کتاب صوتی چیست؟

کتاب صوتی ، متن کتابی بوده که توسط یک یا چند گوینده خوانده می‌شود و به‌ صورت فایل برای ما تبدیل خواهد شد .معمولاً افرادی که اختلال بینایی دارند یا کسانی که سالمند هستند بیشتر از افراد از کتاب صوتی استفاده می‌کنند البته من و شما نیز می‌توانیم کتاب صوتی را در حین انجام کارهای متفاوت مانند پیاده‌روی ،  رانندگی ،  کارخانه کردن و هر زمان دیگری گوش دهیم . نام دیگر کتاب صوتی ،  کتاب گویا بوده که برای شما عزیزان تهیه گردیده ؛ برای اطلاعات بیشتر از کتاب صوتی و دانستنی هایی که تا به‌ حال نمی‌دانستید می‌توانید تا پایان مقاله ما را همراهی کنید .

کتاب صوتی از چه زمانی تولید شد؟

پیشینه کتاب‌های گویا در جهان به سال 1931 برمی‌گردد که در آن سال ،  آمریکا به فکر برنامه‌ی کتاب سخنگو بود که بدین گونه آن‌ها تصمیم گرفتند پروژه‌ای بسازند کتاب نابینایان را به صوت تبدیل کنند ؛ ابتدا قصد تنها فقط این بود که کمکی به نابینایان شود اما بعدتر این هدف‌ها گسترده‌تر شد و همین شد که اولین بار کتاب سخنگو را در سال ۱۳۳۲ تولید کردند و سال بعد برای اولین بار تولید انبوه کتاب سخنگو شروع شد.

بیشتر مطالعه کنید : فیپا

بعد از آن که کتاب سخنگو تولید شد ابتدا برخی از کتاب‌های آموزشی و درسی روی کاست پیاده شد و به دنبال آن کتاب‌های ادبی و داستان و رمان نیز ارائه شد . بعد ۴۰ سال شرکت کتاب گویا شروع کرد به اجرای طرح‌های متفاوت از نظیر اجاره کتاب صوتی و حتی خدمات فروش محصولات خود و این‌گونه هر مقدار بیشتر جایگاه کتاب گویا در میان مردم باز کرد و طرفداران بسیاری پیدا کرد و در سال ۱۹۸۰ تقریباً کسب ‌و کار نشر کتاب گویا خیلی گرفت و حدود چندین میلیارد در سال فروش می‌کرد .

کتاب صوتی

 

مزایای استفاده از کتاب صوتی:

استفاده از کتاب صوتی مزایای بسیاری دارد؛ که ما در ادامه این بحث به‌طور خلاصه آن‌ها را بیان خواهیم کرد :

  • استفاده بهینه از زمانه و امکان انجام دادن هم ‌زمان کارها :

گوش دادن به کتاب صوتی بسیار لذت‌بخش است ،  اما بهتر از آن این است که می‌توان با استفاده از آن زمان‌هایی را که به‌طور عادی از دست می‌رود را ما از دست ندهیم و آن را فرصتی برای زمان مطالعه تبدیل کنیم .به‌طورکلی ما افراد پر مشغله و کسانی که در طول روز زمان زیادی را صرف رفت‌وآمد به محل کار خود یا مکان‌های دیگر می‌کنند داریم و این افراد که نمی‌توانند زمانی را برای مطالعه صرف کنند می‌توانند به‌ راحتی در طول مسیر خود و یا وقت‌های استراحت خود این کتاب‌های صوتی را گوش دهند و نهایت لذت را بدون استرس ببرند.

استفاده از کتاب صوتی برای افرادی که وقت ندارند می‌تواند بهترین راحل باشد و زمان برایشان سریع‌تر بگذرد از همه مهم‌تر این است که هزاران کتاب صوتی وجود دارد و شما می‌توانید هرکدام را که دلخواه خودتان است در طول روز گوش دهید؛ بر اساس تحقیقاتی که صورت گرفته دیده‌شده که هر شهروند آمریکایی برای رفتن و برگشتن از سرکار خود حدود ۱ ساعت و ۱۳ دقیقه وقت مصرف می‌کنند که این بهترین زمان می‌تواند باشد که آن را برای گوش دادن به کتاب‌های صوتی انتخاب کنند ،  نه تنها آمریکا بلکه تمامی کشورها ازجمله ایران می‌تواند ،  به‌ طور یقین از زمان‌های ازدست‌ رفته جلوگیری کند.

