چاپ لترپرس چیست و  شرح کاربرد آن

چاپ لترپرس

در صنعت چاپ، لترپرس قدمت بسیاری دارد و از گذشته تاکنون، به‌عنوان راهکاری مهم در این حوزه شناخته می‌شود. با استفاده از چاپ لترپرس می‌توان اشکالی را به‌صورت برجسته و متمایز بر روی کاغذ ایجاد کرد. لترپرس جزو قدیمی‌ترین تکنیک‌های چاپ سنتی است و از زمان گوتنبرگ، حدود سال ۱۴۵۰ میلادی تا به امروز همچنان رایج است. این نوع چاپ سبکی از زیباشناسی را بیان می‌کند و بیش از آنکه یک شیوه چاپ باشد، جلوه‌ای از هنر چاپ است.

اگر دوست دارید درباره چاپ لترپرس بیشتر بدانید، با گروه 724-چاپ همراه باشید.

چاپ لترپرس چیست؟

به لترپرس، چاپ مسطح یا تایپوگرافیکی نیز گفته می‌شود، این شیوه فرآیندی است که باعث برجسته شدن حروف روی کاغذ می‌شود. این کار با حروف فلزی یا چوبی که معمولاً با دست ساخته‌شده‌اند انجام می‌شود. حروف، آغشته به جوهر شده و در دستگاه پرس قرار می‌گیرند‌ و بعد با اعمال فشار، رنگ و برجستگی حروف بر روی کاغذ ایجاد می‌گردد. نتیجه کار به این‌گونه است که وقتی با دست کاغذ را لمس کنید، حالت برجسته حروف را تشخیص خواهید داد.

تاریخچه چاپ لترپرس

قدمت لترپرس به اواسط قرن پانزدهم و ظهور اولین چاپخانه‌ها بازمی‌گردد. اکثر منابع تاریخی آن را به یوهانس گوتنبرگ ربط می‌دهند ، که به او پدر چاپخانه گفته می‌شود. او نخستین دستگاه چاپ دستی را اختراع کرد كه برای چاپ تقریباً ۲۰۰ نسخه از كتاب مقدس (كه بیش از ۳ سال به طول انجامید) مورداستفاده قرار گرفت.

آلویس زنفلدر در اواخر دهه ۱۷۰۰ چاپ لیتوگرافی را اختراع کرد که باعث به حاشیه رانده شدن چاپ لترپرس شد. حتی با ظهور چاپ افست در سال ۱۹۰۳، استفاده از لترپرس بسیار محدود بود. در دهه ۱۹۸۰ صفحات فتوپلیمر ایجاد شدند و مطابق آن انواع مختلفی از دستگاه‌های پرس وارد چاپخانه‌ها گردیدند.

بیشتر بخوانید: چاپ UV

 صنعتی سازی چاپ لترپرس

مکانیزه کردن چاپخانه، کار دستی را به حداقل رسانده و امکان تولید نسخه‌های چاپی با سرعت بالاتر را فراهم کرده است.

«ماشین چاپ دوار» یک پیشرفت عمده در چاپ لترپرس است. این ماشین برای کار با سرعت و حجم بالا استفاده می‌شود. ماشین دوار حروف را بر روی کاغذی چاپ می‌کند که بین دو استوانه قرارگرفته و در جهت مخالف چرخانده می‌شود. یکی از این دو استوانه‌ چرخان حاوی تصاویری است که به دور استوانه خم می‌شود، درحالی‌که استوانه‌ دیگر برای فشار دادن کاغذ به صفحات عمل می‌کند. کاغذ از طریق دستگاه به‌طور مداوم تغذیه می‌شود که امکان چاپ سریع را فراهم می‌کند.

