معرفی کتاب انسان خردمند اثر یووال نوح هراری

در این مقاله به کتاب انسان خردمند اثر یووال نوح هراری می پردازیم و آن را مورد نقد و بررسی قرار می دهیم.

معرفی  کتاب انسان خردمند

کتاب انسان خردمند  به صورت یک داستان جذاب تاریخ پیشرفت انسان ها را روی زمین تا حد ممکن به صورت مختصر روایت می کند.یووال نوح هراری  از منابع تاریخی برای نوشتن این کتاب بهره برده است. بیان خلاصه ای از تاریخ زندگی بشر روی کره ی زمین در ۷۰ هزار سال و در کتابی حدود ۶۰۰ صفحه این روایت را جا داده که کار با ارزشی است و نویسنده از پس آن به زیبایی برآمده است.یووال نوح هراری از بیان سرگذشت زندگی انسان ها و این تاریخ بلند هدف ویژه ای را دنبال می کند و آن رسیدن به جواب این سوال است، انسان های امروزی چرا دنیا را تحت کنترل خود درآوردند؟کتاب انسان خردمند تکامل گونه های ما را از مکان فعلی در عصر مدرن تا ظهور قدیمی ترین اجدادمان ردیابی می کند. این تمایلات و تحولات هستند که اجازه داده اند که انسان خردمند مدام پیشرفت کند.

بیشتر بخوانید : معرفی و نقد و برسی کتاب تئوری انتخاب اثر ویلیام گلسر

خلاصه ای از کتاب انسان خردمند اثر یووال نوح هراری

گونه های متعددی از انواع انسان از ۲ میلیون سال پیش تا کنون روی زمین زندگی می کردند که اندیشه ورز یا خردمند نبودند. همانند دیگر جانداران روی زمین انسان، بی اهمیت بود. چون نمی توانست چیزی را کنترل کند و فکر نمی کرد.اما اولین انقلاب اساسی بشر در ۷۰ هزار سال پیش رخ داد، که انقلاب شناختی بود و شروع انسان های خردمند را رقم زد. حدود ۱۲ هزار سال پیش بعد از آن انقلاب دیگری رخ داد که آن انقلاب کشاورزی بود و سبب تغییرات بسیار دیگری شد. و در ۵۰۰ سال پیش انقلاب سومی در حوزه ی علم اتفاق افتاد، که برای نسل بشر شروع یک زندگی نو بود.امروزه انسان خردمند، تنها گونه ی باقی مانده از نوع بشر است که تحت کنترل خود دنیا را درآورده است. از حیوانات برای تغذیه اش استفاده میکند و به ماه سفر میکند و هسته ی اتم را می شکافد. چطور این انسان خردمند به اینجا رسید و اکنون در حرکت به کدام سو است؟کتاب انسان خردمند اثر یووال نوح هراری، کتابی فلسفی تاریخی است که به تاریخچه ی زندگی انسان روی زمین می پردازد، و انسان زمان های پیشین را با انسان امروز مقایسه می کند. در این کتاب منظور از انسان خردمند، ما هستیم. یعنی تنها نوع انسان که روی زمین وجود دارد.

کتاب انسان خردمند

 

این گونه ی بشر توانسته با اندیشه و خرد اش کارهای زیادی بکند. از جمله اینکه مفاهیم انتزاعی مانند پول را بیافریند و نسل بیشماری از گونه های حیوانی را منقرض کند. نوح هراری می گوید دلیل اینکه ما باور می کنیم این مفاهیم انتزاعی را این است که برخورددار از قوه ی تخیل هستیم. چیزی که از آن گونه های جانوران دیگر برخورددار نیستند. همین قوه ی تخیل ما هست که باعث می شود دلار بنامیم یک تکه کاغذ سبز را و ارزش به آن بدهیم. وگرنه به طور مثال هرگز شامپانزه ها حاضر نیستند با یک تکه کاغذ موزشان را عوض کنند.کتاب انسان خردمند آنقدر سوالات چالش برانگیز و متعددی مطرح کرده که در کتاب در هیچ قسمت به خواننده مجالی برای نفس تازه کردن و ایستادن نمی دهد. سوالاتی دقیق و جالب که به عنوان یک انسان خردمند شاید هرگز حتی فکر هم به آن ها نکرده باشیم.

درباره یووال نوح هراری

یووال نوح هراری، مورخ اسرائیلی در ۲۴ فوریه ۱۹۷۶ به دنیا آمده است.نویسنده کتاب انسان خردمند یووال نوح هراری است و در ادامه این کتاب نیز کتاب انسان خداگونه را نوشته است. او فارغ التحصیل در مقطع دکترا از دانشکاه آکسفورد در رشته تاریخ است و به تدریس تاریخ جهان در دانشگاه عبری اورشلیم مشغول است. به دلیل خلاقیت در استفاده از علوم انسانی در سال ۲۰۱۲ جایزه ی پولانسکی به او تقدیم شد.در ابتدای کتابش نوح هراری همگان را دعوت می کند که روایت های اساسی موجود در دنیا را زیر سوال ببرند و متفاوت می خواهد بیندیشند.

