چاپ و نشر کتب درسی

چاپ و نشر کتب درسی چیست؟

چاپ و نشر کتب درسی طی فرایندهایی انجام می‌شود که آسان نبوده و باید مراحلی را بگذراند و پس از بررسی محتوای کتب درسی و تغییرات آن‌ها پس از دستور شورای علمی سازمان، چاپ شود. در ادامه مقاله ما بیشتر درباره چاپ کتب درسی و آموزشی صحبت خواهیم کرد و فرایند چاپ این کتاب‌ها را نیز برایتان خواهیم گذاشت با ما همراه باشید.

فرایند چاپ و نشر کتاب‌های درسی از ابتدا تا مراحل پایانی

مرحله اول پیش‌نویس کتاب‌های درسی

 ابتدا پیش‌نویس کتاب‌های درسی دراختیار معاون سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی قرار می‌گیرد و درآن مرحله ابتدا مراحل اولیه ساخت کتاب و شکل‌گیری آن انجام می‌شود یعنی درگام اول تیتربندی، فهرست ،جای تصاویر و ابعاد مشخص خواهد شد؛ همچنین شماره‌ گذاری صفحات انجام می‌گیرد و به بخش‌های بعدی سفارش منتقل خواهد شد.

مرحله دوم موضوع کتاب درسی

موضوعات کتاب‌های درسی برای چاپ کتاب درسی ابتدا انتخاب می‌شود و پس ‌از آن دراختیار گرافیست‌ها و کسانی که صفحه‌آرایی انجام می‌دهند قرار خواهد گرفت، آن‌ها به‌ صورت دقیق طرح و برنامه‌ ریزی مربوط به هریک ازکتاب‌های درسی را نقشه‌کشی می‌کنند وسپس پس از آماده‌سازی طرح‌های کتاب، به حروف‌چینی می‌پردازند. دراین قسمت همراه پیش‌نویسی کردن حروف، نقاشی ، طراحی و تصویرسازی کلی انجام خواهد شد و بدین گونه علاوه برساخت جلد کتاب، طرح‌ها و تصاویر در کتاب را چاپ و تولید می‌سازند.

صفحه‌آرایی در چاپ کتب درسی

در قسمت بعدی نوبت به صفحه‌ آرایی و تزئین و همچنین اصلاح کتاب گذشته انجام می‌گیرد و توسط دفتر تألیف بررسی خواهد شد و چاپ می‌گردد که مدت‌زمان این پروژه حدود ۲ ماه طول خواهد کشید.

چاپ و نشر کتب درسی

واحد تصحیح در پروسه چاپ کتب درسی

در بخش واحد تصحیح کتب درسی، بعد از صفحه ‌آرایی، محتوای تولیدشده بررسی و چک خواهد شد و اگر موردی مشاهده شود که در نسخه چاپی اشتباه شده باشد، آن را دوباره عوض خواهند کرد؛ البته ناگفته نماند که قبل ازکارتصحیح، باید تمامی کتاب‌ها ازنظر ویراستاری، حروف‌چینی، نوشتاری، تصاویر کتاب و چاپ آن‌ها بررسی گردد تا مشکلی پیش نیاید.

بررسی اندازه حروف، رنگ

پس از آن واحد تصحیح و مؤلفین با دقت نوع قلم، اندازه حروف و رنگ‌های متن را بررسی می‌کنند و مشکلات را برطرف می‌سازند وقتی نظارت آن‌ها تمام شد تقریباً کار تمام‌شده است و به مراحل پایانی چاپ و نشر کتب درسی نزدیک خواهیم شد.

بیشتر مطالعه کنید : فیپا چیست؟

نظارت

در این بخش وقتی تقریباً تمامی کارها انجام‌ شده تنها به زیر نظرگرفتن سایر کارها و نظارت آن‌ها می‌پردازند. بیش از 200 تا 300 نفر گروه از بیرون سازمان تمام مراحل نشر را نظارت می‌کنند و جز به ‌جز کارها را پیگیری خواهند نمود واین‌گونه درکوتاه ‌ترین مدت هنگامی‌که هرکس مشغول به کار خود است، آماده‌سازی کتب درسی نیز زودتر انجام می‌گیرد.

اعتبارسنجی چاپ کتب درسی

هرگاه که نگارش کتب درسی تمام شد این کتاب‌ها توزیع و چاپ خواهند شد و این‌گونه دراختیار یک عده از مردم قرار خواهد گرفت؛ کسانی که این کتاب‌ها به دستشان می‌رسد باید به اعتبارسنجی که از کتاب‌ها می‌شود پاسخ دهند واین‌گونه هرمشکلی از طرف عموم باشد به افراد سازمان گزارش خواهد شد و آن‌ها سریعاً آن مشکل را به بخش‌های مربوط که بر روی این کتاب کارکردند می‌دهند و آن‌ها دوباره ویرایش خواهند کرد تا همه چیز مطلوب بماند و همگی راضی باشند.

