چگونه کودک را به کتاب‌خوانی علاقه‌مند کنیم؟

روانشناسان چنین باور دارند که بچه‌هایی که در سال‌های قبل از مدرسه با کتاب انس می‌گیرند، در دوران تحصیلشان نیز موفق‌تر و بهتر عمل می‌کنند و در بزرگ‌سالی نیز کتاب را از خود جدا نمی‌کنند و بخشی از زندگی خود می‌دانند؛ اما آموزش دادن کتاب‌خوانی به یک کودک آن‌قدرها هم کار آسانی نیست و اگر شمااز مسیر درست آن نروید،احتمال این‌که کودک شما به بازی‌های رایانه‌ای و فضای مجازی بیشتر دل ببندد کم نیست. ما نیز دراین مقاله به همین موضوع خواهیم پرداخت که چگونه کودک را به کتاب‌خوانی علاقه‌مند کنیم، برای متوجه شدن از این راهکارهای ساده، ما را تا پایان مقاله همراهی نمایید.

قطعاً همه مامی‌دانیم از میان هزاران کتابی که وجود دارد و به چشم می‌خورد، انتخاب یک کتاب درست و مناسب با توجه به رده سنی کودک و علایقش کار ساده‌ای نیست پس از دانسته‌های ما کمک بگیرید تا بتوانید کودکی کتاب‌خوان داشته باشید.

محدوده سنی کودکتان را مشخص نمایید

کاملاً مشخص است که ابتدا شما باید محدودهٔ سنی کودکتان را مشخص نمایید و بعدازآن به علایق و سلیقه کودکتان بنگرید و سپس کتاب مناسب را که می‌تواند کودک را مدتی مشغول و سرگرم کند پیدا نمایید، برای این کار شما بهتر است از صفر تا هشت‌ سالگی کودک را با کتاب‌ خواندن آشنا نمایید. البته هر کودک در هر سنی به یک نوع کتاب علاقه‌مند است و آن کتاب‌ها را بیشتر درک می‌کند.

بیشتر مطالعه کنید : چاپ دیجیتال کتاب

کودکان صفر تا دو سال

این کودکان چون سن کمی دارند و درواقع تازه با دنیای کتاب‌ها آشنا می‌شوند بسیار سخت است که از آنها انتظار داشته باشیم دریکجا نشسته و به کتاب گوش دهند و به بازیگوشی وشیطنت علاقه بیشتری نشان می دهند. بنابراین برای این کودکان باید بیشتر از کتاب‌های کم‌حجم و کتاب‌هایی که بیشتر تصویر درآن‌ها وجود دارد استفاده نماییم زیرا کودکان دراین رده سنی به تصویر بیشتراز کلمات علاقه دارند و آن‌گونه ذوق بیشتری برای کتاب خواهند داشت.

این کودکان بیشتر از آنکه منتظر شنیدن قصه باشند، دوست دارند با کتاب به‌عنوان یک وسیله سرگرمی و بازی نگاه کنند و خودشان را با تصاویر رنگی از اشکال و حیوانات مشغول می‌سازند و می‌توان چنددقیقه‌ای آن‌ها را خیره کرد. بیشتر اوقات این کودکان بی‌آنکه نسبت به مطلب آگاهی زیادی داشته باشند سعی براین دارند که برای گذراندن وقت خود به تقلید پدر و مادر خود بپردازند.

می‌توانید بهترین و مناسب‌ترین کتاب‌ها را در سن صفر تا دوسالگی را از سایت 724 چاپ تهیه نمایید.

کتابخوانی کودک

 

کودکان دو تا چهار سال

-این کودکان هنوز به‌عنوان اسباب‌بازی به کتاب نگاه می کنند و نمی‌دانند که قصه و داستانی در کتاب‌ها وجود دارد. این کودکان نیز از دیدن تصاویر لذت می‌برند زیرا که هنوز به آن سطح از هوشیاری که بخواهند کتاب‌ها را درک کنند نرسیده‌اند. اغلب دیده می‌شود کودکان دو تا چهار سال وانمود می‌کنند که با مداد یا خودکار در حال نوشتن هستند که درواقع این‌گونه نیست.

پیشنهاد می‌شود که کتاب‌های کودکتان را در سن دو تا چهارسالگی از سایت 724 چاپ تهیه نمایید.

بیشتر مطالعه کنید : فواید کتاب و کتابخوانی

 کودکان چهارتا شش سال

شما برای بازگو کردن داستان کتاب باید تصاویر کتاب را به آن‌ها نشان دهید و برای آن‌ها توضیح دهید که هر تصویر مربوط به کدام تیکه کتاب است. کودک‌ها دراین سن گاهی حروف الفبا را می‌شناسند و پس از دیدن آن‌ها درکتاب خوشحال خواهند شد و آن‌ها را در صفحات کتاب تشخیص خواهند داد. اغلب این کودکان از شما می‌خواند که یک کتاب تکراری را بارها برایش بخوانید، آن‌ها عاشق داستان‌های عجیب و خنده‌دار هستند و دوست دارند در صدا و لحن روایت کننده داستان تغیر ایجاد شود.

