شود، می‌تواند به کیفیت چاپ آسیب برساند.

  • رطوبت زیاد محیط چاپ

رطوبت نیز می‌تواند در کیفیت چاپ نقش داشته باشد. رطوبت بیش‌ازاندازه ممکن است باعث کاهش توانایی تونر برای چسبیدن به سطح کاغذ شود.

بیشتر بخوانید: معرفی کاغذ بالکی

کیفیت چاپ

نکات ریز در کیفیت چاپ

بااینکه تعداد زیادی از مشکلات کیفیت چاپ به خاطر نقص یا پیکربندی غلط سخت‌افزاری است، اما موارد نرم‌افزاری وجود دارد که باید به آن‌ها توجه شود. مشکل عدم سازگاری قالب فایل و … می‌توانند از مسائل مهم در کیفیت چاپ باشند.

  • dpi : اگر قبلاً سعی کرده‌اید که یک پروژه چاپی را با بهترین کیفیت ایجاد کنید، به‌احتمال‌زیاد متوجه شده‌اید که کیفیت تصویر موقع افزایش اندازه تصویر بی‌کیفیت است. این مشکل به نقطه در هر اینچ یا dpi مربوط می‌شود. برای بیشتر کارهای چاپی مثل سررسید، کاتالوگ و دیگر موارد ، dpi با مقدار ۳۰۰ مناسب خواهد بود.
  • PDF : اکثر چاپخانه‌ها از فایل‌ PDF در چاپ استفاده می‌کنند. بااین‌وجود، گزینه‌های PDF دیگری مثل PDF/E برای مهندسان و PDF/X برای طراحان گرافیک نیز وجود دارد. این گزینه‌ها استانداردهای PDF هستند که برای چاپگر فرمت‌های محبوبی برای استفاده هستند.
  • در نظر داشتن رزولوشن: برای چاپ باکیفیت نیاز است که از تصاویر با رزولوشن بالا استفاده گردد. در هنگام طراحی باید میزان وضوح تصویر را بسته به نوع کار چاپی بررسی نمایید.

کلام آخر

سعی کردیم شما را با اکثر موارد تأثیرگذار در کیفیت چاپ آشنا کنیم، تا بهتر بتوانید آنچه را  که انتظار دارید روی آثار چاپی و چاپ کتاب خود مشاهده نمایید. به‌طور جامع، چاپ باکیفیت به عواملی مثل مانیتورها، نرم‌افزار گرافیکی، کیفیت کاغذ، نوع دستگاه چاپ و فضایی که دستگاه چاپ در آن قرار دارد (از نظر گرما و رطوبت) بستگی دارد.

چاپ کتاب با بهترین قیمت در ۷۲۴ چاپ

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
1 دیدگاهبستن دیدگاه‌ ها

1 دیدگاه

  • Leonor
    ارسال شده بهمن 14, 1401 در 9:20 ب.ظ 0لایک ها

    I have been exploring for a bit for any high quality articles or blog posts on this kind of
    house . Exploring in Yahoo I finally stumbled upon this site.

    Studying this info So i am glad to convey that
    I have a very just right uncanny feeling I came upon exactly what
    I needed. I so much definitely will make sure to don?t fail
    to remember this site and give it a glance on a relentless basis.

ارسال دیدگاه

عضویت در خبرنامه

آخرین پست ها و مقالات را در ایمیل خود دریافت کنید

ما قول می دهیم که اسپم ارسال نشود :)