معرفی چاپ هلیوگراور

چاپ هلیوگراور و کاربرد آن در صنعت

چاپ هلیوگراور که به آن چاپ گود یا روتوگرام نیز می‌گویند، یکی از شیوه‌های پرکاربرد چاپ در بخش تولید صنعتی و هنری است. همان‌گونه که از نام آن پیداست در این روش حروف و تصاویر روی فرم چاپ به‌صورت گود نقش بسته و ازاین‌رو می‌توان آن را گونه‌ای از چاپ‌ برجسته نیز به‌حساب آورد.

اگر نمی‌دانید چاپ هلیوگراور چیست و چه کاربردی دارد یا در چه مواردی می‌توانید از آن استفاده کنید، با 724-چاپ تا پایان این مطلب همراه باشید.

چاپ هلیوگراور چیست؟

چاپ هلیوگراور از روش‌های چاپ گود است. در این شیوه تصاویر و حروف روی فرم چاپ به‌صورت گود نقش می‌بندند و تصاویر دارای سایه‌روشن‌های به‌هم‌پیوسته هستند. در چاپ هیلوگراور صنعتی از سیلندر‌های فلزی با جنس چدن یا مس استفاده می‌شود. تصاویر به‌صورت معکوس با حفره‌های بسیار کوچک روی این سیلندرهای فلزی قرار می‌گیرد و سپس روی فرم چاپ منتقل می‌شود. به روش صنعتی این روش، روتوگراور می‌گویند. با توجه به کیفیت بالای این روش چاپ اغلب از کاغذ گلاسه استفاده می‌شود تا تصاویر جذاب‌تر ایجاد شوند. برای نمونه مجله نشنال جئوگرافیک با این روش به چاپ می‌رسد.

ویژگی‌های چاپ هلیوگراور

با توجه به استفاده از کلیشه‌های فلزی مسی یا چدنی و هزینه بالای تولید این کلیشه‌ها، استفاده از این روش چاپ برای تیراژهای پایین به‌صرفه نخواهد بود. به‌طورمعمول از آن برای چاپ سطوح نایلونی یا کاغذهای گلاسه استفاده می‌شود.

میزان رنگ و شدت رنگ چاپ هلیوگراور به عمق گودی روی کلیشه‌ها بستگی دارد. با بیشتر کردن عمق گودی‌ها، مرکب بیشتری مورداستفاده قرار می‌گیرد و شدت رنگ افزایش پیدا می‌کند. این موضوع به ایجاد سایه‌روشن یکپارچه کمک زیادی می‌کند اما استفاده از رنگ و مرکب را افزایش می‌دهد. در ادامه مزایا و معایب این شیوه چاپ را بیشتر بررسی می‌کنیم.

مزایای چاپ هلیوگراور

چاپ هلیوگراور برای تولید محصولات با کیفیت بالا بسیار پرکاربرد است. در بیشتر مواقع این شیوه چاپ برای محصولاتی مثل کاتالوگ تبلیغاتی که نیاز به تصاویری باکیفیت دارند، استفاده می‌شود. چاپ هیلوگراور برای چاپ محصولات تیراژ بالا (بیشتر از ۳۰۰۰۰ هزار) سرعت بالایی دارد و از لحاظ اقتصادی بسیار به‌صرفه بوده. به‌طورکلی از مزایای استفاده چاپ هلیوگراور به موارد زیر می‌توان اشاره کرد:

  • کیفیت و سرعت‌بالا
  • امکان چاپ تصاویر باکیفیت با سایه‌روشن پیوسته
  • سرعت‌بالا چاپ پس از فرآیند آماده‌سازی سیلندر
  • صرفه اقتصادی در تیراژ بالا

چاپ هلیوگراور

معایب چاپ هلیوگراور

مانند هر روش چاپ دیگری، هلیوگراور نیز معایبی دارد و نمی‌توان از آن برای چاپ هر نوع محصولی استفاده کرد. استفاده از مرکب‌های وابسته به حلال کار با دستگاه‌های چاپ هلیوگراور سخت می‌کند. از سوی دیگر ساخت سیلندرهای فلزی از جنس مس برای چاپ‌های با تیراژ پایین به‌صرفه نبوده و نمی‌توان از آن برای چاپ‌های محدود استفاده کرد. به‌طورکلی، این روش چاپ پرهزینه‌ است.

