معرفی و نقد و برسی کتاب تئوری انتخاب اثر ویلیام گلسر

در این مقاله به کتاب تئوری انتخاب اثر ویلیام گلسر می پردازیم و این کتاب را به شما معرفی می کنیم.

معرفی کتاب تئوری انتخاب اثر ویلیام گلسر

دکتر ویلیام گلسر روش روانشناسی جدیدی را در کتاب تئوری انتخاب ارائه می دهد که می تواند در صورت استفاده ناتوانی ما در کنار آمدن با دیگران را از بین ببرد. این ناتوانی تقریبا منشا تمام ناراحتی ها در برقرار کردن ارتباط موثر با دیگران است.مبحثی که در ابتدا به آن تئوری کنترل می گفتند ویلیام گلسر آن را به تئوری انتخاب تغییر داد تا به اینکه تقریبا تمام رفتار ها انتخاب هستند تاکید کند. تئوری انتخاب ادعا می کند  که ما تحریک می شویم با انگیزه های درونی، نه انگیزه های خارجی مثل مجازات و پاداش.ویلیام گلسر توصیه می کند که باید برای پیشرفت در روابط انسانی، از روانشناسی کنترل بیرونی نابود کننده و مجازات کننده ی روابط دست بکشیم. او این نظریه را دارد که اگر به عنوان مثال، در یک رابطه ناخوشایند در حال حاظر هستید، احتمالا از روانشناسی کنترل بیرونی یکی یا هر دو طرف شما استفاده می کند.پا را فراتر می گذارد گلسر و نشان می دهد که رابطه فعلی تان و احساس بدبختی شما به هم مربوط هستند. بر خلاف آنچه شما ممکن هست که باور اشته باشید، از لحظه حال مشکلات شما نشات می گیرد و نه از گذشته تان، هیچ کس اتفاقات دیروز را نمی تواند تغییر دهد.تئوری انتخاب در واقع در مورد رفتارهای انسان است. دکتر گلسر توضیح می دهد که رفتار کردن همه آنچه در زندگی انجام می دهیم است. ما رفتارهای خود را برای تامین یک یا چند تا از ۵ نیاز اساسی مان، انتخاب می کنیم.

محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب

خلاصه کتاب تئوری انتخاب اثر ویلیام گلسر

تئوری انتخاب ادعا می کند که ما با انگیزه های خارجی تحریک نمی شویم بلکه با انگیزه های درونی تحریک می شویم. تئوری انتخاب در واقع جایگزینی برای سایر شاخه های روان شناسی کنترل بیرونی و رفتار گرایی است.به جای اینکه تئوری انتخاب بگوید با توجه به تنبیه و پاداش شخصیت افراد شکل می گیرد، می گوید  همیشه فرد در زندگی خود توانایی کنترل و انتخاب را دارد. به ما این روش می آموزد که همیشه انگیزه می گیریم، از آنچه که در لحظه می خواهیم. کتاب تئوری انتخاب می گوید که ما انسان ها برای ارضا نیازهای اساسی کدر ژن ما قرار داده شده انگیزه پایان ناپذیری داریم.می تواند درک این نیاز ها و سایر مولفه های اصلی کتاب تئوری انتخاب کمک کند به ما در حفظ و ایجاد روابط بهتر با افراد مهم زندگی مان، تا زندگی رضایت بخش تر و شادتری داشته باشیم.

کتاب تئوری انتخاب اثر ویلیام گلسر

 

درباره ویلیام گلسر نویسنده کتاب تئوری انتخاب

دکتر فقید ویلیام گلسر، در کلیولند، اوهایو در سال ۱۹۲۵ به دنیا آمد. وی اول در رشته مهندسی شیمی تحصیل کرد. اما وقتی متوجه شد که به روانشناسی علاقه دارد، به دنبال روانشناسی رفت و در این حوزه به یکی از برترین افراد تبدیل شد. ویلیام گلاسر در خانه اش در ۲۳ آگوست ۲۰۱۳ از این دنیا رفت.گلسر در لس آنجلس در یک مطب خصوصی از سال ۱۹۵۶ تا ۱۹۸۶ به فعالیت خود ادامه می داد. طی مدتی که فعالیت در مطب خصوصی خود می کرد، حرفه شغلی دکتر گلسر به نویسندگی و سخنرانی گسترش یافت، که به این منجر شد در نهایت بیش از ۲۰ کتاب او به انتشار برسد.ادامه مطالعات گلسر در مورد دلایل اساسی موفقیت واقعیت درمانی در سال ۱۹۹۸ منجر به نوشتن کتاب نظریه انتخاب شد. تا الان، در سراسر جهان بیش از ۹۰ هزار نفر در دوره های آموزشی فشرده این کتاب را فرا گرفته اند تا تا در مورد چگونگی استفاده از ایده های او در زندگی شغلی و شخصی خود دانش کسب کنند.

