چگونه بهترین عنوان را برای کتابتابمان انتخاب کنید.

انتخاب بهترین عنوان برای کتاب

همة ما این ضرب المثل معروف را شنیده‌ام که: «یک کتاب را از روی جلدش قضاوت نکنید». اگرچه این هشدار کوتاه خوبی است در مقابل قضاوت عجولانه، اما در واقع نویسندگان و ناشران کتاب برای جذب خوانندگان بالقوه و افزایش فروش کتاب‌هایشان باید بدانند که بهترین عنوان را برای کتاب خود انتخاب کنند.

چرا بهترین عنوان‌ مهم‌ است؟

بهترین عنوان کتاب اولین چیزی است که خوانندة بالقوه می‌بیند. عنوان‌ها باید مخاطبان هدف را جذب کنند و در حدی باید در مورد پیرنگ و لحن کتاب گوینده باشند. یک عنوان خوب بدون آنکه داستان را لو بدهد باید به‌گونه‌ای باشد که در خواننده علاقه ایجاد کند. عنوان‌ها شاید نسبت به داستان یک موضوع ثانویه به نظر بیایند اما بهترین عنوان کتاب می‌تواند یک رمان یا کتاب غیر داستانی را در ذهن خوانندگان به‌یادماندنی‌تر کند، در عین اینکه بر فروش آن بیفزاید.

بیشتر بخوانید: طراحی جلد کتاب

سه ویژگی متداول بهترین عناوین

عناوین خوب ویژگی‌های مشترکی دارند. نوشتن فهرستی از عناوین کتاب‌های مورد علاقه‌تان و فکر کردن به اینکه چه چیزی باعث شده این عناوین تأثیرگذار باشند ممکن است مفید باشد. بعضی از ویژگی‌های مشترک عنوان‌های خوب عبارت‌اند از:

اختصار

معمولاً به یادماندنی‌ترین نام‌ها، اسامی کوتاه هستند. یک نام کوتاه راحت‌تر به یاد سپرده می‌شود و معمولاً نسبت به عناوین بلند مهیج‌تر و تأثیرگذارتر است.

خاطره‌انگیز

عناوین پرفروش اغلب خاطره‌انگیزند و حاوی بازی با کلمات و استعاره‌‌اند. عناوین رمان‌ها مثل ویترین‌های کوچکی هستند که مهارت نویسندگی و توانایی‌های نویسنده را نشان دهد. بنابراین بسیار مهم هست که با ارائة عنوانی عالی، به خوانندگان بالقوه بخشی از مهارتتان را در نویسندگی نشان دهید.

به‌یادماندنی و منحصربه‌فرد

یک عنوان کتاب خوب باید هم خاطره‌انگیز‌ باشد و هم منحصربه‌فرد. عنوان عالی به‌راحتی قابل تشخیص و فراموش‌نشدنی است.

بهترین عنوان برای کتاب

چهار نکته‌ای که قبل از نام‌گذاری کتاب و بهترین عنوان باید در نظر داشته باشید

عناوین تک‌کلمه‌ای

بسیاری از کتاب‌های پرفروش تک‌واژه‌ای هستند اما در عصر آنلاین و موتور‌های جستجوگر بسیار مهم هست که عواقب انتخاب عنوان تک‌کلمه‌ای را در نظر داشته باشید. هنگام تایپ عنوان تک‌کلمه‌ای در موتور جستجو، ممکن است جستجوگر احتمالی کتاب شما با مطالب دیگری که موتور جستجوگر ارائه می‌دهد درگیر شود و کتاب شما را پیدا نکند. عناوین یک‌کلمه‌ای را به عناوین سه یا چهار کلمه‌ای گسترش دهید تا نتایج جستجو را به کتاب خود اختصاص دهید.