خرید کتاب‌های درسی

برای خرید کتاب‌ها به چند روش می‌توانید عمل کنید، اولین راه این است که از طریق سامانه فروش توزیع ثبت‌نام نماییم و پس ‌از آن به‌ صورت انفرادی یا گروهی از مدرسه دریافت کنید؛ به ‌صورت حدودی ۴۰ تا ۵۰ درصد از دانش آموزان برای دریافت کتاب‌های درسی از این روش استفاده می‌کنند.

روش دوم آن است که شما هزینه چاپ کتاب ها را به مدرسه پرداخت کنید و افرادی که در مدرسه کار می‌کنند خودشان با توجه به مشخصاتی که از شما دارند برای شما در سایت ثبت نام می‌کنند و کتاب های آموزشی را خریداری می‌نمایند.

روش سوم این است که خودتان از کتاب فروشی ها و کسانی که کتب های آموزشی می‌فروشند سؤال نمایید و ببینید که آیا کتاب های آموزشی را دارند یا خیر و در صورت داشتند از آنجا خریداری نمایید.

زمان توزیع کتب درسی چه زمانی است؟

زمان توزیع کتاب درسی درشهریورماه است و باید دراین زمان به گرفتن کتاب‌هایتان اقدام نمایید؛ معاونین گفته‌اند که بهتراست صفحه سامانه ثبت‌نام کتب درسی را مطالعه کنید و پس از آن به ثبت‌نام بپردازید تا به مشکل برنخورید.

چاپ و نشر کتب درسی

 تغییرات در کتاب زبان خارجی

گفته‌شده بود که قراراست که به ‌جز زبان انگلیسی، زبان‌های جدید برای پایه هفتم و هشتم داشته باشیم؛ زبان‌هایی مانند زبان آلمانی و فرانسه البته دانش‌آموزانی که در حد بالایی هستند و تافل دارند این اختیار را دارند که از بین زبان‌هایی که مصوب شورای عالی آموزش‌وپرورش است زبان‌هایی مانند روسی، ایتالیایی، فرانسه، آلمانی و اسپانیایی را انتخاب کنند و آن‌ها را یاد بگیرند و آموزش‌های جدید را به‌صورت کامل فراگیرند.

نکات مهم در ارتباط با چاپ کتب درسی کدامند؟

لازم است اندازه تمامی تصاویر و فونت‌ها به‌ درستی انتخاب شود، سایز تصاویر باید متناسب با چاپ کتاب باشد و از وضوح بالایی برخوردار گردد درغیراین صورت چاپ کتاب به مشکل خواهد خورد و بی‌کیفیت می‌شود. بهتر این است از فونت‌های خیلی کوچک استفاده نشود، سایت 724 چاپ با در نظر گرفتن نکات مهمی که در چاپ و آماده‌سازی مدنظر قرار می‌گیرد اقدامات خاصی انجام می‌دهد و طراحان وکارشناسان این مرکز در زمینهٔ چاپ کتب درسی و خروجی به موارد خاصی توجه می‌کنند. در پرونجاها که دارای فونت فارسی هستند لازم است به‌ اندازه مناسب فونت توجه شود و بعد از چاپ و آماده‌سازی پَروَنجا نوشته‌ها باید قابل خوانش باشند.

بیشتر مطالعه کنید : شابک چیست؟

سخن آخر در رابطه با چاپ کتب درسی

امروز باهم درباره چاپ و نشر کتاب‌ درسی بیشتر آموختیم و متوجه شدیم که این کتاب‌ها چه مقدار زحمت دارند که به دست ما می‌رسند، یک گروه بسیار قوی برای این‌ که همه چیز تکمیل باشد درحال کار است و هرساله همین کار را انجام می‌دهند و تلاش می‌کنند. سایت 724 چاپ یکی از چاپخانه‌های آنلاین درکشوراست که تمامی قیمت‌هایش به‌ روز و به‌ صرفه است. شما عزیزان می‌توانید، با ثبت سفارش خود دراین سایت، کتاب‌های خود را به‌صورت رایگان دریافت کنید، چرا که 724 چاپ ارسال محصولات را به‌ صورت رایگان انجام می‌دهد. یکی از برترین سایت هایی که در زمینه چاپ آنلاین فعالیت دارد سایت ما می‌باشد که امروزه شرکت و سایت های بسیاری با ما در حال همکاری هستند و از خدماتی که ما برای آن ها انجام ‌می دهیم کاملاً راضی اند؛ آنها با اعتماد زیادی که به ما دارند ما را بسیار شادمان تر می‌کنند.

چاپ کتاب با بهترین قیمت در ۷۲۴ چاپ

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 5 میانگین: 5]
0 دیدگاهبستن دیدگاه‌ ها

ارسال دیدگاه

عضویت در خبرنامه

آخرین پست ها و مقالات را در ایمیل خود دریافت کنید

ما قول می دهیم که اسپم ارسال نشود :)