انواع پوشش های مختلف در چاپ کتاب

معرفی پوشش های مختلف در چاپ کتاب

مقاله ای که امروز قصد داریم برای شما مورد بررسی قرار دهیم در خصوص انواع پوشش های مختلف در چاپ کتاب است، تا انتهای مطالب ما را همراهی کنید.

با پیشرفت تکنولوژی بشر توانست هر نوع تصویر یا نوشته ای را که می خواهد روی کاغذ به نمایش بگذارد، دستگاهی که با آن این کار را انجام می دادند دستگاه چاپ نام داشت، در گذر زمان حتی دستگاه های چاپ کتاب نیز پیشرفته تر شدند به گونه ای که قادر به چاپ کتاب به صورت رنگی بودند یا پوشش های مختلفی بر روی کاغذها قرار دهند. در ادامه بیشتر در این باره صحبت خواهیم کرد.

در چاپ کتاب چه نوع پوشش هایی مورد استفاده قرار می گیرد؟

همانطور که می دانید بروشور، کاتالوگ، تراکت، کارت ویزیت و… هر یک استفاده ی خاصی دارند به همین دلیل از پوشش های خاصی برای هر یک استفاده می کنند. از جمله پوشش های مختلف در چاپ کتاب می توان به موارد زیر اشاره کرد:

چاپ کتاب

 

  • سلفون مات

این نوع سلفون نور را بازتاب نمی دهد به همین دلیل دید بهتری را برای مخاطب فراهم می کند از مزیت هایی که می توان برای سلفون مات نام برد این است که رنگ طرح اصلی را با کیفیت بیشتری نشان می دهد.

  • سلفون براق

برخلاف نوع قبلی سلفون های برق نور را بازتاب می دهند، رنگ ها را با شفافیت بیشتری نشان می دهند و به طور کلی شادابی بیشتری به نسبت سلفون مات دارد.

  • لمینت گرم یا حرارتی

لیمنت گرم یا حرارتی پرکاربرد ترین نوع پوشش در میان پوشش های مختلف در چاپ کتاب است، که آن را با استفاده حرارت روی سطح مورد نظر می چسبانند، جنس لیمنت گرم از پلاستیک است.

بیشتر بخوانید : جلد گالینگور چیست؟

  • لمینت سرد

برای لمینت سرد نیازی نیست که با استفاده از گرما پوشش پلاستیکی چسبانده شود تنها با استفاده از دستگاه لمینیتور این کار انجام خواهد شد، جلوه ای که این نوع پوشش به سطح مورد نظر می دهد بهتر از لمینت حرارتی است.

  • ورنی گرم

نوع دیگری از پوشش ها که اندکی متفاوت از سایرین است ورنی گرم می باشد، برای ایجاد این نوع پوشش از چاپ سیلک اسکرین روی سطوح مورد نظر استفاده می شود. از آن جایی که ماده ی اصلی برای ساخت ورنی گرم نوعی ماده ی نفتی با بوی نامطبوع است به همین دلیل به آن نوعی ماده ی خوشبو کننده اضافه می کنند.

  • ورنی سرد

از ورنی سرد به منظور ثبات رنگ استفاده می شود که به صورت چاپ افست به سطح مورد نظر منتقل می شود. جالب است بدانید که ورنی سرد بدون درخشش است.

چاپ کتاب

 

هزینه انواع پوشش های مختلف در چاپ کتاب چقدر است؟

همانطور که می دانید امروزه نوسان قیمت حتی برای کاغذ نیز وجود دارد بنابراین نمی توان گفت که هزینه ی هر یک از پوشش هایی که در صنعت چاپ کتاب به کار برده می شود چقدر است اما می توان عوامل موثر بر هزینه ها را ذکر کرد که به شرح زیر است:

  • نوع پوشش انتخابی

اگر تا به این بخش از مقاله را با دقت مطالعه کرده باشید می دانید که هر یک از پوشش هایی که در صنعت چاپ کتاب مورد استفاده قرار می گیرند ویژگی های مختص به خود را دارند علاوه بر آن ظاهری که ایجاد می کنند نیز متفاوت است از همین رو می توان گفت که هزینه ی هر یک با توجه به ساختار آن با دیگری متفاوت خواهد بود.

بیشتر بخوانید : چاپ افست چیست؟

  • تعداد مورد نیاز

هر چه تعداد بیشتری کارت ویزیت، بروشور، کاتالوگ و موارد این چنینی سفارش دهید مواد پوششی بیشتری به کار برده خواهد شد در نتیجه هزینه های دریافتی از شما نیز افزایش می یابد.

  • ابعاد

ابعاد کارتی که مد نظر شماست هم می تواند از دیگر عوامل موثر بر قیمت باشد، هر چه کارت ها ابعاد بزرگتری داشته باشند باید هزینه ی بیشتری پرداخت کنید.

  • نوع کارت

جالب است بدانید که حتی نوع کارتی که انتخاب کرده اید نیز می تواند بر هزینه ها تاثیر مستقیم داشته باشد، به طور مثال جنس کارت ویزیت با بروشور کاملا متفاوت است پس از مواد مختلفی برای ساخت هر یک استفاده می شود از این موضوع می توان فهمید که هزینه هر یک با دیگری متفاوت خواهد بود.

  • دستگاه مورد استفاده

برخی از چاپ خانه ها هزینه ی بیشتری به نسبت سایر چاپ خانه ها دریافت می کنند دلیل آن هم این است که دستگاه های پیشرفته تری را به کار می برند که بدون شک مزیت هایی را نیز به همراه دارند، پس نوع دستگاه مورد استفاده در چاپ خانه ها نیز می تواند عاملی موثر بر هزینه ها باشد.

انواع مختلف پوشش در چاپ چه کاربردهایی دارند؟

تقریبا برای هر نوع کاغذی می توان از پوشش هایی که در چاپ خانه ها وجود دارند استفاده کرد، از جمله عناصری که در طول روز به این پوشش ها مجهز می شوند می توان به کاتالوگ، بروشور، تراکت، کارت ویزیت و… اشاره کرد.

استفاده از پوشش در چاپ کتاب چه مزیتی به همراه دارد؟

همانطور که می دانید کاغذها به قدری ظرافت دارند که به سرعت و با کمترین فشاری آسیب می بینند حتی اگر قطر زیادی نیز داشته باشند پس باید پوششی داشته باشند تا به سرعت از بین نروند، مهم ترین مزیتی که می توان برای انواع مختلف پوشش در چاپ کتاب نام برد این است که به کاغذ و سطحی که روی آن قرار می گیرند استحکام می بخشند، از دیگر مزیت های آن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • از آن جایی که پلاستیک هستند سطح مورد نظر را جلا و جلوه ای خاص می بخشند.
  • باعث دوام هر چه بیشتر رنگ ها و متون می شوند.
  • طول عمر سطوحی که دارای این نوع پوشش های می باشند بیش از سطوحی است که پوشش های فوق برای آن ها استفاده نشده است.

اگر می خواهید کارت خاصی را سفارش دهید اما نمی دانید بهترین سایت برای انجام این کار کدام است پیشنهاد می کنیم به سایت 724 چاپ به نشانی https://724chap.com مراجعه کرده و با مسئولان مربوطه ارتباط برقرار کنید.

چاپ کتاب با بهترین قیمت در ۷۲۴ چاپ

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
0 دیدگاهبستن دیدگاه‌ ها

ارسال دیدگاه

عضویت در خبرنامه

آخرین پست ها و مقالات را در ایمیل خود دریافت کنید

ما قول می دهیم که اسپم ارسال نشود :)