از معایب چاپ هلیوگراور می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استفاده از مرکب‌های وابسته به حلال
  • محدودیت چاپ فقط‌ به تیراژ بالا
  • هزینه‌بر بودن اصلاح و تغییرات روی سیلندر ساخته‌شده
  • نمونه‌گیری پرهزینه

کاربردهای چاپ هلیوگراور

درمجموع، از چاپ هلیوگراور به دو صورت ورقی و رول استفاده می‌شود. هر یک از این شیوه‌ها کاربردهای متفاوتی دارند. به‌طورکلی حالت رول مناسب چاپ‌های تیراژ بالا است برای نمونه می‌توان مجلات و کاتالوگ را نام برد. چاپ ورقی نیز برای چاپ‌های با تیراژ محدود اما کیفیت بالا استفاده کرد مثل اوراق بهادار.

موارد استفاده از چاپ هلیوگراور  رولی

  • مجلات و کاتالوگ‌ها
  • برچسب‌ها
  • پوشش‌های زینتی (کاغذدیواری، روکش‌های طرح چوب)
  • جعبه‌های مقوایی

موارد استفاده از چاپ هلیوگراور ورقی

  • اوراق بهادار
  • تمبر
  • اوراق سهام

 چاپ هلیوگراور چگونه انجام می‌شود؟

در چاپ هلیوگراور با ماشین‌های لیزری یا مواد شیمیایی حفره‌هایی روی سیلندرهای چدنی و مسی ایجاد می‌کنند که باعث گود شدن آن‌ها می‌شود. هنگام چاپ گودی‌های روی سیلندر از مرکب پر می‌شوند. تیغه سطح سیلندر را از مرکب اضافه پاک می‌کند و سپس عمل چاپ انجام خواهد شد. دستگاه‌های پیشرفته غلظت مرکب و عمق حفره‌ها را اندازه‌گیری می‌کنند تا از کیفیت چاپ اطمینان حاصل شود. دستگاه‌های پیشرفته هلیوگراور می‌توانند با سرعت ۲۵۰ متر در دقیقه فرآیند چاپ را انجام دهند.

چاپ هلیوگراور

تفاوت مراحل چاپ هلیوگراور با چاپ افست

مراحل چاپ گراور با چاپ افست که برای چاپ کتاب مورداستفاده قرار می‌گیرد، کاملاً تفاوت دارد. برای چاپ با دستگاه چاپ افست از ابعاد استاندارد کتاب استفاده می‌شود ولی در چاپ هلیوگراور اندازه سطوح استاندارد خاصی ندارد و در اکثر موارد از سطوحی با عرض بسیار زیاد استفاده می‌شود. از طرفی فرآیند چاپ افست بسیار ساده‌تر از چاپ هلیوگراور است. می‌توان مراحل چاپ گراور را بعد از آماده‌سازی سیلندر به ۴ بخش زیر تقسیم نمود:

  • فرو رفتن و چرخیدن کلیشه درون مخزن و پر شدن حفره‌ها با مرکب رقیق و روان
  • گرفته شدن مرکب اضافی با تیغه استیلی
  • قرار دادن سطح چاپ شونده بین سیلندر و سطح فشار دهنده
  • انتقال مستقیم مرکب از درون حفره‌ها به روی سطح

724 چاپ بهترین گروه چاپ کتاب در ایران

در این مطلب سعی کردیم با چاپ هلیوگراور بیشتر آشنا شویم. از این روش می‌توان برای چاپ مجله و کاتالوگ، انواع بسته‌بندی‌های انعطاف‌پذیر، پوشش‌های زینتی، تمبرهای پستی و … استفاده نمود. وجود حفره‌ها روی سیلندر و روش خاص چاپ در هلیوگراور  باعث شده تا کیفیت تصاویر چاپ‌شده با این روش بسیار خوب باشد اما حروف به شکل ترام چاپ می‌شوند. پس اگر قصد چاپ کتاب یا محصولاتی را دارید که حروف در اولویت هستند، بهتر است از چاپ افست استفاده کنید. 724-چاپ با سال‌ها تجربه چاپ و نشر انواع کتاب بهترین گزینه برای شما خواهد بود. شما می‌توانید سایر محصولات خود همچون مجله و کاتالوگ را در تیراژ دلخواه با کیفیت بالا و قیمت مناسب در 724-چاپ به چاپ برسانید.

چاپ کتاب با بهترین قیمت در ۷۲۴ چاپ

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
0 دیدگاهبستن دیدگاه‌ ها

ارسال دیدگاه

عضویت در خبرنامه

آخرین پست ها و مقالات را در ایمیل خود دریافت کنید

ما قول می دهیم که اسپم ارسال نشود :)