چاپ لترپرس

مراحل چاپ لترپرس

سه مرحله برای این نوع چاپ وجود دارند که به شرح زیر هستند:

  1. ترکیب‌بندی

ترکیب که «حروف‌چینی» نیز نامیده می‌شود، مرحله اولیه‌ای برای قرار دادن متن است. این فرآیند به دست شخصی به نام حروف‌چین صورت می‌گیرد و نیاز به‌دقت بالایی دارد، به این دلیل که هر فرم باید حرف بعد از حرف و خط بعد از خط خود قرار داده شود.

 

  1. جایگذاری و قفل

حروف باید به‌صورت کاملاً دقیق در کنار هم جایگذاری شده و قفل شوند. این کار را برای جلوگیری از حرکت حروف و تمیز درآمدن کار انجام می‌دهند. قفل‌کردن معمولاً با یک سنگ بزرگ و صورت پشت سر هم انجام می‌شود. حروف بعدازآنکه در جای خود قرار گرفتند، فرآیند چاپ انجام می‌شود.

 چاپ کردن

در چاپ دستی معمولاً شخصی برای جوهر و شخصی دیگر برای انجام چاپ نیاز است. اما در چاپ دیجیتال تنها به یک نفر فقط برای کاغذ گذاری نیاز است. همچنین، در چاپ دستی باید مدتی را برای خشک شدن اختصاص داد اما در چاپ دیجیتالی این زمان درون دستگاه انجام خواهد شد و اپراتور تنها وظیفه برداشتن و قرار دادن کاغذ در دستگاه را دارد.

کاربرد چاپ لترپرس

لترپرس یک روش چاپ با کیفیت بالا محسوب می‌شود که برای کارهای مختلف مورداستفاده قرار می‌گیرد. اساسی‌ترین مانع در استفاده از این نوع چاپ معمولاً هزینه و وقت است. پس، طراحان اغلب از آن برای پروژه‌های چاپی کم تیراژ استفاده می‌کنند.

یکی از رایج‌ترین کاربردهای چاپ به شیوه لترپرس، دعوت‌نامه‌های عروسی است اما از آن می‌توان برای چاپ کارت‌پستال، فاکتور خرید، بروشور، پاکت نامه، کارت دعوت و بسته‌بندی‌های ویژه مناسبت‌ها استفاده نمود.

این سبک از چاپ در بین کسب‌وکارها نیز محبوب است. کارت ویزیت لترپرس ویژگی خاصی دارد که بعضی از شرکت‌ها آن را به کار می‌برند و بسیاری از طراحان این سبک را برای طراحی کارت ویزیت‌های شخصی دوست دارند.

امروزه کمتر معمول است که از چاپ مسطح برای چاپ کتاب استفاده شود. بااینکه درگذشته این روش فقط برای چاپ کتاب کاربرد داشت. اما هنوز هم بعضاً برای کارهای نادر و کتاب‌های باارزش از لترپرس استفاده می‌شود.

چاپ لترپرس

کلام آخر

چاپ لترپرس برای ایجاد آثار چاپی خاص، بی‌نظیر است. این روش چاپ گزینه‌ای عالی برای یک پروژه چاپی با تیراژ کم است که در آن نیاز است احساسات از کلمات ساطع شوند. اگرچه لترپرس گران‌تر از سایر شیوه‌های چاپ است اما برای پروژه‌های خاص مزایای بسیار کاربرد دارد. دیدن و لمس کردن حروف برجسته برای مخاطبان تجربه خوبی به همراه دارد اما حتماً قبل از سفارش محصولات چاپی خود، در مورد نوع کار و مقدار بودجه خود مطمئن شوید. در آخر اگر چاپ لترپرس را انتخاب کردید، نتیجه نهایی خارق‌العاده خواهد بود. برای دریافت مشاوره و ثبت سفارش محصولات چاپی خود می‌توانید با 724 چاپ در ارتباط باشید.

چاپ کتاب با بهترین قیمت در ۷۲۴ چاپ

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
0 دیدگاهبستن دیدگاه‌ ها

ارسال دیدگاه

عضویت در خبرنامه

آخرین پست ها و مقالات را در ایمیل خود دریافت کنید

ما قول می دهیم که اسپم ارسال نشود :)