بهترین عناوین موجود

بسیار مهم است که مطمئن شوید عنوانی که انتخاب می‌کنید بکر باشد و قبلاً برای کتاب دیگری استفاده نشده باشد. عنوانی را که برای کتاب خودتان در نظر دارید در موتورهای جستجوگر جستجو کنید تا از اصیل بودن آن اطمینان حاصل کنید.

ژانر را در انتخاب بهترین عنوان در نظر بگیرید

به این فکر کنید که در چه ژانری کار می‌کنید و بر اساس آن عنوان مناسب را انتخاب کنید. اصولاً یک کتاب در ژانر وحشت باید با یک رمان فانتزی عنوان متفاوتی داشته باشد. عنوان کتاب شما باید مشابه با سایر عناوین کتاب در همان ژانر باشد تا خوانندگان عنوان بتوانند تصور کنند که کتاب شما در چه زمینه‌ای است.

ارجاعات سهوی

عامل مهمی که باید هنگام انتخاب عنوان کتاب خود در نظر بگیرید، این است که مطمئن شوید عنوان کتاب به‌طور ناخواسته به موضوع بحث‌برانگیزی اشاره نمی‌کند. بازاریابی موفق کتاب مستلزم یک عنوان عالی است که باعث نشود خوانندگان عنوان، کتاب را با موضوع و یا گروهی بحث‌برانگیز مرتبط بدانند و جبهه‌گیری کنند.

بیشتر بخوانید: بررسی فونت به عنوان نکته ای مهم در چاپ

بهترین عنوان برای کتاب

چهار نکته برای رسیدن به بهترین عنوان

رسیدن به عنوان مطلوب برای کتابتان ممکن است کار سختی باشد. در اینجا برای ایجاد ایده‌های تازه برای عنوان کتاب چند نکته مطرح می‌شود که می‌توانید در نظر داشته باشید.

نام کاراکترها در انتخاب بهترین عنوان

نام‌گذاری کتاب می‌تواند بر اساس شخصیت اصلی و یا شخصیت مهم دیگری در کتاب باشد. آیا در کتابتان شخصیت‌هایی با نام‌هایی منحصربه‌فرد و خاطره‌انگیز وجود دارد؟ نام کاراکتر، مانند هری پاتر می‌تواند عنوانی ارائه کند قوی اما در عین سادگی، که توجه خوانندة بالقوه را جلب کند.

صحنه (مکان و زمان)

به این فکر کنید که داستان شما در چه زمان و مکانی شکل گرفته است. بازی با زمان و صحنة کتاب احتمال دارد به خلق عنوانی کمک کند که مورد علاقة مخاطبان باشد. عشق در سال‌های وبا عنوان کتاب شناخته‌شده‌ای است که بلافاصله دورة زمانی و لحن کتاب را مشخص می‌کند.

آرایة ادبی و تاثیر آن در انتخاب بهترین عنوان

بسیاری از عناوین داستانی و غیرداستانی جذاب از آرایه‌های ادبی استفاده می‌کنند تا عناوین خود را جذاب کنند. [می‌توانید استفاده از جناس را در نظر بگیرید برای خلق عنوانی که نظر خواننده را جلب کند، مثل روض الجنان و روح الجنان].

اصالت و انتخاب بهترین عنوان

ببینید چه چیزی، چاپ کتاب شما را از سایر کتاب‌ها متمایز می‌کند و سعی کنید آن را در ایده‌های بهترین عنوان خود بگنجانید. بهترین عنوان کتاب به مخاطب باید سر نخی بدهد که این کتاب با بقیه فرق دارد. برای مثال، کتاب راز، عنوان جذابی است که نویدبخش یک تجربة ادبی کاملاً بدیع است.

چاپ کتاب با بهترین قیمت در ۷۲۴ چاپ

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 2]
0 دیدگاهبستن دیدگاه‌ ها

ارسال دیدگاه

عضویت در خبرنامه

آخرین پست ها و مقالات را در ایمیل خود دریافت کنید

ما قول می دهیم که اسپم ارسال نشود :)