اگر به دنبال بهترین کتاب‌ها برای کودک‌های چهارتا شش سال هستید کتاب‌هایی در سایت 724 چاپ می‌باشد برای کودکتان می‌تواند مناسب‌ترین آن‌ها باشد.

کودکان شش تا هشت سال

این کودکان خیلی آهسته و کم‌کم سعی می‌کنند که کتاب‌هایشان را بخوانند و با رسیدن به کلمات تازه مکث می‌کنند تا شما آن‌ها را برایشان بخوانید، آن‌ها با خواندن کلمه‌های جدید حس بهتری پیدا می‌کنند؛ گاهی دیده می‌شود که آن‌ها از تصاویر برای حدس زدن داستان و تشخیص معنای واژه‌ها کمک می‌گیرند. آن‌ها دراین سن می‌توانند به سؤال‌های شما در مورد داستان پاسخ دهند واز خواندن کتاب‌های تازهلذت می‌برند.

نکاتی برای علاقه‌مند کردن کودک به کتاب

  • با کلمات بازی کنید

انتظار نداشته باشید کودکتان دراین سن باذوق و شوق تمام حواسش را پای گفته‌های شما بگذارد. همان‌طور که گفته شد در این سن بهتر است شما کتاب‌هایی که تصاویر بزرگ و رنگی دارا هستند را انتخاب نمایید که تنها یک یا دو جمله متن کوتاه داشته باشد. اگر کودکتان از این سن عبور کند میلش به کتاب‌خوانی نیز بیشتر خواهد شد؛ پس نگران نباشید و سعی کنید تا قبل از دوسالگی از کتاب‌های ساده و شعری برایش بخوانید.

  • سراغ کتاب‌های کاغذی نروید

سعی کنید کتاب‌های غیر کاغذی دراختیار فرزندانتان بگذارید تا با آن‌ها سرگرم شود و بتواند با آن‌ها ارتباط برقرار کند. بازی کودک با کتاب‌های کاغذی می‌تواند با بازی کردن ورقه‌هایش، پاره کردن برگه‌های کتاب یا حتی بریدن دستش شود واین‌گونه گاهی باعث می‌شود که کودکان دیگر سمت کتاب نروند. خیلی خوب می‌شود که شما از کتاب‌های پارچه‌ای وپلاستیکی برای کوچولوی خوداستفاده کنید؛ این‌گونه زمان بیشتری را برای وقت گذراندن با کتاب‌ها صرف می‌کند.

بیشتر مطالعه کنید : معرفی نکات کاربردی برای افزایش تمرکز در مطالعه

  • کتاب به دست باشید

شماانتظار نداشته باشید کودک شما عاشق کتاب و کتاب ‌خواندن باشد وقتی شما اصلاً دست به کتاب نمی‌زنید. او در این سن بیشتر به تقلید از شما می‌پردازد بنابراین همیشه وقتی کتاب را در دست شما ببیند برای شبیه‌سازی رفتار شما می‌رود و کتاب خودش را نیز می‌آورد. شما دراین سن بهتر است بیشتر با رفتارتان کودک را علاقه‌مند نمایید.

کتابخوانی کودک

 

  • خط و مرز نکشید

برای کتاب‌خواندن کودک، قانون نگذارید و زمان دقیقی یا روز خاصی را انتخاب نکنید زیرااین‌گونه کودک احساس می‌کند که به‌اجبار باید کاری را انجام دهد و دراین صورت میل به کتاب‌ خواندن رااز دست خواهد داد. درواقع مهم نیست که روز باشد یا شب، یک کتاب بخواند یا دو کتاب، مهم این است که زمانی را به کتاب‌خوانی می‌پردازد.

  • سراغ علایقش بروید

کتاب را بر اساس علایق و سلیقه فرزندتان انتخاب کنید. اگر اوعاشق ماشین است، سعی کنید داستانی رابرایش بخوانید که ماشین‌ها شخصیت‌های اصلی‌اش هستند واگر با موضوع دیگری خیلی بهتر ارتباط برقرار می‌کند می‌توانید سراغ چنین گزینه‌هایی بروید.

  • پرتوقع نباشید

می‌دانیم که دوست دارید کودکتان را به کتاب‌ خوانی زودتر علاقه‌مند کنید اما باید صبور باشید و اجباری نداشته باشید تا کودکانتان دل‌زده و سردرگم نشوند.

سخن پایانی

در کنار تمامی مواردی که بیان‌شده، سایت 724 چاپ به‌عنوان یکی از کارآمدترین سایت‌های فعال درزمینهٔ ی چاپ و ارائه کتاب‌های مختلف و کاربردی روش‌های مختلفی همچون شمردن کلمات یک صفحه، آموزش تندخوانی، کودک کتاب‌خوان و هزاران راه دیگر را برای علاقه‌مندی کودکان به کتاب‌ها به شما معرفی خواهد کرد که با ویژگی‌های شایسته خود می‌تواند کمک بسیاری به شما کند.

چاپ کتاب با بهترین قیمت در ۷۲۴ چاپ

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
0 دیدگاهبستن دیدگاه‌ ها

ارسال دیدگاه

عضویت در خبرنامه

آخرین پست ها و مقالات را در ایمیل خود دریافت کنید

ما قول می دهیم که اسپم ارسال نشود :)