بیشتر بخوانید : معرفی کتاب

درباره کتاب انسان خردمند اثر یووال نوح هراری

بر جهان انسان خردمند حکم می کند، زیرا او تنها موجودی است به چیزهایی که در تصوراتش وجود دارد مثل ایالت ها، خدایان، حقوق بشر و پول می تواند ایمان داشته باشد.کتاب انسان خردمند با شروع این ایده محرک با چشم اندازی کاملا جدید به بررسی تاریخچه گونه های بشر می پردازد. این کتاب توضیح می دهد که پیچیده ترین سیستم اعتماد متقابلی که تا کنون ابداع شده است پول هست. موفق ترین مذهبی که تا کنون ابداع شده است نظام سرمایه داری است.کتاب انسان خردمند در طول تاریخ بشریت ما را از مهندسی ژنتیک و سرمایه داری تا ریشه های تکاملی هدایت می کند. احتمالا بدترین جرم در تاریخ درمان حیوانات در کشاورزی مدرن است و این که اگر چه از اجداد باستانی خود نیرومند تر هستیم اما خوشحال تر نیستیم.برای اولین بار کتاب انسان خردمند در سال ۲۰۱۱ به زبان عبری نوشته شد و در سال ۲۰۱۴ به زبان انگلیسی منتشر شد. که بعدا خودش آن را به زبان انگلیسی به کمک هایم واتزمن و جان پرسل ترجمه کرد. حدود ۶۰۰ صفحه این کتاب دارد که بخشی از آن ها شامل پیوست و تصاویرها است.به دلیل پرداختن به طور همزمان به موضوعات تاریخی، فلسفی و علمی میان رشته ای این کتاب را می دانند و نقدهای نسبت به آن وجود دارد. هرچند از آنجایی که مطالب آن انسان ها را به تفکر تازه و عمیق ای نسبت به دنیایی اطرافشان وا می دارد، با استقبال عمومی مثبت فراوانی این کتاب روبه رو شده است.کتاب انسان خردمند اثر یووال نوح هراری بیش از ۱۰ میلیون نسخه تا سال ۲۰۱۸ فروخته شد. تقریبا به ۵۰ زبان این کتاب ترجمه شده است.

کتاب انسان خردمند

 

جملاتی از کتاب انسان خردمند

همه گونه‌های انسانی، علی‌رغم تفاوت‌های زیادشان، چند ویژگی مشترک دارند که آنها را از موجوات دیگر متمایز می‌کند. بارزترین ویژگی این است که انسان، در قیاس با سایر جانداران، مغز فوق‌العاده بزرگ‌تری دارد. (انسان خردمند – صفحه ۲۹)

اما از منظر گله حیوانات، و نه چوپان‌ها، نمی‌توان به نتیجه دیگری به جز این رسید که انقلاب کشاورزی برای اکثر حیوانات اهلی شده فاجعه‌ای وحشتناک بود. «موفقیت» تکاملی این حیوانات بی‌معنی است. یک کرگدن وحشی کمیاب در آستانه انقراض شاید بسیار خوشبخت‌تر از گوساله‌ای باشد که ناچار است تمام زندگی کوتاه خود را در قفسی تنگ سپری کند و پروار شود تا استیک لذیذی از آن تهیه کنند. کرگدن خوشنود ناراضی نخواهد بود از اینکه جزو آخرین اعضای گونه‌اش است. موفقیت عددی گونه گوساله تسلی خاطر اندکی است در برابر درد و رنجی که هر یک از افراد این گونه بدان دچار هستند. (انسان خردمند – صفحه ۱۴۶)

و سرانجام، فقط در صورتی می‌توانیم به خاطر دستاوردهای بی‌سابقه‌ انسان خردمند امروزی به خود ببالیم که سرنوشت تمام موجودات دیگر را کاملا نادیده بگیریم. بخش‌های زیادی از نعمات مادی که به آن فخر می‌فروشیم و از ما در مقابل بیماری‌ها و قحطی محافظت می‌کند به بهای شکنجه و قربانی شدن میمون‌های آزمایشگاهی، گاوهای شیرده، و مرغ‌های تسمه‌نقاله‌ای به دست آمده است. در طی دو قرن اخیر، ده‌ها میلیارد از آن‌ها قربانی نظامی از استثمار صنعتی بوده‌اند که قساوتش در تاریخ سیاره زمین بی‌سابقه بوده است. اگر فقط یک دهم آن چه را فعالان حقوق حیوانات مطرح می‌کنند بپذیریم، پس چه‌بسا کشاورزی صنعتی مدرن بزرگ‌ترین جنایت تاریخ باشد. (انسان خردمند – صفحه ۵۱۷)

محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب

مشخصات کتاب

  • عنوان اصلی: انسان خردمند
  • عنوان فرعی: تاریخ مختصر بشر
  • نویسنده: یووال نوح هراری
  • ترجمه: نیک گرگین
  • انتشارات: نو
  • تعداد صفحات: ۶۲۱
  • قیمت چاپ دهم – سال ۱۳۹۷: ۶۴۰۰۰ تومان
  • جلد گالینگور

چاپ کتاب با بهترین قیمت در ۷۲۴ چاپ

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
0 دیدگاهبستن دیدگاه‌ ها

ارسال دیدگاه

عضویت در خبرنامه

آخرین پست ها و مقالات را در ایمیل خود دریافت کنید

ما قول می دهیم که اسپم ارسال نشود :)