8 تمرین برای افزایش مهارت نویسندگی

8 تمرین جهت افزایش مهارت نویسندگی

چه نویسنده تازه‌کاری باشید که قصد دارد عادت نوشتن خلاقانه در خود ایجاد کند، چه نویسندة ماهری که قصد افزایش مهارت نویسندگی را دارد، در هر صورت می‌توانید از این چالش‌های نویسندگی بهره ببرید. چالش‌های نویسندگی خلاقانه تمارینی هستند که داستان‌پردازی خلاق را شکل می‌دهند. یک تمرین مناسب و خلاق باید شما را از حاشیة امن بیرون بکشد و مجبورتان کند به‌گونه‌ای متفاوت با آنچه معمولاً انجام می‌دادید، بنویسید. هر یک از این راهکارهایی را که توصیه می‌شود می‌توانید برای انواع مختلف نویسندگی داستانی و غیر داستانی به‌کار رفته و باعث افزایش مهارت نویسندگی شود.

بیشتر بخوانید: معرفی کتاب موفقیت و انگیزشی

  1. برای افزایش مهارت نویسندگی ایده‌پردازی کنید با روش برف‌ریزه (snowflake)

رندی اینگرمنسون، نویسنده و مربی نویسندگی روش برف‌ریزه را ایجاد کرده است. این روش، روشی است برای ساختن و پرداختن یک رمان از ابتدا فقط با نوشتن یک خلاصه داستان اولیه در یک جمله و بعد اضافه کردن عناصر داستانی و لایه‌بندی آن. روش برف‌ریزه برای انواع نوشته‌های خلاقانه کاربرد دارد. برای شروع استفاده از این روش به تصویر بزرگی از داستان فکر کنید و در یک جمله توصیفش کنید. با استفاده از پاراگرافی که نوشته‌اید کاراکترهای گوناگون داستان را خلق کنید و به توصیف  آن‌ها بپردازید. سپس با موضوعاتی که برای توصیف کاراکترهای داستان استفاده کردید خطوط داستانی ایجاد کنید که به اصل داستان شما مرتبط باشد.

  1. در افزایش مهارت نویسندگی با یک پایان شروع کنید، سپس داستانی بسازید که به آن پایان منتهی شود.

پایان دادن مناسب داستان بسیار دشوار است. حتی یک کتاب خوب اگر پایان ضعیفی داشته باشد به‌راحتی از خاطره‌ها محو می‌شود. اما کتابی با یک پایان عالی ــ از آنا کارنینا تا گتسبی بزرگ تا پسر بومی ــ از ذهن و یاد خواننده پاک‌نشدنی است. البته پایان داستان باید مناسب روایت داستان باشد. برخی از نویسندگان به معنای واقعی کلمه نوشتن یک کتاب را با فهمیدن پایان آن شروع می‌کنند و سپس مجموعه‌ای از رویدادها، پیرنگ و پیچش‌های پیرنگ را مهندسی معکوس می‌کنند تا به پایانی رضایت‌بخش برسند. این روش را هنگام ترسیم داستان خود در نظر بگیرید و به یاد داشته باشید که می‌توانید در رمان‌نویسی، خاطره‌نویسی و تقریباًً هر نوع نوشتن خلاقانة روزمره اعمال کنید.

  1. برای افزایش مهارت نویسندگی با یک عنوان شروع کنید.

مطمئن نیستید درباره چه چیزی بنویسید؟ یا شاید می‌دانید موضوع شما چه خواهد بود اما می‌توانید به هزاران راه مختلف برای نزدیک شدن به آن فکر کنید. بر روی انتخاب یک عنوان تمرکز کنید و بعد به طرح کلی بپردازید که مناسب عنوانی که انتخاب کرده‌اید باشد. به یک عنوان سست و مبهم اکتفا نکنید. یک عنوان خاص و واضح انتخاب کنید و متناسب با آن شروع به نوشتن داستانتان کنید.

بیشتر بخوانید: انتخاب بهترین عنوان

  1. در یک ژانر متفاوت شروع به نوشتن کنید.

چالش یک روزه‌ای برای افزایش مهارت نویسندگی خودتان ایجاد کنید برای نوشتن در ژانری که چندان بلد نیستید. سعی کنید دربارة یک رویداد از زندگی خودتان در سبک داستان‌های جنایی بنویسید.

افزایش مهارت نویسندگی

  1. فرض کنید که برای بهترین دوست خود داستان می‌نویسید.

در ذهن داشتن یک مخاطب خاص به برخی نویسندگان کمک می‌کند کارشان را پیش‌نویس کنند. حتی شده برای زمان کوتاهی تصور کنید که مخاطبتان بهترین دوستتان، چند تن از اعضای خانواده و یا از همکارانتان هستند. چگونه این کار بر سبک نوشتاری شما تأثیر خواهد گذاشت؟ آیا این مخاطب خاص دیدگاهی را القا خواهد کرد که در غیر این صورت ممکن بود به فکرتان خطور نکند؟

  1. به مدت یک ماه هرروز یک ایده جدید داستان بیافرینید.

اگر در نوشتن داستان‌های تخیلی مشکل دارید سعی کنید عادتی در خود شکل دهید که هرروز یک ایده جدید داستانی بنویسید. بسیاری از این ایده‌ها برای نوشتن یک رمان کافی نیستند و حتی ممکن است مناسب یک داستان کوتاه هم نباشند. اما شاید یکی دوتا از این ایده‌ها کاملاً ثمر بخش و انگیزة خوبی برای افزایش مهارت نویسندگی باشند.

  1. درباره موضوعی که در اینترنت کشاف کرده‌ید بنویسید.

شاید از مقاله‌ای که خوانده‌اید الهام بگیرید، یا شاید جرقه‌ای از یک عکس یا یک توییت در ذهنتان زده شده باشد. دنبال چیزهایی بروید که معمولا در پی آن‌ها نیستید ببینید چشم‌انداز تازه‌ای پیدا می‌کنید؟

  1. چیزی بنویسید که اگر بچه بودید برایتان گیرایی داشت.

به گذشته سفر کنید به این فکر کنید چه چیزهایی شما را در جوانی به وجد می‌آورد. مکان مورد علاقه‌ای که در کودکی دوست داشتید بروید کجا بود؟ چه ژانرهای داستانی برایتان جذابیت داشت. سعی کنید برای خودتان در گذشته بنویسید و ببینید در راستای افزایش مهارت نویسندگی  و چاپ کتاب چه اتفاقی می‌افتد.

چاپ کتاب با بهترین قیمت در ۷۲۴ چاپ

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]
0 دیدگاهبستن دیدگاه‌ ها

ارسال دیدگاه

عضویت در خبرنامه

آخرین پست ها و مقالات را در ایمیل خود دریافت کنید

ما قول می دهیم که اسپم ارسال نشود :)