درباره کتاب تئوری انتخاب اثر ویلیام گلسر

کتاب تئوری انتخاب از دسته کتاب های قطوری است که که می تواند حقیقتا به ما کمک کند زندگی خوب تری داشته باشیم. اگر چه در دسته کتاب های روان شناسی این کتاب طبقه بندی می شود و به نوعی این کتاب می تواند علمی تلقی شود، اما توسط همه افراد به راحتی قابلیت خوانه شدن دارد و در داشتن زندگی بهتر می تواند کمکمان کند.برای اولین بار گلسر این تئوری را مطرح کرد و اعتقاد داشت که ذهن ما ما را بی وقفه تشویق می کند که به رفع پنج موجود در ژن های خود بپردازیم. که نیاز های شامل زنده ماندن، قدرتمند بودن، عشق و تعلق داشتن،‌ تفریح کردن و آزاد بودن هستند.این تئوری در اصل ادعا می کند که برای تنبیه ها و تشویق ها انگیزه بیرونی نداریم بلکه انگیزه درونی داریم. براساس مفاهیم کتاب تئوری انتخاب، تمام رفتارها هدفمند هستند. شما هر کاری که انجام می دهید برای آن چیزی که می خواهید بعترین تلاش شما در مکان و جا مشخص است. آن چیزی که می خواهید بدست بیاورید برآورد همه پنج نیاز شما را و باعث می شود در همه کارهایتان اثر گذار باشد.

بیشتر بخوانید : معرفی کتاب ابله اثر داستایفسکی

کتاب تئوری انتخاب اعتقاد دارد توانایی این را ما داریم که انتخاب کنیم برای زندگی خود و تمرین کنیم زندگی را کنترل کنیم به جای اینکه به ما تنبیه ها و تشویق ها شکل دهد.  به ما این تئوری می آموزد که در لحظه ای بیشترین انگیزه ما هست که می خواهیم یک چیزی را و در نتیجه باعث حفظ و ایجاد روابط مثبت با دیگران و تاکید می کند که یک دید مشترک ایجاد کند.ما رفتار می کنیم بر اساس آنچه که ما از واقعیت درک می کنیم امکان دارد غلط باشد یا درست. اظهار می کند تئوی انتخاب که با درک ما اطلاعاتی از واقعیت بدست می آوریم از ۳ فیلتر مجزا عبور می کند. فیلتر مقدار، فیلتر حسی، فیلتر دانش، ممکن است به خاطر این ۳ فیلتر یک واقعه یکسان دو یا چند نفر شاهد باشند یا شرکت کنند در یک فعالیت یکسان و برداشت های متفاوتی در آخر داشته باشند.

کتاب تئوری انتخاب اثر ویلیام گلسر

 

قسمت‌هایی از متن کتاب تئوری انتخاب

ما تمام افکار و اعمالمان را مستقیم و تقریبا تمام احساسات و بخش عمده ای از سازوکار بدنمان را به طور غیر مستقیم انتخاب می کنیم.

بسیاری از معضلات به ظاهر حل نشدنی انسانی، مشکلات رابطه ای هستند.

برای دستیابی به یک رابطه خوب، اکثر ما حاضریم رنج زیادی تحمل کنیم، چرا که اهمیت رابطه برای ما بیش از رنج بردن است. برای ایجاد، نگهداری و بهبود رابطه ها، حاضریم خود را درگیر کارهای ناخوشایند طولانی مدت کنیم، چرا که معتقدیم در نهایت به آدم هایی که به آن ها احتیاج داریم نزدیک تر می شویم و احساس بهتری خواهیم داشت. گاهی نیز بدون ضمانت برخورداری از یک رابطه بهتر، اکثر ما حاضریم لذت و خوش گذرانی خود را به تاخیر بیندازیم یا درد و رنجی را تحمل کنیم فقط به این امید که با ایجاد این رابطه، در آینده احساس بهتر و رنج کم تری را تجربه کنیم.

بیشتر بخوانید : معرفی کتاب کلود ولگرد اثر ویکتور هوگو

مشخصات کتاب تئوری انتخاب اثر ویلیام گلسر

  • کتاب تئوری انتخاب
  • نویسنده: ویلیام گلسر
  • ترجمه: علی صاحبی
  • انتشارات: سایه سخن
  • تعداد صفحات: ۶۰۸
  • قیمت: ۲۹۰۰۰ تومان

چاپ کتاب با بهترین قیمت در ۷۲۴ چاپ

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
0 دیدگاهبستن دیدگاه‌ ها

ارسال دیدگاه

عضویت در خبرنامه

آخرین پست ها و مقالات را در ایمیل خود دریافت کنید

ما قول می دهیم که اسپم ارسال نشود :)