اگر واقعاً خواندن را دوست دارید و از آموزش در هر زمان لذت می‌برید اما آن‌قدر مشغول کارهای دیگر هستید که به کتاب خواندن نمی‌رسید ،  شما می‌توانید با گوش کردن به کتاب‌های گویا خیلی راحت بسیاری از زمان‌هایی که از دستتان می‌رود را به کتاب صوتی گوش کنید.

  • آموزش:

کتاب صوتی برای اهداف آموزشی نیز خیلی مورد استفاده قرار می‌گیرد و ابزاری ساده و ارزشمند برای یادگیری همه‌ی ما محسوب می‌شود . با کتاب صوتی برخلاف کتاب سنتی ،  فرد می‌تواند هنگام انجام کارهای دیگر نیز به آموزش و یادگیری بپردازد؛ یعنی کارهایی که نیاز به فکر و توجه چندانی ندارند و این می‌تواند یک پیشرفت خیلی خوب در زندگی باشد که هم‌زمان با گوش کردن به کتاب‌های صوتی و یادگیری بتوانید به کارهای دیگر نیز بپردازید.

کتاب صوتی

 

  • سالمندان ،  بیماران و ناتوانان:

کتاب گویا اول ‌از همه برای این دسته از افراد ساخته شد و برای آن‌ها فوق‌العاده است .افرادی که به هر دلیل یا مشکلی نمی‌توانند که از فعالیت‌های معمولی ما انسان‌ها استفاده کنند و از آن‌ها محروم هستند ،  با گوش دادن به کتاب صوتی ،  می‌توانند بخش بسیار و عمده از اوقات خود را پر کنند و از آن لذت کافی را ببرند.

  • افرادی که دچار اختلال بینایی هستند:

کتاب صوتی برای نابینایان و کسانی که اختلال بینایی دارند نیز خیلی می‌تواند خوب باشد و یک نعمت خیلی خوب محسوب می‌شود برای آن‌ها ، کتب گویا به همه این امکان را می‌دهد که از انواع کتاب صوتی که وجود دارد یکی را انتخاب کنند وزندگی خودشان را کامل‌تر کنند.

بیشتر مطالعه کنید : شابک

  • ایجاد حس علاقه به کتاب صوتی در کودکان:

مهم‌ترین مهارتی که یک کودک خردسال از کوچکی می‌تواند آن را کسب نماید این است که بتواند بخواند ،  کتاب‌های صوتی خیلی راحت می‌تواند مهارت خواندن را برای زبان‌آموزی در کودکان ایجاد نماید و کودکان را به یادگیری تشویق می‌نماید .این قابلیت وجود دارد که کودکان بتوانند هم‌زمان که به کتاب نگاه می‌کنند ،  به قصه نیز گوش دهند و دایره لغات و  مهارت‌های آن‌ها افزایش یابد .

کاملاً این موضوع ثابت‌شده که درگیر چیزی شدن با بیش از یک حس ،  می‌تواند بسیار بهتر عمل نماید و به درک بهتر آن کمک کند ؛ بنابراین کتاب‌های گویا می‌تواند به کودکان کمک کند تا کلمات را هم از طریق شنیدن و همچنین از طریق دیدن بیاموزند .

سخن آخر

دلایل و امتیازات زیادی برای انتخاب کتاب صوتی برای مطالعه وجود دارد .مواردی که ما ذکر کردیم تنها چندین مورد از مزایای آن‌ها بود و فکر می‌کنیم که همین مقدار برای این‌که شمارا تشویق کند تا به کشف دنیای هیجان‌انگیز و خوب کتاب‌های صوتی قدم بگذارید کافی باشد  . سایت چاپ 704 یک سایت فوق‌العاده درزمینه‌ی چاپ آنلاین در کشور هست که به‌عنوان برترین و بهترین سیستم خودکار و کامل محاسبه‌ی آنلاین هزینه‌ چاپ کتاب هست که دارای قیمت‌های به‌ روز می باشد .

چاپ کتاب با بهترین قیمت در ۷۲۴ چاپ

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]
0 دیدگاهبستن دیدگاه‌ ها

ارسال دیدگاه

عضویت در خبرنامه

آخرین پست ها و مقالات را در ایمیل خود دریافت کنید

ما قول می دهیم که اسپم ارسال نشود :)