6 نکته برای نوشتن متن آغاز یک رمان به‌ یادماندنی

آغاز یک رمان چگونه باید باشد

نویسندگان می‌توانند ایده‌های داستانی درخشانی داشته باشند درحالی‌ که در مورد چگونگی آغاز یک رمان مطمئن نباشند. آغاز یک رمان با نوشتن اولین جمله شروع می‌شود، که باید توجه خواننده شما را جلب کند و او را مستقیماً به داستان شما هدایت کند.

بیشتر بخوانید: سبک های نگارش کتاب

6  نکته برای نوشتن متن آغازین به‌ یادماندنی

با راه‌های بی‌شماری که برای شروع یک رمان هست اولین سطرهای  شما می‌تواند اشکال مختلفی پیدا کند.در زیر چند ایده عالی وجود دارد تا شما را تشویق کند  که  راه خود را برای شروع پیدا کنید:‍‍‍

  1. از وسط داستان شروع کنید

لازم نیست سطرهای اول آغاز یک رمان با تفسیرهای طولانی از ظاهر اتاق یا تفسیر ویژگی‌های یک شخصیت باشد، البته در حین پیشروی داستان می توانید کارهای ذکر شده را انجام دهید. با روش آغاز از وسط داستاندر همان  صفحات اول خواننده را می توانید غرق قصه کنید، کنجکاوی آنها را در مورد آنچه در حال وقوع است برانگیخته و علاقه آنها را به خواندن  ادامه داستان بیشتر کنید. هری پاتر و تالار اسرار  ازجی کی رولینگ ،نیز نمونه‌ای از رمانی است که در میانه  ماجرا شروع می‌شود در این مورد مشاجره ای  بین برخی از اعضای خانواده بود.

  1. با یک رمز و راز شروع کنید

آغاز یک رمان خود را با سناریویی شروع کنید که خواننده را با سؤالاتی پر می کند که می خواهند به آنها پاسخ دهند. . در کتاب صد سال تنهایی اثر گابریل مارکز، اولین سطرها بر روی شخصیت اصلی است، سرهنگ اورلیانو بوئندیا در آستانه رویارویی با جوخه تیراندازی دشمن بود، اما  در حال یادآوری یک بعد از ظهر  درگذشته  که با پدرش گذرانده بود.این نوع پاراگراف آغازین احساس  انتظار ایجاد می کند و سؤالاتی را برای خواننده خلق می کند که در حین خواندن باید به آنها پاسخ دهد، این شخص چه کار کرده است؟ چرا او در شرف مرگ است؟ چرا او اکنون به پدرش فکر می کند و آیا این خاطره به اتفاقی که قرار است بیفتد مربوط می شود؟

آغاز یک رمان

  1. فلشبک یا برگشت به گذشته

در آغاز یک رمان به خاطرات گذشته در زندگی کاراکتر خود برگردید، جایی که می توانید داستان مکمل  یا جزئیات اضافی را ارائه دهید که نشان می دهد چگونه آنها   به این نقطه از داستان رسیدهاند. مهم نیست که چگونه ادامه دهید، مطمئن شوید که سطر اول شما دلیلی برای ادامه خواندن به مخاطبان شما می دهد.

بیشتر بخوانید: معرفی رمان های برتر

  1. وضعیت داستان را شرح دهید

یک جمله ساده می تواند راه را برای یک پاراگراف اول در آغاز یک رمان جذاب هموار کند و زمینه را برای نوع رمان هایی که خوانندگان در شرف تجربه هستند فراهم کند. سطر اول آنا کارنینا اثر لئو تولستوی شرح قصه  از دیدگاه شخصیت اصلی کتاب است که به خواننده می گوید این رمان درباره خانواده است.

  1. لحن روایت را مشخص کنید

خط اول کتابغرور و تعصب اثر جین آستن لحن شوخ و طنزی را ایجاد می کند که حال و هوای بقیه رمان مشخص میکند.با ارائه نقطه نظرات راوی یا شخصیت اصلی، می توانید به خواننده این احساس را بدهید که قرار است وارد چه نوع داستانی شود. جورج اورول در کتاب 1984 با ارجاع به ساعت‌هایی که در نیمه شب به جای 12 بار، 13بار به صدا در می ایند برای مخاطبان محیط دیستوپیایی (ویرانشهر) خود را ایجاد می‌کند و به آن ها اطلاع می‌دهد که این داستان در دنیایی اتفاق می‌افتد که قوانین آن کاملاً متفاوت هستند.

  1. آغاز یک رمان را با یک صدا شروع کنید

چه راوی باشد و چه شخصیت اصلی، آغاز یک رمان از زبان تعریف کننده می تواند ما را مستقیماً به احساسات آن شخص وصل کند یا سبب ایجاد زمینه ای برای همدلی ما با او شود. لولیتا اثر ولادیمیر ناباکوف با خط پرشور و دراماتیک راوی خطاب به موضوع  علاقه او به فردی آغاز می شود. این افتتاحیه ها تصویری از شخصی را تشکیل می دهند که بقیه داستان را با آن آشنا خواهیم شد.

بیشتر بخوانید: رمان جنایت و مکافات

 

منبع

https://www.masterclass.com/articles/tips-for-writing-the-opening-line-of-your-novel

چاپ کتاب با بهترین قیمت در ۷۲۴ چاپ

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 3 میانگین: 2.7]
0 دیدگاهبستن دیدگاه‌ ها

ارسال دیدگاه

عضویت در خبرنامه

آخرین پست ها و مقالات را در ایمیل خود دریافت کنید

ما قول می دهیم که اسپم ارسال نشود :)